LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DSW laat rekeningen bundelen, maar betaald maximaal E450 p/j

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
NielsT.
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2013 11:39

DSW laat rekeningen bundelen, maar betaald maximaal E450 p/j

Ongelezen bericht door NielsT. »

Goedemorgen,

Vorig jaar moest bij mijn vriendin een kaakimplantaat krijgen, en een daarop passende kroon. Dat kaakimplantaat moest echter eerst nog goed aansluiting krijgen in de kaak, er werd meerdere malen kunstbot en dergelijke bij geplaatst, en elke keer moest het geruime tijd helen. Uiteindelijk is de kroon pas vorige maand (maart 2013) geplaatst.

Elke keer als wij een rekening kregen, wilden we deze declareren bij DSW, maar kregen steevast te horen "Nee, u kunt dit pas declareren als alles klaar is. Pas dan kunt u het totaal pakket aan declaraties in een keer indienen en zullen wij u ook in een keer uitbetalen". De tandarts had haar verteld dat ze een aanzienlijk bedrag terug kreeg, en dat ze van het geld dat ze van de eerste rekeningen teruggestort kreeg, waarschijnlijk de laatste rekening wel kon betalen.

Zoals gezegd, vorige maand werd eindelijk de kroon geplaatst en wij hebben de gebundelde rekeningen (meer dan 2100 Euro, waarvan we elke cent zelf hebben moeten betalen/voorschieten in afwachting van de uiteindelijke declaratieteruggave) digitaal ingestuurd naar DSW. Een week later werd er welgeteld 450 euro gestort op haar rekening.

Toen wij hierover telefonisch navraag gingen doen werd ons het volgende verteld (letterlijk citaat):
"Ja het klopt dat u alles pas in een keer kunt declareren omdat de implantaat, kroon en bijkomende ingrepen, bij elkaar horen en dat verwerken wij als 1 ingreep. Daarom kunt u dit pas achteraf, als alles klaar is declareren. [...] Een heleboel mensen weten echter niet dat wij een maximum van 450 Euro per kalenderjaar terugstorten. Ook al is het een ingreep geweest die verdeeld is over meerdere jaren, wij krijgen dit als 1 declaratie binnen en wel in dit jaar, dus betalen wij u nu het maximale bedrag van 450 Euro." Kleine lettertjes. Leuk.

Mijn verzoek om dan de declaratie van vorig jaar met terugwerkende kracht dan ook vergoed te krijgen omdat een van de rekeningen is gedateerd op mei 2012, werd ook van tafel geveegd, wederom kreeg ik toen het verhaal dat het als 1 declaratie wordt gezien en die wordt dit kalenderjaar betaald. 450 Euro, niet meer. Het liefst wel minder.
En dat de tandarts ons iets anders had verteld was dom van de tandarts, dat had hij nooit mogen doen en dat wist hij zelf ook, aldus DSW.

Even een kleine opsomming:
- Mijn vriendin is aanvullend (AV TOP) verzekerd bij DSW. Ze betaald dus meer, om meer vergoed te krijgen.
- Mijn vriendin moest vorig jaar eigen risico betalen (volle pond).
- DSW dwingt ons om van dit hele gebeuren één totale declaratie te maken.
- DSW naait ons hierdoor omdat ze een maximum van 450 Euro per kalenderjaar vergoeden, zodat ze van alle declaraties maar 450 Euro in totaal hoeven te storten. Want sjah, dat is de policy he?

We betalen 133.75 Euro per persoon, per maand, dat is 1605 Euro per jaar (pp), daarbij komt nog het eigen risco van (in 2012) 220 Euro, een totaalsom van 1825 Euro.
De totale rekeningen van de kroon bedragen iets meer dan 2100 Euro, dus al met al hebben wij betaald: bijna 4000 Euro. Maar ik ben blij dat jullie ons dan nog 450 Euro teruggeven.

Beste DSW, waarvoor zijn wij eigenlijk bij jullie verzekerd, als we alles toch zelf moeten betalen? We zijn aanvullend verzekerd, moeten ook nog eigen risico betalen, en jullie verzinnen leuke regeltjes zodat jullie vrijwel niets terug hoeven te betalen. Zo kan iedereen winst maken.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: DSW laat rekeningen bundelen, maar betaald maximaal E450 p/j

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Tja ik ben het wel eens met Vogels hoor , en je kan wel je maand premie en ER bij elkaar op tellen maar dat is gewoon onzin natuurlijk...( het is geen spaarpot)

Als u morgen in het ziekenhuis komt te liggen met bv een blinde darm operatie en de zorgkosten zijn inclusief de operatie 10.000, gaat u dan ook de verzekering bellen (of hier een topic aanmaken) dan u te weinig premie hebt betaald.

