LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Famed incassokosten

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Roel1
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2012 21:57

Famed incassokosten

Ongelezen bericht door Roel1 »

Famed blijkt onrechtmatig incassokosten toe te voegen, zonder de ontvanger van de nota te hebben verzocht tot betaling. Bij navraag blijkt dat Famed geen bewijs kan leveren dat zij daadwerkelijk nota's en aanmaningen heeft verstuurd. Volgens mij ligt de bewijslast hierbij toch wel degelijk bij Famed, wanneer zij wensen incassokosten te heffen. Tot op heden weigert famed mij kopieën te sturen van de zogenaamd verstuurde facturen. Na herhaaldelijke verzoeken tot het overleggen van deze aanmaningen, kreeg ik geen reactie op mijn verzoek. Nu is het verwonderlijk dat ze mijn verzoek negeren, en nu is er nog iets wonderlijkers gebeurd. Een medewerkster van Famed belde mij en vertelde mij tien maal hetzelfde verhaal, ik stelde haar herhaaldelijk dezelfde vraag, maar nog steeds geen antwoord op de vraag waarom ik geen aanmaningen kon krijgen. Deze medewerkster had zelfs het lef om mij te vertellen dat mijn emails niet meer beantwoord zouden worden.
Je zou toch denken "Rare jongens, dat Famed". Welk zichzelf respecterend bedrijf meldt haar afnemers dat zij niet meer gebruik kunnen maken van de service tot het stellen van vragen. Ik stelde een eenvoudige vraag. Althans, dat zou je toch vermoeden. Kopietje van een aanmaning is toch zo gemaakt en verzonden, niet? Pas toen ik ging dreigen kreeg ik een reactie, maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag, noch krijg ik kopieën van de zogenoemde aanmaningen.
Nu heb ik wederom een email gestuurd, of zij mij even kunnen bevestigen dat hun medewerker mij gebeld heeft, en of zij even willen bevestigen dat ze geen antwoord wensen te geven op mijn vraag, noch willen ingaan op mijn verzoek.
Ik ben benieuwd of iemand anders dezelfde vreemde ervaringen heeft met dit vreemde bedrijf.
Bij voorbaat dank voor reacties!
Roel

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Famed incassokosten

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Je hebt nu toch een kopie dus je weet dan toch
wat je moet betalen !?
Waarom niet betalen ?

Kan ook aan post.nl liggen ipv aan Famed, daar al aan gedacht ?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Famed incassokosten

Ongelezen bericht door sephora30 »

Neem aan dat het van de tandarts is.

Je weet toch zelf wel wanneer je de behandeling hebt gehad en dat je dan binnen nu en een week of 3 een rekening had moeten krijgen?

Nooit zelf aan de bel getrokken begrijp ik?

Roel1
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2012 21:57

Re: Famed incassokosten

Ongelezen bericht door Roel1 »

Ik heb nooit eerder een probleem gehad met Famed, totdat ze opeens een rekening met incassokosten sturen.
Een bedrag van 5,07 met 37 euro incassokosten. Waarom zou ik zelf aan de bel moeten trekken?
Zij moeten een deugdelijke rekening sturen, hebben ze niet gedaan, noch hebben ze me gemaand te betalen.
Je kunt het leuk omdraaien, maar dat zou betekenen dat ik ook facturen inclusief incassokosten kan gaan versturen.
Het zou aan de post kunnen liggen, maar dan nog, dan zou je toch verwachten dat Famed mij inzage geeft in de volgens hen naar mij verstuurde stukken. Dit weigeren ze, en ze kunnen me geen kopieën sturen van de aanmaningen.
Ik vind dat een vreemde gang van zaken. Ik wil gewoon zwart op wit zien dat zij mij nota en aanmaningen hebben gestuurd. Ik heb ze namelijk nooit ontvangen. Het gaat me niet zozeer om het bedrag. Het gaat me om het principe en om duidelijk te zijn, dit ligt dicht aan tegen oplichtingspraktijken. Geef me inzage in de stukken en ik ben tevreden, maar nee, dat kan niet.
Eerder stuurde Famed regelmatig tweemaal dezelfde rekening die allang betaald was. Ontving ik bijna drie maanden later nogmaals dezelfde rekening. Bleek een fout bij hen te zijn. Nu dit weer, ik vind dit dus vreemd, jullie mogen dat natuurlijk normaal vinden, op mij komt het raar over. Zeker nu ik gebeld werd dat mijn emails niet meer beantwoord zullen worden.
Ook zoiets raars, welk bedrijf doet dat nu. Ik betaal al jaren mijn rekeningen via dit bedrijf, maar dit is toch wel een hele rare gang van zaken.
Het gaat me er niet om of het aan de post ligt of niet, het gaat mij er om dat zij mij moeten kunnen aantonen dat zij mij daadwerkelijk brieven hebben gestuurd. Tot op heden doen ze dit niet en weigeren ze het zelfs.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Famed incassokosten

