LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
RubenF
Berichten: 97
Lid geworden op: 24 aug 2006 01:37

Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Ongelezen bericht door RubenF »

Ik vraag mij af of het verstandig is alleen een standaard verz. te nemen, dit kost 74 euro per maand met hoogste eigen risico.
Als ik extra bijverzeker kost het 95 euro per maand.
Ik heb nooit wat, maar stel ik krijg wel wat dan kan ik denk ik niet meer bijverzekeren.
Ik vindt het best lastig wat je het beste kan doen?
Heeft er misschien iemand handige tips?

Bvd.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Ongelezen bericht door grun »

RubenF schreef:Ik vraag mij af of het verstandig is alleen een standaard verz. te nemen, dit kost 74 euro per maand met hoogste eigen risico. Als ik extra bijverzeker kost het 95 euro per maand.
Wat krijg je allemaal voor die extra 21 euro dan? Je zult voor jezelf moeten afwegen of je dat nodig hebt.

Wat de tandheelkunde betreft: volgens mijn eigen tandarts is het verreweg het goedkoopst als je zelf de tandartskosten betaalt. Eventueel nadat je gebit gesaneerd is en je je gebit iedere zes maanden laat controleren.

Zelf heb ik eigenlijk nog eens een brug nodig van 1500 euro, maar die wordt alleen maar gedeeltelijk vergoed door mijn verzekering en dan moet je ook nog de allerduurste vorm van verzekering hebben. Je wilt niet weten wat je dan aan premie moet betalen. Het is goedkoper als ik er zelf voor spaar.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Ongelezen bericht door bprosman »

Een wijs man heeft mij ooit eens verteld "Je moet verzekeren voor risico's die je zelf niet kunt dragen".
Kijk wat het extra pakket je biedt en beoordeel voor jezelf of je die risico's ook zelf zou kunnen dragen.

frenchy
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 apr 2011 13:10

Re: Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Ongelezen bericht door frenchy »

Als ik een rekensommetje maak: het vrijwillig eigen risicio is 500 eu (dus buiten het verplichte van 220). Je bespaart op jaarbasis 12 x 21 eur is 252 eu.

Ik vind het moeilijk iemand raad te geven als het om het vrijwillig eigen risico gaat. Ik werk voor een zorgverz en zie de ellende wat het kan opleveren. Als je iets gebeurd, ongeluk zit in een heel klein hoekje, kan het zijn dat het hele (vrijwillig) eigen risico aangesproken wordt en ben je in 1 x even 720 eu kwijt.
Maar.....voor hetzelfde geld gebeurd je niks. En dan heb je geluk gehad.

Jij moet dat toch echt voor jezelf uitmaken.

.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

frenchy schreef:Als ik een rekensommetje maak: het vrijwillig eigen risicio is 500 eu (dus buiten het verplichte van 220). Je bespaart op jaarbasis 12 x 21 eur is 252 eu.

Ik vind het moeilijk iemand raad te geven als het om het vrijwillig eigen risico gaat. Ik werk voor een zorgverz en zie de ellende wat het kan opleveren. Als je iets gebeurd, ongeluk zit in een heel klein hoekje, kan het zijn dat het hele (vrijwillig) eigen risico aangesproken wordt en ben je in 1 x even 720 eu kwijt.
Maar.....voor hetzelfde geld gebeurd je niks. En dan heb je geluk gehad.

Jij moet dat toch echt voor jezelf uitmaken.

.
Maar als TS een paar duizend euro op een spaarrekening heeft staan is extra verzekeren natuurlijk onzin. Verzekeren doe je (zoals iemand anders hierboven ook schrijft) voor zaken die normaal gesproken niet zelf te betalen zijn. Brillen, eigen risico, tandartsbehandelingen e.d. zijn voor de meeste mensen wel zelf op te brengen, dus moet je die niet verzekeren.

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Ongelezen bericht door testcase »

Voor gezonde mensen is een basisverzekering in principe voldoende.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Ongelezen bericht door ciske »

testcase schreef:Voor gezonde mensen is een basisverzekering in principe voldoende.

gezond zijn heb je niet altijd in de hand, maar inderdaad basis is genoeg.

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Kwestie van kosten en baten tegen elkaar afwegen. Je kunt een aanvullende verzekering nemen omdat je een bril nodig hebt, maar dan is de premie die je betaalt aanzienlijk meer dan je terugkrijgt voor die bril. Heb je meer dingen nodig uit dat aanvullende pakket, dan kan het een ander verhaal worden.

