LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwijtschelden verplicht eigen risico

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
sandeman1980
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2011 12:52

Kwijtschelden verplicht eigen risico

Ongelezen bericht door sandeman1980 »

Goedendag,

Alvast excuses voor het epistel, maar korter kon het helaas niet :)

Het kiezen van een zorgverzekering is vrij complex, veel complexer dan het vroeger was. Nu was het vroeger goedkoper (té goedkoop) waardoor men wellicht minder aandacht eraan schonk en op gevoelsbasis wel een beslissing kon nemen voor een zorgverzekeraar. Dat ging vaak niet verder dan "Mijn ouders zitten ook bij X". Of "bij X vergoeden ze Y".

Nu het duurder is geworden wordt je gepushed veel dieper de materie in te duiken om het onderste uit de kan te halen, elke euro p/m is meegenomen, toch?

Daarom wil ik mensen wijzen op het volgende, omdat ik erachter kwam dat vrijwel niemand dit weet :

Kwijtschelding eigen risico

Zorgverzekeraars kunnen in 2011 het verplicht eigen risico gedeeltelijk of geheel laten vervallen. Dit is mogelijk wanneer u:

- zorg inroept bij een 'voorkeursaanbieder', een zorgaanbieder waarmee de verzekeraar speciale afspraken heeft gemaakt,
- gebruik maakt van geneesmiddelen of hulpmiddelen die de zorgverzekeraar aanbeveelt,
- een preventieprogramma volgt voor diabetes, depressie, hart- en vaatziekten, chronisch obstructief longlijden of overgewicht.

Let op, u krijgt niet automatisch een korting op uw eigen risico. Zorgverzekeraars beslissen zelf of ze het eigen risico niet, gedeeltelijk of volledig in rekening brengen.

Bron: google > intypen "kwijtschelden eigen risico"

Dit betekent dus, dat het voor sommige mensen zeer interessant (lucratief?) is om zulks mee te nemen in de keuze. Vraag ernaar bij de zorgverzekeraar en luister aandachtig hoe ze op de volgende vraag reageren: "doen jullie ook aan kwijtschelden eigen risico?".

Toen ik het onderwerp voor het eerst las, rezen er veel vragen bij mij..

- wie zijn dan de voorkeursaanbieders?
- waarom doet de ene zorgverzekeraar hier wél aan, en de ander niet?
- waarom worden klanten van zorgverzekeraars die dit wél doen, niet hierover geinformeerd?
- is het volgen van een "preventieprogramma" niet een beetje ruim begrip? Als ik op fitness ga, doe ik dan niet hetzelfde?
- als het doel van het eigen risico dan is, om ons bewust te maken van de kosten, waarom stellen ze ons dan met financiele prikkels zoals deze, niet méér en actiever in staat om ook werkelijk wat aan de kosten te doen?
- Was de no-claim dan eigenlijk niet eerlijker?

Mijns inzien, is dit dus een punt wat de meeste zorgverzekeraars compléét hebben laten liggen. Het doel en uitgangspunt van het eigen risico is : toegankelijk / betaalbaar houden van de zorg. Waarom laten ze dit punt dan liggen??

Even kleur bekennen, ik zit bij CZ uit puur gemak omdat ik geen zin had over te stappen en me te verdiepen erin. Maar nu ik CZ een aantal keer aan de chat heb gehad over dit onderwerp, ben ik einde van dit jaar weg.. het interesseert ze kennelijk niet is mijn conclusie!

"ach, we kijken wel, misschien volgend jaar" was de strekking van de reactie op mijn vraag, waarom CZ er geen werk van maakt om méér te gaan prikkelen met kwijtschelding eigen risico.. nou sorry, dan houdt het op. Het is niet omdat ik ziek ben, ik ben harstikke gezond..

Voor mij is het een principe-kwestie, maar voor sommigen die dit lezen kan het keiharde euro's betekenen.

Hoe denken de mensen op dit forum hierover? ben benieuwd.

Nog een tip, als je je aansluit bij een thuiszorg-organisatie, krijg je korting op je premie. Tevens als je per jaar betaald, ook korting op de premie. Enuh.. dat was het wel zo'n beetje :) niet veel voordeeltjes meer hoor.

