LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen luiervergoeding VGZ

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
rosa1977
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 nov 2009 11:15

Problemen luiervergoeding VGZ

Ongelezen bericht door rosa1977 »

Al jaren ben ik tevreden klant bij het TRIAS, dit was echt een prima verzekeraar
Helaas is deze dus samengevoegd en VGZ geworden
Nu heb ik een dochter met het syndroom van Down, dit houd in dat ze niet zomaar zindelijk zal gaan worden
Hiervoor heb je vanuit de basisverzekering recht op een luiervergoeding
In mijn werk als apothekersassistent en door lotgenotencontact weet ik dat je gewoon recht hebt op een luiervergoeding
Maar mijn machtiging is tot 2x toe afgewezen!
Postbus 51 gebeld die me naar het college van zorgverzekeringen doorstuurde, daar ook inderdaad te horen gekregen dat ze gewoon in aanmerking komt voor een luiervergoeding
Een klachtenbrief opgesteld aan het VGZ, ben benieuwd hoe ze er op reageren!
Bij het CVZ adviseerden ze me om een klacht neer te leggen bij de geschillencommissie via www.skgz.nl
Het is toch van de zotte dat je iets waar je gewoon recht op hebt op zo'n moeizame manier moet gaan afdwingen?

Heeft iemand nog tips???

rosa1977
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 nov 2009 11:15

Re: Problemen luiervergoeding VGZ

Ongelezen bericht door rosa1977 »

Kinderen met een handicap horen het gewoon vergoed te krijgen omdat er geen zicht is op zindelijk worden
Dit werd mij bevestigd door het college van zorgverzekeraars alleen VGZ interpreteerd het anders duidelijk
Ik ben al aan het uitzoeken wat er voor juridische mogelijkheden zijn en ga nu daar maar mee verder
Het is toch zot dat de ene verzekeraar de wet van de zorgverzekeraar wel goed uitvoerd en de andere niet!

mama3
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 feb 2012 19:04

Re: Problemen luiervergoeding VGZ

Ongelezen bericht door mama3 »

Onze zoon van 8 is meervoudig gehandicapt en helaas ook niet zindelijk. Wij zijn ook verzekerd bij het VGZ (geen klachten tot op heden) en hebben voor hem al sinds een paar jaar een machtiging voor vergoeding incontinentiemateriaal (luiervergoeding). Volgens mij vanaf zijn 5e of 6e jaar.

Hoe heb je deze machtiging aangevraagd?
De revalidatiearts van onze zoon heeft de aanvraag voor de machtiging ingevuld. Hebben jullie dit ook zo gedaan? Zo nee dan zou ik een aanvraag laten invullen door een arts dit kan een huisarts, kinderarts of zoals bij ons een revalidatiearts zijn.

Hadden jullie bij de andere verzekering wel een machtiging voor incontinentiemateriaal?

rosa1977
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 nov 2009 11:15

Re: Problemen luiervergoeding VGZ

Ongelezen bericht door rosa1977 »

De kleine is pas afgelopen januari 3 geworden en daarvoor krijg je geen vergoeding, maar vanaf 3 jaar wel dit is geregeld via de zorgverzekeringswet.
Je had het voor je zoon dus ook al kunnen krijgen vanaf 3 jaar
Downsyndroom is natuurlijk een handicap die vele voorkomt en daardoor is er voor ons een goed netwerk die ons door de regeltjes en wetten heen lootst
Ik heb tot op heden ook nog niets vernomen op mijn klachtenbrief helaas. De 48 uur van antwoorden is al verstreken.
Het college van zorgverzekeringen bevestigde ook aan mij dat ik gewoon een luiervergoeding hoor te krijgen omdat ze dus down heeft dus VGZ voert de wet dus niet uit.
Vandaag heb ik een jurist aan de lijn gehad, met haar heb ik afgesproken nog een paar dagen de kans te geven aan VGZ om het op te lossen en anders moeten we dus gaan procederen.
Het is jammer dat het zo moet, heb al genoeg aan me hoofd, want de kleine krijgt nog een open hart operatie in de aankomende weken en dat geeft al veel spanning!

mama3
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 feb 2012 19:04

Re: Problemen luiervergoeding VGZ

Ongelezen bericht door mama3 »

Mijn ervaringen omtrent de vergoedingen wat betreft de meervoudige handicaps van mijn zoon zijn bij het VGZ alleen maar positief. Maar bij alles wat we nodig hebben en aanvragen voegen we ook een een verklaring van de (revalidatie)arts toe.

