LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] premie berekening van zorg verzekeraar ( in dit geval OHRA )
premie berekening van zorg verzekeraar ( in dit geval OHRA )
Goedendag.
Is dit correct?
Ik heb een basis verzekering bij OHRA met een uitgebreide verzekering + tandarts.
ik heb een studerende zoon die in juni 18 wordt en hij staat op mijn polis.
ik heb aangegeven (ivm betalings korting ) per jaar te willen betalen.
Ik krijg nu een rekening van mij plus het deel wat ik ( uitgaande dat ik de premie voor mijn zoon zal betalen ) vanaf juli t/m december voor mijn zoon moet gaan betalen inclusief de uitgebreide en tandarts ( zoon zou bij zelf verzekeren geen uitgebreid + tandarts nemen )
Mijn mening:
Vreemd dat ik vooraf de premie van juni t/m december voor mijn zoon moet betalen, terwijl het niet eens zeker is dat hij bij OHRA verzekerd wil blijven.
Ik heb OHRA benaderd en deze geven aan dat dit wettelijk zo geregeld is en kan niet worden veranderd.
Als mijn zoon niet meer bij OHRA verzekerd wil blijven is dat 14 dagen voor juni bij OHRA aan te geven en vindt premie restitutie plaats.
Mijn idee en wie heeft hier antwoordt op:
ik wil pas premie betalen aan OHRA als het zeker is dat mijn zoon daar verzekerd blijft en zeker niet 6 maanden vooraf.
Vriendelijke groet
Rick
Is dit correct?
Ik heb een basis verzekering bij OHRA met een uitgebreide verzekering + tandarts.
ik heb een studerende zoon die in juni 18 wordt en hij staat op mijn polis.
ik heb aangegeven (ivm betalings korting ) per jaar te willen betalen.
Ik krijg nu een rekening van mij plus het deel wat ik ( uitgaande dat ik de premie voor mijn zoon zal betalen ) vanaf juli t/m december voor mijn zoon moet gaan betalen inclusief de uitgebreide en tandarts ( zoon zou bij zelf verzekeren geen uitgebreid + tandarts nemen )
Mijn mening:
Vreemd dat ik vooraf de premie van juni t/m december voor mijn zoon moet betalen, terwijl het niet eens zeker is dat hij bij OHRA verzekerd wil blijven.
Ik heb OHRA benaderd en deze geven aan dat dit wettelijk zo geregeld is en kan niet worden veranderd.
Als mijn zoon niet meer bij OHRA verzekerd wil blijven is dat 14 dagen voor juni bij OHRA aan te geven en vindt premie restitutie plaats.
Mijn idee en wie heeft hier antwoordt op:
ik wil pas premie betalen aan OHRA als het zeker is dat mijn zoon daar verzekerd blijft en zeker niet 6 maanden vooraf.
Vriendelijke groet
Rick
Re: premie berekening van zorg verzekeraar ( in dit geval OHRA )
als je zoon 18 is moet die een eigen polis hebben denk dat dat de reden is.
deze 2 reactie begrijp ik niet helemaal
-
Je betaalt toch voor het hele jaar om de grootste korting te krijgen? Omwille van die korting zul je dus ook voor het hele jaar voor je zoon moeten betalen.ik wil pas premie betalen aan OHRA als het zeker is dat mijn zoon daar verzekerd blijft en zeker niet 6 maanden vooraf.
Als je dat niet wilt kom je op maand- of kwartaalbetaling uit, met minder korting weliswaar, maar dan hoef je dat tweede half jaar niet vooruit te betalen.
Kwestie van keuzes die je zelf maakt.
Dat is een keuze die je zelf gemaakt hebt doordat je het per jaar betaald.
Beste mensen
Duidelijk eens en dat punt is gescoord.
Op dat punt hebben chocomelk en witte angora wel gelijk!
Met een kleine maar!
ik ga wel voor de discussie
Mijn zoon heeft nu geen keuze en moet tot juli 2012 op mijn verzekering staan.
OHRA rekent vanaf juli dezelfde premie die ik ook betaal ( zeer uitgebreid ), dus laat OHRA mij die premie van juli t/m december ook al vast betalen.
Als hij in juni besluit niet verder te gaan met OHRA komt die premie wel terug, dat is niet het punt, maar ik zou het rechtvaardiger vinden dat er vanuit een Basis verzekering los van de mijne gerekend zou worden.
