Ombudman over de knie bij KASSA van 12 februari 2011 http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=92304
Mijn sweeping statement: "Daarom is het zondermeer jammer dat elke keer als de Stichting Ombudsman in de uitzending over de Geschillencommissie begon, hij werd afgekapt"
En dan volgt mijn bericht:
Einde van woekerpolis? Het is tijd om de balans op te maken van 06 maart 2011 http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8#p1147778
Vervolgens beginnen VOFP sympathisanten zich te roeren met het verwijt dat ik mij onzorgvuldig zou hebben uitgedrukt."Het is nu tijd om de balans op te maken, het dossier te sluiten en met fatsoenlijke nieuwe producten te komen voor de toekomst." Het dossier sluiten? Dat zouden de verzekeraars wel willen. Gaan nu ook KASSA en TrosRadar meehuilen met deze wolven in het bos?
Aanleiding: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=93562
Prima natuurlijk, al die aandacht om verdere woekerschade te beperken.
Nu graag ook even dezelfde publieke steun voor de actie 'I want my money back'!
Zeker nu er net deze week eindelijk een boek uitkomt, waarin zowel aandacht wordt besteed aan schadebeperking als aan schadevergoeding. Zie daarvoor het forum waarin het vorderen van 100% schadevergoeding wordt ondersteund: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=92844
Inderdaad, de compensatieregeling is een lachertje.
Maar het kosteloos oversluiten is natuurlijk daarvoor geen alternatief! Maar slechts een eerste noodzakelijke actie om moed te verzamelen voor het zetten van de volgende stap: 100% schadevergoeding.
De Woekerpolis check is al 80.000 keer geraadpleegd. Mooi! Nu graag ook aandacht voor instrumenten om de vordering van schadevergoeding te vereenvoudigen en niet 4,5 jaar te laten duren!
Het 'Crommentuyn arrest' wijst de weg, een aantal gedupeerden is gevolgd. Nu de steun van media & politiek graag. Anders laden zij de verdenking op zich het grote publiek alleen maar af te leiden van de werkelijke witteboordencriminaliteit die in Nederland op grote schaal gewoed heeft, zonder dat er een haan naar kraait.
En hoezo spreken we in de verleden tijd?
Waarschuwing
Met nadruk wil ik er op wijzen dat de woekerpolischeck van independer op een paar punten kan werken als een 'eyeopener'. Maar vooral toch gezien moet worden als een uitnodiging met een deskundig tussenpersoon contact te zoeken. Een voorbeeld van 'soft marketing' dus. Daarbij doen zich de volgende dilemma's voor:
- te biecht gaan bij de tussenpersoon met wiens hulp je de woekerpolis hebt afgesloten (niet gratis, indien je persoonlijke omstandigheden zijn gewijzigd!) is lastig te combineren met een ook tegen hem in te stellen vordering tot 100% schadevergoeding
- tussenpersonen die iets hebben begrepen van woekerpolissen zijn dungezaaid; sterker nog, ik ben ze nog niet tegengekomen; wel tussenpersonen die meteen maar 'afkopen' adviseren en elders oversluiten, zonder aandacht voor het vorderen van 100% schadevergoeding
Independer adverteert tegelijkertijd ook voor onafhankelijk advies door een lid van de VOFP:Ook KASSA biedt ongegeneerd podium aan de oprichter van VOFP, Kapé Breukelaar.Als je een volledig onafhankelijk advies wilt, dan kun je je laten adviseren door een financieel planner van de Vereniging Onafhankelijke Financieel Planners (VOFP). De VOFP biedt in het kader van deze woekerpolischeck een speciaal tarief (vaste prijs van € 375, incl. BTW, per polis, en € 175 voor iedere volgende polis) voor gericht woekerpolisadvies. Leden van de vereniging verdienen op geen enkele wijze aan het verkopen van financiële producten. Hun bron van inkomen bestaat uit het geven van advies.
