LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] uitbetaling abc spaarplan

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
schilder-11
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2009 19:49

uitbetaling abc spaarplan

Ongelezen bericht door schilder-11 »

we hebben een abc spaarplan voor onze dochter en die loopt op 31-12 2008 af nu moeten wij een formelier terugsturen naar fortis asr hier staat onder ander op.
ondergetekende verklaart zich tegenover fortis asr belleggingsconsortium n.v hierne te noemen fortisasr aansprakelijk voor alle schade die fortis asr mocht lijden ingeval een derde bij fortis asr op wettige wijze rechten uit de polis van levnsverzekering of op de verzekeringsuitkeringen geldend zou maken indien door fortis asr de uitbetaling heeft plaatgevonden zonder overlegging van de orginelen polis.
de begunstigde verklaart tevens de informatie over uw spaarkasovereenkomst ontvangen te hebben hierin is een nadere specificatie weergegeven van de berekening van de voorlopige uitkering.
wij zijn niet aangesloten bij een of andere organisatie en weten niet of dat nog moet.
moeten wij ook een stuitingsbrief naar fortis asr sturen b.v.d. voor jullie antwoord.

help1
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2009 02:44

Re: uitbetaling abc spaarplan

Ongelezen bericht door help1 »

Consequenties voor polishouders
Per polis zal worden berekend of deze in aanmerking komt voor kostencompensatie. De eventuele compensatie wordt voor lopende polissen op de einddatum van het contract met terugwerkende kracht verrekend. Polishouders worden actief over de consequenties voor hun individuele polis uiterlijk in het 3e kwartaal van 2010 geïnformeerd.

dit geld voor alle polissen die lopen of uitgekeerd.afgekocht zijn vanaf 01-01-2008. Alle pollissen die voor deze datum uitgekeerd/afgekocht zijn===stuitingsbrief zenden naar Fortis.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: uitbetaling abc spaarplan

Ongelezen bericht door peewee »

Schilder-11,

De zinsnede ''De begunstigde verklaart tevens de informatie over uw spaarkasovereenkomst ontvangen te hebben...........etc......''' moet je doorstrepen. Acceptatie van die zin kan ertoe leiden dat Fortis ASR zich vrijwaart van aansprakelijkheid terzake van gebrekkge informatieverschaffing bij het afsluiten van de polis. Een kopie maken van de pagina waarop je deze zinsnede hebt doorgestreept en bewaren als bewijsstuk in je eigen administratie.

Een stuitingsbrief is te vinden op de website van Consumentenclaim (zie: www.consumentenclaim.nl

putje 1967
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:11

Re: uitbetaling abc spaarplan

Ongelezen bericht door putje 1967 »

Peewee,

Ik heb even een vraagje. Bij mij staat ook zo'n soort zin bij mijn spaarlift-regeling. Als ik deze zin doorstreep zijn zij dan wel verplicht om "het eerste gedeelte" van je regeling uit te betalen en kan je dan nog wel in verweer gaan voor het resterende bedrag. Ik ben bang dat ik daar dan geen recht meer op heb.

Voor ons is het een heel bedrag wat er dan nog open staat.

petra

luinl00
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 feb 2009 19:27

Re: uitbetaling abc spaarplan

Ongelezen bericht door luinl00 »

Bij mij stond uiteraard ook deze zin "ondergetekende verklaart zich tegenover fortis asr belleggingsconsortium n.v hierne te noemen fortisasr aansprakelijk voor alle schade die fortis asr mocht lijden ingeval een derde bij fortis asr op wettige wijze rechten uit de polis van levnsverzekering of op de verzekeringsuitkeringen geldend zou maken indien door fortis asr de uitbetaling heeft plaatgevonden zonder overlegging van de orginelen polis."ik kan nergens vinden wat dit betekent en welke evt consequenties deze zin voor mijn kan hebben als ik teken.
En op welk moment kijken ze nu naar die "woekerpoliskosten"? De een zegt pas in 2010 en de ander zegt nu (voor de polissen die in dit jaar uitgekeerd worden)

flabbergasted
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:06

Re: uitbetaling abc spaarplan

Ongelezen bericht door flabbergasted »

voor je laatste vraag kun je nalezen wat wevera erover postte in dit topic:

