LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OHRA GROEIROUTE POLIS

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
bert ter laan

OHRA GROEIROUTE POLIS

Ongelezen bericht door bert ter laan »

OP 01-01-2009 komt bovengenoemde lijfrentepolis tot uitkering.
Zijn er meer mensen die een dergelijke polis bij Ohra hebben afgesloten?
Mijn inleg was op 15-12-1999 :5513,43 euro.De uitkering wordt nu ingeschat op 2587,50 euro !! Dit is dan een groeipolis

peewee

Re: OHRA GROEIROUTE POLIS

Ongelezen bericht door peewee »

Deze OHRA polis zal vermoedelijk onder de compensatie ''fooi''
vallen van Delta LLoyd. Ohra is immers een dochterinstelling van Delta LLoyd.

wevera

Ongelezen bericht door wevera »

Bert
Een uitkering van € 2587,50 bij een inleg van € 5513,43 is een slecht resultaat. Hierbij laat Ohra, tegenwoordig onderdeel van Delta-lloyd, zich als verzekeraar van haar slechte kant zien.
De slechte beursresultaten zullen een rol hebben gespeeld maar ook de (te) hoge kostenverrekening in deze beleggingsverzekering/woekerpolis.
Zoals Peewee al aangeeft is er een kans op compensatie van een teveel aan kostenverrekening.
Want tussen Delta-lloyd en de stichtingen woekerpolisclaim en verliespolis is er een schikkingsovereenkomst afgesloten in September over een compensatie voor een teveel aan verrekende kosten.
De Ohra-groeiroete polis is niet door de AFM onderzocht maar wel een aantal andere polissen van Delta-Lloyd. Een aantal varianten van die polissen hebben een teveel aan kosten.
Mijn vraag is of in het bericht van uitkering deze compensatie wordt vermeld en/of deze al in de uitkering is verrekend, en zo ja hoeveel is dat dan?
Als in het bericht niets over deze compensatie van kosten wordt vermeld dan raad ik je aan om aan de verzekeraar een brief te sturen met de vraag hoeveel de compensatie is, wanneer de compensatie wordt verrekend en wanneer die compensatie dan wordt overgeschreven.
Wij zouden dan vervolgens graag het antwoord van Delta lloyd op deze site willen vernemen.
Succes en met vriendelijke groet, Arie Wever

wiemer

Ongelezen bericht door wiemer »

Ja, ik heb ook een "groeiroute"polis van de Ohra, ter aanvulling van mijn pensioen.
Ik durf niet meer te kijken, maar ik schat dat de waarde van de polissen ongeveer 35 % van de inleg zijn.

Wat de zaak beroerd maakt, is dat er iedere keer premie wordt ingehouden voor de gekoppelde overlijdensrisiko-verzekering, twv 90% van de inleg.

Die premie wordt weer ingehouden op de waarde van de polis, waardoor er weer een groter gat ontstaat tussen 90 % en 35 % en ik einde rit niets zal overhouden.

Wat u?

wiemer

euromast

Ongelezen bericht door euromast »

Ik heb ook een groeiroute, maar dat groeit ook niet.
Maar volgens mij niet omdat het een woekerpolis is.
Ik betaal(de) 5% kosten van de inleg (welke meestal 2000 euro / jaar was)
En verder betaal ik ongeveer 33 euro per jaar aan doorlopende kosten.

Probleem is dat er geen groei zit in deze beleggingsfondsen. En dat Groeiroute geintroduceerd is op het hoogtepunt van de beurs. Dat merk ik nog steeds.

In het begin boekte de OHRA fondsen zeer goede resultaten.
Maar sinds men van beleggingsstrategie is verandert (en waarschijnlijk ook het samengaan met Delta Lloyd) zijn de rendementen bedroevend.

Probleem is ook dat je tegenwoordig niet meer kunt bijstorten vanwege overheidsmaatregelen. Nu de beurs laag staat, zou dit een goed moment geweest zijn. Echter dan komt de fiscus achter je aan.