Die in een bijzinnetje er voor pleit dat verzekeraars de schade uit het verleden moeten compenseren, maar vervolgens snel doorgaat over schadebeperking.
Wat blijkt:Dat betekent dat u niet bij deze VOFP planners moet zijn voor een advies over het vorderen van 100% schadevergoeding.Het advies van de planner bestaat uit de volgende onderdelen:
- Een beschrijving van de fiscale regels die voor uw polis gelden
- Een opgave van mogelijke alternatieven
- Een indicatieve berekening van de eindopbrengst van het meest passende alternatief waarbij rekening is gehouden met alle fiscale beperkingen
- Een actieplan waarin alle stappen zijn opgesomd die u moet volgen om uw woekerpolis om te zetten naar een constructie waar u wel beter van wordt.
Oops, nu blijk ik in een semantische discussie verzeild te raken over de term 'tussenpersoon'. Heeft de lezer ooit gemerkt dat hier tijdens Kassa of Radar uitzendingen een punt van werd gemaakt? Ik niet. Toen ik dus zei dat de uitspraak van rosas 'onjuist' was, bedoelde ik te zeggen dat die aanduiding van tussenpersoon of intermediair wel degelijk tijdens de TV uitzendingen zo gebruikt werd, zonder duidelijk te maken hoe de wereld van AFM licenties in elkaar zit. Dankzij rosas weten we nu dat VOFP leden een 'advies' licentie hebben en geen producten mogen verkopen (wat ik notabene zelf al citeerde: "Leden van de vereniging verdienen op geen enkele wijze aan het verkopen van financiële producten", moet dus nu zo begrepen worden dat ze die producten ook niet mogen verkopen; had u dat ook zo begrepen? Wie is er nu onzorgvuldig? Indien u na de financiële planner dus een polis wilt kopen van een verzekeraar die alleen met tussenpersonen werkt, moet u ook die 2e tussenpersoon, pardon, die 2e adviseur nog een keer betalen, hopelijk ook per uur, dus ook nog eens zo'n paar honderd of paar duizend euro). Maar waarom zou nu juist ik 'verplicht' zijn deze kwestie van AFM licenties op te helderen? Terwijl het mij er om ging dat in Kassa (en eerder ook in Radar) uitzendingen 'adviseurs' een podium geboden wordt voor 'soft selling' en je bij hen niet terecht kunt voor 100% schadevergoeding. Op dat punt wordt maar niet ingegaan.Dat is onjuist. Zowel Breukelaar als VOFP zijn 'tussenpersonen', ook wel aangeduid met 'intermediairs'. Zo presenteren ze zichzelf ook tijdens KASSA. Nieuwe stijl, dat wel. Ze verdienen geen provisie meer, maar rekenen voor advies een uurtarief. Het zijn overigens 'financiële planners', die helaas niets kunnen betekenen voor het vorderen van schadevergoeding. Breukelaar zegt wel (tijdens hoorzitting 2e kamer) dat hij Koersplandewegkwijt adviseert. Die hebben nog lange weg te gaan, tot en met cassatie bij de hoge raad, na straks de uitspraak van het hof. Maar zijn wel een voorbeeld van wat collectieve actie bij de rechter vermag. Maar gelet op deze ervaring, adviseer ik dus de KiFiD route te nemen: eerder een bindende uitspraak, waartegen geen verder beroep of cassatie meer mogelijk is.rosas schreef: Correctie op Van Rossum: Breukelaar is geen tussenpersoon. Hij verkoopt geen producten. De VOFP leden mogen geen producten verkopen.
Maar rosas schrijft ook nog:
Het foutje wordt mij vergeven. Maar wacht eens even, hoe zat het ook al weer: ik citeerde Independer. Aha, nu snap ik het: Independer heeft fouten gemaakt en die had ik moeten checken, tsjee. Heeft u al ergens gelezen dat Independer de oren worden gewassen op hun website?rosas schreef:Het soort vergunning kun je controleren op de AFM website. Had je even moeten doen. Of mensen willen betalen voor advies moeten ze uiteraard zelf bepalen.