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Roel1 schreef: Het gaat me er niet om of het aan de post ligt of niet, het gaat mij er om dat zij mij moeten kunnen aantonen dat zij mij daadwerkelijk brieven hebben gestuurd. Tot op heden doen ze dit niet en weigeren ze het zelfs.
Je weet zelf dat je bij de tandarts geweest bent, je weet dan ook dat er een rekening gaat komen.
Nu eisen om een kopie van brief die aan je verstuurd zou zijn terwijl het ook gewoon aan de post kan liggen maar dat gaat je niets aan........ :shock:

Roel1
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2012 21:57

Re: Famed incassokosten

Ongelezen bericht door Roel1 »

Je ziet iets over het hoofd, volgens de letter van de wet moet degenen die factureert aan kunnen tonen dat degene die moet betalen voldoende in de gelegenheid is gesteld om kennis te nemen van de schuld die is ontstaan.
Famed heeft eerst gefactureerd naar mijn zorgverzekeraar, omdat ik een vrij uitgebreide dekking heb. Zodoende had ik redelijkerwijs niet kunnen vermoeden dat een zogenaamde restschuld is ontstaan.
Nu verzoek ik hen dus om aan te tonen dat zij mij gemaand hebben. Kunnen zij dat niet, dan zijn zij in gebreke.
Zo eenvoudig zit het in elkaar. Hoe je het ook draait of keert, dit deugt niet. Of het bij de post ligt of niet, doet er dus niet toe.
Er moet redelijkerwijs getracht zijn mij te bereiken. Nu daar geen bewijs van is, zit er dus een probleem bij Famed. De geschiedenis van de aanmaning moet traceerbaar zijn, dat is deze niet. We hebben natuurlijk niet voor niets een wetgeving, en ook een bedrijf als Famed zal zich aan de wet moeten houden, of heb ik dat mis?
Het bedrijf zou juist met deze opmerkzaamheid blij moeten zijn. Immers, dit gaat een hele hoop geld kosten, wanneer er zo een gapend gat zit in hun systeem.
Sla de wet er maar eens op na, de bewijslast ligt bij hen. Het zou wel vreemd zijn als dit anders is, niet?
Geen bewijs dat ze mij hebben verzocht te betalen, dan zijn die incassokosten onrechtmatig.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Famed incassokosten

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dan maak je gewoon het bedrag over wat je moet betalen en laat je de incassokosten zitten als het jou alleen daarom gaat.
Maar wel die 5 euro nog wat overmaken aan ze daar hebben ze gewoon recht op.

Roel1
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2012 21:57

Re: Famed incassokosten

Ongelezen bericht door Roel1 »

Ik heb al betaald, het gaat me niet om het geld, het gaat me om het principe. Ik vraag me af of er meer mensen zijn die dit soort rare dingen hebben meegemaakt met dit bedrijf. Als er een paar honderd zijn, dan is er mogelijk sprake van oplichting.
Ik heb geen zin in dit soort vreemde fratsen. Zodoende ook mijn eenvoudige vraag, stuur me kopieën van die aanmaningen, dan vind ik het helemaal prima. Maar nee, dat is niet mogelijk. Dat vind ik dus bijzonder, hoe kan het zo zijn dat ze een nota met incassokosten sturen, zonder dat daar voorafgaand aanmaningen zijn verstuurd. Zo kan ieder bedrijf slapende rijk worden.
Vervolgens het vreemde telefoontje van die medewerker: wij beantwoorden uw vragen niet meer.... Net alsof ik dan op ga houden. Dan ruik ik bloed, anders doe je zo iets stompzinnig niet. Wie belt nu naar een klant met deze boodschap. Ik sprak met een, zo leek het, hangende grammofoonplaat.
Ik heb verzocht tot terugbetaling van de incassokosten, wanneer ze niet willen of kunnen aantonen dat zij mij gemaand hebben.
Ik heb ze gelijk maar aansprakelijk gesteld voor de schade en vervolgschade indien ze niet mijn verzoek inwilligen.
Kennelijk vinden ze dat niet zo fijn.
Een en ander doet mij wel vermoeden dat hier dus iets niet klopt. Misschien is de administratie wel geheel ondeugdelijk, dan moet iedereen die met dit bedrijf te maken heeft dat toch weten?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Famed incassokosten

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Roel1 schreef: Misschien is de administratie wel geheel ondeugdelijk, dan moet iedereen die met dit bedrijf te maken heeft dat toch weten?
Als dat zo is dan mag dat best iedereen weten ja die daar mee
te maken heeft.
Daar heb je wel gelijk in.

trend spray
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 mei 2012 15:30

Re: Famed incassokosten

Ongelezen bericht door trend spray »

Roel 1

U maakt me blij. Helemaal geweldig, hoe U dat heeft aangepakt. Als hij bestond kreeg U van mij de Gouden leeuw!