Een andere optie zou zijn dat er nu alvast een apparte polis geopend zou worden waar terecht opgemerkt van een maand cq kwartaal betaling wordt uit gegaan en die ingaat als mijn zoon besluit bij OHRA te blijven!
Die keuze heb ik niet kunnen maken.
Laat de reactie maar horen!
Duidelijk eens en dat punt is gescoord.
Op dat punt hebben chocomelk en witte angora wel gelijk!
Met een kleine maar!
ik ga wel voor de discussie
OHRA rekent vanaf juli dezelfde premie die ik ook betaal ( zeer uitgebreid ), dus laat OHRA mij die premie van juli t/m december ook al vast betalen.
Als hij in juni besluit niet verder te gaan met OHRA komt die premie wel terug, dat is niet het punt, maar ik zou het rechtvaardiger vinden dat er vanuit een Basis verzekering los van de mijne gerekend zou worden.
Een andere optie zou zijn dat er nu alvast een apparte polis geopend zou worden waar terecht opgemerkt van een maand cq kwartaal betaling wordt uit gegaan en die ingaat als mijn zoon besluit bij OHRA te blijven!
Die keuze heb ik niet kunnen maken.
Laat de reactie maar horen!
Zo'n uitnodiging kan ik niet laten lopen.rickja schreef:Laat de reactie maar horen!
Ik kan begrijpen dat uw gevoel u ingeeft dat u het rechtvaardiger vindt als er meer opties zijn. Echter zij zijn geenszins verplicht u deze opties allemaal aan te bieden. Bij wijze van service (ja ook eigen belang natuurlijk) bieden zij u de mogelijkheid om met het verkrijgen van korting de premie van een heel jaar vooruit te betalen. In dit geval mogen zij de spelregels bepalen.
Indien de korting meer oplevert dan de rente op uw spaarrekening, zou ik het zeker overwegen. Als zoonlief dan besluit niet te blijven, krijgt u het toch weer teruggestort. Wel even zeker weten of u dat dan krijgt teruggestort en hij niet even handig zijn eigen rekening kan opgeven. Gelukkig is uw zoon niet in februari geboren.
Ook het volgende nog even navragen. Is er bij ohra ook bij vooruitbetaling een mogelijkheid om voor zoonlief een andere (lagere of geen) tandarts AV te kiezen zodra hij 18 wordt ? Misschien dat ze hier moeilijk over doen maar dan zou ik hem sowieso aanraden om over te stappen als hij 18 wordt als die dekking niet gewenst is, al was het maar om het principe. Hij kan dan altijd weer zelf teruggaan per 1 januari dus is het maar voor een half jaartje. Of tegen hen zeggen als het niet kan dat zoonlief dan gaat opzeggen eens kijken of het dan kan...
Laat de telefonische toezeggingen wel even bevestigen in een mail en bewaar die.
[quote="rickja"]
[quote]
Deze opmerking klopt sowieso niet. Je zoon (en jij ook) kunnen per 1 januari 2013 gewoon overstappen naar een andere verzekeringsmaatschappij. Je zoon zal dus echt tot uiterlijk 31 december 2012 op je polis staan, mits jij eventuele wijzigingen doorgeeft.
Ik ben het wel met je eens dat ze je een keuze hadden kunnen / moeten geven, al kan ik mij voorstellen dat Ohra zijn systeem zo heeft ingericht dat de optie pas dit voorjaar wordt gegeven (mbt je zoon).
[quote]
Deze opmerking klopt sowieso niet. Je zoon (en jij ook) kunnen per 1 januari 2013 gewoon overstappen naar een andere verzekeringsmaatschappij. Je zoon zal dus echt tot uiterlijk 31 december 2012 op je polis staan, mits jij eventuele wijzigingen doorgeeft.
Ik ben het wel met je eens dat ze je een keuze hadden kunnen / moeten geven, al kan ik mij voorstellen dat Ohra zijn systeem zo heeft ingericht dat de optie pas dit voorjaar wordt gegeven (mbt je zoon).
Laatst gewijzigd door mpr1980 op 04 jan 2012 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
wat zou zo'n scala aan keuzemogelijkheden doen met de zorgpremie?
nog meer administratie voor de zorgverzekeraar en bij iedere overstapper aan het begin van ieder jaar weer opnieuw.
nog meer administratie voor de zorgverzekeraar en bij iedere overstapper aan het begin van ieder jaar weer opnieuw.