Daarnaast geeft Breukelaar duidelijk aan dat het de verantwoordelijkheid is van de oude tussenpersoon om het probleem op te pakken. Daar is nog een hoop werk te doen.
De Koersplanzaak zal de eerste collectieve actie zijn die tot een eindresultaat leidt en de overwegingen van de rechters in die zaak zijn mijns inziens heel relevant.
Het foutje is je vergeven, maar zorg wel dat de feiten kloppen.
Maar het klopt hoor: VOFP leden mogen geen vergunning hebben voor het verkopen van financiële producten: http://www.vofp.nl/content/onafhankelij ... eel-advies
Ze zijn echt onafhankelijk. Maar de consequentie is wel dat voor het kopen van het product 2x advies moet worden betaald, dat staat er dan weer niet bij. Geef mij maar de intermediair die echt onafhankelijk is en niet op provisie maar op uurbasis werkt. En die verstand heeft van woekerpolissen, zodat je die kunt inschakelen bij het vorderen van 100% schadevergoeding. Helaas, die zijn niet te vinden (ik loof een beloning uit voor de eerste die zo'n adviseur wel weet aan te wijzen, die over bewijsbaar succes beschikt).
De uitspraak "dat het de verantwoordelijkheid is van de oude tussenpersoon om het probleem op te pakken. Daar is nog een hoop werk te doen" is dus hopeloos gratuit. Maar bevestigt wel: daar kun je niet voor terecht bij VOFP leden.
En ja, KPDWK is hoogst relevant: hoger beroep na meer dan 5 jaar binnenkort in dit theater, daarna nog een paar jaar cassatie bij de hoge raad. Maar succes is gedupeerden Koersplan van harte gegund. Collectieve actie bij de rechter blijft een optie. Maar voor nieuwe gevallen zou ik zeggen: KiFiD route duurt maar maximaal ca. 4 jaar.
En dan nu maar weer even de 'volle mep':
Gut, die sarcastische opmerking moet ik ook weer uitleggen: VOFP leden hebben dus geen bemiddelingsvergunning (en mogen die van hun vereniging ook niet aanvragen).Mijn feiten kloppen wel, rosas, zoals je had kunnen weten:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... h=c749c73jEen adviseur is een adviseur is een adviseur.Kassa, Kapé Breukelaar en Independer!
Na onze uitzending stroomden reacties binnen van kijkers met een woekerpolis. Zij vroegen zich af hoe ze verder moesten. En hoewel wij steeds hebben gezegd dat mensen zich bij dat besluit moeten laten bijstaan door een financiële adviseur, wilden wij mensen graag een eerste handreiking doen -die NIETS kost- bij hun afweging de woekerpolis te behouden of over te sluiten. Samen met Breukelaar is toen het idee ontstaan om mensen een rekentool te bieden. Kassa heeft vervolgens Independer gevraagd of zij –met hun deskundigheid op verzekeringsgebied- dit rekenmodel konden maken.
Woekerpolis check geeft indicatie
“Als je verdere stappen wilt ondernemen, dan moet je voor een persoonlijk advies naar een adviseur. Deze moet beoordelen of een overstap werkelijk gunstig is. De adviseur kan dan ook rekening houden met fiscale consequenties, op garantierendementen letten etc.”
Welke adviseur?
Voor advies moet je allereerst terug naar de adviseur, die je destijds de polis heeft verkocht. Deze heeft namelijk een zorgplicht, en heeft tot taak je te informeren en adviseren. En eigenlijk mag hij daarvoor geen kosten in rekening brengen, want hij heeft destijds al een hoge provisie aan je verdiend. Heb je geen vertrouwen in de 'oude' adviseur, dan kun je op zoek naar een onafhankelijk adviseur. De leden van de VOFP (Vereniging Onafhankelijke Financieel Planners) geven advies en verkopen geen financiële producten. In het kader van de Woekerpolis check bieden zij woekerpolishouders een gericht advies tegen een vaste prijs.