Wat betreft vanaf welke leeftijd je recht hebt op incontinentievergoeding weet ik niet wij werden er op gewezen door de revalidatiearts van onze zoon. Hij heeft het aanvraagformulier ook voor ons ingevuld.
Ik weet niet of jullie dat ook zo hebben gedaan of dat jullie het zelf hebben ingevuld. Als jullie het zelf hebben ingevuld dan zou ik het nogmaals aanvragen maar dan dmv een aanvraagformulier die ook is ingevuld door een huisarts of kinderarts. Je zegt ook dat je dochter pas 3 is geworden, was ze bij de aanvraag misschien nog 2? en dat ze het daarom hebben afgewezen.
Staat er een reden in de afwijzingsbrief?

Ik wens je in ieder geval ook veel sterkte met de aankomende operatie van je dochter.

Vogels:
Ik zou de luiervergoeding van mijn zoon maar wat graag inleveren als ik dan zijn meervoudige handicaps ook mag inleveren.

rosa1977
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 nov 2009 11:15

Re: Problemen luiervergoeding VGZ

Ongelezen bericht door rosa1977 »

mama3 schreef:Vogels: Ik zou de luiervergoeding van mijn zoon maar wat graag inleveren als ik dan zijn meervoudige handicaps ook mag inleveren.
Deze reactie van vogels was ook weer duidelijk een reactie van iemand die niet verder kan nadenken

Mijn 2 andere kinderen waren zindelijk met 2 jaar en door de gemakszucht van veel ouders zijn kinderen op dit moment veel minder snel zindelijk en lopen ze bijna tot de kleuterschool in de luiers, ouders willen er geen tijd instoppen, want ze hebben het zo druk,druk druk!
Bij mijn dochter probeer ik het ook, maar helaas door haar beperking pakt ze het niet op, dus wees niet zo snel met oordelen vogels!

Ik heb de machtiging door de huisarts laten invullen

rosa1977
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 nov 2009 11:15

Re: Problemen luiervergoeding VGZ

Ongelezen bericht door rosa1977 »

vogels schreef:
Vogels: Ik zou de luiervergoeding van mijn zoon maar wat graag inleveren als ik dan zijn meervoudige handicaps ook mag inleveren.
Ja, dat begrijp ik, maar daar gaat het niet over. Het gaat om wel/niet luiervergoeding op een leeftijd dat veel peuters ook nog onzindelijk zijn.
Zoals ik al aangaf is een peuter waar je wel de tijd voor neemt gewoon zindelijk, het is de niet tijd/gehaaste maatschappij instelling waardoor kinderen niet zindelijk worden

Het is trouwens gewoon zorgverzekeringswet dus daar mag je het niet mee eens zijn natuurlijk, ik betaal ook liever niet voor mensen die roken/vet eten/ ski/sportongelukken krijgen!

mama3
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 feb 2012 19:04

Re: Problemen luiervergoeding VGZ

Ongelezen bericht door mama3 »

vogels schreef:Als dat zo is, vind ik het een rechtsongelijkheid t.o.v. van de ouders van kinderen zonder handicap. Zijn zoveel kinderen van 3 niet zindelijk, die ouders moeten het tenslotte ook zelf betalen.
Ik vind het niet rechtsongelijk. Een kind zonder handicap kun je zindelijk krijgen door te trainen. Bij mijn zoon lukt dit vanwege zijn lichamelijke maar ook verstandelijke handicap niet.

