LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanmelding wanbetaler CVZ: Menzis niet duidelijk.

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Mathilde D.

Aanmelding wanbetaler CVZ: Menzis niet duidelijk.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Als een zorgverzekeraar een klant aanmeldt bij het CVZ, is dat op basis van een betalingsachterstand.
Pas na 6 maanden betalingsachterstand mag de zorgverzekeraar dit doen en dan ook nog na een aantal waarschuwingen en bovendien heeft de verzekerde 4 weken de tijd om hiertegen bezwaar te maken. Ook moet de zorgverzekeraar de verzekerde een betalingsregeling aanbieden. Dit lees ik uit de polisvoorwaarden van enkele zorgverzekeraars en op de website van het CVZ. Menzis zet dit echter niet netjes in de polisvoorwaarden! Menzis kan de verzekering schorsen, maar dit geeft de verzekerde het recht de verzekering op te opzeggen! ( Vergelijk de polisvoorwaarden van Menzis w.b. een aanmelding bij het CVZ met de polisvoorwaarden van de Amersfoortse. Geen van beide zorgverzekeraars vermeldt de mogelijkheid van bezwaar. FBTO, de Friesland en Achmea vermelden wèl de mogelijkheid om bezwaar te maken en vervolgens in beroep te gaan als de verzekeraar bij zijn standpunt blijft: wij doen geen melding bij het CVZ indien u als verzekerde of als verzekeringnemer de (hoogte van) de betalingsachterstand en eventueel daarna het bericht van handhaving van het standpunt door De Friesland tijdig heeft betwist. ( noot: dit moet wel schriftelijk!)
Mag dit eigenlijk: mag noodzakelijke informatie uit de polisvoorwaarden weggelaten worden?
A13 Wat er gebeurt als u de premie niet betaalt
1. Menzis stuurt u een aanmaning. Als u binnen 14 dagen alsnog de premie betaalt, blijft dit verder zonder gevolg.
2. Betaalt u niet binnen 14 dagen na deze aanmaning dan heeft dat de volgende gevolgen:
- Menzis kan de dekking van alle verzekeringen schorsen. U krijgt dan geen vergoeding meer vanaf het begin van de periode
waarop de niet door u betaalde premie betrekking heeft.
- U blijft verplicht de premie te voldoen.
- Betalingskortingen vervallen.
- U moet de incassokosten betalen, vanwege de extra werkzaamheden van Menzis, zoals het sturen van een acceptgiro en de
aanmaningen, en de werkzaamheden van de deurwaarder.
- U moet wettelijke rente betalen over de totale vordering.
3. Als Menzis de premie, incassokosten en de wettelijke rente heeft ontvangen, wordt de dekking de dag na ontvangst van
de betaling weer van kracht. Kosten die zijn gemaakt tijdens de schorsing krijgt u niet vergoed. Ook niet als u van Menzis
toestemming had voor een behandeling of verstrekking.
4. Als u, zelfs na aanmaning, de premie niet betaalt, kan Menzis de verzekeringen van alle verzekerden beëindigen.
5. Als u, zelfs na aanmaning, de premie niet betaalt, kan Menzis op grond van de Zorgverzekeringswet uw Basisverzekering bij
het College voor zorgverzekeringen aanmelden voor bronheffing. Er wordt u dan een bestuursrechtelijke premie van 130% van de gemiddelde marktpremie opgele
de Amersfoortse
lid 2 Betalingsachterstand
Wij informeren de verzekeringnemer bij het ontstaan van een betalingsachterstand van twee maandpremies en bieden een betalingsregeling aan voor de premie, incassokosten en rente. Bij een achterstand in de betaling van vier maandpremies, delen wij de verzekeringnemer mee dat bij een betalingsachterstand van zes maandpremies melding zal worden gedaan aan het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) voor het heffen van een bestuursrechtelijke premie.
Nadat een betalingsachterstand ter hoogte van zes of meer maandpremies is ontstaan, meldt de Amersfoortse dit aan het CVZ en aan de verzekeringnemer. Vanaf dat moment int het CVZ de bestuursrechtelijke premie bij de verzekeringnemer.
Indien wij maatregelen treffen tot incasso van de vordering komen alle kosten van invordering, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke, voor rekening van de verzekeringnemer.
En zien jullie het grote verschil? Menzis tekst is onduidelijk en gedeeltelijk onjuist. De tekst van de Amersfoortse is korter en begrijpelijker.
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 21 nov 2012 00:25, 27 keer totaal gewijzigd.

grun

Re: Aanmelding wanbetaler CVZ: Menzis niet duidelijk.

