LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten Imigran

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
korfn00
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mei 2007 19:04

Kosten Imigran

Ongelezen bericht door korfn00 »

Op 16 september 2014 mocht ik het tweede declaratieoverzicht 2014 van mijn ziektekostenverzekeraar ontvangen. In dit overzicht staat een post opgenomen, die mijn aandacht trok. Op 7-7-2014 krijgt apotheek Koster te Lelystad een bedrag van € 75,30 vergoed, voor het verstrekken van drie doosjes Imigran. Over de hoogte van dit bedrag heb ik een vraag: Hoe kan het, dat er per doosje Imigran € 25,10 vergoed wordt, terwijl de fabrikant op de verpakking een adviesverkoopprijs aangeeft van € 9,00 per doosje?
Dit komt wat merkwaardig over.
De fabrikant vermeld op het doosje een advies verkoopprijs, daar is bij de samenstelling van die prijs, de winst van de fabrikant, de groothandel en de apotheek meegenomen. Even terugrekenend zijn de fabricage kosten dus rond de € 2,=, voor een doosje Imigran van vier tabletten. Is hier een verklaring voor?
Dezelfde vraag, die ik u stel, heb natuurlijk in eerste instantie bij de Apotheker en de zorgverzekeraar neergelegd. Beide komen met verschillende antwoorden.
De Apotheek verwijst naar de site van Nedfarma, waar een heel relaas wordt gegeven over het tot stand komen van verkoopprijzen. En dan u voor de apotheek een richtprijs afgeeft voor medicijnen. Maar de site geeft natuurlijk geen antwoord op de vraag hoe het nu precies zit met Imigran. Nu is apotheek Koster in Lelystad een zogenaamde “Idea” apotheek, hetgeen wil zeggen dat de apotheek zelf de inkoop doet, bij de goedkoopst mogelijke leverancier.
De zorgverzekeraar geeft aan dezelfde verbazing te hebben dan ik en vraagt zich ook af hoe er 279% verschil kan zitten tussen de advies verkoopprijs van een fabrikant en de vergoede prijs door de verzekering.
Nedfarma geeft een nog simpeler uitleg: Het is een “Idea” apotheek, dus daar hebben wij geen zicht op.
Gaarne zou ik opheldering willen hebben over deze wel erg forse prijsopdrijving!

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Kosten Imigran

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Volgens mij moet de berekening anders gemaakt worden. Buiten de vastgestelde prijs ( zie afbeelding en website) van maximaal €4 per doosje 4 stuks 100mg, d.i. totaal max. €16, wordt het aflevertarief (ca. €6) plus tarief eerste aflevering ( eveneens ca. €6 , alleen dit de eerste keer bij deze apotheek in 12 maanden wordt afgeleverd) voor alle doosjes samen berekend. Dus totaal maximaal €16 plus ca.€12 is €28.
Vraag aan de apotheek de exacte kosten. Achmea stelt twee keer per jaar de prijzen vast. ( omdat de prijzen varieren, worden deze twee keer per jaar vastgezet).
Dit is onacceptabel. De zorgverzekeraar MOET het u uitleggen en de apotheek mag zich niet achter een algemeen verhaal verschuilen. Vraag een gesprek asn met de apotheker!

korfn00
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mei 2007 19:04

Re: Kosten Imigran

Ongelezen bericht door korfn00 »

Hoi Michiel, het gaat om de pillen van 50 mg.

frisian62
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 feb 2006 16:15

Re: Kosten Imigran

Ongelezen bericht door frisian62 »

Je zou haast denken dat ze de prijs van de injecties per ongeluk hebben gerekend.....

Gesloten