In juni moest ik mijn doorlopende reisverzekering verlengen en toen ik mijn verzekering aan de telefoon had adviseerde zij mij om medische kosten erbij te nemen, Ik besloot eerst contact op te nemen met mijn zorgverzekering Aevitae om na te gaan of dit nodig was. Telefonisch bevestigde Aevitae mij dat dit niet nodig was omdat ik VIP verzekerd ben en de kosten al in mijn zorgverzekering zitten.
Vervolgens ga ik in juli op vakantie naar de canarische eilanden en of de duvel ermee speelt heb ik ineens zorg nodig. Mijn oor was ontstoken en verstopt. De reisorganisatie adviseerde mij om naar een kliniek te gaan in het centrum van Playa Blanca. De arts daar heeft mij injecties met antibiotica gegeven en druppels voor mijn oor om uiteindelijk na twee dagen mijn oor uit te laten spuiten. Ik kreeg nog een kuur met pillen mee om zeker te zijn dat ik er vanaf zou zijn voor ik weer terug naar Nederland zou vliegen. 355 euro moest ik aan het einde van de rit betalen. Maar geen zorgen want ik ben verzekerd.
Terug in Nederland heb ik mijn rekening gedeclareerd bij Aevitae. Ik krijg nu mijn vergoeding wat ik terug krijg is 55 euro. Die 300 euro is van mijn Eigen riscio gehaald. Ik begrijp nu alleen niet zo goed waarom dit van mijn Eigen risico gaat. Ik ben aanvullend verzekerd en als ik mijn voorwaarden erbij pak dan staat er dat bij het VIP packet, buitenlanddekking wererlwijd onvoorziene hulp en niet-spoedeisende hulp wordt vergoedt tegen de kostprijs. Als ik bij Aevitae kijk naar het Eigen risico dan staat hier ook nog eens dat het Eigen risico niet betaald hoeft te worden bij: behandelingen die onder de aanvullende verzekering vallen en behandelingen bij de huisarts (de arts die mij behandelde in het buitenland was een huisarts.
De verklaring van Aevitae is dat kosten voor hulp in Nederland altijd 300 euro kost in het buitenland is dit meestal het dubbele dus zeg bijvoorbeeld 600 euro. In Nederland betaal je in de basis ook 300 dus als je rekening uit het buitenland declareert gaat die 300 van de basis er eerst af. Ik snap dit niet.
Ik ben toch aanvullend verzekerd waarom gaat dit van de basis en van mijn Eigen risico. Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is en of dit klopt?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eigen risico declaratie buitenland Aevitae - VGZ
-
Verzekerde2015
-
Verzekerde2015
Re: Eigen risico declaratie buitenland Aevitae - VGZ
Michiel, bedankt voor je snelle reactie de conclusie is dus dat je niks hebt aan een reisverzekering en een aanvullende verzekering.
Jawel, je krijgt via de zorgverzekering alleen de Nederlandse prijs vergoed. Daar komen dokters in sommige landen niet eens hun bed voor uit. Dat wordt dan vergoedt vanuit de reisverzekering (module geneeskundige kosten)
uhh, 1 aanvulling, je eigen risico had je WEL! van je reisverzekering gekregen.... in ieder geval bij Centraal Beheer.... Je zk verzekeraar had je dat moeten vertellen en ook je reisverzekeraar had dat als verkoop argument kunnen gebruiken.
-
Verzekerde2015
Dus de punten hieronder gelden niet voor het buitenland? Alle kosten die je in het buitenland maakt gaan dus altijd van je Eigen risico.
Er zijn uitzonderingen waarbij u geen eigen risico hoeft te betalen. Hieronder volgen enkele voorbeelden:
- behandeling die onder een aanvullende verzekering vallen;
- de huisarts (met uitzondering van gemaakte laboratoriumkosten);
- kinderen onder de 18 jaar;
- verloskundige zorg en kraamzorg.
En de aanvullende verzekering die ik heb Buitenlanddekking werelwijd:
Onvoorziene kosten - kostprijsdekkend
Spoedeisende hulp - kostprijsdekkend
Gelden dus alleen als ze eerst je Eigen risico hebben ingehouden
Er zijn uitzonderingen waarbij u geen eigen risico hoeft te betalen. Hieronder volgen enkele voorbeelden:
- behandeling die onder een aanvullende verzekering vallen;
- de huisarts (met uitzondering van gemaakte laboratoriumkosten);
- kinderen onder de 18 jaar;
- verloskundige zorg en kraamzorg.
En de aanvullende verzekering die ik heb Buitenlanddekking werelwijd:
Onvoorziene kosten - kostprijsdekkend
Spoedeisende hulp - kostprijsdekkend
Gelden dus alleen als ze eerst je Eigen risico hebben ingehouden
dat klopt dus, je eigen risico moet je op je ZK verzekering betalen en had je bij de reisverzekering kunnen claimen.
U bent dus in het buitenland niet naar een huisarts geweest, maar naar een kliniek. Als u in Nederland voor het probleem naar de oorarts was gegaan, was u ook uw eigen risico kwijt geweest.
Was u in Nederland naar een huisarts gegaan waren de kosten voor de injecties en medicijnen ook ten laste gegaan van het eigen risico.
De meerkosten in die kliniek van de behandeling ten opzichte van het Nederlandse tarief gaat ten laste van de aanvullende verzekering.
Was u in Nederland naar een huisarts gegaan waren de kosten voor de injecties en medicijnen ook ten laste gegaan van het eigen risico.
De meerkosten in die kliniek van de behandeling ten opzichte van het Nederlandse tarief gaat ten laste van de aanvullende verzekering.