LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spaarloon/woekerpolis (RVS BeursSpaarKoopplan & minderjari)

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Cobblepot
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jun 2008 11:36

Spaarloon/woekerpolis (RVS BeursSpaarKoopplan & minderjari)

Ongelezen bericht door Cobblepot »

Ik heb advies nodig m.b.t. mijn Woekerpolis. Hieronder een brief die ik van plan ben om te verzenden aan de RVS. Ik weet echter niet of het ook uitmaakt dat ik het betaal van mijn Spaarloon. Ik kan belastingtechnisch volgens mij niet het bedrag wat vrijkomt (als ze mij gelijk geven...) zomaar in een andere product / spaarrekening stoppen? Ik heb een koopwoning (dus spaarhypotheek) wellicht kan daar iets mee?
Op 26 juli 1999 heb ik op aanraden van uw RVS adviseur een Beursspaarkoopplan van de RVS genomen.

De originele polis is in kopie als bijlage bij de brief gevoegd. Ik wil opmerken dat mij destijds niet mondeling is gewezen op de risico's en de kosten van het product.

In de polis wordt als voorbeeld aangehaald dat met een inleg van van f 100,- (45,38 Euro)er in 2019 een kapitaal van f 147.975,- (67148,09 Euro) en in 2029 een kapitaal van f 809.366,- (367.274,10 Euro) gehaald wordt. Bovendien wil ik u er op wijzen dat ik op 22 augustus 2005 mijn inleg heb verhoogd naar 60,02 Euro per maand ipv. 45,38 (f 100,-) en dus de kapitalen hierboven genoemd significant hoger zouden moeten worden.
Nu blijkt echter dat deze beweringen ver van de ware situatie af te staan. In een nieuw voorbeeld van september 2010 wordt als standaard rendement in 2029, 18.477,00 euro genoemd.

Even een simpel rekensommetje;
26-07-1999 t/m 22-08-2005 (48 maanden x 45,38 p/m = 2858,94 Euro)
22-08-2005 t/m 01-09-2029 (278 maanden x 60,02 p/m = 16685,56 Euro)
Totaal inleg tot 2029 = 19.544,50
De inleg is dus hoger als het rendement! Hoe kan het dat het voorbeeld van september 2010 een rendement noemt van 4%? Terwijl het een verlies zou moeten weergeven...

Voornamelijk door de hoge kosten (die niet gespecificeerd worden in de polis maar slechts worden aangemerkt als eenmalige en doorlopende kosten) die door u in rekening worden gebracht en door het voorgespiegelde onrealistische rendement.

Tevens wil ik u wijzen op de misleidende naam van het product: “BeursSpaarKoopplan”. U mag zelf concluderen wat voor indruk een dergelijk product maakt op een zeventien jarige jongen. Ik merk op dat ik destijds als minderjarige getekend heb. (iets wat eveneens geldt voor de overige 3 producten. Waaronder nog een Woekerpolis "Beursflexpensioen", die ik inmiddels heb beeindigd)

Ik moet dan ook concluderen dat de RVS mij een ongeloofelijke wanprestatie heeft geleverd. Het product heeft een onherstelbare fout en ik er is mij bij de verkoop in zijn totaal NIET gewezen op de mogelijke risico’s er is slechts voldaan met een onduidelijke polis vol onwaarheden.

Ik wil dan ook de verkoop van het product annuleren met terugwerkende kracht tot de datum van afsluiten en eis alle betaalde premies terug te ontvangen op een rekening naar keuze.
Laatst gewijzigd door Cobblepot op 13 mar 2011 14:43, 2 keer totaal gewijzigd.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Spaarloon/woekerpolis (RVS BeursSpaarKoopplan & minderjari)

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Ik wil 100% schadevergoeding, hoe pak ik dat aan?
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=93884

Cobblepot
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jun 2008 11:36

Re: Spaarloon/woekerpolis (RVS BeursSpaarKoopplan & minderjari)

Ongelezen bericht door Cobblepot »

Bedankt Maarten.