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=68632

("stelling: .....")

stampertje880
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2008 12:31

Re: uitbetaling abc spaarplan

Ongelezen bericht door stampertje880 »

WAAROM IS DE VVD TOCH ZO STIL??????
ZALM was toch 18 jaar de beroemde minister van pingping! Het ging toch zo goed in het poldermodel Holland??? Of even niet? Niet nu even niet??
Mijn gespaarde bedrag ( sparen in 1995!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) is gehalveerd.
Dus weer stemmen op de VVD ? Never, njet,nooit!!!
Eerst mijn en ons geld terug van die verfoeilijke baas van de geldwolven.

Hhaasje
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 feb 2007 21:01

Re: uitbetaling abc spaarplan

Ongelezen bericht door Hhaasje »

ook ik heb twee polissen die afgelopen zijn . Heb twee brieven gehad begin januari met uitkerings formulier en met het tegenvallende saldo van eind oktober 2008 , met de vraag de originele en andere benodigde bewijzen mee te sturen . Hierin stond ook in dat ze nog een overzicht met het saldo van 31-12-2008 toe zouden sturen , dus ik dacht ik wacht dit eerst maar eens rustig af tot ik deze krijg , want dit valt vast nog meer tegen.
Maar nee hoor ze sturen maar eerst een herinneringsbrief met te ondertekenen uitkerings formulier .
Wat denken jullie hiervan zouden ze dit bewust doen ?

stampertje880
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2008 12:31

Re: uitbetaling abc spaarplan

Ongelezen bericht door stampertje880 »

Ik heb hetzelfde gedacht. Wacht maar eerst af tot er een overzicht komt van mijn ABC - SPAARPLAN. Maar nee hoor, vanmorgen een herinnering om toch maar zo snel mogelijk de papieren op te sturen. Opvallend was, dat er weer zo'n voorgedrukt formulier was bijgevoegd: opdracht tot uitbetaling.
Maar dit gebruik ik niet. Ik maak zelf een formulier voor opdracht tot uitbetaling. Tevens vraag ik een overzicht van elk jaar: het GESPAARDE bedrag - de ingehouden kosten - opbrengst , etc..........
In 2005 : rendement 16 % , in 2007 rendement 13.1 % , in 1999 rendement 17,8 %.
Als ik kijk naar de prognose van 1 oktober 2008, dan is dit bedroevend laag. Daarna begon de kredietcrisis. In de brief staat: Door koersschommelingen kan dit bedrag nog hoger of lager worden.
Lager dus.
In een brief van juni 2008 staat: Het te verdelen vermogen blijft in de periode van 1 januari 2009 tot 15 mei 2009 rentedragend BELEGD en ook dat rendement komt uiteraard aan de begunstigde ten goed.
Nou,dat wordt dus een geweldig rendement.
Bedankt Zalm, dat je deze constructies hebt toegestaan. Bedankt AFM, dat zullie zo goed toezicht houden.

luinl00
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 feb 2009 19:27

Re: uitbetaling abc spaarplan

Ongelezen bericht door luinl00 »

Mijn polis liep ook vorig jaar af. Ik heb ook het overzicht per 1 oktober, een verzoek tot uitbetaling en inmiddels de herinnering ontvangen. Maar net als jullie nog geen jaaroverzicht.
En het gekke is dat mijn man helaas ook zo'n polis heeft lopen (die nog 3 jaar moet) en hij heeft ook nog geen overzicht gekregen.

Begrijp ik de ABC-spaarplan contstructie nu goed, dat het opgegeven bedrag in ieder geval een minimum zou moeten zijn (althans als het de waarde per 31-12 is). En dat het bedrag hoger zou moeten zijn als er mensen overleden zijn voor het einde van de polis bereikt is?