Vergeet ook niet dat je belastingaftrek genoten hebt bij deze Groeiroute, dus de schade is waarschijnlijk wel wat minder dan je in eerste instantie aangeeft.

Blijft wel overeind staan dat de rendementen bedroevend laag zijn en dat ook de dividend uitkering gestopt zijn voor sommige fondsen (bijv. OHRA aandelenfonds)

Enige wat je nu kunt hopen is dat in april de dividenduitkeringen op peil blijven en bij een lage koers krijg je dan meer participaties waarmee je in de toekomst wellicht nog voordeel kunt halen.

Overigens loopt mijn groeiroute nog zeker 14 jaar door, dus ik hoop dat het nog goed komt, want ook ik sta op -40%

wiemer

Ongelezen bericht door wiemer »

Beste Mast,

Wanneer je nu zou bijstorten, is dat bijgestorte bedrag niet (meer) aftrekbaar in het jaar van storting.
Wanneer er dan na 14 jr een uitkering komt zou dat deel dan weer onbelast zijn, omkeerregel.

Of je het moet doen, als het zou kunnen, is een tweede. Waar zit dat Aandelenfonds eigenlijk in? Vastgoed? Dotcoms? (Brrr) Switchen ze nog, is er sprake van actief fondsbeheer?

hpb

Ongelezen bericht door hpb »

ik heb ook zo'n Ohra-groeiroute, maar het enige dat groeit is het verlies en het besef dat ik dit nooit had moeten doen. Maar dat had ik beter 10 jaar geleden kunnen bedenken.

Op de polis die als het goed is nog hebt staat in welke participaties wordt belegd. Koersen en andere informatie van de participaties zijn op internet te vinden.

ria45

Ongelezen bericht door ria45 »

Ik heb een eenmalig bedrag ingelegd op 28-12-2000 op Ohra OG aandelen Fonds
als mijn berekening klopt is het nu ongeveer 30.000 euro waard. Je moet weten waarin belegd is en hoeveel aandelen zijn gekocht op het moment waarop je bent ingestapt. Ohra maakt spook berekeningen

ria45

bert ter laan schreef:OP 01-01-2009 komt bovengenoemde lijfrentepolis tot uitkering.
Zijn er meer mensen die een dergelijke polis bij Ohra hebben afgesloten?
Mijn inleg was op 15-12-1999 :5513,43 euro.De uitkering wordt nu ingeschat op 2587,50 euro !! Dit is dan een groeipolis
Ik kan je helpen. Ohra maakt spook berekeningen. Wanneer ben je ingestapt en welke aandelen.

Erkend Adviseur

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

Even een wild guess, maar kan het zo zijn dat er in de loop van de jaren delen van het fonds zijn verkocht voor de kosten van beheer, e.d.

Hierdoor kan het zijn dat je nu minder participaties hebt dan bij de aankoop.

ria45

Ohra Groeifonds polis. Op onze polis staat:
100 % O.G. Aandelenfonds. Dit is volgens AFM Onroerendgoedfonds een product van Ohra en geen Ohra Groeifonds aandeel want dit bestaat niet.
Wat staat er bij anderen op de Polis. Graag een reactie.

M. van Rossum

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

ria45 schreef:Ohra Groeifonds polis. Op onze polis staat:
100 % O.G. Aandelenfonds. Dit is volgens AFM Onroerendgoedfonds een product van Ohra en geen Ohra Groeifonds aandeel want dit bestaat niet.
Wat staat er bij anderen op de Polis. Graag een reactie.
Ik weet niet of u na 8 maanden stilte op dit forum nog antwoord kunt verwachten. Deze links lijken mij in uw geval relevant:
https://www.woekerpolisclaim.nl/faq_dlg.php#item2
https://www.kifid.nl/uploads/beleggings ... 090126.pdf

Gesloten