LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Minka1
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2009 20:39

Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Ongelezen bericht door Minka1 »

Beste mensen
Heel vaak hoor ik dat we als vrouw tegenwoorde 'de keuze' hebben waar we willen bevallen. Men is er trots op dat de meeste vrouwen 'lekker' thuis bevallen. Maar is dat eigenlijk wel een vrijwillige keuze?

Je kan je uitgebreid laten verzekeren als je wilt bevallen, dan wordt je eigen bijdrage (rond de €300) van de poliklinische bevalling en je eigen bijdrage voor de kraamzorg (€3,80 p/u x gem. 49 uur) vergoed. Het punt is alleen, is dat je een héél jaar verzekering betaald voor slechts 2 maanden 'zorg', én je daarmee bijna duurder uit bent dan wanneer je het gewoon zelf betaald. (Het zou toch zomaar zijn dat je je bij laat verzekeren, en tóch met medische indicatie in het ziekenhuis bevalt. Zonde van je betaalde premie.)
Dan vraag ik me toch sterk af: héb je dan wel een keus?

Dan komt er nog eens bij dat je tegenwoordig maar eens per jaar je zorgverzekering aan kan laten passen. Stel nou dat je vóór oud en nieuw niet eens weet dat je zwanger bent?
Ik zelf zit toevallig bij de Ohra, waar dat wel tussentijds kan. Maar in het geval van de uitgebreide verzekering voor bevalling en kraamzorg moet dat ook voor de 4e maand.

Dan is er nog iets waar ik heel erg tegen aan loop. Ik weet niet of dat overal zo is, maar bij ons in het dorp mogen vrouwen boven de 100 kg niet boven bevallen. Dit zou te maken hebben met de arbo van het ambulance personeel, en dan moeten ze 2 ambulances laten komen. Dus ik mag lekker wijdbeens voor de raam beneden op de bank gaan liggen (ik woon midden in het centrum). Laat ik nou net 102 kg wegen. (je moet overigens aan de dunne kant zijn wil je de 100 kg niet halen tijdens de zwangerschap!)

Ik vind het jammer dat er niet wordt gekeken naar inkomen of iets dergelijks, want laat ik nou net die €300,- niet eens op mijn rekening hebben staan. Daar komt ook nog de eigen bijdrage voor de kraamhulp bij. Nou, die stuur ik dus zeker zo snel mogelijk naar huis!

Het is toch triest dat we in zo'n land als dit, waar we ons met zn allen scheel betalen aan verzekeringen, dit soort dingen niet goed geregeld zijn? Ik vind het te gek voor woorden dat we op zoiets moois als de geboorte van je kindje moeten gaan bezuinigen. Als het nou iets is waar we maandelijks van de zorg gebruik maken, vind ik een eigen bijdrage geen probleem. Maar ik neem aan dat ook niet iedere vrouw elk jaar voor de rest van haar leven een kindje krijgt! Het minste wat de overheid kan doen is de bijdrage in ieder geval onder de 'wettelijke eigen bijdrage' laten vallen, zodat je die ook niet nog eens heb later in het jaar.

Nou weet je wat, ik ga gewoon met mn benen voor het raam liggen, met de schuifpui open (want het is tenslotte zomer), zodat het hele dorp me kan horen (ja ook snachts). Ik geef mijn privacy wel op voor die idiote regeltjes van de overheid en ik ga pas naar het ziekenhuis als de ambulance me komt halen!


Ik vind dat hier iets aan gedaan moet worden!! Maar hoe?!

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Ongelezen bericht door kiz »

Minka, je hebt weldegelijk keuze, alleen is de éne keuze duurder dan de andere.
Eigen bijdragen voor kraamhulp en poliklinische bevalling zonder medische indicatie zijn er al minstens 14 jaar, tegenwoordig heb je de keuze om je daarvoor extra te verzekeren (hangt inderdaad een prijskaartje aan), 14 jaar geleden niet (althans niet in het ziekenfonds).

Ik snap je frustratie, er zijn echter heel wat meer medische zaken waar mensen zelfs niet de keuze hebben om zich er voor te verzekeren (denk aan medicijngebruik, fysiotherapie bij niet-chronische indicaties, hulpmiddelen). Dat zijn wél zaken die je maand in, maand uit (jaar in, jaar uit) nodig hebt en die je bovenop je premie en je eigen bijdragen uit eigen zak moet bekostigen.
(je moet overigens aan de dunne kant zijn wil je de 100 kg niet halen tijdens de zwangerschap!)
Dat is nogal een aanname... 14 jaar geleden woog ik daags vóór de bevalling 63 kg, een absoluut record. Ook nu kom ik, samen met het inmiddels 14-jarige kind, nog niet aan 100 kg (om precies te zijn wegen we samen 94 kg, we zijn resp. 1.53 en 1.58 meter lang).