Succes met kiezen!
Laatst gewijzigd door sandeman1980 op 18 nov 2011 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Kwijtschelden verplicht eigen risico

Ongelezen bericht door ciske »

Wie dit fabeltje de wereld heeft ingegooid weet ik niet , maar ik geloof er geen hout van , kwijtschelding van je eigen risico.

sandeman1980
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2011 12:52

Re: Kwijtschelden verplicht eigen risico

Ongelezen bericht door sandeman1980 »

Door jouw reactie ben ik des te blijer dat ik het heb getypt. Het geeft dus aan hoe slecht mensen worden geinformeerd.

En hoe complex ze het hebben gemaakt, dat noemen we ook wel "iemand een rad voor de ogen draaien". Wat mij betreft moeten we z.s.m. van dit stelsel af, maargoed..

Nogmaals, het zijn er (dit jaar) een stuk of 7 die aldanniet gedeeltelijke kwijtschelding van het verplicht eigen risico, als prikkel- cq belonings-mechanisme gebruiken.

Als je dus nu al weet, dat je aan 1 van de voorwaarden voldoet, kan je hier dus rekening mee houden bij het kiezen van je zorgaanbieder.

Want ík weet niet welke zorgverzekeraars hier volgend jaar iets mee gaan doen.

that's it.
Laatst gewijzigd door sandeman1980 op 18 nov 2011 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Kwijtschelden verplicht eigen risico

Ongelezen bericht door ronald g »

Welke malloot heeft dit weer bedacht"een korting op het wettelijk eigen risico" !!!!

sandeman1980
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2011 12:52

Re: Kwijtschelden verplicht eigen risico

Ongelezen bericht door sandeman1980 »

Wie is er een malloot volgens jou? Ik? of degene die het verzonnen heeft.

Don't shoot the messenger.. léés het nu eerst eens, en onderzoek het zelf, je zal zien dat het waar is.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kwijtschelden verplicht eigen risico

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Leuk verhaaltje maar je weet niet welke zorgverzekeraar er
aan gaat meewerken, dan hebben we er ook weinig aan. :wink:

simonbien
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jul 2011 18:49

Re: Kwijtschelden verplicht eigen risico

Ongelezen bericht door simonbien »

Het klopt mijn knuffeltje betaalt ook geen eigen risico.

sandeman1980
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2011 12:52

Re: Kwijtschelden verplicht eigen risico

Ongelezen bericht door sandeman1980 »

Chocomelk schreef:Leuk verhaaltje maar je weet niet welke zorgverzekeraar er
aan gaat meewerken, dan hebben we er ook weinig aan. :wink:
Luie mensen.. hoe ga je ermee om.

Ik vind dat ik met deze bijdrage al voldoende huiswerk heb gedaan. De rest is aan jou.

Waarom ik ze niet noem, omdat het einde van het jaar is. Dit jaar zijn het er 7, maar met veel subtiele verschillen in hoe hoog de kwijtschelding is, en precies waarvoor, etc etc veels te veel variabelen.

Google is je vriend.. "welke zorgverzekeraar kwijtschelding eigen risico" is niet zo moeilijk.

sandeman1980
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2011 12:52

Re: Kwijtschelden verplicht eigen risico

Ongelezen bericht door sandeman1980 »

http://www.zorgverzekering.org/veelgest ... en-risico/

en

http://www.boschproat.nl/index.php?opti ... Itemid=141

en

http://financieel.infonu.nl/verzekering ... uiten.html

Uw zorgverzekeraar kan besluiten om korting aanbieden op het eigen risico dat u moet betalen wanneer u gebruik maakt van bepaalde vormen van zorg, of bepaalde zorgaanbieders. In sommige gevallen kan een verzekeraar zelfs tot volledige kwijtschelding van uw eigen risico over gaan. Of en wanneer een dergelijke korting van toepassing is kan per verzekeraar verschillen. Informeer naar de voor u geldende mogelijkheden bij uw eigen zorgverzekeringsmaatschappij

Alstu, dank u

mafvogeltje
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:14

Re: Kwijtschelden verplicht eigen risico

Ongelezen bericht door mafvogeltje »

Komt u in aanmerking voor deze compensatieregeling, dan ontvangt u hierover als het goed is automatisch bericht. Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) dient u hiervoor uiterlijk in oktober een beschikking te sturen. Het kan zijn dat u niet automatisch een beschikking ontvangt terwijl u wel recht denkt te hebben op de compensatie van uw eigen risico. Neemt u in dat geval voor meer informatie direct contact op met het Centraal Administratie Kantoor. Het CAK is telefonisch bereikbaar via het gratis nummer 0800-2108.