Roel1
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2012 21:57

Re: Famed incassokosten

Ongelezen bericht door Roel1 »

Dank,
Ik ben overigens wel zeer benieuwd of ze me nu gaan antwoorden. Doen ze dat niet, dan ga ik leuk een aangetekend briefje sturen met hetzelfde verzoek. Of ze me schriftelijk willen bevestigen dat ze niet willen en kunnen voldoen aan mijn eenvoudige eis en of ze even willen bevestigen dat ik ben gebeld door hun medewerker. Op het moment dat ik die weigering op schrift heb, dan is de volgende stap eigenlijk doodeenvoudig. Publiciteit zoeken en kijken wat de kosten zijn voor de kantonrechter. Eerder won ik een tweetal zaken voor anderen bij de DSI tegen Fortis over Groeivermogen. Dan is Famed relatief gezien een kleine jongen. Ik wil gewoon weten of die administratie wel klopt. Ik ga geen rekeningen betalen die spreekwoordelijk gezegd uit de lucht komen vallen.
Groet,
Roel

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Famed incassokosten

Ongelezen bericht door vroem »

zowel een rekening als een herinnering zouden niet aangekomen zijn? vreemd verhaal.. een kopienota is gewoon opvraagbaar. Ik herken dit verhaal absoluut niet uit inmiddels 17 jaar samenwerking met Famed (tevreden klant zeg maar). wel eens patienten waar iets niet goed gaat maar dat blijkt onder de streep altijd door laksheid patient.....(verhuisbericht niet doorgegeven, verkeerd/geen betalingskenmerk e.d.). Ik vraag mij af hoe je aantoont dat je een aangemaakte nota daadwerkelijk verstuurd hebt, dat kan geen enkel bedrijf aantonen, zuiver het feit dat ie aangemaakt is (en dat is hij want er is een factuurnummer) moet genoeg zijn. Is het denk ik ook, anders kan elk bedrijf de nota`s wel aangetekend gaan versturen.

Roel1
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2012 21:57

Re: Famed incassokosten

Ongelezen bericht door Roel1 »

Goed lezen, de kopienota is er wel, maar de aanmaningen niet, ik ben nooit verhuisd, ze hebben alleen een nota gestuurd naar mijn verzekeraar en mij later alleen een nota gestuurd met incassokosten.
Zodoende vind ik dit een rare handelswijze. Zoals ook uit andere berichten op dit forum blijkt komt dit vaker voor. Het is dus een regelmatig patroon, en dus deugt de administratie op sommige punten niet. Dat jij goede ervaringen met hen hebt, is fijn. Ik zou willen dat dat voor mij ook gold. Ten dele geldt dat voor mij ook, tot op heden had ik geen problemen met Famed. Echter, nu ik een probleem heb, zijn zij niet oplossingsgericht. Ze kunnen en willen mij geen kopieen verstrekken van aanmaningen. Dat leidt mijnerzijds tot gerede twijfel of deze uberhaupt wel ooit verstuurd zijn.

Roel1
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2012 21:57

Re: Famed incassokosten

Ongelezen bericht door Roel1 »

Bij nader lezen zeggen we dus eigenlijk hetzelfde.
Ik vraag mij af hoe je aantoont dat je een aangemaakte nota daadwerkelijk verstuurd hebt, dat kan geen enkel bedrijf aantonen, zuiver het feit dat ie aangemaakt is (en dat is hij want er is een factuurnummer) moet genoeg zijn.
Laat me dan ook zien dat die aanmaningen zijn aangemaakt. Dit gebeurt dus niet. Ik ben dus nooit in staat gesteld om tijdig te reageren.
De nota die in eerste instantie door Famed is verstuurd is niet naar mij verstuurd, maar naar mijn zorgverzekeraar.
Daar zit overigens ook een probleem, ik heb Famed nooit toestemming verleend om kosten te declareren bij mijn verzekeraar. Dat zij dit zomaar doen, vind ik ook bijzonder. Overigens raakt dit ook nog op een ander gebied, Famed krijgt op deze wijze toegang tot mijn medische gegevens en daar ben ik ook niet al te blij mee.
Ik heb de oplossing inmiddels wel gevonden hoor. Geen tandarts meer die met Famed werkt, of contante betaling.
Ik hoop dat je goed in de gaten houdt als tandarts dat je clienten ook niet geconfronteerd worden met dit soort fratsen. Anders loopt je wachtkamer op een gegeven moment leeg.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Famed incassokosten

Ongelezen bericht door vroem »

dat er een kopienota is is bewijs dat er een origineel is (zonder origineel geen kopie). En het sturen van aanmaningen is wettelijk gezien niet verplicht, de betalingsvoorwaarden staan op de achterkant. Het is vervelend zeker waar het om zon klein bedrag gaat, maar Famed is er niet verantwoordelijk voor te houden dat de post haar werk blijkbaar niet goed gedaan heeft.

