LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanvullende verzekering (on)nodig?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Aanvullende verzekering (on)nodig?

Ongelezen bericht door moleman »

Ik zat zondag naar Buitenhof te kijken. Daar was een item over zorgverzekeringen een aanvullende polissen.Deelnemers Edmond Hilhorst van Independer en 2e kamerlid Renske Leijten van de SP. Interessant om die aflevering eens te bekijken.

Er werden daar een aantal opmerkingen gemaakt die mij aan het denken zetten.Een van die opmerkingen was dat een aanvullende polis maar een luxe was, en eigenlijk onnodig als je er geen gebruik van maakt. Ik moet m'n aanvullende polis dus weer eens gaan nakijken. Ik heb nl. al een aanv. polis sinds de invoering in 2006
Terecht werd ook de opmerking gemaakt dat je eigenlijk vantevoren niet kan weten wat je nodig hebt, en als je ziek wordt HOE je ziek wordt.
Maar als vb. Fysiotherapie wordt pas vergoed in 2012 als je een bepaald aantal behandelingen eerst zelf betaald hebt. Ik dacht aan een totaal van €250,-
Ik heb er nog nooit gebruik van hoeven te maken. Maar of dat zo blijft weet ik natuurlijk niet. Vooralsnog kun je altijd natuurlijk nog een aanvullende polis afsluiten als later blijkt dat je die nodig hebt.Echter als je bijv. Reuma hebt kun je niet zonder vanwege de fysiotherapie (nadat je 20(12)) behandelingen zelf betaald hebt)

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... rapie.html

Ik ben vwb die aanv. polis altijd al een voorstander geweest van een pakket dat je zelf kunt samenstellen. Dus je kiest wat je nodig hebt, en betaald daarvoor. Niets meer en niets minder.Zoals Hilhorst al terecht opmerkte "90% van de verzekerden heeft een aanvullende verzekering terwijl ze die eigenlijk niet nodig hebben", en "Kijk welke aanvullingen nodig zijn. Heel veel aanvullingen zijn niet nodig"
Ik heb bijv. oesteoporose, dus.......de kans dat ik met fysio te maken krijg is aanwezig.

Ik ben er ook voorstander van dat je meer, of anders betaald als je rookt, of ziek bent geworden ten gevolge van roken, drinken of overgewicht.
Je hebt zelf de kans om er iets aan te doen, door te stoppen met roken en/of drinken en/of afvallen.

Ook moet de verzekering inkomstenafhankelijk gemaakt worden

Standaard is binnen de AWBZ gedekt, de dokter, medicatie, ziekenvervoer en ziekenhuisbezoek en behandelink.Het echt dure werk.
De rest zit in de aanvulling.
Laatst gewijzigd door moleman op 21 nov 2011 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Aanvullende verzekering (on)nodig?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Of het een luxe is moet je zelf bepalen. Feit is dat je voor de echt dure zaken geen aanvullende verzekering nodig hebt, want die worden gedekt door de basisverzekering.

De enige reden dat ik een aanvullende verzekering heb is dat mijn werkgever 75% van de premie betaalt. Als ik het zelf had moeten betalen had ik het niet gedaan.

Maar iedereen moet voor zichzelf bepalen of het het geld waard is.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Aanvullende verzekering (on)nodig?

Ongelezen bericht door kiz »

GJvdZ schreef:Of het een luxe is moet je zelf bepalen. Feit is dat je voor de echt dure zaken geen aanvullende verzekering nodig hebt, want die worden gedekt door de basisverzekering.
Niet mee eens. Brillen zitten niet in de basisverzekering, en zodra je buiten het "standaard" assortiment glazen van de gemiddelde brillenboer valt ben je financieel flink de Sjaak, vooral als je 2 van zulke "speciale" brildragers in één gezin hebt.
Tel daar de "niet op de chronische lijst" fysio die je wél structureel nodig hebt bij op en dan is een aanvullende polis al heel snel rendabel.

SimonV
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 nov 2011 19:08

Re: Aanvullende verzekering (on)nodig?

Ongelezen bericht door SimonV »

Ik las net in een ander topic "Je moet verzekeren voor risico's die je zelf niet kunt dragen" en daar is geen speld tussen te krijgen. Ik heb zelf al sinds de basisverzekering geen aanvullende verzekerign meer, alleen een tandartsverzekering.
Voor de vergoeding voor een bril hoef ik geen extra pakket en fysio gebruik ik nooit. Met dat geld dat ik uitgespaard heb, kan ik eventuele behandelingen die ik onverhoopt nodig heb, betalen.
Weet je als dat je kosten gaat maken, dan is het een kwestie van rekenen of het voordelig is om een pakket te nemen. Eventuele andere vergoedingen uit dat pakket zijn mooi meegenomen.

Martijn T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:24

Re: Aanvullende verzekering (on)nodig?

Ongelezen bericht door Martijn T »

fysiotherapie:
in de basis wordt chronische fysiotherapie in 2012 vanaf behandeling 20 vergoed. De aanvullende verzekering is er voor de niet chronische en wel chronische fysiotherapie.

De verschillen tussen verzekeraars zijn schrikbarend groot in de aanvullende dekkingen. Houd er bij fysio rekening mee dat de meeste fysiotherapeuten € 30+ rekenen per half uur en u bij een beetje behandeling snel 10x zit.

Een aanvullende dekking heeft u er dan zo uit.

Uiteraard is het verstandig na te denken over wat u wel of niet moet verzekeren, maar houdt er rekening mee dat als u er niet voor verzekerd bent de kosten pittig (en in korte tijd) op kunnen lopen.

Voor de brillen zou ik het amper meer aanraden. Behalve ONVZ optifit (of hoger) heeft eigenlijk niemand meer een knappe dekking.

Het is eigenlijk een rekensom. Wat gebruik je zeker? Bril, dankun je dat van je premie aanvullend aftrekken om te zien hoeveel je nou meer betaald dan nodig is en of dat opweegt tegen evt. gebruik van zaken uit de aanvullende dekking.

Ik zou nadenken over de laagste tandartsdekkingen die er zijn. Die zijn pas echt onzinnig. Je betaalt meestal € 150+ voor een max. verzekerd bedrag van € 250. schiet echt niet op.

Gesloten