Ongelezen bericht door grun »

Mathilde D. schreef:Als een zorgverzekeraar een klant aanmeldt bij het CVZ, is dat op basis van een betalingsachterstand. Pas na 6 maanden betalingsachterstand mag de zorgverzekeraar dit doen en dan ook nog na een aantal waarschuwingen en bovendien heeft de verzekerde 4 weken de tijd om hiertegen bezwaar te maken. Dit lees ik uit de polisvoorwaarden van enkele zorgverzekeraars. Echter Menzis hanteert eigen normen, die veel slechter zijn!
De voorwaarden lijken idd slechter, maar zijn ze dat ook werkelijk? Hoe langer het duurt voordat een terugbetaaltraject wordt opgestart bij het CVZ, des te meer termijnen tegen 130% moet de klant weer inlopen. Dan moet hij uiteindelijk meer geld terug betalen dan wanneer er snel(ler) ingegrepen wordt, lijkt me. Raakt de klant dan niet van de regen in de drup?

Mathilde D.

grun schreef:De voorwaarden lijken idd slechter, maar zijn ze dat ook werkelijk? Hoe langer het duurt voordat een terugbetaaltraject wordt opgestart bij het CVZ, des te meer termijnen tegen 130% moet de klant weer inlopen. Dan moet hij uiteindelijk meer geld terug betalen dan wanneer er snel(ler) ingegrepen wordt, lijkt me. Raakt de klant dan niet van de regen in de drup?
Ik ben het niet met je eens. Jij pleit er extreem gezegd voor om onmiddelijk aan te melden. Maar dat betekent direct al 130 % betalen per maand! De bestuursrechtelijke premie is €154,48! ( 1,3 x 118,83). Dat is ongeveer twee keer zoveel als de premie die iemand betaalt die een extra eigen risico neemt! Verder is de consument vooral gebaat bij duidelijkheid. Op dit forum staan enkele posts van mensen die onterecht en ongrijpbaar werden aangemeld. Elke aanmelding die niet klopt, is frusterend en kost geld. Het traject ernaar toe moet duidelijk zijn. Voordat de Amersfoortse aanmeldt, wordt er duidelijk gewaarschuwd. In de tussentijd kan de klant ook al maatregelen nemen om ( terug) te betalen. Een aanmelding bij bet CVZ werkt juist contra-productief: men is immers elke maand 30% meer premie kwijt, dit is ca. 35 euro!
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 11 nov 2012 21:05, 2 keer totaal gewijzigd.

grun

Mathilde D. schreef:
grun schreef:De voorwaarden lijken idd slechter, maar zijn ze dat ook werkelijk? Hoe langer het duurt voordat een terugbetaaltraject wordt opgestart bij het CVZ, des te meer termijnen tegen 130% moet de klant weer inlopen. Dan moet hij uiteindelijk meer geld terug betalen dan wanneer er snel(ler) ingegrepen wordt, lijkt me. Raakt de klant dan niet van de regen in de drup?
Ik ben het niet met je eens. Jij pleit er extreem gezegd voor om onmiddelijk aan te melden. Maar dat betekent direct al 130 % betalen per maand!
Als ik dit voorbeeld even volg, ja inderdaad 130% maar dan wel maar 1 maand. Dan ben je 35 euro extra kwijt. Als je zes maanden wacht en dan pas gaat aanmelden bij het CVZ, dan moet de klant uiteindelijk 6x35 euro extra betalen, en nog meer als hij eerst in beroep ging en zo het proces van terugbetalen nog langer ophield. Terwijl de klant nu juist al zo weinig geld had, wat (neem ik aan) in de eerste plaats de reden was waarom hij geen premie meer betaalde. Dan is het niet logisch om hem met nog meer kosten op te zadelen, lijkt me.

Overigens pleit ik niet voor onmiddellijke aanmelding bij het CVZ, al vind ik zes maanden wel te lang. Beter zou het zijn om een individuele regeling tussen verzekeraar en klant, zonder (extreme) boete.

Mathilde D.

grun schreef:Als ik dit voorbeeld even volg, ja inderdaad 130% maar dan wel maar 1 maand. Dan ben je 35 euro extra kwijt. Als je zes maanden wacht en dan pas gaat aanmelden bij het CVZ, dan moet de klant uiteindelijk 6x35 euro extra betalen..........Overigens pleit ik niet voor onmiddellijke aanmelding bij het CVZ, al vind ik zes maanden wel te lang. Beter zou het zijn om een individuele regeling tussen verzekeraar en klant, zonder (extreme) boete.
Ik ben het helemaal met je eens wat betreft een individuele regeling zonder extreme boete.