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Ongelezen bericht door mar42 »

Iedereen is verzekerd voor kraamzorg en bevallen, ook oma's van 95.
Dus we betalen allemaal onnodig teveel. Zelfs mannen betalen hieraan mee.

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

dat is dan zeker iets van deze tijd die bijdrage. Ik heb 3 kinderen waarvan de jongste 10 is en heb nog nooit een eigen bijdrage betaald. Alleen voor de kraamhulp en dat viel reuze mee.

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

Iedereen is verzekerd voor kraamzorg en bevallen, ook oma's van 95.
Dus we betalen allemaal onnodig teveel. Zelfs mannen betalen hieraan mee.
Ik heb begrepen (maar ik kan het verkeert hebben) dat je tegenwoordig je eigen pakket kan samenstellen waarin je juist dit soort dingen kunt uitsluiten. Het is natuurlijk te gek voor woorden dat mannen of vrouwen die geen kinderen hebben of willen of al oma zijn hier ook voor moeten betalen.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Ongelezen bericht door mar42 »

Nee bevalling is niet uitgesloten, daar heb ik al een keer voor gebeld, en is idd van de zotten. :wink:
Vooral om het feit dat mannen nog steeds niet kunnen bevallen, en dit ook wel nooit zal gebeuren.
Wellicht kan je man ook declareren voor de bevallingskosten en jij ook, je kan het altijd proberen, hij betaald immers ook. :wink:

Rema
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:13

Re: Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Ongelezen bericht door Rema »

Je kunt toch een éénpersoonsbed beneden zetten voor de bevalling.
Zo hebben wij het jaren geleden ook gedaan, een paar weken voor ik uitgerekend was, kon ik mooi mijn middagdutje beneden doen, beneden bevallen, en in de kraamtijd gezellig beneden in de kamer liggen.

Minka1
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2009 20:39

Re: Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Ongelezen bericht door Minka1 »

Nou, eigenlijk is ons huis te klein om een bed beneden neer te zetten... Maar goed, het zal wel moeten, want veel keus heb ik niet.
Ik vind het gewoon jammer dat er tegenwoordig in nederland niet meer naar iemand persoonlijke situatie gekeken wordt.. En dat geldt natuurlijk ook voor de mannen en ouderen die meebetalen aan ziektekosten waar ze geen gebruik van maken. Maar dat geldt eigenlijk voor iedereen dat dat zo is.

roel26
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2005 19:05

Re: Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Ongelezen bericht door roel26 »

Jullie begrijpen niet waar verzekeren in Nederland om draait! We hebben hier een sociaal verzekeringsstelsel. Dat betekend dat iedereen dezelfde premie betaald voor hezelfde pakket, ongeacht leeftijd, geslacht etc.

Jongeren betalen mee aan kosten van ouderen, ouderen aan de kosten van jongeren zoals kraamzorg.

Mannen betalen mee voor verkoskunde, vrouwen voor sterilsatie en ga zo maar door...

Zou iedereen zijn eigen pakket kunnen samenstellen, dan zouden de premies helemaal niet meer te betalen zijn. Kosten per pakket rijzen dan de pan uit!

Mensen ben toch eens blij dat we in een land wonen met een van de beste sociale voorzieningen te WERELD! in plaats van altijd en overal over te klagen.... jullie weten niet hoe goed we het hier hebben!

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

Jullie begrijpen niet waar verzekeren in Nederland om draait! We hebben hier een sociaal verzekeringsstelsel. Dat betekend dat iedereen dezelfde premie betaald voor hezelfde pakket, ongeacht leeftijd, geslacht etc.
Hoe kom jij erbij dat iedereen dezelfde premie betaald? Dat is helemaal niet waar. Er zit een enorm prijsverschil tussen de aanbieders en hun pakketten + aanvullende pakketten b.v. tandheelkunde. Maar ook wat ze vergoeden.

Ik heb kunnen kiezen uit verschillende pakketten die op mijn leefsituatie van toepassing zijn.

Fabel
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:45

Re: Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Ongelezen bericht door Fabel »

Nou, eigenlijk is ons huis te klein om een bed beneden neer te zetten... Maar goed, het zal wel moeten, want veel keus heb ik niet.
Ik vind het te gek voor woorden dat we op zoiets moois als de geboorte van je kindje moeten gaan bezuinigen
Met alle respect, maar je verwacht een oplossing van de overheid maar je bent te beroerd om zelf (tijdelijk) een bed neer te zetten en je aan je eigen situatie aan te passen? Apart. Ik woon zelf ook niet al te groot, maar voor mijn kind heb ik werkelijk alles over en heb ik dus offers moeten maken en mijn eigen genot totaal ondergeschikt gemaakt aan dat van mijn kindje.

Ik hoop dat je dat ook kan, want je zal weinig keus hebben zodra je kind er is! I.i.g. veel succes met de bevalling en zet je kind op 1!