Maar ik noteer: VOFP leden hebben geen vergunning.
Hartelijk dank voor deze aanvulling. Nog meer misleiding dus via KASSA.
Maar u las toch ook onder het kopje "Welke adviseur" dat KASSA geen onderscheid maakt naar type adviseur? Al een stroom berichten gezien bij KASSA van VOFP sympathisanten, dat ze niet blij zijn met deze incorrecte voorstelling van zaken?
Maar rosas gaat door:
We richten een heel subforum in met 'gratis' advies en dan wordt beweerd dat gedupeerden het volgens schrijver dezes zonder advies zouden kunnen stellen? Hoe rare kronkel moet je in je hoofd hebben? De stelling is a) dat VOFP leden niet helpen met het vorderen van 100% schadevergoeding en b) dat er helaas geen onafhankelijke adviseurs zijn te vinden die dat wel kunnen. Dat is dus een juist serieus probleem, omdat bijvoorbeeld ook in het zelfhulpboek van Smit | Graafsma de lezer uiteindelijk naar zo'n adviseur wordt verwezen, die dus niet blijken te bestaan. Nee, als die alsnog tevoorschijn komen zullen die niet gratis zijn. Met 100,- euro per uur zit je dichter bij de waarheid. Ondertussen doen we er in dit subforum natuurlijk juist alles aan om 'lachende derden' te voorkomen. Serieuze aanvulling & ondersteuning zal je bij deze VOFP sympathisanten vergeefs zoeken. Een standaard voorbeeld brief voor klacht & vordering heb ik al gepubliceerd. Dankzij Crommentuyn hebben we de nodige jurisprudentie met uitleg. Wat wordt de volgende concrete bijdrage?rosas schreef:Uit jouw reactie maak ik op dat mensen het maar zonder advies of adviseur moeten oplossen? Of geloof jij nog steeds dat gratis advies echt bestaat? Dan zijn de verzekeraars straks de lachende derde want 95% van de gedupeerden doet dan uiteindelijk helemaal niets.
Rosas weet niet van ophouden.
Heb ik beweerd dat KiFiD collectieve zaken aanneemt? Dacht het niet. Ik heb wel gepubliceerd over mogelijk 'snelrecht' via KiFiD:rosas schreef: Het Kifid biedt geen mogelijkheid voor een collectieve procedure. Ik ben zelf aangesloten bij Koersplandewegkwijt omdat zij voor 75 euro inschrijfgeld bij de rechters wel een collectieve procedure zijn gestart in 2005. Het Kifid zou mij een veelvoud kosten plus heel veel tijd en energie die je er in moet steken als je het zonder advocaat wilt doen. Iedereen adviseren om naar het Kifid te gaan is dan ook erg kort door de bocht. Hoeveel consumenten weten welke beleidsregels van toepassing waren toen ze de polis sloten? Je bent dus duizenden euro's verder aan advocatenkosten en dan moet je nog maar zien of je dat weer terug kunt krijgen. Vertel dat er dan ook even bij. Ik neem aan dat je de recente uitzending van Kassa over het Kifid ook hebt gezien?
Bovendien lachen de verzekeraars met jouw oplossing het hardst omdat hooguit een paar promille van de gedupeerden de Kifid route zal bewandelen. Van mij mag het, maar het is geen goed advies voor het gros van de gedupeerden.
De Kifid uitspraak 2010-390 kent een paar specifieke elementen die lang niet voor iedereen van toepassing zullen zijn. Veel verzekeraars hebben namelijk wel vooraf de voorwaarden aantoonbaar toegestuurd. En de RIAV 1998 geldt niet voor polissen van voor die datum. Hetzelfde geldt voor de Falcon uitspraak van de rechtbank Haarlem. Dwaling is nooit generiek toepasbaar, altijd individueel.
