LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CZ Gemeentepolis

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Zita1
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 apr 2013 17:05

CZ Gemeentepolis

Ongelezen bericht door Zita1 »

Hallo Allemaal,

Wij hebben een brief gekregen van de gemeente over de zorgverzekeringen van CZ en VGZ
is een collectieve verzekering voor de minima.

We kunnen kiezen uit uit 3 keuze pakketten staan ook duidelijk op www.gezondverzekerd.nl

Nu willen wij graag pakket 3 een hogere premie maar daar zit dan geen eigen risico aan vast en dat i.v.m.
de vele medicijnen is dit pakket goed voor ons!

Alles goed ingevuld via de site!

Krijgen we vandaag een machtiging van de CZ om te tekenen voor de premie elke maand automatisch te laten afschrijven..............uhhhh ik ben al collectief verzekerd via de gemeente die maken elke maand onze premie over dat kunnen ze toch zien ?

Even bellen naar CZ
Alles uitgelegd maar die dame wist er niet zoveel van en steeds maar weer in de wacht moest ze gaan vragen wat een gemeentepolis was...........raar hoor denk dat ze dat toch moet weten maar nee

Zij zegt ja meneer het pakket daar moet u voor tekenen dus vraag ik nogmaals of het zo is dat je met het pakket geen eigen risico hebt
Nee zegt zij daar bovenop moet je elke maand 37,50 aflossen voor je eigen risico
Maar mevr. het staat er duidelijk op bij dit pakket geen eigen risico maar ze zegt dat het zo is en niet anders!

Even naar VGZ gebeld die hebben ook een gemeentepolis!
Krijg je daar de klantenservice die ook geen antwoord weet op mijn vraag !

Bellen naar de gemeente en daar wordt het duidelijk als je dat pakket neemt zit de eigen risico in de premie die je betaald p.m.
Die mevr. van de gemeente zegt ook daarbij dat we niets moeten tekenen want we moeten wachten op het bericht van de gemeente dat het is goedgekeurd voor collectieve verzekering!

Dus wachten we nu netjes op de brief van de gemeente!

Ben benieuwd of iemand ook al jier mee te maken heeft gehad ?

discovery
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2010 19:19

Re: CZ Gemeentepolis

Ongelezen bericht door discovery »

Ook ik heb zo'n brief ontvangen van mijn gemeente. Daarin staat duidelijk vermeld dat er nog een informatiemiddag komt om hierover vragen te stellen. Dit zou ook bij u in de brief moeten staan.
Weet niet in welke gemeente u woonachtig bent, in mijn geval de gemeente Tilburg.

Ook ik ben van plan om voor pakket C te kiezen. Heb al het een en ander uitgerekend en dit zou mij op jaarbasis toch al een kleine € 230,- besparen.

Ik wacht nu eerst die informatiemiddag af (8 dec.) te horen of mijn berekening klopt en dan pas een definitieve beslissing te nemen.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: CZ Gemeentepolis

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Beste klanten van de gemeentepolissen,

Twee jaar geleden heb ik het aanbod van een gemeentepolis bestudeerd en kwam tot de conclusie dat dit een hele dure verzekering is.
Het kan zijn dat de gemeente garant staat voor al je medische kosten, als je dit pakket neemt. In dat geval is het misschien toch een gunstig aanbod.

Maar als je geen extra steun van de kant van de gemeente krijgt, kun je beter een goedkope polis elders nemen. Als je gezond bent kun je een polis afsluiten met extra eigen risico. Bij PNOzorg betaal je €71,70 per maand (375+500 eigen risico). Ook zijn er andere goede polissen, bijvoorbeeld van Kiemer( €68,95).
Als je zeker bent dat je de aanvullende verzekering nodig hebt, kun je bijvoorbeeld de goedkoopste nemen. Die kost gemiddeld ongeveer €10 en dekt ca. 10 x fysio.
Let op: in de basisverzekering zit geen tandarts. De gemiddelde uitgaven voor tandartsbezoek per jaar zijn ongeveer €80. Als u meer tandartskosten heeft en de gemeentepolis dit onbeperkt dekt, dan moet u zeker voor de gemeentepolis kiezen.

