LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apotheek en uitleg 1e uitgifte

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Anne Marie Koster
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2014 16:14

Apotheek en uitleg 1e uitgifte

Ongelezen bericht door Anne Marie Koster »

Op 29 april jl kreeg ik via de huisarts codeïne en een neusspray voorgeschreven i.v.m. een vastzittende hoest/verkoudheid. Bij de apotheek haalde ik de medicijnen op. De medewerker overhandigde me de neusspray zonder enige vorm van uitleg, bij de codeïne kreeg ik een A4-tje met info, verder ook zonder uitleg. Vandaag ontving ik van Zilveren Kruis/Achmea het declaratieoverzicht: totale kosten medicijnen € 15,50, totale kosten 2 x Controle en uitleg 1e uitgifte € 12,07 ..... Dát is gemakkelijk en snel geld verdienen!

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Apotheek en uitleg 1e uitgifte

Ongelezen bericht door vroem »

het heeft meer zin de klacht met de apotheek te bespreken ipv hier te posten, als weer een topic over hetzelfde.

stofzuigertje

Re: Apotheek en uitleg 1e uitgifte

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je bewijsbaar deze middelen al eerder gebruikte kun je dit terug vorderen bij je verstrekker....

Dus bij 1e keer na uitschrijven gewoon melden dat je enkele jaren terug het al ontving dus uitleg weigeren en ook de kosten bij het afhalen, dan voorkom je dit soort overbodige kosten.

En als je van apotheek veranderde is er gebrek aan bewijs.
Verder kun je reeds vooraf online info vinden die zij geven dus een beetje bluf en je betaal nooit meer deze onzin kosten voor 1 A4 printje...

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Apotheek en uitleg 1e uitgifte

Ongelezen bericht door eleven »

stofzuigertje schreef:Als je bewijsbaar deze middelen al eerder gebruikte kun je dit terug vorderen bij je verstrekker....

Dus bij 1e keer na uitschrijven gewoon melden dat je enkele jaren terug het al ontving dus uitleg weigeren en ook de kosten bij het afhalen, dan voorkom je dit soort overbodige kosten.

En als je van apotheek veranderde is er gebrek aan bewijs.
Verder kun je reeds vooraf online info vinden die zij geven dus een beetje bluf en je betaal nooit meer deze onzin kosten voor 1 A4 printje...
Dus de apotheek kan in het systeem niet zien, dat je dit al jaren geleden hebt gebruikt?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Apotheek en uitleg 1e uitgifte

Ongelezen bericht door puma73 »

eleven schreef:
stofzuigertje schreef:Als je bewijsbaar deze middelen al eerder gebruikte kun je dit terug vorderen bij je verstrekker....

Dus bij 1e keer na uitschrijven gewoon melden dat je enkele jaren terug het al ontving dus uitleg weigeren en ook de kosten bij het afhalen, dan voorkom je dit soort overbodige kosten.

En als je van apotheek veranderde is er gebrek aan bewijs.
Verder kun je reeds vooraf online info vinden die zij geven dus een beetje bluf en je betaal nooit meer deze onzin kosten voor 1 A4 printje...
Dus de apotheek kan in het systeem niet zien, dat je dit al jaren geleden hebt gebruikt?

Medicijnen die meer dan een jaar niet zijn gebruikt (geen herhalingsrecept langer dan 1 jaar)worden verstrekt als NIEUWE verstrekking. In sommige gevallen moet je zelfs eerst naar de huisarts om het hernieuwde gebruik te controleren.

Dus het hele verhaal is onzin.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Apotheek en uitleg 1e uitgifte

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Je trekt toch altijd aan het kortste eind!
Ik kreeg een rekening van € 6,89 voor 'eerste uitgifte en uitleg'. Ja, die rommel kreeg ik voor het eerst maar uitleg? Nee hoor. Het was een injectie bij de huisarts.
Ik moet er binnenkort weer een halen en dan zal ik de huisarts er op aanspreken dat ik dat bedrag niet nog een keer ga betalen - want ze zullen het toch vast weer proberen.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Apotheek en uitleg 1e uitgifte

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De uitleg die TS hier kreeg, klopt niet. De kosten " eerste uitgifte" mag een apotheek standaard declareren als een medicijn voor de eerste keer in 12 maanden wordt verstrekt. Deze kosten waren er altijd al, het komt nu alleen apart op de rekening. In feite zullen deze kosten u altijd berekend worden bij de eerste verstrekking. De omschrijving, " eerste uitgifte gesprek", is niet helemaal juist. Een andere omschrijving " extra kosten ivm eerste keer", dekt het beter. U kunt wel altijd om extra uitleg vragen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Apotheek en uitleg 1e uitgifte

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Waarom denken mensen toch altijd dat bedrijven met dit soort relatief lage bedragen "snel" geld verdienen? Als je je een beetje verdiept in operationele bedrijfskosten dan zal je zien dat hier echt niet veel van overblijft na aftrek van alle kosten.

Betsie.
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 dec 2014 03:17

Re: Apotheek en uitleg 1e uitgifte

Ongelezen bericht door Betsie. »

Oogzalf is half jaar niet leverbaar. Kan ik niks aan doen. Moet ik recept halen voor alternatief van apotheek. Krijg je dus zelfde zalf andere naam zelfde gebruik. Nu moet ik eerste uitgiftekosten betalen vind echt niet kunnen. :(

Te pas en te onpas alternatieven gekregen, snap af en toe niks meer van mijn eigen medicijnen omdat ze ineens andere naam, kleur of vorm hebben. En nu mag je voor alternatief ook al is zelfde dus ook nog eens 6 nogwat betalen.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Apotheek en uitleg 1e uitgifte

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Mits de zalf hetzelfde is ( werkzame stof), vind ik dat u helemaal gelijk heeft. Vraag de regels hierover eens na bij de NZA (0900-7707070) of bij de KPMG of bij de zorgverzekeraar of alledrie.

Betsie.
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 dec 2014 03:17

Re: Apotheek en uitleg 1e uitgifte

Ongelezen bericht door Betsie. »

Dank voor de reactie, heb gelijk Mail gestuurd naar NZA.

Gesloten