En ik vraag me af wat je er nog mee kunt bereiken als je een waarde overzicht per jaar vraagt. Om te kijken of ze te hoge kosten in rekening hebben gebracht? Ik geloof nooit dat ze zo'n overzicht maken. Bovendien kan ik maar niet ontdekken of deze polis ook onder woekerpolis valt. Als ik op de ene site kijk waar per aanbieder gedefinieerd is welke polis er onder valt, dan zie ik daar 3x het abc-spaarplan staan, maar met verschillende kenmerken. Hoe kan ik nou zien welke ik heb? Ik heb al in mijn polis gekeken, maar ben niet veel wijzen. Als iemand weet waar je dat kan zien, dan hoor ik dat graag.


HEEFT IEMAND INMIDDELS AL EEN WAARDE OVERZICHT PER 31-12-2008??? iK HEB VIA EMAIL EN TELEFOON HIERNA GEÏNFORMEERD. PER EMAIL HET ANTWOORD DAT IK VÓÓR 1 APRIL BERICHT KRIJG. PER TELEFOON HET ANTWOORD DAT MET EEN TECHNISCHE STORING HEEFT EN MEN MET MAN EN MACHT WERKT AAN DE OVERZICHTEN. VOLGENS MIJ IS ER IETS ANDERS AAN DE HAND. IK HEB ER ZO'N SLECHT GEVOEL BIJ. EN IK WEET GEWOON NIET WAAR IK TERECHT MOET. KUNNEN ZE DIT ZOMAAR DOEN? WIJ MOESTEN 15 JAAR AAN ONZE VERPLICHTINGEN VOLDOEN. NU IS HET TIJD DAT FORTIS (OF ASR ZOALS ZE NU HETEN) AAN HUN VERPLICHTINGEN VOLDOET EN NU DOEN ZE DAT NIET. HET LIJKT WEL OF ZE DE ERNSTIGE VERLIEZEN NIET DURVEN TE LATEN ZIEN. BOVENDIEN VRAAG IK ME AF HOE HET MET DIE VERDEELSLEUTEL ZIT. IK HEB OOIT ERGENS GELEZEN DAT "SLECHTS" 1/3 DEEL IN AANDELEN BELEGD WERD. ALS DAT ZO IS, DAN ZOU HET VERLIES ALS GEVOLG VAN DE BEURSCRASH TOCH MEE MOETEN VALLEN.

WIE O WIE HEEFT ER ANTWOORD OP AL DEZE VRAGEN?
Laatst gewijzigd door luinl00 op 19 mar 2009 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Hhaasje
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 feb 2007 21:01

Re: uitbetaling abc spaarplan

Ongelezen bericht door Hhaasje »

@luinl00 Ook ik ben er nog steeds niet uit of dit nu wel of geen woekerpolis is .
Het enigste wat ik heb gelezen is in het feitenoverzicht bij de fact sheets, dat de kosten percentages wel aan de wabeke norm voldoen.
Voor zover ik deze begrijp .

marian van Spaandonk
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2008 00:13

Re: uitbetaling abc spaarplan

Ongelezen bericht door marian van Spaandonk »

Heb vandaag van Fortis een waardeoverzicht gehad en ben hier wel erg van geschrokken.De waarde was nu 20% lager als vorig jaar.Dit had ik niet verwacht daar Fortis aangeeft in de folders dat het maar 1/3 deel van de inleg belegt in aandelen en de rest in onroerend goed en spaarrekeningen en naar mijn weten is de grootste crisis toch wel ver oorzaakt door de aandelen.

luinl00
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 feb 2009 19:27

Re: uitbetaling abc spaarplan

Ongelezen bericht door luinl00 »

Ik heb gisteren contact gehad met Fortis. Zij hebben aangegeven dat ze sinds gisteren begonnen zijn met het versturen van jaaropgaven.

Voor mezelf heb ik ook obv van de verdeling 1/3 in aandelen geprobeerd te beredeneren hoeveel ik nog over heb. per 1-1-08 was mijn polis €5200 waard. Stel 1/3 in aandelen. Dat is ruwweg €1700.

De beurs is ongeveer gehalveerd, dus van die €1700 zou nog ongeveer €800 over moeten zijn. Dan zou mijn polis nu ongeveer waard moeten zijn € 4.300.

