LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hema niet transparant over gecontracteerde zorgverlener

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
tolbeets

Hema niet transparant over gecontracteerde zorgverlener

Ongelezen bericht door tolbeets »

Hallo,

Mijn frustratie is ten top! Ik zit met een case waarbij mijn facturen van € 700 rondom een bevalling in een geboorte/kraamhotel niet worden vergoed door Hema/Menzis. In december heb ik avonden gezocht naar de beste zorgverzekering voor mijn te verwachten zorg in 2016, waarvan de bevalling het belangrijkste was, en ik kwam uit bij Hema zorgverzekering en nu wijzen ze mijn facturen af omdat de zorgverlener opeens niet gecontracteerd zou zijn. Hier mijn verhaal:

1. Ik heb in december telefonisch informatie ingewonnen over een bevalling op eigen verzoek in het Waterland Ziekenhuis in Purmerend en de eigen bijdrage die hiervoor geldt.
Antwoord: het is mogelijk om de eigen bijdrage 100% vergoed te krijgen vanuit het aanvullende pakket 3 (poliklinische bevalling zonder medische noodzaak) mits de zorgverlener gecontacteerd is.
2. Zowel het Waterland Ziekenhuis Purmerend als Verloskundig Centrum Waterland zijn gecontracteerd.
Ik heb de facturen van Verloskundig Centrum Waterland (met ondertitel Verloskundigenpraktijk en Geboortehotel) ontvangen. Zoals gemeld is hier een contract mee afgesloten.
3. Ik heb naar de overige voorwaarden voor vergoeding gekeken. Deze zijn allemaal niet van toepassing voor mij:
- behoort de zorg tot het verzekerde pakket van de basiszorgverzekering?
Antwoord: nee, maar na telefonisch contact kan ik 100% vergoeding van de eigen bijdrage krijgen vanuit het aanvullende pakket 3.
- Valt de zorg onder uw eigen risico?
Antwoord: nee
- Heeft u gekozen voor een vrijwillig eigen risico?
- Geldt er een eigen bijdrage?
Antwoord: ja, maar deze wordt 100% vergoeding van de eigen bijdrage krijgen vanuit het aanvullende pakket 3.
- Is voor HEMA een contract afgesloten met de zorgaanbieder?
Antwoord: ja
- Is er een machtiging vereist?

In een reactie op mijn verhaal kreeg ik de mededeling dat mijn facturen niet vergoed worden omdat het kraam/geboortehotel niet hetzelfde is als het door Hema gecontracteerde verloskundig centrum waterland. Maar dit staat nergens aangegeven! Tevens staat op de factuur de naam
Verloskundig Centrum Waterland met ondertitel Verloskundigenpraktijk en Geboortehotel. Hieruit blijkt dat dit wel één instantie is. Ik kan uit alle informatie die ik heb gezocht en gevonden via telefonisch contact en op de website van Hema nooit concluderen wat er nu geschetst wordt, dat dit niet dezelfde organisatie is.

Kortom, ik ben nog steeds van mening dat ik met alle informatie die ik heb ingewonnen en destijds deze zorgverzekering heb afgesloten, recht heb op vergoeding. Dat u nu aangeeft dat het kraam/geboortehotel niet gecontacteerd is, kan ik nergens terugvinden. Het is één organisatie met Verloskundig Centrum Waterland Verloskundigenpraktijk en Geboortehotel, daar heb ik een factuur van ontvangen en daar is een contract mee afgesloten staat op uw website.

Kan iemand mij van tips voorzien om mijn facturen vergoed te krijgen vanuit Hema?

Bij voorbaat dank en ik zie uit naar reacties!

stofzuigertje

Re: Hema niet transparant over gecontracteerde zorgverlener

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Geboorte Hotel en ziekenhuis met medisch noodzaak zijn 2 dingen en ik zou die fout vermoedelijk ook maken.

Dus volgend jaar overstappen wegens deze misleiding?

Gesloten