LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzeggen AEGON Mix Fund

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
TJGL

Opzeggen AEGON Mix Fund

Ongelezen bericht door TJGL »

Momenteel heb ik een belegginsverzekering bij AEGON lopen in het Mix Fund.
Het gaat om een behoorlijk hoog bedrag ( €25000 ) en ik zit er over na te denken om op zeer korte termijn hieruit te stappen.

Sinds de beurskrach in 2008 is mijn vertrouwen in AEGON behoorlijk gedaald. Gelukkig heb ik een garrantie en recht op een minimaal bedrag op het einde van de termijn ( juni 2016 €31000 ). Ook is de waarde van mijn beleggingsverzekering het afgelopen anderhalf jaar behoorlijk gestegen. Hij zit nu weer boven mijn ingelegde waarde ( ongeveer €26200 ).

Mijn adviseur zegt dat ik gewoon moet blijven zitten tot 2016 omdat ik toch recht heb op een minimaal eindbedrag. Dat is ook wel zo, maar ik hou het financiële nieuws regelmatig in de gaten en bij hevige beursdalingen schiet ik al snel in de stress en onzekerheid. Ik kan dan dagenlang piekeren en wakker liggen.

Ik ben gewoon erg onzeker en wantrouwend geworden naar AEGON toe. Ik ben iemand die graag zelf de touwtjes in handen wil hebben op financieel gebied. Als ik nu uitstap heb ik nog een magere winst kunnen maken over de afgelopen jaren ( vanaf juni 2006 ). En ik zou graag van die onzekerheid en stress af willen. Of ik moet blijven zitten en misschien valt er nog een mooie winst te maken met het AEGON mix fund. Maar dan blijf ik wel in die onzekerheid zitten en dat knaagt nu behoorlijk aan mij!

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik hoop dat iemand mij een goed advies kan geven!

wevera

Re: Opzeggen AEGON Mix Fund

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo TJGL
Het probleem bij je vraag is dat niemand een goed, gedegen, betrouwbaar advies kan geven. Het is maar goed dat je aangeeft dat je op financieel gebied de touwtjes in handen wilt houden.

Het financiele product, "Aegon Fund", is onderzocht door de AFM. ( zie http://www.afm.nl , klik op consumenten, dan op beleggingsverzekeringen, vervolgens op feitenonderzoek en tenslotte op check je eigen polis. In het keuzemenu dat dan te voorschijn komt kun je het beste kiezen voor label en maatschappijen en dan kiezen voor aegon en dan bij producten voor "fundpensioen". )

Er zij 4 varianten onderzoch, twee met een koopsom en 2 met een maandelijkse inleg, waarvan elk verschilt in loopduur en ingeschat brutorendement. Er is geen risico-verzekering ingebouwd. Dat maakt vergelijken gemakkelijker. Het betekent ook dat de gerechtelijke procedure van de stichting "koersplan de weg kwijt"niet interessant is want die is gericht tegen het hefboom en inteereffect van de ovr-premie.
De jaarkostenpercentages, als jaarkostenafslag van de jaareindwaarde van de polis, van de onderzochte varianten varieren tussen de 3.38% en 1.95%. Daarmee komt een deel van de polissen voor kostencompensatie volgens de schikkingen met de stichting woekerpolisclaim en verliespolis in aanmerking en een deel niet.
De vermelde garantiestellingen vind ik erg mager. Voorzover duidelijk geformuleerd, bij 2 varianten is de formulering niet duidelijk, blijft de garantie lager dan een 2% jaarrente. Dat is met je eigen polis ook het geval. Als het met de aandelen-beurzen de komende jaren wat tegenzit wordt het nooit wat.

Mijn advies is om bij Aegon de huidige afkoopwaaarde en afkoopmogelijkheden op te vragen, met als reden voor de aanvraag de tegenvallende waardeontwikkeling van de polis. Want die valt ook tegen door de hoge jaarkostenafslag. Een percentage can 1.95% als jaarkostenafslag is en blijft veel te hoog. Dat aegon adviseert door te gaan met dit product is logisch want met een jaarkostenafslag van 1.95% - 3.38% elk jaar van elke uitstaande polis is het kassa voor hun bedrijf. Ze worden er slapend rijk van en kunnen doorgaan met het geven van bonussen en toeslagen aan personeel die deze praktijken uitvoert.

Dan moet verder uitgezocht worden of je met de netto-ontvangst van de afkoopwaarde met sparen,deposito-sparen, banksparen, enz. bij aegon zelf of bij concurrenten hoger uitkomt dan het gegarandeerde bedrag. Ik zou zeker informatie opvragen bij Brand New Day.

Succes en met vriendelijke groet, A.Wever

TJGL

Re: Opzeggen AEGON Mix Fund

Ongelezen bericht door TJGL »

wevera schreef:Hallo TJGL
Het probleem bij je vraag is dat niemand een goed, gedegen, betrouwbaar advies kan geven. Het is maar goed dat je aangeeft dat je op financieel gebied de touwtjes in handen wilt houden.

Mijn advies is om bij Aegon de huidige afkoopwaaarde en afkoopmogelijkheden op te vragen, met als reden voor de aanvraag de tegenvallende waardeontwikkeling van de polis. Want die valt ook tegen door de hoge jaarkostenafslag. Een percentage can 1.95% als jaarkostenafslag is en blijft veel te hoog. Dat aegon adviseert door te gaan met dit product is logisch want met een jaarkostenafslag van 1.95% - 3.38% elk jaar van elke uitstaande polis is het kassa voor hun bedrijf. Ze worden er slapend rijk van en kunnen doorgaan met het geven van bonussen en toeslagen aan personeel die deze praktijken uitvoert.

Dan moet verder uitgezocht worden of je met de netto-ontvangst van de afkoopwaarde met sparen,deposito-sparen, banksparen, enz. bij aegon zelf of bij concurrenten hoger uitkomt dan het gegarandeerde bedrag. Ik zou zeker informatie opvragen bij Brand New Day.

Succes en met vriendelijke groet, A.Wever
Beste A. Wever,

Ik heb de papieren opgevraagd om de polis stop te zetten. Bij het beëindigen van de polis zou ik nu ongeveer €26200 netto uitgekeerd krijgen. Zou ik nu dit bedrag opnemen en het bij een bank neerzetten, dan zou ik op het einde van de rit iets meer ontvangen dan het gegarrandeerde bedrag bij AEGON €31000. Het voordeel hiervan is de zekerheid die je dan hebt. Je weet wat je op het einde van de rit hebt.

Bij AEGON kan het alle kanten nog op gaan. Al moet ik zeggen dat AEGON het de afgelopen anderhalf jaar goed gedaan heeft. Op het dieptepunt van de crisis ( februari 2009 ) was de polis nog maar €21500 waard. Hij is de afgelopen anderhalf jaar dus nog behoorlijk gestegen. Maarja , wat doet de toekomst? Ik kan er nog een behoorlijke winst mee maken als de beurzen het goed blijven doen. Maar die onzekerheid blijft en inderdaad, de jaarlijkse kosten bij AEGON vind ik behoorlijk hoog.

Gesloten