LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] variabel investeringsplan waardeontwikkeling

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
sander815
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 okt 2003 09:31

variabel investeringsplan waardeontwikkeling

Ongelezen bericht door sander815 »

zijn er mensen met een variabel inv plan van amev nu fortis?
Zou je je waardeontwikkeling eens kunnen posten?
Ik ben in 94 begonnen met 150 gulden/mnd

Daarvan is in maart 2007 (het eerste overzicht wat ik ooit gehad heb)nog slechts 8502,46 euro over, ca 1300 euro ONDER wat ik ingelegd heb...

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: variabel investeringsplan waardeontwikkeling

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Je schrijft niet of er een overlijdensdekking op je verzekering van toepassing is. Dat zou een reden kunnen zijn waarom de waarde lager is dan de inleg.

Vraag gewoon een kostenspecificatie aan bij AMEV/Fortis dan weet je precies welke kosten er in rekening zijn gebracht en waarvoor.

Over het Variabel InvesteringsPlan zijn op dit forum voldoende andere items te vinden, waaronder ook één met een rekensheet. Even het forum doorzoeken dus!

sander815
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 okt 2003 09:31

Re: variabel investeringsplan waardeontwikkeling

Ongelezen bericht door sander815 »

kick

ik ga maar weer eens een overzicht opvragen
idd een overlijdensrisico zit er ook bij

het resultaat zal nu wel heel bedroevend zijn. Heeft iemand anders recent een overzicht opgevraagd?

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: variabel investeringsplan waardeontwikkeling

Ongelezen bericht door wevera »

In Maart 2007 een resultaat dat € 1300 lager is als de inleg is inderdaad slecht. Gezien de de slechte ontwikkelingen op de beurs is van de € 8500 nu nog maar de helft over. Amev-Fortis toont hiermee een slechte verzekeraar te zijn, want het de premie-inleg opsparen in een oude sok was aanzienlijk beter geweest.

Het variabele investeringsplan van AMEV-Fortis is onderzocht door de AFM. Zie www.afm.nl , klik op links "ga naar de vernieuwde AFM-website voor consumenten" en vervolgens rechts op "beleggingsverzekeringen , check je eigen polis" .

Van dit product zijn er 7 varianten onderzocht, 5 voor een hypotheek en 2 voor lijfrente. Aan dew lijfrente producten is geen ovlr. gekoppeld.
De duurste voor hypotheek heeft een looptijd van 30 jaar, € 131.50 maandelijkse inleg, deze heeft 1.73% beleggingskosten en 1.58% verzekeringskosten.
De duurste voor lijfrente heeft een looptijd 25 jaar, € 60 maandelijkse inleg, deze heeft 2.61% beleggingskosten en geen verzekeringskosten.

In een eventuele schikking tussen Fortis-ASR en de stichtingen verliespolis en woekerpolisclaim zal compensatie worden verleend vanaf 2.85% voor polissen met een inleg van minder dan € 100 per maand en vanaf 2.45% voor polissen met een hogere inleg per maand. Naar het percentage kosten voor de ovlr-verzekering wordt niet gekeken.
Het ziet er naar uit dat binnenkort een dergelijke schikking tot stand kom.

De volgens d AFM onderzochte polissen van het variabele investeringsplan komen geen van allen in aanmerking voor compensatie. Dit is een belangrijke reden om tegen dit voorstel te gaan stemmen. Een groot aantal tegenstemmers zal voor de stichtingen de betekenis hebben om voor andere/betere schikkingen en compensaties te zorgen.

Met vr. groet, Arie Wever

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: variabel investeringsplan waardeontwikkeling

Ongelezen bericht door peewee »

Volgens mijn informatie is het Variabel Investeringplan van (voorheen AMEV) is verschillende varianten verkocht en is er bij dit product bovendien sprake meerdere beleggingskeuzemogelijkheden. Al deze componenten hebben gevolgen voor de waarde-opbouw. De waardeopbouw bij Pietje zegt dus helemaal niets over de waarde-opbouw bij Marietje.

sander815
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 okt 2003 09:31

Re: variabel investeringsplan waardeontwikkeling

Ongelezen bericht door sander815 »

nu er een comp regeling is, geldt dat voor iedereen? of alleen voor mensen die lid zijn van stickting woekerpolis?

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: variabel investeringsplan waardeontwikkeling

Ongelezen bericht door wevera »

Sander
De compensatieregeling geldt voor elke polishouder. Het lidmaatschap van een verliespolis en/of woekerpolisclaim is hierbij niet van belang.
Maar, maak je niet blij met een dooie mus. ASR-Fortis/Nederland heeft meer dan 1 miljoen polissen in de markt staan en het totale schikkingsbedrag is € 780 miljoen. Dat is dus gemiddeld € 780 per polis. Dat is maar een fractie van wat aan kosten door ASR-Nederland op deze polissen is ingehouden.
En vervolgens is het zo dat 60% van de polissen in aanmerking komt voor compensatie. Volgens mij, op basis van de resultaten van het AFM-onderzoek, horen de meeste varianten van het Variabel Investeringsplan tot die 40% die niet in aanmerking komen voor compensatie.
Groetjes, Arie Wever

victem
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2008 18:32

Re: variabel investeringsplan waardeontwikkeling

Ongelezen bericht door victem »

Ik heb mijn variabel investeringsplan eens beken met de opbouw van de eenheden.

startdatum 01-01-1999
inleg €90.75 per maand
looptijd 30 jaar

Over het jaar 2007
Mijn kosten:
premie overlijdings risico dekking: € 4.15
kosten verzekeringsmaatschapij: €41.17
aan- verkoopkosten €42.94
totaal €88.26

Aantal eenheden aangekocht 18.10143

Op 10-12 2008 een overzicht gekregen van 2008 tot nu toe

Ik verwacht dat de kosten ongeveer hetzelfde zijn gebleven omdat ik de eerste 5 jaar al de meeste kosten heb betaald.

Aantal eenheden aangekocht 21.11580

Het beursjaar 2008 is volgens mij veel slechter dan het beursjaar 2007 en ik had verwacht dat ik bij een lagere beurs veel meer eenheden zou kopen.
Maar het verschil is niet meer dan 3 eenheden!

Ik betwijvel of dit product aan het einde van de looptijd iets gaat opleveren.

Hatsikidee
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2004 23:39

Re: variabel investeringsplan waardeontwikkeling

Ongelezen bericht door Hatsikidee »

Misschien heb je wat aan dit topic?

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... sc&start=0

sander815
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 okt 2003 09:31

Re: variabel investeringsplan waardeontwikkeling

Ongelezen bericht door sander815 »

En vervolgens is het zo dat 60% van de polissen in aanmerking komt voor compensatie. Volgens mij, op basis van de resultaten van het AFM-onderzoek, horen de meeste varianten van het Variabel Investeringsplan tot die 40% die niet in aanmerking komen voor compensatie.
Groetjes, Arie Wever
ok, dat is helemaal lekker dan, waar heb je dat vandaan?

maar weer verder afwachten?

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: variabel investeringsplan waardeontwikkeling

Ongelezen bericht door wevera »

Volgens het onderzoek van de AFM hebben alle varianten een lager rendementsafslag dan 2.45%.
Zie de factsheets voor hypotheek no 199 -203 en voor lijfrente no. 314-315.
Zie www.afm.nl klilk op voor consumentenzaken , vervolgens beleggingsverzekeringen en check je eigen polis.

Succes en met vr. groet Arie Wever

Gesloten