Bij een "normaal" kind van 3 of 4 dat nog niet zindelijk is ligt dit vaak aan het niet proberen/oefenen met zo'n kind en niet aan het feit dat hij/zij er niet aan toe is. Dat is een groot verschil en daarom gaat het antwoord van rechtsongelijkheid hier ook niet op.

uvit webcare
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 apr 2010 15:34

Re: Problemen luiervergoeding VGZ

Ongelezen bericht door uvit webcare »

Geachte mevrouw,

Mijn naam is Melvin en ik werk voor het Webcare team van VGZ.
Voordat u naar de SKGZ gaat raad ik u aan eerst een bezwaar in te dienen bij de Afdeling Klachtenmanagement van VGZ. Graag ontvangen wij van u een bezwaarschrift via de mail. Stuurt u dit bezwaarschrift met vermelding van uw klantnummer naar:

[email protected]

Ik dank u voor uw tijd en moeite.

Met vriendelijke groet,

Melvin Boender
Webcare VGZ

rosa1977
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 nov 2009 11:15

Re: Problemen luiervergoeding VGZ

Ongelezen bericht door rosa1977 »

uvit webcare schreef:Geachte mevrouw,

Mijn naam is Melvin en ik werk voor het Webcare team van VGZ.
Voordat u naar de SKGZ gaat raad ik u aan eerst een bezwaar in te dienen bij de Afdeling Klachtenmanagement van VGZ. Graag ontvangen wij van u een bezwaarschrift via de mail. Stuurt u dit bezwaarschrift met vermelding van uw klantnummer naar:

[email protected]

Ik dank u voor uw tijd en moeite.

Met vriendelijke groet,

Melvin Boender
Webcare VGZ
Dit heb ik allang gedaan donderdag, maar tot op heden nog geen reactie terug gehad!!!!

uvit webcare
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 apr 2010 15:34

Re: Problemen luiervergoeding VGZ

Ongelezen bericht door uvit webcare »

Geachte mevrouw,

Voor een bezwaarschrift staat een beslissingstermijn van maximaal vier weken.
U krijgt dus altijd binnen vier weken een reactie.

Graag kijk ik voor u hoe ver ze zijn met de behandeling.
Mail me alstublieft uw klantnummer via [email protected].

Met vriendelijke groet,

Melvin Boender
Webcare VGZ

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Problemen luiervergoeding VGZ

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ik vind het niet rechtsongelijk. Een kind zonder handicap kun je zindelijk krijgen door te trainen. Bij mijn zoon lukt dit vanwege zijn lichamelijke maar ook verstandelijke handicap niet.
vind ik ook, een gezond kind kun je met een beetje inspanning zindelijk krijgen. Dus hoeft er geen vergoeding gegeven te worden. Daarom lijkt de termijn vanaf 3 jaar ook logisch. Dat andere kinderen dan misschien ook nog niet zindelijk zijn heeft niets te maken met een handicap maar met het feit dat ouders het nog niet voor elkaar gekregen hebben.
Een vergoeding behoort te zijn voor mensen die iets niet kunnen, niet voor mensen die het gewoon nog niet gedaan hebben.

Isabel

rosa1977
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 nov 2009 11:15

Re: Problemen luiervergoeding VGZ

Ongelezen bericht door rosa1977 »

Ondertussen is mijn bezwaar al weer afgewezen, dus de telefoon gepakt en meerdere verzekeraars gebeld
Daar kreeg je in ons geval gewoon een luiervergoeding
Ik heb meteen een oproep gedaan bij mede downouders, om zoveel mogelijk positieve ervaringen te verzamelen bij andere zorgverzekeraars zodat de jurist een basis heeft om mee verder te gaan
Het is jammer dat het zo gaat en dat het VGZ nergens voor open staat

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Problemen luiervergoeding VGZ

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ben het eens met Vogels, veel gezonde kids zijn ook nog niet volledig zindelijk als ze 3 zijn. Dit is veel te vroeg.

Mijn peuter wordt bijna 4 en is pas sinds een paar weken volledig zindelijk (dus ook snachts).

mama3
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 feb 2012 19:04

Re: Problemen luiervergoeding VGZ

Ongelezen bericht door mama3 »

Rosa1977,

Wat vervelend voor je. Ik zou trouwens niet alleen zoveel mogelijk positieve ervaringen verzamelen van andere zorgverzekeraars maar juist ook de positieve verhalen van het VGZ dan kun je ze laten zien dat ze verschil maken in de machtigingen.

Wat voor een reden geven ze voor de afwijzing?

Ik wens je in ieder geval veel succes.