In inderdaad de tndarts kan wel van alles zeggen, je kan ook zelf de verz bellen of de polis lezen...

De enige die hier wat te verwijten valt bent uzelf en ook de tandarts die voor zijn beurt praat.Maar zeker NIET de verz maatschappij die zich gewoon aan de polisvoorwaarden houdt.

NielsT.
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2013 11:39

Re: DSW laat rekeningen bundelen, maar betaald maximaal E450 p/j

Ongelezen bericht door NielsT. »

Het punt waar ik juist zo over val, is dat we geen andere mogelijkheid hebben dan alles in een bundel aan te bieden, eerder worden we eenmaal niet geholpen, en dat daar een maximum vergoeding aan gebonden is.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: DSW laat rekeningen bundelen, maar betaald maximaal E450 p/j

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Sorry zo werkt het...

Misschien hogere av moeten nemen

Ik heb ook flinke kostenpost meer als u! En sterker ik krijg 1150 van cz haal ik bij lange na niet!
Dat weet ik al jaaaaren...ook tandarts vorig jaar al begonnen en rekening wel ingedient..nu dit jaar allemaal kronen ook de 1150 ga ik niet redden...

Dus tja...en nee niet omdat ik er nou zo mooi uit wil zien...nou ja :D maar het moet,....

Sorry u denkt echt verkeerd! Ben het met de andere meeeeer dan eens.

Oh ja eigen risico,ja sorry maar dat heeft iedereen

Ik betaal per mnd 166 nog iets...is 1992 en 350 eigen risico..oh en nog spoelmiddelen enz die ook niet vergoed meer worden....dan heb ik het nog niet over de rest van kosten..( speciale borsteltjes ,tandpasta speciale)oeps...

Zou zeggen...welkom in het dagelijkse leven.....reeele leven...

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: DSW laat rekeningen bundelen, maar betaald maximaal E450 p/j

Ongelezen bericht door sjohie »

DSW zegt het goed, de diverse losse handelingen zijn onderdeel van 1 behandeling, en worden dus ook zo behandeld. Dat staat in de algemene voorwaarden waaruit user vogels citeert, die jullie als goed-geïnformeerde consumenten natuurlijk hebben doorgelezen.

Verder had die tandarts inderdaad zijn klep moeten houden, want er zijn meerdere AV-polissen/combinaties per zorgverzekeraar mogelijk, dus hij kan al die smaken niet uit zijn hoofd weten, en ad-hoc bij een vraag van een patiënt in de stoel even oplepelen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: DSW laat rekeningen bundelen, maar betaald maximaal E450 p/j

Ongelezen bericht door kweenie »

NielsT. schreef:Het punt waar ik juist zo over val, is dat we geen andere mogelijkheid hebben dan alles in een bundel aan te bieden, eerder worden we eenmaal niet geholpen, en dat daar een maximum vergoeding aan gebonden is.
Het gaat hier om één behandeling, die in meerdere fases is verdeeld. Dat wordt ook altijd als één behandeling vergoed, onafhankelijk van hoeveel deelrekeningen je ervoor krijgt.

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: DSW laat rekeningen bundelen, maar betaald maximaal E450 p/j

Ongelezen bericht door 16again »

TS moet zich eens beraden of aanvullende verzekering wel zo verstandig is.
Ik heb alleen basis, met lagere premie door verhoogd eigen risico.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: DSW laat rekeningen bundelen, maar betaald maximaal E450 p/j

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De aanvullende verzekering en de tandartsverzekering zijn bij elke zorgverzekeraar verschillend. Bij DSW is er geen aparte tandartsverzekering dacht ik. Bij dit soort combinatieverzekeringen is de vergoeding voor de tandarts vaak niet zo hoog: alleen de normale behandelingen, zoals controle en een gaatje vullen wordt vaak wel bijna volledig vergoed. Deze regeling bestaat ook bij Menzis ( dacht ik).

Conclusie: ook al heb je de hoogste aanvullende verzekering, dan wordt nog niet alles vergoed. Ook is het bij elke zorgverzekeraar anders geregeld. Dus als je van de buurman hoort dat een implantaat vergoed is, dan kun je niet weten of dat bij jouw verzekeraar ook zo is.

Ook kun je zorgverleners niet vertrouwen wat betreft de informatie die zij over een eventuele vergoeding geven. Het wordt altijd te positief afgeschilderd.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: DSW laat rekeningen bundelen, maar betaald maximaal E450 p/j

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Je hebt gelijk mathilde het is alles in 1 bij de av..voor zover ik weet,vriendin van mij zit erbij...

