LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ohra groeiroute lijfrenteplan = woekerpolis?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
martinkemp

ohra groeiroute lijfrenteplan = woekerpolis?

Ongelezen bericht door martinkemp »

Ik heb een ohra groeiroute lijfrenteplan. Ik jaren geleden eenmalig een groot bedrag ingelegd en daarna niet meer. Is dit ook een woekerpolis?

Martin

wevera

Re: ohra groeiroute lijfrenteplan = woekerpolis?

Ongelezen bericht door wevera »

De Ohra groeirente lijfrente polis staat op de kifid-lijst van beleggingsverzekeringen/woekerpolissen. (zie www.verliespolis.nl. bij "heb ik een woekerpolis"op "hier" klikken en vervolgens op de lijst van verzekeraars bij Ohra op producten klikken.)
Het is dus een woekerpolis, op dit moment trouwens van Delta - Lloyd.
Gefeliciteerd en join the club.
Met vriendelijke groet, Arie Wever

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Zucht, daar gaan we weer... Het is een lijst met beleggingspolissen, je hebt dus een beleggingspolis. Of het een woekerpolis is hangt o.m. af van de kosten die je betaalt. Daar moet je dus naar kijken.

fightTheMob

Ongelezen bericht door fightTheMob »

Ga er maar rustig vanuit dat je destijds bent opgelicht...

euromast

Ongelezen bericht door euromast »

Nee volgens mij is OHRA groeiroute geen woekerpolis, TENZIJ de kosten verrekend worden in de koersen van de beleggingsfondsen.

Ik heb zelf ook een Groeiroute.
5% kosten van de INLEG (!) wordt ingehouden.
En ongeveer 1-1,5% kosten voor jaarlijkse managementfee beleggingsfondsen op de totale waarde (en dus geen 2,85% !!!)

De rendementen blijven wel achter van de OHRA en DeltaLLoyd fondsen, met heel weinig dividend. Wellicht dat ze op deze manier kosten inpikken.

Vergeleken met NN Flexibel Beleggen die ik ook heb, lijkt me groeiroute geen woekerpolis

wevera

Blijkbaar is er dan toch nog een beleggingspolis die geen woekerpolis is. Het moet eigenlijk ook wel zo zijn dat er onder die bijna 2000 verschillende producten met een beleggingsverzekering er een paar zijn die een normale kostenstructuur hebben.
Dat er 5% van de inleg niet belegd worden is de kostenpost die het beleggersbestanddeel wordt genoemd, dat is standaard bij elke beleggingspolis het geval.
De term managementfee is nieuw/onbekend voor mij.
Normaal zijn er, behalve de kosten beleggersbestanddeel, de beheers, de administratie, de aankoop en de switch-kosten.
In mijn polis, van Avero-Achmea, zijn er dan nog de PRF (performance related fee) kosten die berekend worden voor elk fonds apart bij een koersstijging van meer dan 12 %. Dit zijn in mijn polis de belangrijkste kosten. In zeer goede beleggingsjaren soms tot 5% van de jaareindwaarde van de polis. Die worden verrekend door het verminderen van het aantal beleggingseenheden. IN de zeer slechte beleggingsjaren, als de PRF 0% is , zijn de totale kosten 1% van de poliswaarde.
In de term "managementfee" lijkt het erop dat de fee in de beheerskosten is verrekend. Of deze kosten werkelijk zo laag zijn zou je moeten nagaan door het kostenpercentage in de zeer goede beleggingsjaren op te vragen.
Anders is het afwachten op een brief van Delta-Lloyd in 2009 met de mededeling of je wel of geen compensatie krijgt.

euromast

Ongelezen bericht door euromast »

Managementfee zijn de kosten voor de fondsbeheerder.
Dus wellicht zijn dit de beheerskosten.
Per belegggingsfonds bedragen deze afhankelijk van het fonds tussen de 0,6% en 1,5%

Dit komt voor bij alle beleggingsfondsen en niet alleen die in een polis zitten.

Wanneer je de specificatie van een beleggingsfonds opvraagt/opzoekt, zie je deze managementfee meestal wel in de specificates vermeld staan.

wevera

Euromast
In juli jl. heb ik voor mijn polis, de Hollandsch Glorie Polis van Avero-Achmea, over de gehele looptijd van 1-12-1995 tot 1-12-2007 de kostenspecificatie ontvangen.

Deze was voor een aantal kostenposten zeer gedetailleerd en bestond uit 120 pagina's A4 formaat.
De poliseindwaarde was op 1-12-2007: € 13126
In totaal zijn er € 2410 aan kosten verrekend.
Waarvan:
- € 558 voor beheer, switch, verkoop en aankoop
- € 441 voor beleggersbestanddeel
- € 293 voor een eenmalige polisverandering, verlaging premie in 1998
- €1118 voor PRF (performance related Fee)

De term managementfee-kosten komt in dit kostenoverzicht niet voor.

Er was in die periode slechts 1 jaar, 2000 - 2001, dat er geen fee kosten werden verrekend. dit betrof het meeste slechte beursjaar. In alle andere jaren was er minimaal 1 onderliggend fonds dat meer dan 12% koerswaardestijging had zodat er fee over berekend kon worden. In 8 jaren betrof dat 3 of meer fondsen van de 8. (beleggen heeft over die 12 jaren dus veel rendement gehad in tegenstelling tot wat vaak gezegd wordt.)
In het jaar 2000- 2001, met een fee van 0, was het kostenpercentage, berekend als percentage van de jaareindwaarde van de polis exact 1%.
Dit is wel interessant want ik heb mij door deskundigen laten vertellen dat een jaarkostenpercentage van 1%, berekend als eindwaarde van de polis, elk jaar, kostendekkend is voor een beleggingsverzekering.
Bij de beoordeling van het compensatievoorstel, een kostenpercentage van 2.45 - 2.85% is dan goed te zien welke winst er op beleggingsverzekeringen wordt gemaakt.
Achmea heeft mij in de begeleidende brief ook medegedeeld dat de berekende PRF-kosten voor hun zuivere winst betekenen. Dat versterkt het idee/uitgangspunt dat 1% kostenberekening voor een beleggingsverzekering kostendekkend is voor een verzekeraar.
Om ook aan een verzekeraar een winst te gunnen zou dus 1.5% kosten, als percentage van de eindwaarde van de polis, redelijk zijn. Dat betekent dat de fee gemiddeld 0.5% zou moetem bedragen. In slechte beursjaren geen fee en in goede wat meer. (hiervoor moet een goede rekenformule bedacht worden)

Zo te zien voldoet de OHRA-groeiroute daaraan. Het huidige compensatievoorstel moet inderdaad verworpen worden want dat is een verslechtering voor deze polis.

Gesloten