LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SNS Reaal slaapt?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
vandene
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 nov 2011 18:26

SNS Reaal slaapt?

Ongelezen bericht door vandene »

Hallo allen,

Wij hebben sinds eind 2004 een beleggingshypotheek bij SNS Reaal lopen.
We hebben echter nog nooit een compensatiebrief o.i.d. hierover gekregen van hen.
Zijn zij hiermee niet veel te laat? Is het tijd voor ons om bij hen aan de bel te trekken?

Alvast dank voor uw reactie.

Vriendelijke groetend, Erik

REAAL Webcare
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 okt 2010 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SNS Reaal slaapt?

Ongelezen bericht door REAAL Webcare »

Geachte heer,

Graag wijzen we u op de volgende pagina: http://www.reaal.nl/klantenservice/compensatie/
U schrijft oid. Hebt u nooit post van ons ontvangen, ook geen jaaroverzichten?

Kunt u uw polisnummer en NAW gegevens naar ons mailen? ([email protected]) Dan gaan wij nakijken of uw gegevens goed in onze systemen hebben staan.

Met vriendelijke groet,

REAAL webcare

vandene
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 nov 2011 18:26

Re: SNS Reaal slaapt?

Ongelezen bericht door vandene »

REAAL Webcare schreef:Geachte heer,

Graag wijzen we u op de volgende pagina: http://www.reaal.nl/klantenservice/compensatie/
U schrijft oid. Hebt u nooit post van ons ontvangen, ook geen jaaroverzichten?

Kunt u uw polisnummer en NAW gegevens naar ons mailen? ([email protected]) Dan gaan wij nakijken of uw gegevens goed in onze systemen hebben staan.

Met vriendelijke groet,

REAAL webcare
Geachte Reaal,

Dank voor uw reactie. De jaarlijkse overzichten krijg ik wel netjes gestuurd ieder jaar.
Als u kunt bevestigen dat het niet vreemd is dat ik nog niets betreffende de compensatie van u heb vernomen, dan wacht ik verder af.

Vriendelijke groeten, Erik

REAAL Webcare
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 okt 2010 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SNS Reaal slaapt?

Ongelezen bericht door REAAL Webcare »

Bij deze kunnen we dat bevestigen.

Op deze pagina zullen (ook) data genoemd worden als deze bekend zijn.
http://www.reaal.nl/klantenservice/veel ... ompensatie

Met vriendelijke groet,

REAAL

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: SNS Reaal slaapt?

Ongelezen bericht door lostlovey »

Blijf het onduidelijk en vaag vinden. Heb al twee keer een brief gehad waarin gesteld wordt dat ik "mogelijk" in aanmerking kom voor compensatie. Nu dan heel lang niets meer gehoord. Weet niet eens of ik uberhaupt in aanmerking kom dus moet ik dat nu als leek allemaal gaan uitpluizen of krijgt men nog een duidelijk schrijven hieromtrent?

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: SNS Reaal slaapt?

Ongelezen bericht door juwita »

En als je al een compensatie krijgt, zul je merken dat het een afscheep ''fooitje'' is. Een compensatie bovendien dat voorbijgaat aan hetgeen het kernprobleem van een woekerpolis betreft ! Het kernprobleem is veelal ontbrekende of onvolledige informatie vooraf over de kosteninhoudingen van veelal 20 tot 40% op iedere euro premie-inleg. Kortom, misleiding en dwalingveroorzaking.
Laatst gewijzigd door juwita op 03 nov 2011 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

vandene
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 nov 2011 18:26

Re: SNS Reaal slaapt?

Ongelezen bericht door vandene »

Dat hoor ik van iedereen, maar ik wacht eerst de aanbieding af.
Wellicht valt het mee ;)

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: SNS Reaal slaapt?

Ongelezen bericht door hakra »

vraag van vandene
Als u kunt bevestigen dat het niet vreemd is dat ik nog niets betreffende de compensatie van u heb vernomen, dan wacht ik verder af.
antwoord van reaal
Bij deze kunnen we dat bevestigen.
Reaal bevestigt dus dat het n.i.e.t. vreemd is!!!

Volgens WPC en Verliespolis zijn er nadere afspraken gemaakt n.a.v. het Hoofdlijnenakkoord met Reaal. Uit publikaties op de site van WPC en Verliespolis blijkt dit niet.
Evenmin is op die sites iets terug te vinden van een Vaststellingsovereenkomst als uitvloeisel van het Hooflijnenakkoord.