Verzekeringsmaatschappijen zijn geen filantropische instellingen. Je verzekert je voor een onverwachte gebeurtenis, maar een bril is geen onverwachte gebeurtenis, en daar is de premie dan ook naar. En dat geldt voor veel zaken.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:Kwestie van kosten en baten tegen elkaar afwegen. Je kunt een aanvullende verzekering nemen omdat je een bril nodig hebt, maar dan is de premie die je betaalt aanzienlijk meer dan je terugkrijgt voor die bril. Heb je meer dingen nodig uit dat aanvullende pakket, dan kan het een ander verhaal worden.

Verzekeringsmaatschappijen zijn geen filantropische instellingen. Je verzekert je voor een onverwachte gebeurtenis, maar een bril is geen onverwachte gebeurtenis, en daar is de premie dan ook naar. En dat geldt voor veel zaken.
Ik denk wel dat we kunnen stellen dat de aanvullende verzekeringen niet veel "value for money" bieden t.o.v. de basisverzekering. De basisverzekering dekt immers behandelingen die tienduizenden euro's kunnen kosten, terwijl de aanvullende verzekeringen meestal over behandelingen van honderden euro's gaan.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik heb al jaren alleen een basisverzekering (anderzorg) en betaal alleen het verplichte eigen risico van 175 euro.

Bevalt mij prima.

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk wel dat we kunnen stellen dat de aanvullende verzekeringen niet veel "value for money" bieden t.o.v. de basisverzekering.
Dat klopt, je moet het vaak wel heel bont maken om er echt voordeel van te hebben. Ik betaal bij de FBTO bijna 400 euro per jaar voor de aanvullende tandartsverzekering, het budget is 800 euro maximaal, 100% vergoeding van de meeste behandelingen.

Vorig jaar en dit jaar zat ik op ongeveer 750 euro, vanwege kronen, volgend jaar komt er een derde, dus dat is drie jaar achtereen een voordeel van ongeveer 350 euro. Daarna nog wat oude vullingen vervangen, en dan houdt het voor voorlopig op voor de grotere kosten. Dus in dit geval heb ik er voordeel van, maar dat houdt een keertje op natuurlijk.

Niet dat de FBTO verlies lijdt, de premie van de basisverzekering incasseren ze ook, terwijl daar niet echt veel tegenover staat. Heb er geen medelijden mee.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:
Ik denk wel dat we kunnen stellen dat de aanvullende verzekeringen niet veel "value for money" bieden t.o.v. de basisverzekering.
Dat klopt, je moet het vaak wel heel bont maken om er echt voordeel van te hebben. Ik betaal bij de FBTO bijna 400 euro per jaar voor de aanvullende tandartsverzekering, het budget is 800 euro maximaal, 100% vergoeding van de meeste behandelingen.

Vorig jaar en dit jaar zat ik op ongeveer 750 euro, vanwege kronen, volgend jaar komt er een derde, dus dat is drie jaar achtereen een voordeel van ongeveer 350 euro. Daarna nog wat oude vullingen vervangen, en dan houdt het voor voorlopig op voor de grotere kosten. Dus in dit geval heb ik er voordeel van, maar dat houdt een keertje op natuurlijk.

Niet dat de FBTO verlies lijdt, de premie van de basisverzekering incasseren ze ook, terwijl daar niet echt veel tegenover staat. Heb er geen medelijden mee.
Op de basisverzekeringen verdienen de maatschappijen niet zoveel. Als ze daar een paar procent marge op maken doen ze het heel goed. Het geld wordt verdiend met de aanvullende verzekering. Maar zelfs daarbij zijn de marges niet zo heel hoog. Als je wilt investeren om geld te verdienen moet je dat zeker niet in een zorgverzekering doen. De meeste bedrijfstakken leveren meer op.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

GJvdZ schreef:
frenchy schreef:Als ik een rekensommetje maak: het vrijwillig eigen risicio is 500 eu (dus buiten het verplichte van 220). Je bespaart op jaarbasis 12 x 21 eur is 252 eu.

Ik vind het moeilijk iemand raad te geven als het om het vrijwillig eigen risico gaat. Ik werk voor een zorgverz en zie de ellende wat het kan opleveren. Als je iets gebeurd, ongeluk zit in een heel klein hoekje, kan het zijn dat het hele (vrijwillig) eigen risico aangesproken wordt en ben je in 1 x even 720 eu kwijt.
Maar.....voor hetzelfde geld gebeurd je niks. En dan heb je geluk gehad.