Maar wellicht kan iemand mij aanraden wat ik beste zou kunnen doen als er wel een bedrag vrijkomt, omdat ik het nu spaar middels mijn spaarloon.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Spaarloon/woekerpolis (RVS BeursSpaarKoopplan & minderjari)

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Cobblepot schreef:Bedankt Maarten.

Maar wellicht kan iemand mij aanraden wat ik beste zou kunnen doen als er wel een bedrag vrijkomt, omdat ik het nu spaar middels mijn spaarloon.
Daar zijn teveel antwoorden op mogelijk om op te noemen. Met lijfrenteclausule, zonder lijfrenteclausule, etc. Onafhankelijk adviseur is dan nodig, en net als bij een ingewikkeld medische kwestie: verzamel al de vragen die je altijd al had willen stellen, door even rond te 'googlen'.

Maar wiet weet, meldt zich hier nog een RVS-gedupeerde in hetzelfde schuitje.

Cobblepot
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jun 2008 11:36

Re: Spaarloon/woekerpolis (RVS BeursSpaarKoopplan & minderjari)

Ongelezen bericht door Cobblepot »

Ik zal het eea. nog even uitzoeken mbt. de belastingen en spaarloon. Ik heb de brief inmiddels aangevuld met uw voorbeeld brief. Wellicht kan iemand hierover nog iets opmerken of is deze te gebruiken voor een ander.
Op 26 juli 1999 heb ik op aanraden van de heer ...... (nader te noemen "adviseur" ) een Beursspaarkoopplan van de RVS genomen, het polisnummer is [00000000].

Recent heb ik via de media vernomen dat er veel kritiek is op dergelijke producten. Deze richt zich vooral op de relatief hoge kosten, de gebrekkige transparantie en (bijzondere) risico’s van deze producten. Ik neem aan dat u hiervan op de hoogte was en bent. Voor mij gold dat niet. U heeft die kennis dan ook bij het afsluiten van de polis niet met mij gedeeld.

Alleereerst wijs ik u op de misleidende naam van het product: BeursSpaarKoopplan”. Ik hoef u niet uit te leggen dat een product met het woord "spaar" erin, op zijn minst een product zou moeten zijn met een redelijk rendement aan de eind de looptijd.

De originele polis is in kopie als bijlage bij de brief gevoegd. Ik wil opmerken dat mij destijds door uw adviseur niet gewezen op de risico's en de verborgen kosten van het product. In de polis wordt als voorbeeld aangehaald dat met een inleg van van f 100,- (45,38 Euro)er in 2019 een kapitaal van f 147.975,- (67148,09 Euro) en in 2029 een kapitaal van f 809.366,- (367.274,10 Euro) gehaald wordt. Bovendien wil ik u er op wijzen dat ik op 22 augustus 2005 mijn inleg heb verhoogd naar 60,02 Euro per maand ipv. 45,38 (f 100,-) en dus de kapitalen hierboven genoemd significant hoger zouden moeten worden.
Nu blijkt echter dat deze beweringen ver van de ware situatie af te staan. In een nieuw voorbeeld van september 2010 wordt als standaard rendement in 2029, 18.477,00 euro genoemd.

Even een simpel rekensommetje;
26-07-1999 t/m 22-08-2005 (48 maanden x 45,38 p/m = 2858,94 Euro)
22-08-2005 t/m 01-09-2029 (278 maanden x 60,02 p/m = 16685,56 Euro)
Totaal inleg tot 2029 = 19.544,50

De inleg is dus hoger als het rendement! Hoe kan het dat het voorbeeld van september 2010 een rendement noemt van 4%? Terwijl het een verlies zou moeten weergeven...wederom een misleidende weergave van de feiten van uw kant.

Voornamelijk door de hoge kosten (die niet gespecificeerd worden in de polis en slechts worden aangemerkt als eenmalige en doorlopende kosten) die door u in rekening worden gebracht. Nu deze onvoldoende zijn gespecificeerd kunnen deze inhoudingen geen contractuele grondslag hebben. Ik concludeer dan ook dat u ten onrechte de bewuste bedragen heeft ingehouden en er sprake is van onverschuldigde betaling.