Trek uw eigen conclusies!

rob 1976
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2011 16:54

Re: SNS Reaal slaapt?

Ongelezen bericht door rob 1976 »

Heb vandaag een brief gehad van REAAL, in deze brief staat dat ik vergoeding ontvang voor het hefboom en inteereffect.

Ik ontvang EENMALIG maar liefst 88 cent.

Dit moet REAAL toch wel pijn doen zelfs voor een bedrijf als REAAl is dit toch geen kattepis.
Zijn er meer mensen die dit soort vergoedingen krijgen :lol:
Hoe berekenen ze dit :evil:

vandene
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 nov 2011 18:26

Re: SNS Reaal slaapt?

Ongelezen bericht door vandene »

rob 1976 schreef:Heb vandaag een brief gehad van REAAL, in deze brief staat dat ik vergoeding ontvang voor het hefboom en inteereffect.

Ik ontvang EENMALIG maar liefst 88 cent.

Dit moet REAAL toch wel pijn doen zelfs voor een bedrijf als REAAl is dit toch geen kattepis.
Zijn er meer mensen die dit soort vergoedingen krijgen :lol:
Hoe berekenen ze dit :evil:
De portokosten van die brief zijn net zo hoog ;-)

Gaat weer nergens over dus... :(

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: SNS Reaal slaapt?

Ongelezen bericht door tufima »

Ik zit ook nog steeds te wachten op de compensatiebrief.

Reaal heeft de datum waarop ze deze brief zouden sturen een aantal maal uitgesteld. Het laatste wat ik heb gehoord wat dat het in het 4e kwartaal van 2011 zou worden verstuurd, dat is dit kwartaal dus.

Nu kan ik dit op de site van Reaal overigens niet meer terugvinden.

Ad_Viseur
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:26

Re: SNS Reaal slaapt?

Ongelezen bericht door Ad_Viseur »

Beste Erik,

Het zou ook kunnen zijn dat uw beleggingshypotheek een hypotheek is in combinatie met een beleggingsrekening. Hierbij is de compensatieregeling niet van toepassing.

Pak de offerte, berekening van de adviseur en/of de hypotheekakte er eens bij.

Groeten,
Ad

Ad_Viseur
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:26

Re: SNS Reaal slaapt?

Ongelezen bericht door Ad_Viseur »

rob 1976 schreef:Heb vandaag een brief gehad van REAAL, in deze brief staat dat ik vergoeding ontvang voor het hefboom en inteereffect.

Ik ontvang EENMALIG maar liefst 88 cent.

Dit moet REAAL toch wel pijn doen zelfs voor een bedrijf als REAAl is dit toch geen kattepis.
Zijn er meer mensen die dit soort vergoedingen krijgen :lol:
Hoe berekenen ze dit :evil:
Beste Rob,

Valt de schade gelukkig mee!

Ik zal proberen het hefboom en inteereffect in het kort uit te leggen. In de beleggingsverzekering die je hebt afgesloten heb je kunnen kiezen dat er een overlijdensrisicodekking is meeverzekerd. Dit kunnen verschillende soorten dekking zijn. Bijvoorbeeld een vast bedrag of een percentage van de waarde van de polis (vaak 90 of 110%). Voor deze premie betaal je een premie. Echter wordt deze premie niet van jouw betaalrekening geincasseerd maar hiervoor worden (vaak) jaarlijks aandelen van de aanwezige waarde van de verzekering verkocht.

Jaarlijks wordt berekend wel bedrag verzekerd moet worden. Ik zal dit in een voorbeeld voorrekenen. Stel, je hebt een verzekering afgesloten waarin een overlijdensrisicoverzekering is meeverzekerd van € 100.000,00. Na 10 jaar is de waarde van de verzekering € 10.000,00. Er wordt dan dus nog voor € 90.000,00 premie betaald. Deze premie wordt jaarlijksvaststeld op basis van leeftijd van de verzekerde. Bij aanvang van de verzekering wordt er dus een hoger bedrag verzekerd tegen een lagere premie. In verloop van tijd als de waarde van de verzekering stijgt wordt er minder verzekerd tegen een hogere premie.

Hierin zit dus het gevaar! Bij het aanvragen van de verzekering wordt een schatting gemaakt van de waardeontwikkeling en dus ook van de premie die voor de overlijdensdekking wordt betaald. Ik vertel niet nieuws denk ik dat deze schatting niet overeenkomt met de werkelijke waardeontwikkeling.

