LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zijn er al zaken in behandeling bij Geschillencie KIFID ?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Zijn er al zaken in behandeling bij Geschillencie KIFID ?

Ongelezen bericht door juwita »

De woekerpolis-affaire is nu zo'n twee jaar geleden losgebarsten. Mij is bekend dat zo'n 90% van de polisbezitters de spreekwoordelijke ''kop in het zand steekt en van zichzelf niet wil weten dat hij/zij zo'n polis bezit. Zo'n 10% zal inmiddels bij één van de ''belangenstichtingen'' zijn aangesloten. Waar ik benieuwd naar ben is of er polisbezitters zijn die een klachtprocedure zijn gestart bij het KIFID over de gebrekkige transparantie met betrekking tot hun polis. En zo ja, is deze klacht al voorbij de bemiddelingfase, dus de ''tussenhobbel'' van Ombudsman Wabeke. Met andere woorden: ligt de klacht al bij de Geschillencommissie van het KIFID ?
Zijn er mogelijk zelfs al uitspraken gedaan door de Geschillencommissie of moet hier gewacht worden tot Sint Juttemis ?

flabbergasted
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:06

Re: Zijn er al zaken in behandeling bij Geschillencie KIFID ?

Ongelezen bericht door flabbergasted »

juwita,

daar ben ik ook benieuwd naar,
maar ik vrees dat het kifid ook denkt...
van uitstel komt vast afstel, zeker nu Bos andere, belangrijker (geld storten in onbetrouwbare zaken voor het landsbelang....) zaken aan zijn hoofd heeft....

maar wie weet...

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Zijn er al zaken in behandeling bij Geschillencie KIFID ?

Ongelezen bericht door juwita »

Het oordeel van de Geschillencommissie KIFID is met name van belang omdat er dan een juridisch oordeel kan worden gegeven, met name in gevallen waarin de polisbezitter ''dwaling'' aanvoert.
Ik vrees dat bij het KIFID klachtprocedure bewust worden getraineerd tot er met alle verzekeraars een compensatieregeling is gesloten, die dan als een soort ''Haarlemmer olie'' voor alle polisbezitters heeft te gelden. Maar zo kan het toch nog zijn, lijkt me. Iemand die kan aantonen dat hij de polis onder invloed van dwaling is aangegaan, heeft in beginsel het recht de polis te vernietigen en dient alle betaalde premie + de wettelijke rente, terugbetaald te krijgen. Uiteraard indien en voorzover zijn dwalingsclaim nog niet verjaard is. Door zaken te traineren verjaren iedere dag potentiele claims van polisbezitters die niet uitdrukkelijk verjaring hebben gestuit. Ik wil niet paranoide klinken, maar volgens mij weten Wabeke en zijn KIFID clubje heel goed dat op die manier claims verloren te laten gaan.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Zijn er al zaken in behandeling bij Geschillencie KIFID ?

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo Juwita, Flabbergasted
In de fase van bemiddeling blijkt de Kifid-ombudsman inderdaad erg traag te werken. Hierdoor heb ik nog geen kans gehad, of die kans nog niet genomen, om mijn geschil met Avero-achmea aan de geschillencommissie voor te leggen.

