LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CZ: Langdurige hulpmiddelen in eigendom/bruikleen

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
fvestjens
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jun 2013 10:33

CZ: Langdurige hulpmiddelen in eigendom/bruikleen

Ongelezen bericht door fvestjens »

Zojuist een discussie gehad met de CZ en een zorgverlener. De zorgverlener leverde een wek/waarschuwingssysteem voor mijn dove broer. Vervolgens kreeg ik een rekening voor de afhandeling van de CZ waarbij zijn eigen risico werd ingehouden.

Dus ik contact gezocht met de CZ waarom hij zijn eigen risico moest betalen voor een hulpmiddel wat volgens mij volledig vergoed zou worden. Daar wisten ze me te vertellen dat als een langdurig hulpmiddel in bruikleen is dan wordt er geen eigen risico in gehouden en als het eigendom is dan wordt wel het eigen risico ingehouden. En de zorgverlener had het ingediend met de code dat het een langdurig hulpmiddel in eigendom is. Dus ik vraag na als ze het gedeclareerd hadden als langdurig hulpmiddel in bruikleen dan werd er geen eigen risico ingehouden. Dit werd bevestigd.

Vervolgens bel ik de zorgverlener waarom zij het hulpmiddel niet gemeld hebben met als code in bruikleen. Krijg ik daar te horen dat zij met de zorgverzekeringen contractuele afspraken gemaakt hebben hoe zij de kosten moeten declareren om ze uitgekeerd te krijgen. En dat verschilt per zorgverzekeraar. En bij de CZ moet men het indienen als langdurig hulpmiddel in eigendom.

Dus CZ zegt als het in bruikleen is hoef je geen eigen risico te betalen maar ze maken vervolgens wel afspraken met de zorgverlener dat het eigendom is.

Hoe kun je nu uit de polisvoorwaarden halen welke afspraken ze met welke zorgverlener hebben m.b.t. deze noodzakelijke hulpmiddelen? Want bij een andere zorgverzekeraar moet de zorgverlener een andere code melden waardoor er geen eigen risico wordt ingehouden.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: CZ: Langdurige hulpmiddelen in eigendom/bruikleen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Het enige dat ik kan bedenken goed de voorwaardes na lezen,kijken wat nu de bedoeling is,is het in bruikleen,zo ja krijg je een brief ,die moet je tekenen,althans ik toen wel,en nee ik betaal daarvoor geen eigen risico,voor de dingen die ik er voor nodig heb moet ik wel eerst eigen bijdrage betalen..

Heb oa. een tens is een elektrostimulator ,die is bruikleen,al 8 jr...levenslang eigenlijk tot ik hem niet meer nidig heb dan terug,maar heb hem nodig dus,,
Daarvoor heb ik elektroden nodig en die vallen wel onder mij risico..

Dus ...goed nu uitzoeken is he bruikleen if krijgt hij het in beheer
Moet zeggen bruikleen voelt net zo als eigen,ze vragen er nooit naar of iets,je hebt het,je mag het bv alleen nooit verkopen of?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: CZ: Langdurige hulpmiddelen in eigendom/bruikleen

Ongelezen bericht door vroem »

als het onder de basisverzekering valt mag er volgens mij geen onderscheid zijn hoe iets gedeclareerd wordt. de aanspraak is bij wet geregeld, administratieve afhandeling valt daar bij mijn weten ook onder. Klinkt meer als een trucje om kosten te verplaatsen naar patiënt.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: CZ: Langdurige hulpmiddelen in eigendom/bruikleen

Ongelezen bericht door vroem »

bruikleen is trouwens meestal huur, kan dus zijn dat daar wel een maandbedrag aan hangt..

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: CZ: Langdurige hulpmiddelen in eigendom/bruikleen

Ongelezen bericht door vroem »

correctie: de verzekeraar mag het zelf bepalen...
http://www.dsw.nl/Repository/Documents/ ... ddelen.pdf

ik neem aan dat dat voor 2013 niet anders is.

Webcareteam CZ
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 mar 2011 17:29
Contacteer:

Re: CZ: Langdurige hulpmiddelen in eigendom/bruikleen

Ongelezen bericht door Webcareteam CZ »

Beste fvestjens,

Wij zoeken dit graag voor je uit en nemen contact met je op. Stuur per e-mail het relatienummer van je broer en jouw telefoonnummer. Je mag dit sturen naar [email protected]

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten,
Melanie
CZ Webcareteam

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: CZ: Langdurige hulpmiddelen in eigendom/bruikleen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Vroem hij zit bij cz,kan weer heel anders zijn

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: CZ: Langdurige hulpmiddelen in eigendom/bruikleen

Ongelezen bericht door vroem »

rozemarijntje schreef:Vroem hij zit bij cz,kan weer heel anders zijn
Ik begrijp deze reactie niet zo goed? Mijn link naar de dsw tekst was bedoeltbals onderbouwing dat ik in mijn eerste reactie verkeerd zit. In die link wordt namelijk in begrijpelijk nederlands uitgelegd dat de verzekeraars idd zelf mogen bepalen hoe zij eea afhandelen. Meer niet, maar dan moet de link opmaich wel gelezen worden .
Dat ts bijncz verzekerd is maakt voor de regeling op zich niets uit, het is alleen van belang om te weten hoe cz de afhandeling financieel geregeld heeft.
Wat overigens wel duidelijk moet zijn vooraf m.i, niet pas achteraf.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: CZ: Langdurige hulpmiddelen in eigendom/bruikleen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ vroem

Dat bedoelde ik dus,kan bij cz heel anders zijn..sommige hulpmiddelen ook in av geloof ik ( weet dat niet helemaal zeker!! ) ik ehb grootste pakket dus,gaat vanzelf.
Maar dat bedoelde ik dus..

Gesloten