Door tegenvallende resultaten en dus lagere waarde van de polis moeten er er over hogere premies worden onttrokken uit de waarde van de polis. De premies die toch al op basis van leeftijd stijgen stijgen nu explosief. Met als gevolg een nog lagere waarde van de polis. enz enz enz

Nu even jouw vergoeding. Waarschijnlijk zit er in jouw polis een lage overlijdensrisicodekking. Zonder de polis te zien en de overzichten kan ik hier weinig van zeggen.

Wat moet je doen als je wel een forse overlijdensrisicodekking hebt? Er zijn verschillende opties. Als 1e zou je jezelf af moeten vragen waarom je deze polis hebt afgesloten. Heb je hem nog steeds nodig moet je je afvragen of je eigenlijk wel wil beleggen. Zoniet ga dan opzoek naar een alternatief.

Ik ben me bewust dat dit wel heel simpel klinkt. De praktijk is stukken weerbastiger. Vaak is de polis verpand aan de hypotheek. Of heb je de financiele ruimte niet om meer premie te betalen (een alternatief is waarschijnlijk duuder).

Kom je tot de conclusie dat je niet veel anders kan dan de polis te laten lopen haal dan in ieder geval de overlijdensdekking uit deze polis. Gelukkig zijn de premies van de overlijdensrisicoverzekeringen enorm gedaald.

Groeten,
Ad

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: SNS Reaal slaapt?

Ongelezen bericht door juwita »

@Ad Viseur,
Even ter correctie. In de woekerpolis-affaire wordt onder ''inteer effect'' iets heel anders verstaan. Namelijk de incasso van premie ORV uit de beleggingspot. Dat wil zeggen door verkoop van participaties in het desbetreffende beleggingsfonds. Deze incassomethodiek brengt met zich mee dat er bij een hoge participatiekoerswaarde weinig participaties worden verkocht en bij een lage participatiekoerswaarde juist extra veel participaties verkocht dienen te worden. Juist in laatstbedoelde situatie wordt er extra ''ingeteerd'' op de beleggingspot en slinkt die onder toch al ongunstige omstandigheden in versterkte mate.

Wel eerlijke voorlichting blijven geven aan je ''klanten'' of anders op een bijspijkercursus gaan.

houwe445
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2007 22:22

Re: SNS Reaal slaapt?

Ongelezen bericht door houwe445 »

Nou Rob hier nog 1, wij kregen 1,76 euro.
Dat ze dit nog durven rond te sturen, ze moeten zich diep en diep schamen!!
Nou wilde ik deze overzetten naar een ander spaar systeem, en onze tussenpersoon vond dit nog steeds een geweldig systeem!! Snap niets meer van dit uitbuit wereldje!! :-S

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: SNS Reaal slaapt?

Ongelezen bericht door arvandongen »

INTEEREFFECT:
De verkoop van participaties ter voldoening van alle kosten en ook de ORV premies. Hierdoor "teer je in" op het aantal participaties dat voor je ingekocht is.

HEFBOOMEFFECT:
Een speciaal inteereffect als gevolg van de wisselende ORV-premie. Precies zoals hierboven beschreven door Juwita. Bij lage koersen teer je méér in en bij hoge koersen teer je juist minder in.

Het verhaal van Ad Viseur is niet correct. (Het is wel erg creatief geprobeerd)

Al eens afgevraagd waarom alleen hoge voorbeeldrendementen gebruikt werden in offertes?
Door alleen hoge fictieve rendementen in de offertes te gebruiken, leken de (verborgen) ORV premies veel kleiner dan in werkelijkheid. De (te) hoge verborgen ORV premies komen vooral naar voren bij lage koersen(rendementen).

De verzekeraar kan niet verliezen:
- Hoge koersen: Veel inkomsten uit de (beheers-)kosten
- Lage koersen: Hoge premies ORV
En de klant zit met een "verliesverdubbelaar"

Daarnaast ook: Hoe hoger je leeftijd, hoe hoger je ORV-premie. Als klant verlies je altijd op de lange duur. BLIJF NIET ZITTEN EN NEEM IN JE EIGENBELANG ACTIE. Stop je polis, of wijzig hem. Dien je schadeclaim in vóórdat je claim verjaard is.

Gesloten