LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eigen bijdrage CAK ivm thuiszorg
Eigen bijdrage CAK ivm thuiszorg
Al enkele jaren heb ik thuiszorg en ik betaal daar voor ca E 11 per maand.
Begin dit jaar kreeg ik bericht van CAK dat vanaf januari 2012 ruim E 45 dien te betalen en dat kwam doordat ik in 2010 eenmalig ca E 10.000 meer inkomen had. Ik zit dus ondertussen weer op dat lage inkomen, maar dien wel ruim 4x zo veel per maand te betalen dit jaar !
Via een vriendin hoorde ik dat via CAK om verlaging kan vragen en daarvoor moet je hun bellen en een formulier vragen.
Vandaag kreeg ik bericht dat mijn maandbedrag is aangepast in afwachting van mijn belasting opgave.
Ik meld het hier even omdat ik deze info zo snel niet op hun site terugvond en er mogelijk meer mensen tegenaan lopen
Begin dit jaar kreeg ik bericht van CAK dat vanaf januari 2012 ruim E 45 dien te betalen en dat kwam doordat ik in 2010 eenmalig ca E 10.000 meer inkomen had. Ik zit dus ondertussen weer op dat lage inkomen, maar dien wel ruim 4x zo veel per maand te betalen dit jaar !
Via een vriendin hoorde ik dat via CAK om verlaging kan vragen en daarvoor moet je hun bellen en een formulier vragen.
Vandaag kreeg ik bericht dat mijn maandbedrag is aangepast in afwachting van mijn belasting opgave.
Ik meld het hier even omdat ik deze info zo snel niet op hun site terugvond en er mogelijk meer mensen tegenaan lopen
-
Re: Eigen bijdrage CAK ivm thuiszorg
Ik denk let op DENK he, dat die 10.000 had moeten vermelden ze kijken een jaar terug financieel, hetzelfde met huur en zorgtoeslag hoe je er op dat moment nu bij staat boeit ze niet
Denk dat TS duidelijk genoeg was..berthaatjhu schreef:Ik denk let op DENK he, dat die 10.000 had moeten vermelden ze kijken een jaar terug financieel, hetzelfde met huur en zorgtoeslag hoe je er op dat moment nu bij staat boeit ze niet
A: ik had dat bedrag via de Belasting netjes gemeld
B: Het is mij bekend dat ze een jaar terugkijken en had wel aan enkele gevolgen gedacht maar niet aan deze
C: Het boeit ze dus waarschijnlijk WEL, want mijn maandbedrag is nu verlaagd naar E 18
Wie of wat is TS ?
B: Het is mij bekend dat ze een jaar terugkijken en had wel aan enkele gevolgen gedacht maar niet aan deze
C: Het boeit ze dus waarschijnlijk WEL, want mijn maandbedrag is nu verlaagd naar E 18
Wie of wat is TS ?
Laatst gewijzigd door anemona op 02 aug 2012 10:01, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Sorry te snel gelezenanemona schreef:A: ik had dat bedrag via de Belasting netjes gemeld
C: Het boeit ze dus waarschijnlijk WEL, want mijn maandbedrag is nu E 18
Wie of wat is TS ?
TS = Topic Starter
Dat het maandbedrag van TS door het CAK verlaagd is van € 45,= naar € 18,=, daarmee heeft ze geluk gehad. De eenmalige inkomsten van € 10.000,= in 2010 heeft ze over dat kalenderjaar waarschijnlijk in één keer opgegeven bij de aangifte IB. Het belastbare bedrag, waar ook andere instanties zoals het CAK naar kijken om eigen bijdragen te betalen, over 2010 is daardoor zo hoog geworden dat TS voor die Eigen Bijdrage in een hogere groep terecht gekomen is. Voor een volgende keer en alle lezers die dit aangaat. Als men eenmalig zo’n groot bedrag krijgt dan bestaat er een mogelijkheid deze inkomsten te verdelen over, ik dacht, drie jaren. Het belastbaar bedrag IB wordt dat niet eenmalig € 10.000,= hoger in èèn, maar drie jaar lang (als over drie jaren gemiddeld wordt) € 3.333,33 hoger. Waarschijnlijk heeft TS aan kunnen tonen bij het CAK dat die € 10.000,00 eenmalig was en heeft het CAK dit voor u gemiddeld waardoor TS nu toch een lagere Eigen Bijdrage betaald.
Dank je wel voor je reactie
Het middelen over 3 jaar is mij bekend, maar ik wacht even mijn definitieve aanslag van de belasting af (werd mij verteld)
Begrijp ik uit je woorden dat het CAK ook 3 jaar kan middelen ?
Het middelen over 3 jaar is mij bekend, maar ik wacht even mijn definitieve aanslag van de belasting af (werd mij verteld)
Begrijp ik uit je woorden dat het CAK ook 3 jaar kan middelen ?
Of CAK ook over drie jaar kan/mag middelen weet ik niet. Feit is echter dat je nu minder eigen bijdrage per maand betaald. Dat heeft ergens natuurlijk zijn reden. Bij het CAK zullen ongetwijfeld medewerkers werken die kunnen rekenen en die € 10.000,00 waarschijnlijk door 3 gedeeld hebben en zo, i.p.v. € 10.000,00 over het desbetreffende jaar, waarschijnlijk "slechts" € 3.333,33 bij dat jaarinkomen geteld hebben. Als dit zo is dan heeft u een goede getroffen daar, want mijn ervaring met doortastendheid bij het CAK is heel anders.