Beste mensen
Nogmaals bedankt voor de reacties.
Van de verzekeraar komt een reactie met als optie de premie per maand te betalen, dus dat is in ieder geval iets wat er eerst niet was!
Ik heb de verzekeraar inderdaad voorgelegd om een basis verzekering voor mijn zoon te berekenen.( ik wacht af )
Natuurlijk begrijp ik de verzekeraar ook wel, alle premie die je zo een half jaar extra kan binnen halen is mooi mee genomen en als niemand reclameerd kun je gewoon je gang gaan.
Niet verkeerd om eens op een andere wijze tegen een vraagstuk aan te kijken.
Vriendelijke groet
Nogmaals bedankt voor de reacties.
Van de verzekeraar komt een reactie met als optie de premie per maand te betalen, dus dat is in ieder geval iets wat er eerst niet was!
Ik heb de verzekeraar inderdaad voorgelegd om een basis verzekering voor mijn zoon te berekenen.( ik wacht af )
Natuurlijk begrijp ik de verzekeraar ook wel, alle premie die je zo een half jaar extra kan binnen halen is mooi mee genomen en als niemand reclameerd kun je gewoon je gang gaan.
Niet verkeerd om eens op een andere wijze tegen een vraagstuk aan te kijken.
Vriendelijke groet
-
Rickja,
Ik ben het met je eens dat het raar is om direct ook al voor je zoon te betalen. Bij mij had Delta Lloyd dat ook zo gedaan. ( DL=Ohra=CZ) Ze hadden bovendien ook het eigen risico berekend vanaf de verjaardag, in plaats vanaf de eerste van de maand volgend op de verjaardag, waarvoor premie betaald moet worden. Dit laatste is idd niet helemaal duidelijk in de polisvoorwaarden, maar ik meen me te herinneren dat andere zorgverzekeraars hier anders mee omgaan.
Jouw oplossing, gewoon twee betalende polissen maken, waarvan je de een wel vooruit betaalt en de andere niet, vind ik de beste.
Ik ben nu naar een andere verzekeraar gegaan, die geen betaling vooraf hoeft te hebben. Vooruit betalen wordt zo heel onaantrekkelijk gemaakt.
Wel is er ook een goed ding aan die betaling vooraf: dan is tenminste in een vroeg stadium duidelijk dat betaald moet worden vanaf 18 jaar , ook voor de aanvullende pakketten. Ik herinner me een eerdere discussie , waarin een moeder heel boos was , dat ze , ik meen bij Menzis, een tandartsverzekering had, waarvoor het kind vanaf 10 jaar ook moest gaan betalen, maar dat ze dit niet wist, aangezien in de offerte een bedrag van " nul" opgenomen was.
Conclusie: de jaarberekening moet wel goed worden opgesteld, ook voor kinderen, maar betalen moet apart van de jaarbetaling van de ouder.
Ik ben het met je eens dat het raar is om direct ook al voor je zoon te betalen. Bij mij had Delta Lloyd dat ook zo gedaan. ( DL=Ohra=CZ) Ze hadden bovendien ook het eigen risico berekend vanaf de verjaardag, in plaats vanaf de eerste van de maand volgend op de verjaardag, waarvoor premie betaald moet worden. Dit laatste is idd niet helemaal duidelijk in de polisvoorwaarden, maar ik meen me te herinneren dat andere zorgverzekeraars hier anders mee omgaan.
Jouw oplossing, gewoon twee betalende polissen maken, waarvan je de een wel vooruit betaalt en de andere niet, vind ik de beste.
Ik ben nu naar een andere verzekeraar gegaan, die geen betaling vooraf hoeft te hebben. Vooruit betalen wordt zo heel onaantrekkelijk gemaakt.
Wel is er ook een goed ding aan die betaling vooraf: dan is tenminste in een vroeg stadium duidelijk dat betaald moet worden vanaf 18 jaar , ook voor de aanvullende pakketten. Ik herinner me een eerdere discussie , waarin een moeder heel boos was , dat ze , ik meen bij Menzis, een tandartsverzekering had, waarvoor het kind vanaf 10 jaar ook moest gaan betalen, maar dat ze dit niet wist, aangezien in de offerte een bedrag van " nul" opgenomen was.
Conclusie: de jaarberekening moet wel goed worden opgesteld, ook voor kinderen, maar betalen moet apart van de jaarbetaling van de ouder.