LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] premie betalen met terugwerkende kracht tot 18?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

premie betalen met terugwerkende kracht tot 18?

Ongelezen bericht door hamer »

Is het correct dat je premie zorgverzekeing moet terug betalen tot aan je 18e als je vanuit Buitenland weer naar Nederland komt?
Ik heb tot mijn 18e in België gewoond en heb me bij Menzis aangemeld en die zeggen dat ik 3 maanden premie moet bijbetalen tot aan de datum dat ik 18 werd....

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: premie betalen met terugwerkende kracht tot 18?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Kijk op de website van het CVZ, College voor Zorgverzekeringen, daar is wellicht meer te vinden over de verzekeringsplicht.

Je bent verzekeringsplichtig als je AWBZ verzekerd bent. Maar pas vanaf je 18-e hoef je zelfstandig te betalen. Het hangt er dus vanaf op welke datum je AWBZ plichtig bent geworden. Als dit al voor de 18-e verjaardag viel, moet je dus vanaf je 18-e betalen, ook als je je pas later aanmeldt. Dit is zo, omdat het een volksverzekering is: je mag je er niet aan onttrekken. Het is zelfs zo dat als je je later aanmeldt dan 4 maanden nadat de verzekeringsplicht ontstaan is, je een boet e kan krijgen (30 % meer premie betalen, ook over de ontbrekende maanden).

Gesloten