LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Instructeurtje
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2017 21:23

Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Ongelezen bericht door Instructeurtje »

Hallo,

Met 24 weken zwangerschap is de moeder van mijn kinderen naar het MCL gegaan vanwege buikklachten, al snel bleek er een grote kans op een vroeggeboorte en zijn er weeremmers toegediend om daarna met spoed in de nacht richting het UMCG Groningen te gaan met de ambulance,
dit omdat het MCL pas vroeggeboortes doet vanaf 32 weken. In het UMCG hebben ze nog een keer remmers toegediend en is na een spannende periode gelukkig de bevalling uitgebleven en mocht ze na enkele dagen terug naar MCL en uiteindelijk naar huis. Helaas is ze met 28 weken op dezelfde wijze weer vanaf MCL naar Groningen verplaatst met dezelfde klachten. Wederom een kuur remmers toegediend alsmede longrijpingsprikken en magnesium om de kleine op gang te helpen mocht het toch komen, uiteindelijk is ook dit goed afgelopen en is ze na enkele dagen weer naar huis gegaan.

Nu, nog 4 weken later krijgt ze een rekening van zo'n 4500,- gepresenteerd, dit omdat haar zorgverzekering geen contract met het UMCG heeft.
Nou voel ik de bui al hangen dat het eigen verantwoordelijkheid is etc, maar dit zou betekenen dat het moment je aan de monitor ligt en te horen krijgt dat je misschien een doodgeboren kind krijgt je wel even moet checken of de doorverwijzing gedekt wordt. Tevens is het ook wonderlijk dat ze dankzij de doorverwijzing in de problemen zit, want was ze gelijk met ambulance naar Groningen verplaatst en niet zelfstandig eerst het MCL ingewandeld, was het spoedeisende hulp geweest, en dus gedekt.

Door dit alles is haar aanvullende zorgaanvraag afgeketst voor volgend jaar wegens deze "schuld" en kan ze dus ook niet overstappen naar een verzekeraar die wel een contract met UMCG heeft. Wat wel handig is gezien dit het dichts bijzijnde kinderziekenhuis is.

Wie o wie heeft wat tips en trucs om dit tot een goed einde te brengen?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Ongelezen bericht door Brahms »

Instructeurtje schreef:Hallo, Met 24 weken zwangerschap is de moeder van mijn kinderen.....
Hoop in ieder geval wel dat ze zelf ook moeder is van haar eigen kinderen. Maar als ik het goed begrijp gaat het dus niet om "deze kinderen". Waarom worden ze dan zo expleciet genoemd ?

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Ongelezen bericht door Miepje1 »

TS had ook kunnen zeggen: 'echtgenote'', 'vrouw', 'partner' of ga zo maar door.
Hij kiest er voor om deze dame aan te duiden als de moeder van zijn kinderen. Volgens mij wil hij uitdrukken dat zij een zeer speciale plaats inneemt.

Zo, nu graag on topic.

Beste TS ik heb geen flauw idee hoe ik u zou kunnen helpen. Schandalig is het wel natuurlijk dat je door dat vreselijke ziektekostensysteem zo in de problemen komt. Heeft u er al over gecorrespondeerd met de verzekeraar en de zaak uitgelegd? Ik hoop dat u in elk geval samen een gezond kindje hebt gekregen ;-)

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Ongelezen bericht door Brahms »

Vooral de goedkope budgetpolissen hebben niet met elke zorgverlener een contract.
Het UMCG is niet zo'n heel klein dorpsziekenhuisje, maar toch een belangrijke speler op de markt, vooral in het Noorden van het land.
Welke verzekeringspolis heeft de moeder van je kinderen ? Want dat is de kern van de vraag, in de polisvoorwaarden kan je lezen wat er wel en niet vergoed wordt.
E 4500,- is veel geld, maar als daarmee het leven van een kind gered is, valt het erg mee.........
Laatst gewijzigd door Brahms op 01 dec 2017 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6616
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Ongelezen bericht door Lowieze »

