Dit nieuwe medicijn:
- Staat NIET op de lijst voorkeursgeneesmiddelen van mijn verzekeraar, gepubliceerd op hun website.
Heeft dezelfde werkbare stof (maar niet de giftige hulpstof).
- Staat NIET op de lijst voorkeursgeneesmiddelen van mijn verzekeraar, gepubliceerd op hun website.
Toch zegt mijn verzekeraar: dit medicijn krijg je niet vergoed. Waarom? Op grond van de voorwaarden voorkeursgeneesmiddelen zeggen ze.
Dit lijkt mij heel wonderlijk, want het staat niet op hun voorkeursgeneesmiddelenlijst. De verzekeringsvoorwaarden lijken mij duidelijk. Mijn vraag is, heeft de verzekeraar gelijk?
Daarnaast geeft de apotheek ook aan dit medicijn niet te willen leveren om dezelfde reden: het merk medicijn staat niet op de voorkeurslijst van de verzekeraar. Dit klopt, maar de verzekeraar heeft voor dit medicijn met deze werkzame stof überhaupt geen voorkeur voor een merk. Mijn tweede vraag is dus of de apotheek terecht weigert?
B15.1.b Voorwaarden Voorkeursgeneesmiddelen Nationale Nederlanden Restitutiepolis.
Binnen de groep onderling vervangbare geneesmiddelen, wijzen wij op basis van de laagste prijs één of meerdere middelen aan als voorkeursgeneesmiddel. U bent dan binnen deze groep alleen verzekerd voor dat voorkeursgeneesmiddel. Er is altijd minstens één medicijn met de voorgeschreven werkzame stof in de geschikte sterkte en toedieningsweg beschikbaar voor u. Zie voor verdere toelichting het Reglement Farmacie, hoofdstuk 2.3. Onze voorkeursgeneesmiddelen staan op de "Lijst voorkeursgeneesmiddelen". Wij kunnen deze lijst tussendoor aanpassen. Als wij dit doen plaatsen wij een bericht op onze website. Voor medicijnen die niet op de Lijst voorkeursgeneesmiddelen staan, vergoeden wij de laagste marktprijs die op dat moment geldt binnen een groep onderling vervangbare geneesmiddelen (wij noemen dit de Laagste Prijs Garantie of Prijspreferentie)