LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] woekerpolis?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
papaduck
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2010 04:43

woekerpolis?

Ongelezen bericht door papaduck »

Is een zorgverzekering geen woekerpolis? lijkt me van wel !
Ten eerste hij is verplicht!
Ten tweede de premie gaat elk jaar zonder rem omhoog!
Ten derde men krijgt bijna niets retour !
Wat betaald men:
132 euro premie per maand cash
171 euro vanuit salaris.
161 euro eigen bijdrage. ( delen door 12 )
316 euro per maand per persoon voorheen 40 gulden per maand ! slechts in enkele jaren 8 x over de kop! elkaar beconcurreren? ha ook de kleintjes zijn eigendom van de grote. scheeld het in premie? nee je krijgt ook bijna niks.
Als dit geen woeker polis is.

groet Papaduck

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: woekerpolis?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Duck,

Wat je zegt klopt niet :
Ten eerste hij is verplicht!
316 euro per maand
De basisverzekering is verplicht ,maar die kost tussen de 80 en 100 euro per maand. De rest zijn aanvullende verzekeringen en dus je eigen keuze

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: woekerpolis?

Ongelezen bericht door kweenie »

papaduck schreef:Is een zorgverzekering geen woekerpolis? lijkt me van wel !
Ten eerste hij is verplicht!
Een woekerpolis is helemaal niet verplicht, dus verplicht zijn heeft helemaal niets te maken met woekerpolis of niet. Sterker nog, het zou juist een argument zijn dat de zorgverzekering geen woekerpolis is.
papaduck schreef:Ten tweede de premie gaat elk jaar zonder rem omhoog!
Zoals bij nagenoeg alle verzekeringen en ook bij andere producten. Bij een woekerpolis heb je trouwens vaak een vaste jaarlijkse premie. Dus premiestijging heeft helemaal niets te maken met woekerpolis of niet. Sterker nog, het zou juist een argument zijn dat de zorgverzekering geen woekerpolis is.
papaduck schreef:Ten derde men krijgt bijna niets retour !
Wat een eigenschap van een verzekering is: als er geen onheil geschiedt, krijg je niets uitgekeerd.
papaduck schreef: Wat betaald men:
132 euro premie per maand cash
171 euro vanuit salaris.
161 euro eigen bijdrage. ( delen door 12 )
316 euro per maand per persoon voorheen 40 gulden per maand !
Hoe was het in 2000 in het ziekenfonds? Nominale premie ongeveer 35 euro per maand (dus geen 40 gulden). 200 euro vanuit salaris (nl. in plaats van de huidige 6,9% was het 8% van het brutoloon, verdeeld in 6,5% werkgevers en 1,5% werknemers) en jaarlijks zo'n 55 euro eigen bijdrage in de vorm van de medicijnknaak. Dus was het voorheen zo'n 240 euro per maand.

In 10 jaar dus een jaarlijkse stijging van nog geen 3%. Lijkt mij toch redelijk verband hebben met de normale inflatie.

Bovendien heb je tegenwoordig voor lagere inkomens zorgtoeslag, waarmee de werkelijke premie voor lagere inkomens nog eens lager wordt dan wat je aangeeft.

Annemarie_1967
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 dec 2009 17:11

Re: woekerpolis?

Ongelezen bericht door Annemarie_1967 »

De eigenbijdragen is eenmalig €161,00 per jaar.
Ik betaal € 136,80 per maand aan mijn zorgverzekering en aanvullende verzekering.
€ 171,00 uit mijn salaris per maand.

papaduck
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2010 04:43

Re: woekerpolis?

Ongelezen bericht door papaduck »

Natuurlijk is het geen woeker polis, veel waarheden wat u zegt maar eerder vanuit het oogpunt van ik ben gezond dus kan ik het af met een basis verzekering.
En onheil? ziek worden overkomt je! triest, zat chronische zieken kiezen er niet voor en kan je ook niet voorkomen behoudens proberen gezond te leven.
Alle zorgverzekeraars zijn onderdeel van een grote broer, men hoopte op concurrentie niets van dit alles is waar het is broekzak vestzak politiek.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: woekerpolis?

Ongelezen bericht door tufima »

Het is absoluut duurder geworden.

Als je niet ziek bent heb je ook geen eigen bijdrage.
Maar de no-claim premie omzetten in een eigen bijdrage vond ik wel een lage streek.

Op de manier waarop de zorg op dit moment gefinancierd wordt kan het blijkbaar niet anders dan dat het duurder moest worden.

Ik denk met name de mensen die weinig of nooit ziek zijn zijn er in het huidige stelsel op achteruit gegaan.

Helaas hebben we het niet in de hand en moeten we gewoon accepteren dat we meer premie moeten betalen voor de zorg.

Alleen de basisverzekering is verplicht.

De vergelijking met een woekerpolis raakt kant nog wal. Of je bent gewoon als een kip zonder kop aan het roepen om reactie uit te lokken, of je hebt geen idee wat een woekerpolis inhoudt.....

Gesloten