PS ik heb de link van Gezondverzekerd aangeklikt. Vervolgens moet je de gemeente aanklikken en krijg je het aanbod van de gemeente te zien. Bij Amersfoort was het aanbod al te zien, bij enkele andere gemeentes moet dit nog komen( dit is te laat: daardoor is de tijd om te kiezen eigenlijk te kort). Bij het aanbod van Amersfoort is te zien dat er flinke kortingen gegeven worden: bijv. Een polis van €160 voor €130. Maar dit zijn hoge bedragen: de meeste mensen kiezen een veel lagere dekking. Het is alsof de gemeente ervoor kiest u héél hoog te verzekeren, zodat u ' niets' kan overkomen, maar dit heeft wel zijn prijs.

Als je deze polissen in een keer betaalt, dan krijg je nog extra korting en loop je bovendien niet de kans om wegens wanbetaling een premie met boete-opslag te moeten gaan betalen via het ZINL ( voorheen CVZ). Ik begrijp dat het moeilijk is om dit bedrag ( ca. €833 per jaar) voor te schieten, maar het geeft veel voordeel. Vergelijk dat namelijk met de maandelijkse premie van de Gemeentepolis. Die is wel €120 plus nog €35 per maand als voorschot op het eigen risico. Ik ken de prijzen niet exact, maar als u hier een link neerzet naar het aanbod van de Gemeentepolis, kan ik u zeggen of dit een goed aanbod is ( of niet).
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 29 nov 2014 15:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: CZ Gemeentepolis

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Het is belangrijk dat er duidelijkheid is: mensen die veel zorg nodig hebben, zowel vanuit de basisverzekering als de aanvullende verzekeringen moeten kiezen voor het gemeentepakket. De gemeentepakketten kunnen onderling nogal verschillen: in dekking en meeverzekering Eigen risico.

Maar mensen met een laag inkomen, die jong en gezond zijn, betalen teveel aan een gemeentepakket.

Verder heb ik verschillende gemeenten aangeklikt en het blijkt dat de kortingen per gemeente verschillen. Bijvoorbeeld de gemeente Leiden en Wassenaar. Voor precies hetzelfde pakket bij ZenZ betaal je in Wassenaar ca. €15 méér. Bijvoorbeeld het goedkoopste pakket: de zorgzeker-basis-polis plus AV gemeente standaard: Leiden€91,75 en Wassenaar €108,79.

Bij sommige polissen betaal je het eigen risico volledig zelf en is het ook niet duidelijk of dit een verzekering is, of dat het een voorschot is. Bijvoorbeeld Leiden: ofwel ZenZ plus AVstandaard voor €91,75 of hetzelfde inclusief afdekkin geigen risico voor 122,95. Dit is precies €31,20 duurder en dit is hetzelfde als 1/12 deel van €375.

Hieruit blijkt dat je eigenlijk geen algemene adviezen kan geven, omdat het aanbod per gemeente ook erg kan verschillen.
Bijvoorbeeld Tilburg ( ik vermoed dat TS daar woont). Tilburg geeft de keuze tussen een CZ polis een VGZ polis. ( aanmelden via de site van "samengezond"): CZ met AV gemeentextra:€117,71 ipv €138,25. En VGZ met AV gemeentecompleet: €128,69 waarbij eigen risico is meeverzekerd( dit betekent dus dat als je het eigen risico NIET verbruikt dat, je dan ook geen geld terugkrijgt, dus deze is absoluut ONGESCHIKT voor gezonde mensen).
Zie deze link voor vergoedingenoverzicht VGZ: http://www.vgz.nl/sitecollectiondocumen ... t-2015.pdf

Per gemeente kan ook de prijs die als 'normaal' genoemd wordt verschillen. Bijv TIlburg VGZ Ruime Keuze plus AV gem compl. 'Normaal' €146,17 en in Eindhoven zou deze zelfde polis 'normaal' €148,85 kosten.
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 29 nov 2014 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Zita1
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 apr 2013 17:05

Re: CZ Gemeentepolis

Ongelezen bericht door Zita1 »

De premie van vorig jaar was 114,-
Collectief verzekerd via de gemeente.

Nu Met het duurste pakket C dus waar het eigen risico bij in is begrepen kost 138,00 en dan via collectief moet ik een bedrag van 117,00 gaan betalen.

Ik ga er 3 euro op achteruit p.m.
Maar afgelopen jaar veel rekeningen betaald van het ziekenfonds steeds van de medicijnen wat we eigenlijk niet kunnen missen.

Dus ik ben blij met deze oplossing!
Laatst gewijzigd door Zita1 op 30 nov 2014 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: CZ Gemeentepolis

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Zita1 schreef:De premie van vorig jaar was 117,-
Collectief verzekerd via de gemeente.

