Waar aan de ene kant wordt gewerkt aan een compensatieregeling voor de verborgen gehouden kosten, is de opgebouwde waarde van vele honderdduizenden woekerpolissen alleen al in 2008 met enkele tientallen procenten in waarde gekelderd. De AEX staat momenteel op hetzelde niveau als op 2 JANUARI 1997. De afgelopen weken is voor miljarden euro aan (polis)waarde verdampt. De vaak geslaakte opmerking op dit forum dat de woekerpolis-affaire alleen maar over de kosteninhoudingen gaat en niet over het beleggingsrisico dat met zo'n polis wordt gelopen is VEEL TE SIMPEL. Vele honderdduizenden van die polissen zijn enkel gekocht op basis van een vermeend vertrouwen dat de koper in als ''deskundig'' gedachte' tussenpersoon of verzekeraar meende te kunnen stellen. Producten werden verkocht aan mensen die werkelijk ''de ballen verstand'' hebben van de risico's van beleggen.
Terwijl de inkt van de handtekeningen onder de Delta Lloyd compensatie regeling nog aan het drogen was, is de 300 miljoen voor deze COMPENSATIEFOOI vermoedelijk voor het grootste deel al lang weer verdampt.
Ik denk dat de conclusie getrokken kan worden dat een beleggingsverzekering tot de categorie KANSLOZE producten gerekend kan worden. De combinatie van hoge kosteninhoudingen (ook na een verlaging achteraf !) en een hoog beleggingsrisico (indien bijvoorbeeld in aandelen wordt belegd), maken dit duidelijk. Wordt niet in aandelen belegd (obligaties, deposito's), dan is het rendement op het beleggingsdeel eenvoudig te laag om de kosteninhoudingen goed te maken. De conclusie dat een beleggingsverzekering een KANSLOOS product is, trekt het onlangs gepresenteerde AFM-rapport niet. Ik doe dit wel.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] MILJARDEN AAN WAARDE VERDAMPT VAN WOEKERPOLISSEN
Re: MILJARDEN AAN WAARDE VERDAMPT VAN WOEKERPOLISSEN
Nog een advies aan Antoinette Hertsenberg. Bij de volgende uitzending van Tros Radar waarin de woekerpolis-affaire aan bod komt, zou toch eens aan personen als Weurding (Verbond van Verzekeraars) en/of andere vertegenwoordigers uit de verzekeringsbranche de vraag gesteld mogen worden.
HEEFT U ZELF EEN BELEGGINGSVERZEKERING AFGESLOTEN ?
Ik denk dat ik het antwoord al weet: NEE, dus. (Of er volgt een ontwijkend of gelogen antwoord !)
HEEFT U ZELF EEN BELEGGINGSVERZEKERING AFGESLOTEN ?
Ik denk dat ik het antwoord al weet: NEE, dus. (Of er volgt een ontwijkend of gelogen antwoord !)