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: DSW laat rekeningen bundelen, maar betaald maximaal E450 p/j

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ vogels

Ach maakt het uit,ik weet het van mijn vriendin en toevallig hadden we het er di over ! Toeval...

bbtje
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jan 2006 14:08

Re: DSW laat rekeningen bundelen, maar betaald maximaal E450 p/j

Ongelezen bericht door bbtje »

Ik snap haar wel volkomen..laten we eerlijk zijn, we betalen met zijn alle een hoop poen en als we en dat weten we naar de inkomsten kijken van de directeuren..kan ik haar frustratie ook wel begrijpen..incl wat ze nu binnen halen.

Sommige dingen heb je gewoonweg nodig. Als je ze niet kan betalen..kan je het niet krijgen.

Zelf heb ik ook zoiets met dsw. Kind mist een hoop elementen tav haar gebit, maar omdat niet alles vergoed word kan ze niet de juiste hulp hiervoor krijgen. Immers..gaat het ook om wat je zelf erbij kan betalen. Dus kind loopt met een fietste stalling in haar mond.

Dan het feit dat ik CMD heb.. ook een kaak probleem..zou dus ook een frame moeten hebben, maar ook hier weer het zelfde verhaal ..het word nog niet voor de helft vergoed. Resultaat ook geen hulpmiddel maar wel let op..medicatie tegen de pijn.

Ik heb ze ook toegeschreven hierover ... Want als ik alle medicijnen bij elkaar optel ..zijn ze meer kwijt dan dat ze de frame zouden bekostigen.

O en hun antwoord is ..u bent niet gehandicapt hierdoor . Daarom krijg je het dus niet vergoed.

Dsw is een van de goedkoopste. Al heel me leven zit ik bij hun..nooit klachten gehad..alleen de laatste paar jaren met hun vergoedingen.

Verleden jaar ook nog eens uit zitten zoeken bij andere verzekeraars of ..het kost kapitalen en dan kan je het beter zelf bekostigen of de vergoeding is precies het zelfde als bij DSW met nog een hogere kostenplaatje per maand, of er zitten bepaalde eisen aan vast.

En ja... is het soms verstandig om niet aanvullend te zijn >? Als je chronisch patiente bent dus niet..dus je word verplicht. En meer betalen aan een verzekering ...dat gaat helaas niet lukken. Als ik eerlijk ben betaald iedereen al veelste veel.

Maar al met al..vindt ik eigenlijk dat de zorg aangepakt moet worden. Laat ze eens vergoeden wat je echt nodig hebt ipv onzin dingen ? Want er zijn genoeg onzin dingen die wel vergoed word.

Enne..misschien ook eens een strak plan..laat alle zorg gewoon overal het zelfde kosten..ipv dezelfde behandeling in een ziekenhuis 1000 euro elders duurder.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: DSW laat rekeningen bundelen, maar betaald maximaal E450 p/j

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Klinkt leuk om alles overal even duur te maken, maar je snapt waarschijnlijk ook wel dat de kosten per locatie anders zijn. Het maakt nogal wat uit of je een bepaalde behandeling 1000x per jaar doet of 100x. Of dat het ziekenhuis in Amsterdam zit, of ergens in Groningen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: DSW laat rekeningen bundelen, maar betaald maximaal E450 p/j

Ongelezen bericht door vroem »

Zelf heb ik ook zoiets met dsw. Kind mist een hoop elementen tav haar gebit, maar omdat niet alles vergoed word kan ze niet de juiste hulp hiervoor krijgen. Immers..gaat het ook om wat je zelf erbij kan betalen. Dus kind loopt met een fietste stalling in haar mond.
missend als in moeten trekken want te slecht of missend want niet gevormd? daar zijn regeltjes voor, en ik neem aan dat een CBT er al naar gekeken heeft? aanvraag door zoiets moet je niet zelf doen, maar moet iemand met verstand van de regelgeving doen.

Lumith
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 mar 2013 10:20

Re: DSW laat rekeningen bundelen, maar betaald maximaal E450 p/j

Ongelezen bericht door Lumith »

Waarom betrek je hier het eigen risico erbij? Eigen risico heeft helemaal niets met kronen en gedeeltelijke implantaten te maken. Dit is een wettelijk gegeven; je betaald de eerste €350,- aan de zorgverlener (bij naturedeclaraties met de zorgverzekering als tussenpersoon). Dit heeft niets te maken met de vergoeding van de zorgverzekering; eigen risico is eigen risico. Wat er onder het eigen risico valt, moet je betalen. Dat is wettelijk bepaald; kan de zorgverzekering niets aan doen

Gesloten