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Ongelezen bericht door brenda229 »

je had een keus aanvullend te verzekeren, als je graag kinderen wil denk je hierover toch overna en heeft niemand je verteld dat kinderen geld kosten?
En als de 300 euro jou meer waard is dan de gezondheid van je eigen kind. Dan vind ik het erg zielig voor de baby die je gaat krijgen!

Minka1
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2009 20:39

Re: Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Ongelezen bericht door Minka1 »

Zo.. Daar kan ik het mee doen. Ik vind dat jullie nogal grove conclusies trekken over mij, terwijl jullie me niet eens kennen.

Ik geloof dat jullie de situatie niet helemaal goed begrijpen.

Uiteraard komt mijn kindje altijd op nr.1. En wie zegt dat ik te beroerd ben om een bed beneden te plaatsen?
Ik had inderdaad een keus om aanvullend te verzekeren, maar als ik daar nou eens geen geld voor heb? En de conclusie dat 300 euro mij meer waard is dan mijn kindje, slaat écht totaal nergens op!

Ik geloof dat deze discussie een beetje van het pad af raakt.

Rema
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:13

Re: Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Ongelezen bericht door Rema »

Het klinkt wel hard, maar als je geen geld voor een aanvullende verzekering hebt, heb je ook geen geld voor een kindje.
Ik ben met je eens dat de ziektekostenverzekering veel te duur is, maar een kindje is nog vele malen duurder.
Denk eraan dat je kindje straks net zo verzekerd is als jijzelf, dus als jij geen aanvullende pakketten hebt, heeft je kindje dat ook niet.
Dus toch maar een goed aanvullend pakket afsluiten lijkt me, je kunt beter bezuinigen op andere dingen.

Minka1
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2009 20:39

Re: Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Ongelezen bericht door Minka1 »

Het klinkt wel hard, maar als je geen geld voor een aanvullende verzekering hebt, heb je ook geen geld voor een kindje.
Dat is inderdaad kort door de bocht. Ik probeer juist die 300 euro en het geld voor de aanvullende verzekering te besparen zodat ik daar iets leuk mee kan doen voor de kleine.

Ik denk dat ik me maar terug trek van deze discussie. Ik heb geen zin om al mijn woorden steeds uit te moeten leggen, terwijl jullie het steeds verkeerd begrijpen óf zomaar conclusies trekken.
Blijkbaar ben ik de enige die in deze situatie zit.

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

ff gekeken op de site van OHRA maar kraamzorg zit bij het basispakket in. Exclusief je eigen bijdrage
Heeft u uw zorgverzekering afgesloten bij OHRA, dan komt u in aanmerking voor OHRA Kraamzorg. U én uw pasgeboren kindje(s) zijn dan verzekerd van een goede verzorging.
van de site zelf, kosten basispakket € 94,16
OHRA aanvullend € 7,95 p.p.
OHRA extra aanvullend € 14,95 p.p.
OHRA uitgebreid € 27,95 p.p.

Ik kan op hun site helemaal niets terug vinden over de bedragen die je zelf bij moet leggen bij b.v. een bevalling in het ziekenhuis zonder medische indicatie of eigen bijdrage voor kraamhulp.

Zoals ik het gelezen heb bij de vergoedingen, welk pakket je ook neemt ben je een eigen bijdrage verschuldigd.

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

Dat kan alleen voor de aanvullende pakketten.
klopt

Minka1
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2009 20:39

Re: Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Ongelezen bericht door Minka1 »

Aan A. Warnaar: de eigen bijdrage is die €300 waar ik het over heb
Ik heb zelf met de ohra gebeld en mijn polis nagelopen
Laatst gewijzigd door Minka1 op 06 jul 2009 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

Aan A. Warnaar: de eigen bijdrage is die €300 waar ik het over heb
Ik heb zelf met de ohra gebeld en mijn polis nagelopen, ben niet achterlijk
dat wilde ik ook zeker niet suggereren :shock: Ik was alleen maar op zoek naar info op de site. Iets waarmee ik je misschien mee van dienst kon zijn........daarvoor zal ik me toch eerst moeten verdiepen in de pakketten. Anders kom ik met info die niet klopt.

Ik haalde aan dat ik niets kon vinden over de bedragen die betrekking hebben op "eigen bijdrage" op hun site.

Ik ben er verder wel klaar mee. Je vraagt om een discussie. Ik probeer mee te denken maar het wordt niet op prijs gesteld.

Succes met je bevalling

Rema
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:13

Re: Bevallen: Hoezo hebben we een keuze?

Ongelezen bericht door Rema »

Het is belangrijker dat je kind goed verzekert is, dan dat je het geld uitgeeft aan leuke dingen.
Geloof me, ik kan het weten, zowel man als twee van mijn kinderen hebben meerdere keren in het ziekenhuis gelegen, en medicijnen nodig, en dan is een goede aanvullende verzekering wel nodig.

Gesloten