Kamerleden zoeken naar vertrouwen van de burger - 09 maart 2011 http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=93850
De vraag of ik de KASSA uitzending over KiFiD heb gezien gaat alle perken te buiten. Daar publiceerde ik notabene over!
En die bewering over advocaatkosten die nodig zijn voor een KiFiD raakt echt kant noch wal. De KiFiD route is nu juist een "leken procedure", waarbij de gedupeerde een gewillig oor krijgt van de Geschillencommissie, ook als er door de wederpartij een batterij aan advocaten in stelling wordt gebracht. En die advocaten van de wederpartij maar zuchten dat gedupeerde zich niet aan procesprotocol hoeft te houden, zoals dat bij een rechtbank geldt.Ombudman over de knie bij KASSA van 12 februari 2011 http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=92304
Mijn sweeping statement: "Daarom is het zondermeer jammer dat elke keer als de Stichting Ombudsman in de uitzending over de Geschillencommissie begon, hij werd afgekapt"
En maar blijven ontkennen dat het woekerpolisprobleem in de wortel moet worden aangepakt: bij de misleiding of dwaling in de precontractuele fase. Iedereen die denkt dat het anders kan en toch tot 100% schadevergoeding kan leiden droomt. Daarom is juist het Crommentuyn arrest zo richtinggevend, anders dan rosas kennelijk denkt.
Voor de ongelovigen: lees nog eens rustig na wat ook al weer een woekerpolis was: https://www.woekerpolisclaim.nl/algemen ... llemaalmis
En dan nu graag handen opsteken: wie wil beweren dat hem of haar dat allemaal tussen 1992 - 2007 in de precontractuele fase goed is uitgelegd?
"Veel verzekeraars hebben namelijk wel vooraf de voorwaarden aantoonbaar toegestuurd."
Ach, ach, ach. Daar gaat het Crommentuyn arrest nu juist over: dat zelfs het tijdig toesturen van polisvoorwaarden niet voldoende is: de verzekeraar had de werking van het product goed moeten uitleggen.
"En de RIAV 1998 geldt niet voor polissen van voor die datum"
Tseee. Nooit gehoord van RIAV 1997? En van RIAV 1994? Maar wat nog belangrijker is: daar ging het Crommentuyn arrest nu juist over:
Nog is het rosas niet genoeg. Ik kan nu rechtstreeks uit het subforum citeren:Ook als alle 'kenmerken' in de polisvoorwaarden zijn terug te vinden, blijft gelden: "dat op overzichtelijke wijze inzicht had moeten worden gegeven in de wezenlijke kenmerken van de overeenkomst, dat zulks verplicht was op grond van de Riav en de CRR, maar dat de aldus samengevatte verplichting tot informatieverstrekking (omtrent de factoren die bepalend zullen zijn voor de hoogte van de uitkering, alsmede een zo precies mogelijke benadering van de te verwachten uitkering, met bijzondere eisen aan de daarbij gebruikte voorbeeldpercentages en voorbeeldkapitalen) ook zonder deze genoemde voorschriften zou gelden, aangezien de te betalen premie en andere kosten en de redelijkerwijs te verwachten uitkering bij een overeenkomst van een levensverzekering tot de essentiële prestaties behoren zodat de daarop betrekking hebbende voorwaarden, ook naar algemene maatstaven van het burgerlijk recht, behoren tot de bedingen die uitdrukkelijk en begrijpelijk geformuleerd dienen te zijn, en aan de potentiële wederpartij kenbaar gemaakt moeten worden op een zodanig tijdstip dat hij zich nog aan de overeenkomst kan onttrekken”.
Hierna vervalt rosas in herhaling, zodat volstaan kan worden met deze link: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 6#p1154476Dat is toch precies wat ik beweer? Wie is er hier nu dom?rosas schreef:Beetje dom ... Van Rossum ... ? Ik kan het ook niet helpen dat je ziende blind bent.