Ik kom vaker dit soort gevallen tegen, nu stuur ik zelf naast famed ook nog reminders als iemand op de lijst van Famed verschijnt dat er kosten bij gaan komen, en doe extra check op adres (beetje service zeg maar).
Kom toch wel eens tegen dat mensen beweren van alles niet gehad te hebben, maar als je diepe door gaat vragen blijkt dat alles wat met rekeningen te maken heeft in het ronde archief gaan, al dan niet ongeopend...

Ik weet het , niet vergelijkbaar , er is in uw geval geen onwil, maar ik vrees dat u niet sterk staat met een zaak tegen famed.
Wie eist bewijst, u zult dus aan moeten tonen dat Famed niet verstuurd heeft, en dat lijkt mij onmogelijk.. handiger was dan geweest niet te betalen en voor laten komen , dan lag de bewijslast aan de kant van Famed namelijk.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Famed incassokosten

Ongelezen bericht door vroem »

kruisende berichten... U kan ook de zorgverlener verzoeken dat Famed de nota 100% stuurt (is in mijn software een kwestie van een vinkje) , en dus niet cleared met de zorgverzekeraar. Overigens hoeft indien de tandarts u goed geinformeerd heeft (poster en folders in de wachtkamer volstaat, en wellicht op de website) Famed of tandarts geen aparte toestemming te vragen.
Ik begrijp overigens uw probleem niet mbt clearen, of Famed nu declareert, of u zelf, die medische gegevens die de zorgverzekeraar ontvangt blijven hetzelfde.
Alleen als u geen AV heeft is dit aan de orde, dan heeft u de keuze.

Roel1
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2012 21:57

Re: Famed incassokosten

Ongelezen bericht door Roel1 »

Famed krijgt toegang tot mijn medische gegevens, dat wil ik dus eigenlijk ook niet. Vroem, dank dat je me hier op wijst, immers door dit soort gedachtenwisselingen wordt een mens een stuk wijzer!

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Famed incassokosten

Ongelezen bericht door Jolijn »

Kopie nota is er. Of die klopt, is dus te checken.

Dank,
Ik ben overigens wel zeer benieuwd of ze me nu gaan antwoorden. Doen ze dat niet, dan ga ik leuk een aangetekend briefje sturen met hetzelfde verzoek. Of ze me schriftelijk willen bevestigen dat ze niet willen en kunnen voldoen aan mijn eenvoudige eis en of ze even willen bevestigen dat ik ben gebeld door hun medewerker. Op het moment dat ik die weigering op schrift heb, dan is de volgende stap eigenlijk doodeenvoudig. Publiciteit zoeken en kijken wat de kosten zijn voor de kantonrechter. Eerder won ik een tweetal zaken voor anderen bij de DSI tegen Fortis over Groeivermogen. Dan is Famed relatief gezien een kleine jongen. Ik wil gewoon weten of die administratie wel klopt. Ik ga geen rekeningen betalen die spreekwoordelijk gezegd uit de lucht komen vallen.
Groet,
Roel


Wat hier het nut van is snap ik niet helemaal.

Waarom wacht je niet af of en wat Famed verder doet?
Als zij nu verder niets meer doen, is het klaar.
Blijven ze manen, kun je meedelen daar mee te stoppen als jij geen bewijs van verzending van nota + aanmaningen krijgt, en laat Famed jou dan maar dagvaarden.

Dat EN geen nota En geen aanmaningen aangekomen zijn wil ik best geloven.
99 van de 100 x zal alles goed gaan, maar als het fout gaat gaat het ook goed fout.

trend spray
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 mei 2012 15:30

Re: Famed incassokosten

Ongelezen bericht door trend spray »

Ik ben nog niet zo lang op dit forum maar heb in korte tijd toch al heel wat gelezen. Wat ik U hier zie en hoor van Roel 1 vind ik zo verschrikkelijk goed. (Ook veel andere op dit forum zijn goed bezig hoor) Maar deze spant voor mij de kroon!
Laatst gewijzigd door trend spray op 09 jun 2012 06:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Famed incassokosten

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:
Ik begrijp overigens uw probleem niet mbt clearen, of Famed nu declareert, of u zelf, die medische gegevens die de zorgverzekeraar ontvangt blijven hetzelfde.
Alleen als u geen AV heeft is dit aan de orde, dan heeft u de keuze.
Dat de zorgverzekering de medische gegevens kan inzien....dat is normaal maar waarom een administrafief bureau ook ?
(heb er zelf geen probleem mee maar kan me voorstellen dat andere er wel een probleem mee hebben)

Gesloten