In chronologische volgorde:
- 16 -4: Indiening klacht bij het kifid over teveel kosten en niet beantwoorden van aangetekende brieven
- 23 -4: Antwoord Kifid. Klacht is niet ontvankelijk, eerst oplossen met de tegenpartij.
- 26-4: Brief naar Kifid. A.A. beantwoordt geen aangetekende brieven.
- 29-4: Ineens wel een reacte van A.A. met een onvoldoende antwoord op de klacht.
- 11-5: Brief kifid. Ze nemen contact met A.A.
- 22-5: Brief Kifid. Toch eerst het geschil oplossen met A.A zelf.
- 28-5: Brief A.A. Volgens de procedure moet het Kifid zich eerst terugtrekken.
- juni: Enkele reacties van A.A. met reactien op mijn klachten en voorstel tot afkoop, maar geen volledige kostenoverzichten.
- 3 juli: Brief naar het kifid waarin ik aangeef dat het geschil met het A.A. niet is op te lossen.
- 13 juli: Brief van A.A. met het volledige kostenoverzicht.
- 16 juli: Toezending samenvatting van het kostenoverzicht naar het kifid ter beoordeling.
- 25-8: Antwoord van het Kifid. Ze gaan alleen in op de kosten van het laatste jaar. Dit past in de voorwaarden , bemiddelen is niet nodig.
- 6-9: Brief naar het Kifid waarin ik aangeef dat ik hun antwoord onvoldoende vind en het geschil niet is opgelost.
- 30-9: Antwoord van het Kifid. Ze gaan A.A. in de gelegenheid stellen om hoor en wederhoor toe te passen en gaan bij A.A. om aanvullende informatie vragen. Zodra er meer bekend is krijg ik bericht.

Tot nu toe heb ik nog niets vernomen.

Het lijkt behoorlijk hopeloos maar ik heb nog enkele jaren de tijd. Als er binnen 2 weken geen bericht is dan ga ik ervanuit dat er geen resultaat van bemiddeling is te verwachten en ga ik de kwestie aan de geschillencommissie van het Kifid voorleggen.

Het zou best kunnen dat de kifid-ombudsman en/of het kifid in zijn geheel mikt op een uitbreiding van de Delta-Lloyd-schikking naar alle verzekeraars. Dit is ook de wens van min. Bos.

Maar voorzover ik het weten vinden Avero-Achmea, Fortis en SNS-Royaal de Delta-Lloyd-schikking flauwe kul. Ondanks de resultaten van het AFM-onderzoek gaan deze verzekeraars er vanuit dat ze zelf gaan verkeerde beleggingsverzekeringen op de markt hebben gezet.
Het kan, zeker voor min. Bos nog wel eens erg gaan tegenvallen met zijn streven naar het vergroten van het vetrouwen in deze bank/verzekeraars. Dan zijn achteraf al die steun-miljarden weg gegooid geld.

De vraag die blijft is "hoe krijgen wij het kifid op gang". Op dit moment weet ik het niet.
Met vriendelijke groet, Arie wever

mankurt
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2008 21:11

Re: Zijn er al zaken in behandeling bij Geschillencie KIFID ?

Ongelezen bericht door mankurt »

Wow.. 5 maanden verder en nauwelijks meer duidelijkheid.. Nou ja, een compleet kostenoverzicht is wel prettig natuurlijk.

Ik las eerder ergens van iemand (lekker duidelijk he?) dat er nogal een verschil zat tussen het 'echte' overzicht en het overzicht van 2007 (dat verplicht was). Vooral mbt de kostten die berekend zijn voor de bemiddelaar/tussenpersoon. Is dat in jou geval ook zo wevera?

By the way: ik zit nog maar kort op dit forum en heb terechte complimenten aan jou zien langskomen. Bij deze mijn complimenten erbij! Ik hoop snel ook voldoende begrip van de situatie te hebben om allerlei antwoorden te kunnen geven op vragen, niet alleen van mijzelf, maar ook van andere forum bezoekers.. Dank wevera!

Update: domme vraag, sorry. die iemand en ergens was natuurlijk wevera zelf... link: http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=65377

Het gaat voor ons nog zeker 8 weken duren voor we van DL een overzicht hebben ontvangen.. begin 2009 zal ik de conclusies en details hier posten.. hoe meer duidelijkheid hoe beter..

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Zijn er al zaken in behandeling bij Geschillencie KIFID ?