Allereerst hoop ik dat de zwangerschap verder goed verlopen is, dat is toch het belangrijkste!
Verder verwonder ik me er weleens over dat mensen blijkbaar niet de voorwaarden lezen voordat ze een (goedkope) zorgverzekering afsluiten, maar deze voorwaarden wel ineens belangrijk vinden in geval van een nota die ze ontvangen.
Waarom klagen als je zelf die verzekering hebt afgesloten? Als je graag een dekking voor alles wilt hebben, kies dan een duurdere zorgverzekering.

ZeerPrivé
Berichten: 5494
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nou voel ik de bui al hangen dat het eigen verantwoordelijkheid is etc, maar dit zou betekenen dat het moment je aan de monitor ligt en te horen krijgt dat je misschien een doodgeboren kind krijgt je wel even moet checken of de doorverwijzing gedekt wordt. Tevens is het ook wonderlijk dat ze dankzij de doorverwijzing in de problemen zit, want was ze gelijk met ambulance naar Groningen verplaatst en niet zelfstandig eerst het MCL ingewandeld, was het spoedeisende hulp geweest, en dus gedekt.

Door dit alles is haar aanvullende zorgaanvraag afgeketst voor volgend jaar wegens deze "schuld" en kan ze dus ook niet overstappen naar een verzekeraar die wel een contract met UMCG heeft. Wat wel handig is gezien dit het dichts bijzijnde kinderziekenhuis is.
Nee, dergelijke belangrijke zaken moet je checken voordat je een zorgverzekering afsluit. Niet alleen naar de lage premie kijken, maar ook naar "wat/waar/wie".

Om beter antwoord te kunnen geven op je vraag om tips: bij welke zorgverzekeraar en welk pakket heeft zij?

En kunnen de kinderen dan volgend jaar niet op jouw verzekering? Jij bent toch de vader?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Ongelezen bericht door grun »

Brahms schreef:Het UMCG is niet zo'n heel klein dorpsziekenhuisje, maar toch een belangrijke speler op de markt, vooral in het Noorden van het land.
Volgens het umcg zelf hebben ze contracten met alle zorgverzekeraars, alleen niet voor alle behandelingen. Echter wel voor spoedgevallen en verloskunde. Zie onderstaande link (het zou kunnen dat er inmiddels andere afspraken gelden).

https://www.umcg.nl/NL/Zorg/Professiona ... ruis-.aspx

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Ongelezen bericht door Brahms »

ZeerPrivé schreef:En kunnen de kinderen dan volgend jaar niet op jouw verzekering? Jij bent toch de vader?
Maar vader moet dan wel een goede verzekering nemen waarbij zich moet verdiepen in mogelijk onheil welke komend jaar zouden kunnen plaats gaan vinden.....

Lowieze
Berichten: 6616
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Ongelezen bericht door Lowieze »

Grun, je verwijst in je link naar de vergoeding van de Basis Budgetpolis van het Zilveren Kruis. We weten toch helemaal niet wat voor zorgverzekering TO had ten tijde van het voorval.
Overigens wordt in dezelfde link duidelijk gezegd dat het aangeraden wordt vóór bezoek aan dit ziekenhuis na te gaan of deze zorg vergoed wordt.

ZeerPrivé
Berichten: 5494
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Brahms schreef:
ZeerPrivé schreef:En kunnen de kinderen dan volgend jaar niet op jouw verzekering? Jij bent toch de vader?
Maar vader moet dan wel een goede verzekering nemen waarbij zich moet verdiepen in mogelijk onheil welke komend jaar zouden kunnen plaats gaan vinden.....
Dat lijkt me, zeker met kinderen en het UMCG blijkbaar het enige zkh in de buurt is, zeer verstandig.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 01 dec 2017 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27177
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijns inziens is dit nog steeds spoed. Zij had toch geen keuze? Het ziekenhuis heeft haar met spoed naar een ander ziekenhuis laten vervoeren, omdat zij niet konden helpen.
Zj is toch niet uit zichzelf naar het UMCG gegaan?