Ik maak dan ook aanspraak op terugbetaling van alle ingehouden bedragen, te vermeerderen met wettelijke rente vanaf de dag van de inhouding tot aan de dag van terugstorting. Hierbij verzoek ik u om hiertoe over te gaan. Ook maak ik aanspraak op vergoeding van de schade die ik hierdoor lijd plus wettelijke rente.
Deze schade bedraagt € [00.000,00], volgens bijgaande specificatie.

Voorts begrijp ik nu dat aan de polis bijzondere risico’s zijn verbonden waarover zoals eerder opgemerkt ik niet ben gewaarschuwd noch ben geïnformeerd door uw adviseur. Deze risico’s houden verband met de hoogte van de inhoudingen en de wijze waarop deze inhoudingen worden verricht.
Als uw adviseur mij voor dergelijke risico’s had gewaarschuwd, zou ik de polis niet, althans niet in de huidige vorm, zijn aangegaan. De huidige polis sloot niet aan bij mijn financiële situatie, wensen, doelstellingen en cliënt profiel, die ik als zeventienjarige had op het moment van afsluiten van de polis. U had mij dan ook moeten ontraden om de polis aan te gaan. Ik ben daarom van mening dat zowel de RVS als uw adviseur de op haar rustende informatieplicht en zorgplicht heeft geschonden en dat sprake is van misleiding, respectievelijk waardoor ik als consument heb ‘gedwaald’, waardoor de RVS en uw adviseur aansprakelijk zijn voor de door mij geleden schade. Hierbij stel ik de RVS aansprakelijk en ik verzoek u deze schade aan mij te vergoeden, te vermeerderen met wettelijke rente en eventuele bijkomende kosten. Deze schade bedraagt € [00.000,00], volgens bijgaande specificatie.

Ik merk nogmaals op dat ik destijds als minderjarige getekend heb, mocht dit feit u zijn ontgaan. U mag zelf concluderen wat voor indruk een dergelijk product achterlaat op een zeventienjarige jongen die de kennis mist welke je redelijkerwijs nodig hebt om een dergelijk product verantwoord aan te gaan. (Iets wat eveneens geldt voor 3 overige inmiddels beeindigde producten. Waaronder nog een Woekerpolis "Beursflexpensioen".)

Ik moet dan ook concluderen dat de RVS mij een ongeloofelijke wanprestatie heeft geleverd. Het product heeft een onherstelbare fout en ik er is mij bij de verkoop in zijn totaal NIET gewezen op de mogelijke risico’s er is slechts voldaan met een onduidelijke polis vol onwaarheden.

Ik wil dan ook de verkoop van het product annuleren met terugwerkende kracht tot de datum van afsluiten en eis alle betaalde premies terug.
Ik verzoek u binnen 14 dagen na heden gevolg te geven aan mijn verzoek om terugstorting, beëindiging en schadevergoeding. Bij gebreke daarvan acht ik mij vrij om eventueel verdere rechtsmaatregelen tegen de RVS en uw adviseur te nemen. De hieraan verbonden kosten zullen dan ook voor uw rekening komen. Ik behoud mij uitdrukkelijk alle rechten voor die ik in verband met de polis mocht hebben, ook rechten die niet al hierboven expliciet zijn genoemd, inclusief het recht om mij te beroepen op non-existentie van de polis, vernietiging en ontbinding. Deze brief strekt mede ter stuiting van een eventuele verjaringstermijn.
Hoogachtend,

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Spaarloon/woekerpolis (RVS BeursSpaarKoopplan & minderjari)

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Yep. Daar maar eens antwoord op afwachten.
Houd procedure in de gaten: bij onbevredigend antwoord door naar volgende ronde: intern klachtenmanagement van verzekeraar. Dan binnen 6 weken antwoord anders naar KiFiD. Ombudsfase verdragen en dan naar Geschillencommissie, want daar komt pas "recht".

Gesloten