Jij denkt dat de verzekerde altijd 6x€35 extra betaalt als pas na 6 maanden wordt aangemeld. Ik dacht dat de wanbetaler de verhoogde premie voor de nieuwe termijnen moet betalen( wordt ingehouden op loon of uitkering) en dat dit stopt zodra de schuld is voldaan aan de zorgverzekeraar. Als hij het geld ergens vandaan kan halen op dat moment, kan hij de schuld, dus 6x de maandpremie, voldoen en dan zal hij direct worden afgemeld. Dat betekent dat een snelle aanmelding nooit goed is. Stel je voor dat er beslag wordt gelegd op je loon via de werkgever! Ik ben bang dat dit toch een slechte indruk maakt op je werk.

Misschien is er iemand op dit forum die weet hoe het in werkelijkeid gaat?
Ik maak uit de informatie op de website van het CVZ op, dat een verzekerde pas als " wanbetaler" mag word en aangemerkt als er 6 maanden premieachterstand is. Dat is de officiële, wettelijke regeling.

Mathilde D.

Overigens pleit ik niet voor onmiddellijke aanmelding bij het CVZ, al vind ik zes maanden wel te lang. Beter zou het zijn om een individuele regeling tussen verzekeraar en klant, zonder (extreme) boete.
Een betalingsregeling heeft overigens ook een nadeel. De aanvullende verzekering loopt daarbij door, maar ook de kosten. In geldnood is het waarschijnlijk beter om zo snel mogelijk de aanvullende verzekering te laten vallen, zodat de maandelijkse vaste lasten lager zijn.
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 11 nov 2012 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.

grun

Mathilde D. schreef:Jij denkt dat de verzekerde altijd 6x€35 extra betaalt als pas na 6 maanden wordt aangemeld. Ik dacht dat de wanbetaler de verhoogde premie voor de nieuwe termijnen moet betalen( wordt ingehouden op loon of uitkering) en dat dit stopt zodra de schuld is voldaan aan de zorgverzekeraar.
Je hebt helemaal gelijk, sorry. Ik had het verkeerd gelezen c.q. begrepen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... etaal.html

oktober64

Ongelezen bericht door oktober64 »

cvz werkt zo , is er na 6 maanden geen premie voldaan aan bv menzis en er is geen betalingsregeling hierover getroffen dan neemt menzis contact op met het cvz ( is eigenlijk een soort incasso bureau ) cvz neemt middels brief contact op met bv je werkgeefer en geeft aan dat betaling cvz van loon wordt gehouden incl 35 euro boete. deze boete word niet betaald aan menzis .
dit houd in dat schuld bij menzis open blijft staan, menzis geeft aan cvz door als schuld bij hun voldaan is en dan stopt cvz pas.

ik weet dit omdat ik vrijwiliger ben als budgetcoach en hier ook mee kwam te zitten

Rekkie

Ongelezen bericht door Rekkie »

Bij ons werkte het zo, na 2 maanden achterstand een 2e maandbrief, nu contact opnemen voor een betalingsregeling in 4 termijnen, verplicht auto incasso. 4 maanden achterstand, 4e maandsbrief nu betalen anders over 2 maanden aanmeldding bij het CVZ. Na 6 maanden achterstand aanmelding bij CVZ, alles afbetalen bij deurwaarder en wat er nog "intern openstaat kwa premies" 130 % betalen vaak hield de uwv of soos dan de premie in en stuurde het cjb de 30% boete. Als alles dan afbetaald is duurt het nog 2 weken voor de deurwaarder het geld overmaakt naar de maatschappij, zo ging dat bij ons. de verzekeraar waar ik werkte staat in de top 3 kwa zorgverkeraar.

Mathilde D.

Ik heb gezien dat Menzis zijn polisvoorwaarden van 2013 heeft verbeterd. Dus ik denk dat ik gelijk had dat deze in 2012 onvolledig waren. In 2012 was er enkel de voorwaarde A13, in 2013 maakt Menzis onderscheid tussen A13.1 en A13.2. Kijk onder polisvoorwaarde A13.2:
http://www.menzis.nl/web/file?uuid=0263 ... 4ccfafbea6

Gesloten