Ik krijg 54,00 terug van het CAK wegens een chronische ziekte.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kwijtschelden verplicht eigen risico

Ongelezen bericht door Chocomelk »

mafvogeltje schreef:Komt u in aanmerking voor deze compensatieregeling, dan ontvangt u hierover als het goed is automatisch bericht. Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) dient u hiervoor uiterlijk in oktober een beschikking te sturen. Het kan zijn dat u niet automatisch een beschikking ontvangt terwijl u wel recht denkt te hebben op de compensatie van uw eigen risico. Neemt u in dat geval voor meer informatie direct contact op met het Centraal Administratie Kantoor. Het CAK is telefonisch bereikbaar via het gratis nummer 0800-2108.

Ik krijg 54,00 terug van het CAK wegens een chronische ziekte.
Ook ik krijg die 54,00 euro terug, geloof dat het einde deze maand is toch ?

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Kwijtschelden verplicht eigen risico

Ongelezen bericht door ronald g »

Zonder dollen je kunt boven het verplichte eigen risico ook een vrijwillig eigen risico nemen om zo de zorgpremie te verlagen. Met dat vrijwillige eigen risico kan de zorgverzekeraar schuiven maar met de wettelijke kan dat echter nooit en te nimmer.

pera

Re: Kwijtschelden verplicht eigen risico

Ongelezen bericht door pera »

Het klopt wat sandeman schrijft als je b.v. lonkanker hebt en veel medicijnen moet gebruiken in dit geval gaat het om Delta Lloyd die het eigen risico niet in rekening brengt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kwijtschelden verplicht eigen risico

Ongelezen bericht door Chocomelk »

pera schreef:Het klopt wat sandeman schrijft als je b.v. lonkanker hebt en veel medicijnen moet gebruiken in dit geval gaat het om Delta Lloyd die het eigen risico niet in rekening brengt.
Tjah daar heb je dan nog wat aan doordat je dat niet hoeft te betalen. :shock:

pera

Re: Kwijtschelden verplicht eigen risico

Ongelezen bericht door pera »

Daar gaat het niet om...het punt is dat Sandeman gelijk heeft.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kwijtschelden verplicht eigen risico

Ongelezen bericht door Emmy75 »

pera schreef:Daar gaat het niet om...het punt is dat Sandeman gelijk heeft.
Klopt. Zo ook hier is daar iets over te lezen, een site overigens waar ook Tros Radar wel eens naar verwijst in uitzendingen.
http://www.verzekeringssite.nl/zorgverz ... erzekering

Probleem is dat dit niet aan de grote klok gehangen is/wordt door zorgverzekeraars en veelal nogal vaag zijn over de voorwaarden over dit onderwerp.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kwijtschelden verplicht eigen risico

Ongelezen bericht door Chocomelk »

pera schreef:Daar gaat het niet om...het punt is dat Sandeman gelijk heeft.
Dat klopt inderdaad.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Kwijtschelden verplicht eigen risico

Ongelezen bericht door ronald g »

Het betreft alleen een vrijwillig eigen risico. Stel om de basispremie te verlagen neem je een eigen risico van 500 euro boven op de wettelijke heb je feitelijk 720 euro die je in beginsel zelf moet betalen. Met het vrijwillige deel kan de zorgverzekeraar schuiven zo die wil maar met het wettelijke deel dan weer niet.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kwijtschelden verplicht eigen risico

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ronald g schreef:Het betreft alleen een vrijwillig eigen risico. ... Met het vrijwillige deel kan de zorgverzekeraar schuiven zo die wil maar met het wettelijke deel dan weer niet.
Daar is dus de misvatting die bij velen leeft en onderschijft daarmee direct de noodzaak van dit topic.
Er zijn aanbieders van zorgverzekeringen die onder bepaalde voorwaarden het verplichte eigen risico kwijtschelden.
Bron: http://www.welkezorgverzekering.nl/eigenrisico.html

mankasters

Re: Kwijtschelden verplicht eigen risico

Ongelezen bericht door mankasters »

Dus dan komen die kosten voor rekening van de Zorgverzekeraar want het verplichtte dient wel betaald te worden.

Gesloten