Mogelijk dat er iets heel anders aan de hand is bij het CAK en iemand daar een verschrikkelijke fout heeft gemaakt, waardoor u nu minder per maand betaald. Gezien mijn ervaringen met het CAK zou daar eerder sprake van kunnen zijn. Laten we dan maar hopen dat ze daar dit forum niet lezen en er mogelijk een open deur ingetrapt is. Een voordeel misschien, bij het CAK geven ze niet zo makkelijk hun fouten toe, wat wel weer eens positief voor u zou kunnen uitpakken.
Mogelijk dat er iets heel anders aan de hand is bij het CAK en iemand daar een verschrikkelijke fout heeft gemaakt, waardoor u nu minder per maand betaald. Gezien mijn ervaringen met het CAK zou daar eerder sprake van kunnen zijn. Laten we dan maar hopen dat ze daar dit forum niet lezen en er mogelijk een open deur ingetrapt is. Een voordeel misschien, bij het CAK geven ze niet zo makkelijk hun fouten toe, wat wel weer eens positief voor u zou kunnen uitpakken.
Rond 15 augustus ontving ik een nieuw maandbedrag van de CAK van E 35.17.
Mijn vraag naar het waarom kon telefonisch niet worden beantwoord, maar ik zou echt dezelfde week horen wat er aan de hand is.
Ik hoorde dus niets.
Vandaag enkele malen geprobeerd een mail via contactformulier te verzenden...wegens storing onmogelijk !
Morgen nog maar eens proberen of anders maar per post.
Op de site vond ik nog wel dit:
http://www.hetcak.nl/portalserver/porta ... stID=10765
Mijn vraag naar het waarom kon telefonisch niet worden beantwoord, maar ik zou echt dezelfde week horen wat er aan de hand is.
Ik hoorde dus niets.
Vandaag enkele malen geprobeerd een mail via contactformulier te verzenden...wegens storing onmogelijk !
Morgen nog maar eens proberen of anders maar per post.
Op de site vond ik nog wel dit:
http://www.hetcak.nl/portalserver/porta ... stID=10765
Eind goed, al goed !
Na mijn vorige inzending plus een brief na CAK werd ik na een weekje door CAK gebeld met uitgebreide informatie.
Ik bleek wel een bericht te hebben ontvangen over bedrag E 18 maar dat was niet de officiele beschikking.
Die heb ik ondertussen wel ontvangen en het bedrag bruto was inderdaad rond de E 18 en voor het netto bedrag zit ik weer op mijn normale bedrag van rond de E 12.
Ik krijg nu gelijk ook ca E 200 terug dus dat is mooi
Nou CAK: ik zal binnenkort een slokje op U drinken.... !
Na mijn vorige inzending plus een brief na CAK werd ik na een weekje door CAK gebeld met uitgebreide informatie.
Ik bleek wel een bericht te hebben ontvangen over bedrag E 18 maar dat was niet de officiele beschikking.
Die heb ik ondertussen wel ontvangen en het bedrag bruto was inderdaad rond de E 18 en voor het netto bedrag zit ik weer op mijn normale bedrag van rond de E 12.
Ik krijg nu gelijk ook ca E 200 terug dus dat is mooi
Nou CAK: ik zal binnenkort een slokje op U drinken.... !
Als je in 2012 minder inkomsten hebt gehad dan in 2010 kan je een inkomstenformulier aanvragen (peiljaarformulier) dan geef je het verzamelinkomen op uit 2012--gaan ze akoord komt er een nieuwe voorlopige beschikking, belasting dienst controleerd deze en dan komt de definitieve beschikking
hallo mijn vrouw moet eigen bijdrage betalen bij cak.
ik baal dat de cak de ene keer 36,50 eraf haalt en een paar manden later weer 108 euro
terwijl zij maar 430 euro krijgt van de uwv ik vind dat ze er rekening moet houden dat mensen niet zoveel ineen keer kunnen betalen ,heb daar de automatische incasso stop gezet en ga gewoon weer via telebankieren betalen.
ik vind dat ze niet menselijk zijn daar....
ik baal dat de cak de ene keer 36,50 eraf haalt en een paar manden later weer 108 euro
terwijl zij maar 430 euro krijgt van de uwv ik vind dat ze er rekening moet houden dat mensen niet zoveel ineen keer kunnen betalen ,heb daar de automatische incasso stop gezet en ga gewoon weer via telebankieren betalen.
-
U kunt het ook zo zien,u vrouw krijgt nog iets,zat mensen met veel kosten die krijgen niks! En ook een hulp!houtwaus schreef:hallo mijn vrouw moet eigen bijdrage betalen bij cak.
-
Ik neem aan dat u ook inkomen heeft?houtwaus schreef:hallo mijn vrouw moet eigen bijdrage betalen bij cak.
ja oke ik heb ook niet zoveel maar toch ik vind dat ze er rekening mee moeten houden en gewoon elke maand en niet de ene keer 1 maand en de andere keer 3 of 4 maanden eraf halen.
Waarom doet het CAK dit? Verschilt de bijdrage sterk per maand?houtwaus schreef:ja oke ik heb ook niet zoveel maar toch ik vind dat ze er rekening mee moeten houden en gewoon elke maand en niet de ene keer 1 maand en de andere keer 3 of 4 maanden eraf halen.
ze halen het niet elke keer per maand soms duurt het 3 maanden als ze weer wat af halen heb erover gebeld ze zeggen dat ze er niets aan kunnen doen
Cak is afhankelijk van de zorgaanbieder op welk moment de uren worden aangeleverd, dan kan het Cak pas factureren. Maar als je weet dat je zorg hebt gehad en de factuur komt niet voor periode 4 en 5 dan houd je dat toch appart? Want dan weet je dat er een verzamel factuur over deze periodes komt.Waarom doet het CAK dit? Verschilt de bijdrage sterk per maand?
-
Ja lijkt mij ook,je weet dat je rekening gaat krijgen hoeveel verschilt dus,zet je x bedrag weg.,.