Even naar de vorige reactie kijkend, waar die mevrouw schrijft dat de waarde met 20% gedaald is, dan sluit dat aardig aan. Immers 80% van €5200 is € 4180. Dat komt in de buurt van mijn eigen schatting van € 4300. Ik zal dit bericht aanvullen als ik ook eindelijk mijn jaaropgave heb. Lekker rendement over 15 jaar. Ik had ingelegd in totaal € 4488!!! Bedankt Fortis.

kredietcrisis
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2009 19:20

Re: uitbetaling abc spaarplan

Ongelezen bericht door kredietcrisis »

Eindelijk duidelijkheid.....

Op 5 januari 2009 bericht gekregen mbt einddatum belegging ABC-spaarplan voor onze dochter. Op deze datum kregen wij verzoek originele polis en attestatie de vita op te sturen. De waarde van het spaarplan was volgens informatie in deze brief per
01-10-2008: € 12.755,57.

Hieronder de regel:
Door koersschommelingen kan dit bedrag nog hoger of lager worden. Sinds 1 januari staat de opbrengst van het spaarplan op een rentedragende rekening. Half mei weten wij precies hoe hoog het bedrag is dat u krijgt. Dan maken we het bedrag ook aan u over.

Helaas is het bedrag niet op de einddatum van het spaarplan op een rentedragende rekening gezet, want volgens de jaaropgaaf die we vrijdag hebben ontvangen was de waarde van ons spaarplan op
31-12-2008: € 11.595,74. Dit bedrag (€ 1159,83) minder dan het eindsaldo van ons spaarplan op 1 oktober 2009 is dus op een rentedragende rekening gezet.

Nu maar afwachten wat er in mei wordt uitbetaald. Een ding is zeker, we hadden meer geld gehad voor de studie van onze dochter als we het geld gewoon op de bank hadden gezet. Wie had dit van tevoren kunnen voorzien, het leek een solide spaarplan.

kredietcrisis
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2009 19:20

Re: uitbetaling abc spaarplan

Ongelezen bericht door kredietcrisis »

Even voor de duidelijkheid
Inleg: 15 jaar fl 100,00 p.m. + aanvulling (nav brief AMEV na 5 jaar over mogelijkheid polis uit te breiden 10 jaar fl 50,00 p.m. extra
is totaal fl 24.000,00 (is ongeveer € 10.910).

Als we alle geluiden horen over de kredietcrisis mogen we in ieder geval blij zijn dat we onze inleg nog weer terug hebben! (+ nog een klein beetje rendement)

luinl00
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 feb 2009 19:27

Re: uitbetaling abc spaarplan

Ongelezen bericht door luinl00 »

Nou ik heb vandaag mijn jaaropgave ontvangen. Waarde 1-1-2008 €5400. Waarde 31-12-2008 €4587 (terwijl op de afkoopbrief nog een waarde per 1-10-2008 stond van € 5200.

Klinkt een beetje cru, maar nu dan maar hopen dat er een hoop mensen zijn die de einddatum niet gehaald hebben, dan krijgen we tenminste nog een beetje meer. Ik heb € 4488 ingelegd, dus €100 rendement over 15 jaar is niet echt zalig makend. Nou die Fortis had ons toen allemaal wel tuk met die mooie verhalen. Ik trap er niet meer in en heb tegenwoordig alles op een spaarrekening.

Sterkte allemaal. Wij hebben helaas nog 1 zo'n polis lopen tot 2011. En dan zijn we er van af.

stampertje880
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2008 12:31

Re: uitbetaling abc spaarplan

Ongelezen bericht door stampertje880 »

Vandaag het jaaroverzicht 2008 van mijn ABC spaarplan, spaarkasovereenkomst ontvangen.
rendement 2008 - 854,34 euro
rendement 2007 - 7,43 euro
rendement 2006 + 13,16 %
rendement 2005 + 16,0 %
rendement 2004 + 8,0 %
Je zou toch geloven, waar is dan al die "winst "gebleven van de goede, vette jaren?
Niets meer van over? Of vette bonussen voor die witte boorden c.....
En Zalm stond erbij en keek ernaar. Nooit ook maar iets gedaan aan deze woekerpolissen.
In eerdere brieven stonden de volgende bedragen:
waarde 1-1-2008 5018,31
waarde 1-10-2008 4702,00
waarde 31-12-2008 4274,26
Het te verdelen vermogen blijft in de periode van 1 januari 2009 tot 15 mei rentedragend belegd ??????????????
Dat zal weer een vetpot worden.
In 15 jaar betaald: 4488 euro.
Dus een super rendement, terwijl volgens Fortis maar 1/3 deel belegd wordt in aandelen. Waar is al dat geld dan gebleven?[/i][/b]