Ongelezen bericht door juwita »

Wevera,
Volgens het reglement van de Ombudsman (artikel 6) zou A.A. binnen 1 maand met haar reactie moeten komen. Die termijn is, zo blijkt uit je overzicht, reeds verstreken. Bij doorlezing van het Reglement van de Ombudsman valt mij wel op dat er geen regeling in is opgenomen waarin de klager de bemiddelingsfase stopzet (omdat hij geen vertrouwen meer heeft in de uitkomst en om zo naar de volgende fase, de Geschillencommissie procedure te kunnen gaan). Wellicht is er in artikel 7 van het Reglement Ombudsman wel te lezen dat de klager de Ombudsman kan verzoeken zijn bemiddeling te staken.

Het bewaken van termijnen is vaak zeer nodig om voortgang te bereiken in dit soort zaken.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Zijn er al zaken in behandeling bij Geschillencie KIFID ?

Ongelezen bericht door wevera »

Mankurt
Het zou inderdaad heel prettig zijn als er een concrete uitwerking is van de Delta-lloyd schikking voor een werkelijk bestaande polis. Hoe de regeling werkelijk uitpakt is nog volslagen onduidelijk.
In de overeenkomst staat dat Delta-lloyd die in de loop van 2009 naar de polishouders toestuurt. Dat kan dus nog wel een jaar duren.

De in het voorjaar van 2008 toegestuurde verplichte kostenoverzichten over 2007 blijken niet altijd overeen te stemmen met de werkelijkheid en waren in grote getale nog steeds niet duidelijk/transaparant.
Zie het grote aantal vragen hierover op deze site over woekerpolissen. Verzekeraars/kifid/afm zijn hier van op de hoogte. Nu ben ik toch erg benieuwd naar de kostenoverzichten, over 2008, die we in het voorjaar van 2009 zullen ontvangen.
In samenhang met de miserabele stand van de beurskoersen zal dat voor veel polishouders toch schrikken worden.
Mischien dat er dan meer slapers/passievelingen echt wakker worden en wel actiever worden.

Juwita.
Het is fijn om te weten dat een financiele dienstverlener bij een klacht via het kfid binnen 1 maand na bericht van het kifid een reactie moet geven. Dit geeft in elk geval een mogelijkheid om de kifid-ombudsman zelf bij de les te houden en kan een argument zijn om over te gaan naar de geschillencommissie. Dus daar kan ik mee doorgaan.

Groetjes, Arie wever

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Zijn er al zaken in behandeling bij Geschillencie KIFID ?

Ongelezen bericht door peewee »

Het zou inderdaad heel prettig zijn als er een concrete uitwerking is van de Delta-lloyd schikking voor een werkelijk bestaande polis. Hoe de regeling werkelijk uitpakt is nog volslagen onduidelijk.
@Wevera,
In een interview in het vakblad Assurantie Magazine van ruim een maand geleden heeft de heer Medendorp van Delta LLoyd zich wel op hoofdlijnen uitgelaten over de Delta LLoyd schikking. Deze schikkingregeling komt er grosso modo op neer dat Delta LLoyd de in rekening gebrachte kosten (excl. premie ORV) verlaagt met 25-30%. Met terugwerkende kracht. Een deel van de polisbezitters, vermoedelijk met name de groep met een garantiepolis (maar dat blijft onduidelijk in het interview) komt in het geheel niet in aanmerking voor compensatie.
Een woekerpolis blijft daarmee nog steeds een woekerpolis. Alleen een beetje minder.

Ik vermoed dat de woekerpolis-affaire zich als volgt zal oplossen. Een zeer ruime minder van toch al niet bijster geinteresseerde polisbezitters wordt afgeserveerd met een compensatiefooi, min of meer vergelijkbaar met die van Delta Lloyd. Een klein deel (vermoedelijk ruim minder dan 1% van de polisbezitters, de diehards, zal de strijd via KIFID of gewone rechter voortzetten en zal vermoedelijk een hogere schadevergoeding krijgen. Met name het vonnis in de Koersplan-rechtszaak die nu bij de Rechtbank Utrecht loopt, geeft een indicatie hoe de rechter tegen een woekerpolis aankijkt, in casu dan een Koersplan-product.

De geschiedenis, zie ook de aandelenlease-affaire, herhaalt zich.

Gesloten