Nu Met het duurste pakket C dus waar het eigen risico bij in is begrepen kost 138,00 en dan via collectief moet ik een bedrag van 117,00 gaan betalen.

Ik ga er 3 euro op achteruit p.m.
Maar afgelopen jaar veel rekeningen betaald van het ziekenfonds steeds van de medicijnen wat we eigenlijk niet kunnen missen.

Dus ik ben blij met deze oplossing!
welke gemeente is dit en gaat het om CZ? Ik heb via de link bij de gemeente TIlburg CZ en VGZ mzien staan. Maar volgens mij is het ER NIET inbegrepen bij CZ, wel bij VGZ.

discovery
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2010 19:19

Re: CZ Gemeentepolis

Ongelezen bericht door discovery »

Mathilde

Gemeentepolis is idd niet goedkoop. Mijn gemeente, Tilburg, is net als zovele andere gemeentes per 1 jan. 2013 gestopt met de vergoeding van alle medische kosten. Deze kosten worden nu allemaal vergoed, door in mijn geval CZ.

De laatste 2 bedragen die jij noemt, zijn de bedragen die zouden gaan gelden voor mijn nieuwe polis van 2015. Het zo geheten pakket B.
Kort nadat ik de nwe polis had ontvangen, kregen we bericht van de gemeente dat er voor de chronisch zieken en gehandicapten, met hoge ziektekosten, er een nw pakket bijkwam, pakket C. Helaas behoor ik tot deze doelgroep.

Afbeelding

Voor pakket B zou ik pm € 151,73 moeten gaan betalen, premie + 37,50 ER.
Voor pakket C,pm € 132,63 incl. ER.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: CZ Gemeentepolis

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Zita1 schreef:De premie van vorig jaar was 117,-
Collectief verzekerd via de gemeente. Nu Met het duurste pakket C dus waar het eigen risico bij in is begrepen kost 138,00 en dan via collectief moet ik een bedrag van 117,00 gaan betalen.
Ik ga er 3 euro op achteruit p.m.
Maar afgelopen jaar veel rekeningen betaald van het ziekenfonds steeds van de medicijnen wat we eigenlijk niet kunnen missen. Dus ik ben blij met deze oplossing!
Ik kan pakket 'C' nergens vinden. Maar uitgaande van Tilburg, waar ik ongeveer dezelfde prijs vind, denk ik dat u zich vergist. Als het ER is inbegrepen, betaalt u €132,63 Zie achermafbeelding.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: CZ Gemeentepolis

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

discovery schreef: Voor pakket C,pm € 132,63 incl. ER.
Dus het klopt dat Zita een hogere prijs moet betalen dan ze denkt: dus niet €117 maar €132.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: CZ Gemeentepolis

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

snuffel1 schreef:Meerdere gemeentes hebben een collectief gesloten met zorgverzekeraars, cliënten die mee doen betalen voor de aanvullende verzekering de hoofdprijs. Doel van die gemeentes is het terug dringen van bijzondere bijstand want alles wat verzekerbaar is wordt uitgesloten van bijzondere bijstand. Grappig is wel dat je in mijn gemeente een tientje per maand korting kreeg op de premie maar onder de streep was je super duur uit. Saillant detail zorgverzekeraar Agis is opgegaan in Zilverenkruis achmea en die club heeft de collectiviteits-regeling afgeschaft.
Wat bedoelt u met " die club heeft de collectiviteitsregeling afgeschaft"?

Ik zie namelijk meerdere gemeenten die een gemeentepakket van Zilveren Kruis Achmea aanbieden. Echter de premies zijn nog niet bekend. Zou dit komen omdat de onderhandelingen niet gelukt zijn? En gaan deze gemeenten dan nog snel een contract met een andere zorgverzekeraar afsluiten? Hoogeveen biedt bijvoorbeeld ZK aan, maar de premies zijn nog niet bekend. Harderwijk biedt ook ZK aan, en daar zijn de prijzen al bekend.

discovery
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2010 19:19

Re: CZ Gemeentepolis

Ongelezen bericht door discovery »

Mathilde D. schreef:
discovery schreef: Voor pakket C,pm € 132,63 incl. ER.
Dus het klopt dat Zita een hogere prijs moet betalen dan ze denkt: dus niet €117 maar €132.
Wat jij schrijft klopt. Ik kan nergens €117,- terug vinden.
Jouw schermafbeelding geeft idd de prijs van pakket C aan.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: CZ Gemeentepolis