Jij moet dat toch echt voor jezelf uitmaken.

Maar als TS een paar duizend euro op een spaarrekening heeft staan is extra verzekeren natuurlijk onzin. Verzekeren doe je (zoals iemand anders hierboven ook schrijft) voor zaken die normaal gesproken niet zelf te betalen zijn. Brillen, eigen risico, tandartsbehandelingen e.d. zijn voor de meeste mensen wel zelf op te brengen, dus moet je die niet verzekeren.
Het is natuurlijk wel een optelsommetje. Als je ook andere dingen uit het extra pakket gebruikt, of denkt te gaan gebruiken is een brilvergoeding nooit mis.
Het blijft inderdaad een aardige puzzel, maar je verzekert je niet alleen voor het geld maar ook voor de gemoedsrust.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

testcase schreef:Voor gezonde mensen is een basisverzekering in principe voldoende.
Ja dat is waar, totdat je over een stoeptegel valt en lang fysiotherapie nodig hebt. Kun je flink in de buidel tasten.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Ongelezen bericht door tufima »

Ik denk dat iedereen hier zelf een afweging in moet maken.

Sommige mensen vinden het een prettig gevoel dat ze goed verzekerd zijn ook al zijn ze gezond. Anderen hechten er meer waarde aan om minder premie te betalen en dus iets meer risico te lopen op zelf ziektekosten te moeten betalen bij onvoorziene ziektes etc. Anderen kiezen de gulden middenweg.

Een hoger eigen risico levert in premie een behoorlijke besparing op (zeg 240 euro). Maar de keerzijde is dat als je wel ziektekosten heb dat je dus zelf moet betalen tot het bedrag van je eigen risico.

Verder moet je dit eigenlijk niet per jaar bekijken, maar op langere termijn. Het ene jaar kan je meer ziektekosten hebben dan het volgende jaar. Je zou een berekening kunnen maken van je ziektekosten over de afgelopen jaren om daar een goed beeld van te kunnen krijgen.

Zo zijn er ook mensen die hun ziektekosten proberen te plannen in een bepaald jaar. Dus het ene jaar alleen basisverzekering met hoog eigen risico. Ingrepen die niet direct nodig zijn, maar wel moeten gebeuren plannen ze dan in het volgende jaar waarin ze een uitgebreide verzekering nemen met zo laag mogelijk eigen risico.

Dit geldt ook voor de tandarts. Vaak maken ze om het jaar foto's van je kiezen, dat jaar heb je dus hogere facturen en het jaar erna weet je dat je geen foto's krijgt.

Het is dus echt aan jezelf om te bepalen wat je wil.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

olaf79 schreef:
testcase schreef:Voor gezonde mensen is een basisverzekering in principe voldoende.
Ja dat is waar, totdat je over een stoeptegel valt en lang fysiotherapie nodig hebt. Kun je flink in de buidel tasten.

Inderdaad en helaas kunnen we niet een jaar vooruit kijken.
Men kan ook rugklachten krijgen waardoor men fysio nodig heeft.

Kom in deze tijd maar zonder werk te zitten (wat niet raar is tegenwoordig) en krijg maar iets waarvoor je fysio nodig hebt.........

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Ongelezen bericht door ciske »

olaf79 schreef:
testcase schreef:Voor gezonde mensen is een basisverzekering in principe voldoende.
Ja dat is waar, totdat je over een stoeptegel valt en lang fysiotherapie nodig hebt. Kun je flink in de buidel tasten.

fysiotherapie zit niet meer in het pakket althans de 1st weet niet precies hoeveel uit mijn hoofd niet meer.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Ongelezen bericht door manondoris »

ik meen de eerste 20 niet meer (ja te zot gewoon) alleen voor de chronische patienten nog :?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Ongelezen bericht door ciske »

manondoris schreef:ik meen de eerste 20 niet meer (ja te zot gewoon) alleen voor de chronische patienten nog :?

dank je, dat bedoel ik dan ben je zowat als het goed is uitbehandelt :wink:

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Is het verstandig alleen standaard verz. te nemen?

Ongelezen bericht door doradora456 »

tip:
zet het geld wat je bespaart apart op een rekening. zodat als je moet betalen, het geld er ook is. zet elke maand de zorgtoeslag ook op deze rekening.

een verhoogt eigen risico van 500 euro, is premie besparing 300 euro per jaar.

dora

Gesloten