1. VOFP is juist voor adviseurs die uitsluitend uurtje factuurtje werken. Zie website.
2. Breukelaar is al sinds 1996 alleen uurtje factuurtje. Zie website en check AFM register.
Gelul. Anders kunnen we dit niet samenvatten. Crommentuyn deed het zonder advocaat, ik doe het zonder advocaat, iedereen die straks onderworpen wordt aan 'snelrecht' kan het doen zonder advocaat. Via deze fora krijg je standaard teksten aangereikt. Als er een schaap over de brug is, ontstaat de 'run' vanzelf.rosas schreef: 3. Kifid zonder advocaat doen? In theorie zou het kunnen, maar ... verzekeraars zetten er meteen een topjurist op. Hoe naïef kun je zijn door te denken dat je het Kifid traject zonder juridische kennis met succes kunt doorlopen? Voor de gemiddelde consument uitgesloten. Zie recente uitzending Kassa.Iedereen is verdacht die denkt dat VOFP gedupeerden kan bijstaan in vordering 100% schadevergoeding. Hun informatie strekt alleen maar tot afkopen en oversluiten.rosas schreef: Jij pleit voor uurtje factuurtje, dan zijn punt 1 en 2 conform jouw oplossing maar kennelijk had je dat nog niet door. Nooit te oud om te leren lijkt mij. Of is iedereen verdacht die geen Van Rossum heet?Je zeurt en stelt daar kennelijk genoegen in. De hier gepubliceerde aanwijzingen van juwita, crommentuyn wevera en mijzelf bieden voldoende handvatten voor zelfwerkzaamheid, met ook nog eens hulp van Kooman en Smit | Graafsma met hun zelfhulpboeken.rosas schreef: Ben met name geïnteresseerd hoe je punt 3 ziet zonder advocaat en voor een modaal verdienende consument met een beleggingshypotheek en zonder jurisidische kennis (99,9% van de slachtoffers). Welke consument weet of RIAV 1993 danwel 1998 danwel CRR danwel WFT danwel derde levenrichtlijn van toepassing is op zijn of haar polis? Je hebt dus wel een advocaat nodig.
Maar rosas probeert nog wel via de bal naar Crommentuyn zijn gelijk te halen. Dan komt er een ongelooflijke aap uit de mouw, let op:
Wie heeft beweerd dat KiFiD 'laagdrempelig is? Ik niet. Wel dat je het daar zonder advocaat afkunt. Wel dat er straks ook voor Jan Model via KiFiD 'snelrecht' mogelijk is. Dus zullen er nog meer richtinggevende uitspraken van 'voorlopers' nodig zijn. En iedereen kan al vast beginnen met de gepubliceerde voorbeeldbrief. Zo werkt het.rosas schreef:Precies Crommentuyn, zij die het kunnen zullen het doen. De resterende 99% zal de gang naar het Kifid niet succesvol volbrengen omdat ze de volharding en de kennis niet hebben. Daar maakt Van Rossum een cruciale fout in zijn 'evangelie'. Weet dat het gros van de gedupeerden geen hogere opleiding heeft gevolgd en terug schrikt van ieder juridisch verhaal. Het Kifid is niet laagdrempelig en niet voor Jan Modaal. Ook ik zou het anders willen, maar dat is de harde praktijk.
En zij die niet voort willen woekeren hebben een alternatief: stop met die woekerpolis, sluit over naar een voordelig product en zorg dat je rechten behoudt naar het verleden. Daarmee pak je de verzekeraars het hardst want massaal. Kun je altijd nog de schade over het verleden claimen. Verzekeraars hebben (zaterdag 5 maart in Kassa en maandag 7 maart 2011 in Radar) al toegezegd dat het oversluiten kan met behoud van rechten voor het verleden.