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

discovery schreef:..... Mijn gemeente, Tilburg, is net als zovele andere gemeentes per 1 jan. 2013 gestopt met de vergoeding van alle medische kosten. Deze kosten worden nu allemaal vergoed, door in mijn geval CZ.
Ik betwijfel of CZ "alles" vergoedt. Dat hangt af van het gekozen pakket. En bovendien blijft er altijd onverzekerde zorg over, en ook de eigen bijdragen ( dus niet eigen risico). Bij CZ betaal je dus een VOORSCHOT. Dus als je het eigen risico niet gebruikt krijg je het terug. Bij VGZ is het geen voorschot. Je bent de meerkosten altijd kwijt, ook als je geen zorg verbruikt hebt.

Zita1
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 apr 2013 17:05

Re: CZ Gemeentepolis

Ongelezen bericht door Zita1 »

kies ander pakket
kies ander pakket

CZ
VGZ
Basisverzekering
Zorg-op-maatpolis
VGZ Ruime Keuze
Aanvullende verzekering
AV Gemeenten Extra +
Module
VGZ GemeentePakket Compleet (Tilburg)
Regeling wettelijk eigen risico? Nee Nee
Normale kosten per maand
€ 138,25
€ 146,17
Uw kosten per maand € 117,71 € 128,69
Vergoedingenoverzicht
aanm

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: CZ Gemeentepolis

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Via de link van Gezondverzekerd , bij keuze Tilbug, komen CZ en VGZ naar voren. ( zie vorige schermafbeelding). Maar je moet dan nog klikken op 'Kies ander pakket' om het andere pakket met eigen risico (ER) te kiezen. Zie schermafbeelding.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: CZ Gemeentepolis

Ongelezen bericht door kweenie »

Moraal van het verhaal is wel dat de pakketten en de aanbiedingen van gemeente tot gemeente flink kunnen verschillen en dat je altijd moet kijken of vergelijken wat je anders kwijt zou zijn. Bij mijn gemeente stelt de korting weinig voor en is de premie van de zelfde maatschappij via andere collectieven lager. Dan schiet je er dus niet veel mee op. Bovendien kan het dan best zijn dat je een verzekering kiest die net niet past en die dus te duur is of te weinig vergoedt.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: CZ Gemeentepolis

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

kweenie schreef:Moraal van het verhaal is wel dat de pakketten en de aanbiedingen van gemeente tot gemeente flink kunnen verschillen en dat je altijd moet kijken of vergelijken wat je anders kwijt zou zijn. Bij mijn gemeente stelt de korting weinig voor en is de premie van de zelfde maatschappij via andere collectieven lager. Dan schiet je er dus niet veel mee op. Bovendien kan het dan best zijn dat je een verzekering kiest die net niet past en die dus te duur is of te weinig vergoedt.
Dit is de juiste conclusie. Maar ik denk dat de meeste mensen niet in staat zijn om te vergelijken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: CZ Gemeentepolis

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vrees ook dat veel mensen blind zeggen: het is via de gemeente, dus het zal wel de voordeligste zijn. Jammer dat dat ook juist de groep is die elke euro kan gebruiken.

Zita1
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 apr 2013 17:05

Re: CZ Gemeentepolis

Ongelezen bericht door Zita1 »

Univé GemeentePakket Compleet inclusief € 0,- eigen risico

Nieuw in 2015: een aanvullend pakket waarmee het wettelijk eigen risico is meeverzekerd. Met dit pakket betaalt u maandelijks de zorgpremie die bij dit pakket hoort, maar u hebt geen wettelijk eigen risico van € 375,-. Wanneer u kosten hebt gemaakt voor zorg uit de basisverzekering, dan zou u volgens het wettelijk eigen risico de eerste € 375,- zelf moeten betalen. Kiest u voor dit pakket, dan hebt u geen eigen risico en komt u dus niet voor onverwacht hoge kosten te staan. Dit pakket is zeer geschikt voor mensen die veel zorg gebruiken.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: CZ Gemeentepolis

Ongelezen bericht door vroem »

ik dacht dat het niet toegestaan was dit in verzekeringsvorm te vereffenen...weer wat geleerd dus.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: CZ Gemeentepolis

Ongelezen bericht door vroem »

dat is dus niet meeverzekerd, maar gewoon gespreid betalen ervan ook al heb je het niet verbruikt.
Verzekeren is toch echt iets anders...
die gespreide betaling kan bij de meeste verzekeraars toch al.

Gesloten