Ik zou hiertegen zeker protesteren.

Lowieze
Berichten: 6616
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:Mijns inziens is dit nog steeds spoed. Zij had toch geen keuze? Het ziekenhuis heeft haar met spoed naar een ander ziekenhuis laten vervoeren, omdat zij niet konden helpen.
Zj is toch niet uit zichzelf naar het UMCG gegaan?

Ik zou hiertegen zeker protesteren.
Ja, ik zou ook zeker via mail contact opnemen met de zorgverzekeraar. En eventueel een klacht hierover indienen bij hun klachtenmanagement.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb mij er vanmiddag ook over verbaasd bij hoe weinig ziekenhuizen je met zo'n budget polis terecht kunt. Juist de grotere ziekenhuizen zitten daar niet bij, dus als je een keer iets bijzonders hebt, dan ben je het bokje. Terwijl je met een'gewone' natura polis niet veel duurder uit bent en wel bijna overal terecht kunt.

Kan zij misschien, bij de zelfde maatschappij, overstappen op een gewone polis in plaats van deze budget?

ZeerPrivé
Berichten: 5494
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:Mijns inziens is dit nog steeds spoed. Zij had toch geen keuze? Het ziekenhuis heeft haar met spoed naar een ander ziekenhuis laten vervoeren, omdat zij niet konden helpen.
Zj is toch niet uit zichzelf naar het UMCG gegaan?

Ik zou hiertegen zeker protesteren.
Ik betwijfel of dit onder de noemer 'spoed' valt. Lijkt mij eerder dat zij uit voorzorg naar het UMCG is gebracht. Spoed zou in dit geval zijn geweest als het kindje met 24 wkn in het MCL was geboren en dan naar het UMCG was vervoerd.

Maar het loont altijd de moeite e.e.a. uit te pluizen, vandaar ook mijn verzoek om meer info.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Ongelezen bericht door scontra »

Instructeurtje schreef: Nu, nog 4 weken later krijgt ze een rekening van zo'n 4500,- gepresenteerd, dit omdat haar zorgverzekering geen contract met het UMCG heeft.

Wie o wie heeft wat tips en !!!!!! om dit tot een goed einde te brengen?

@instructeurtje,

Bij mij komt het volgende bovendrijven:

Komt de rekening van het Ziekenhuis of van de Zorgverzekering ?
Ik kan mij nl. niet voorstellen dat de zorgverzekering binnen een termijn van 4 weken al een declaratie van het ziekenhuis heeft ontvangen, deze intern heeft verwerkt en zonder bijschrift zomaar op het bordje van de verzekerde deponeert.
Denk eerder dat de rekening direct van het Ziekenhuis komt, aangezien deze bij niet gecontracteerde zorg niet rechtstreeks bij de zorgverzekering van de verzekerde kan worden gedeclareerd.
In dat geval moet de verzekerde zelf de rekening van het Ziekenhuis indienen bij de zorgverzekering en de vergoeding afwachten. ( 70/80%)
Verzekerde dient ook zelf de volledige rekening aan het Ziekenhuis te voldoen, ook als het door de verzekering uitbetaalde vergoeding lager uit mocht vallen.

Lady1234
Berichten: 27177
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
Lady1234 schreef:Mijns inziens is dit nog steeds spoed. Zij had toch geen keuze? Het ziekenhuis heeft haar met spoed naar een ander ziekenhuis laten vervoeren, omdat zij niet konden helpen.
Zj is toch niet uit zichzelf naar het UMCG gegaan?

Ik zou hiertegen zeker protesteren.
Ik betwijfel of dit onder de noemer 'spoed' valt. Lijkt mij eerder dat zij uit voorzorg naar het UMCG is gebracht. Spoed zou in dit geval zijn geweest als het kindje met 24 wkn in het MCL was geboren en dan naar het UMCG was vervoerd.