Daarnaast strooit Van Rossum met foutieve verdachtmakingen richting Kassa, Koersplan, VOFP en Breukelaar. Zelfs als je hem wijst op zijn fouten neemt hij ze niet terug. Ondanks zijn ongetwijfeld goede bedoelingen maakt hij daarmee een heel grote fout die zijn geloofwaardigheid helaas ondermijnt. Jammer.
Maar dan de aap uit de mouw: "schaf de woekerpolis af en koop een voordelig product". Wil iemand mij uitleggen dat je hiermee de verzekeraars massaal treft? Leiden ze verlies op die 'voordelige' producten dan? En: is dat een alternatief voor gedupeerden waarvan de polis al afgelopen is dit jaar, vorig jaar of de komende 1, 2 of 3 jaar? Nee dus. Wel grote restschulden voor die gedupeerden. En: "Kun je altijd nog de schade over het verleden claimen." Ja, hoe dan? Als dat niet via het snelrecht van KiFiD mag?
Geen misverstand: schadebeperking is een nuttige actie. Vaak door verbetering van bestaande polis (ORV dekking omlaag bijvoorbeeld), zodat je helemaal geen afkoop of oversluitadvies nodig hebt. Aha, daar was het dus toch om te doen?
Mag ik ten aanzien van rosas tenslotte vaststellen dat slechts hij strooit met verdachtmakingen dat ik met verdachtmakingen zou strooien? Begint u dit bericht weer eens van voren af aan te lezen. En waar blijft de weerlegging van de volgende 2 feiten:
1) dat ik niet anders met het begrip 'adviseur' ben omgegaan dan in Kassa en Radar uitzendingen gebruikelijk is
2) dat je voor 100% schadevergoeding niet bij VOFP leden hoeft aan te kloppen
Helaas, voor 100% schadevergoeding bent u aangewezen op: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=93884 Wat er ook geprobeerd wordt de schrijvers geloofwaardigheid een deuk te geven.
Deze fase van 'verontruste tussenpersonen & adviseurs' kunnen we afsluiten met:
*) Oh jee, dat had ik weer niet mogen zeggen natuurlijk. Nee, VOFP is geen lid van KiFiD, dus tegen deze vereniging is geen procedure mogelijk. Maar meeste aangesloten leden zijn vermoedelijk wel lid, in ieder geval Capital Consult. Oh, jee, oh jee, toch maar even gecheckt. Van de bovenste 10 leden op http://www.vofp.nl/zoek-uw-planner zijn er maar 4 terug te vinden op http://www.kifid.nl/overkifid/kifid-register Dus tegen slechts 40% van de VOFP leden kunt u een procedure instellen. Mag ik het hier even bij laten? Zoekt u zelf maar verder.Met dank aan wevera en crommentuyn stel ik vast:
1) Dat mijn uitspraak "Net als Kassa en Radar beweer ik adviseur = adviseur = adviseur.
Dat gaat in een moeite door, in termen van tussenpersonen en intermediairs. Waarom zou juist ik moeten uitleggen dat er verschil is in AFM-licenties. Doe me een lol. " staat als een huis. Ik kan daar nog aan toevoegen dat VOFP niet is aangesloten bij KiFiD en dat er derhalve geen klachten bij KiFiD kunnen worden ingediend tegen deze financiële planners, zie http://www.kifid.nl/overkifid/kifid-register *)
2) Niemand kan volhouden dat er beweerd zou zijn dat er een simpele route is naar succes.