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: uitbetaling abc spaarplan

Ongelezen bericht door maria123 »

Opzeggen is de enige optie :!: Zelf sparen. Niet alleen omdat het nu minder goed gaat. Ook als het goed gaat gaan er heel veel kosten af. Dus geld pikken zij hoe dan ook in :!:

Galo57
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mar 2009 22:06

Re: uitbetaling abc spaarplan

Ongelezen bericht door Galo57 »

Wanneer ik de verschillende fora doorloop kun je toch wel rustig stellen dat we met z'n allen in de maling zijn genomen door een stel zwendelaars. Opbrengsten die in 15 jaar zijn gerealisserd waar een beginnende kleuter zich nog voor zou schamen. Zelfs lees je van sommigen dat ze nog geld mee moeten nemen. Echt te schandalig voor woorden!
Hier en daar mengen zelfs nu nog enkele figuren zich in de discussie waar de partijdigheid/betrokkenheid van afstraalt. Types die deze zwendelpraktijken nog proberen te rechtvaardigen dan wel te verklaren. Gewoon mensen die er financiëel wijzer van zijn geworden.

Dan hebben we nog de stichtingen Verliespolis en Woekerpolis. Daar wordt ik ook niet echt blij van. Tot nu toe (en ik hoop dat ik in het ongelijk wordt gesteld) pretensieus en abrubt van het toneel verdwenen na de overeengekomen schikkingen. Wie voor een compensatie in aanmerking komt weet niemand. Nog even afwachten tot eind 2010.
Kan er eerst nog wat rendement worden gerealiseerd voor de verzekeringsmij's. En ik wed dat deze opbrengsten onze resultaten ruimschoots zullen overstijgen.

En oh ja, reageer a.u.b. niet met het verhaal over de winsten over de jaren 90 en verliezen vanaf 2001. Want ook na de jaren 90 werden er behoorlijke winsten gerealiseerd. Minder dan daarvoor, maar toch nog rendementen van 6% op jaarbasis. Maar ja, hyena's hebben nooit genoeg.

kaat72
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2009 22:03

Re: uitbetaling abc spaarplan

Ongelezen bericht door kaat72 »

Ook ik en mijn partner hebben een ABC-spaarplan afgesloten voor 15 jaar. Vandaag over precies 3 jaar keert het uit. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik ook vanuit ging dat het ons een aardig rendement zou opleveren, waar geen spaarrekening tegen op kon. Het begrip woekerpolis wel eens van gehoord, maar me nooit verder in verdiept. Omdat ik me realiseerde dat de aandelenmarkt is ingestort, was ik wel benieuwd wat dat voor het spaarplan betekende. Aangezien het jaaroverzicht 2008 uitbleef dacht ik vanavond "weet je wat, ik zoek het wel op internet op". Via de site van ASR kwam ik niet ver, dus dan maar googlen. Nou, zo kom ik hier uit. Ik heb een kwartier de forumberichten gelezen en ben er niet vrolijk van geworden. **** wat een ellende.

Ik weet even niet goed wat te doen. Het duizelt me van alle begrippen die ik voorbij zie komen: spaarkas, woekerpolis, compensatie, etc. Ik wil het allemaal graag wat helderder krijgen:
- hoe steekt het abc-spaarplan nu precies in elkaar?
- hoe kan ik het verlies beperken (afkopen? premie minimaliseren zodat ik binnen bandbreedte van 1:10 blijf)?
- vallen wij ook onder de reservering van 750 miljoen die ASR voor woekerpolissen heeft getroffen en wat houdt het in.
Kan iemand mij een tip geven, waar ik objectieve informatie over deze zaken kan vinden. Ik wil daarvoor namelijk niet bij onze vrienden van Fortis aankloppen.

Bij voorbaat dank.

Gesloten