Maar het loont altijd de moeite e.e.a. uit te pluizen, vandaar ook mijn verzoek om meer info.
Het was juist de bedoeling dat het kindje (nog) niet geboren werd en daar kon het ziekenhuis waar zij verbleef niet voor zorgen, dus zij is van dat ziekenhuis vervoerd naar een ander, en daar ook behandeld, zodat die voortijdige geboorte gestopt kon worden. Noem het maar geen spoed.

Er is niet gezegd, ga maar naar huis, en maak volgende week of zo maar eens een afspraak in het andere ziekenhuis.

Deze nota klopt helemaal niet.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lady1234 schreef: Deze nota klopt helemaal niet.
Wat ik mis in het hele verhaal is dat TS er vanuit gaat dat het niet vergoed wordt, maar nergens staat hoe de verzekering reageerde toen hij ze belde over de nota? Het zou ook kunnen dat het UMCG geen verzekeringsgegevens had en daarom de factuur rechtstreeks stuurde.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Ongelezen bericht door Brahms »

sylvesterb schreef: Het zou ook kunnen dat het UMCG geen verzekeringsgegevens had en daarom de factuur rechtstreeks stuurde.
Juist, dat kan ook heel goed. Wij kregen een rekening omdat ziekenhuis de tenaamstelling verkeerd had geschreven en zo onbekend was bij de verzekering.
Zelf ingezonden en gewoon door verzekering betaald.

Tijd dat Topicstarter wat meer info geeft.

Instructeurtje
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2017 21:23

Re: Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Ongelezen bericht door Instructeurtje »

Nou, hij reageert hoor!

Allereerst de benoeming "moeder van mijn kinderen" omdat de situatie op persoonlijk vlak lastig ligt, doet hiervoor alleen niet ter zake lijkt mij.
Voor wat betreft de verzekering praten we over de Zekur polis van Unive, de basis polis zover mij bekend.
Het overgaan naar een betere dekking zou wel kunnen, maar zolang er nog openstaande nota's zijn willen ze hier niks mee doen.
Zelf zijn we woonachtig in Leeuwarden, vandaar eerste stop MCL, en deze hebben vanwege de weeën besloten haar naar UMCG te sturen met "spoed" om bij een eventuele vroeggeboorte al op het juiste adres te zijn.

Gezien de gevoeligheid van het hele verhaal heb ik nog niet persoonlijk de nota onder ogen gehad, weet alleen dat bij navraag over haar polis ze vanuit haar verzekeraar te horen kreeg dat er nota's van het UMCG binnen aan het komen waren waarvoor ze niet verzekerd zou zijn.

Natuurlijk is het handig om van tevoren na te kijken wat wel en niet gedekt wordt, maar je verwacht niet met 24 weken weeën te krijgen en daarmee doorgestuurd te worden naar een ziekenhuis waar, zoals het nu nog lijkt, geen contract mee is.

Lowieze
Berichten: 6616
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Door MCL doorgestuurd naar niet gecontracteerd ziekenhuis

Ongelezen bericht door Lowieze »

[quote="Instructeurtje"

Gezien de gevoeligheid van het hele verhaal heb ik nog niet persoonlijk de nota onder ogen gehad, weet alleen dat bij navraag over haar polis ze vanuit haar verzekeraar te horen kreeg dat er nota's van het UMCG binnen aan het komen waren waarvoor ze niet verzekerd zou zijn.

[/quote]

Je schreef in je openingspost dat de moeder van je kinderen een nota van 4500 euro had ontvangen, maar nu begrijp ik dat er alleen contact met de verzekeraar is geweest en dat die nota's binnen hebben gekregen die niet vergoed zullen worden.
Er is dus nog geen sprake van een gespecificeerde nota?

Gesloten