Maar de volgende feiten spreken verder voor zich:
- collectieve rechtszaken zijn een optie, maar moeten per polis gevoerd worden en kosten 7 tot 10 jaar, waarbij de kosten oplopend tot 100.000 euro en meer door een voldoende grote groep gedupeerden moeten worden opgebracht
- individuele rechtszaken zijn geen optie: duren ook 7 tot 10 jaar en kosten ook 100.000 euro; Bernd van der Meulen heeft met steun van advocaat Adri Kranenburg bij Falcon/ASR een baanbrekend vonnis bewerkstellingd, maar hoger beroep (en cassatie bij de hoge raad) moet nog plaatsvinden en in zijn geval zijn de kosten groter dan de opbrengsten; andere Falcon polis houders worden echter geadviseerd met Kranenburg contact te zoeken (TrosRadar aanmeldingsforumulier)
- Consumentenclaim belooft actie, maar komt pas in beweging als er door verzekeraar een schikkingsvoorstel is gestuurd (voor meeste verzekeraars pas eind 2011; voor Delta Lloyd al voorbij, maar geen acties van Consumentenclaim bekend) en Consumentenclaim rekent 25% dus een kwart van de uit te keren schadevergoeding; er is nog geen enkel succes van Consumentenclaim bekend
- door juwita en anderen is er op gewezen dat kans op 100% schadevergoeding het grootst is indien gedupeerde inzet op dwaling of misleiding in de precontractuele fase; alle andere klachten leiden hooguit tot futiele verbeteringen ten opzichte van de compensatieregelingen van de verliestichtingen
- er is nog slechts 1 KiFiD uitspraak bekend die gaat over misleiding in de precontractuele fase en die uitspraak is ten gunste van de gedupeerde: Paul Crommentuyn, het 'Crommentuyn arrest'; er zijn geen negatieve of 'verwarrende' uitspraken van KiFiD bekend die gaan over misleiding in de precontractuele fase
- gedupeerden met een gegarandeerd kapitaal bij leven hebben in de meeste gevallen maar weining belang bij 'ontbinding' van hun polis, want die polis heeft hen vanwege de garantie al grotendeels beschermd tegen woekereffecten (let op: gegarandeerde rendementen zeggen niet zoveel, het gaat om gegarandeerd kapitaal bij leven op einddatum)
- de ombudsman van KiFiD is de harlekijn van de verzekeraars: een filter om zoveel mogelijk gedupeerden uit te sluiten; op dit en andere subfora zijn aanwijzingen te vinden hoe je zo snel mogelijk door de fase van de interne klachtenregeling van de verzekeraar (maximaal 6 weken) en de ombudsfase (3 tot 6 maanden) heen moet komen om je klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie KiFiD, die bindende uitspraak doet en daarbij zich laat leiden door eigen jurisprudentie
- kamerleden en verzekeraars houden rekening met een stortvloed aan zaken, waarbij gedupeerden het gat zullen dichten tusen de compensatieregelingen en het Falcon vonnis resp. Crommentuyn arrest; het KiFiD heeft laten weten die toevloed met 'snelrecht' aan te kunnen, op basis van richtinggevende uitspraken, zoals nu het Crommentuyn arrest
- naarmate het 'snelrecht' in beeld komt, zal de procedure ook meer gestandaardiseerd, dus eenvoudiger, kunnen verlopen voor gedupeerden die er nu als een berg tegen op zien (maar alvast starten met de voorbeeld vordering- / stuitingsbrief kan iedereen al natuurlijk)
Kortom: leuker kunnen we het niet maken, maar dit is de weg. Zo niet: woeker rustig voort.
Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat de kamer de minister alsnog weet te bewegen tot een nieuwe collectieve regeling onder regie van een nieuwe 'Duisenberg', is de uitkomst daarvan uiterst ongewis. Iedereen schijnt vergeten te zijn dat de Wabeke-aanbeveling van 2008 ook al zo'n collectieve regeling was mede op verzoek van de minister. 100% schadevergoeding is daar nooit van te verwachten.
Alleen voor de dertigers (en veertigers) heb ik een positief bericht: pak uw verlies van de eerste 10 jaar en sluit zo snel mogelijk over naar een betere en veiliger polis, als u zo nodig uw schade wil laten zitten. U heeft immers toch nog 30 tot 40 jaar te gaan. Lees dan wel even het boekje van Smit | Graafsma, want die raden u aan dan eerst even een deugdelijke financiële planning te maken.