Kersenbonbon
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2012 23:07

Re: Problemen luiervergoeding VGZ

Ongelezen bericht door Kersenbonbon »

rosa1977 schreef:Al jaren ben ik tevreden klant bij het TRIAS, dit was echt een prima verzekeraar
Helaas is deze dus samengevoegd en VGZ geworden
Nu heb ik een dochter met het syndroom van Down, dit houd in dat ze niet zomaar zindelijk zal gaan worden
Hiervoor heb je vanuit de basisverzekering recht op een luiervergoeding
In mijn werk als apothekersassistent en door lotgenotencontact weet ik dat je gewoon recht hebt op een luiervergoeding
Maar mijn machtiging is tot 2x toe afgewezen!
Postbus 51 gebeld die me naar het college van zorgverzekeringen doorstuurde, daar ook inderdaad te horen gekregen dat ze gewoon in aanmerking komt voor een luiervergoeding
Een klachtenbrief opgesteld aan het VGZ, ben benieuwd hoe ze er op reageren!
Bij het CVZ adviseerden ze me om een klacht neer te leggen bij de geschillencommissie via http://www.skgz.nl
Het is toch van de zotte dat je iets waar je gewoon recht op hebt op zo'n moeizame manier moet gaan afdwingen?

Heeft iemand nog tips???
Hoi TO,

Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens moet je het aanvragen via de apotheek. Mijn moeder heeft namelijk een machtiging voor verbandmateriaal en deze moest zij dit jaar met de apotheek zelf regelen. En andere jaren via de zorgverzekeraar! Misschien is dit wel gewijzigd vanaf 2012?

renmarvin
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:30

Re: Problemen luiervergoeding VGZ

Ongelezen bericht door renmarvin »

ik belde gisteren vgz op toen zijden ze tegen mij van als een machting van de huisarts of arts hebt is het goed en kunt u gewoon luiers indienen
onze zoon is 7 jaar
en een tijd terug zijden ze tegen mij eerst toesteming van ons vragen
en die vrouw gisteren zij tegen mij is niet nodig mevrouw
dus bij de apotheek bestelt en ben benieuwd wat vgz doet als ik indien

rosa1977
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 nov 2009 11:15

Re: Problemen luiervergoeding VGZ

Ongelezen bericht door rosa1977 »

Ze doen moeilijk bij 3 en 4 jaar!
Kindjes met een handicap mogen gebruik maken van een luiervergoeding
Bij 7 jaar is het geen probleem als je maar een machtiging van je huisarts heb!

Onze klacht ligt bij het SKGZ en ik ben erg benieuwd wat de uitspraak is, maar het is wel een heel gedoe!

renmarvin
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:30

Re: Problemen luiervergoeding VGZ

Ongelezen bericht door renmarvin »

begrijp ik helemaal idd dat dacht ik dus ook steets want die vrouw die ik eerste keer aan de telefoon hadt zij van moeten we eerst kijken of de beperking wel zo erg is dat u vergoeding krijgt moet u dus eerst bij ons toesteming vragen en gisteren bel ik voor de grap nog eens en zeggen ze ineens u heeft een matiching nou dan moet u gewoon vergoed krijgen maar ben benieuwd

als ze wat van jou moeten hebben gaat makelijk maar anders om moeilijk vaak
succes en hoop dat jullie ook voor elkaar krijgen
succes en houdt ons op de hoogte hier

mama3
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 feb 2012 19:04

Re: Problemen luiervergoeding VGZ

Ongelezen bericht door mama3 »

@renmarvin,

Als ik het goed begrijp bestel jij nu luiers bij de apotheek met een verwijzing/machtiging van de huisarts als machtiging?

Ik zou als ik jou was toch het VGZ nog maar eens bellen want dit is niet de normale gang van zaken je hebt toch echt een machtiging nodig van het VGZ anders wordt het niet vergoed.
Je kunt bij de huisarts, kinderarts of revalidatie arts wel een verklaring vragen waar op staat wat voor een beperkingen je zoon heeft en waarom hij hiervoor in aanmerking zou moeten komen. Deze verklaring stuur je samen met een aanvraag voor vergoeding incontinentiemateriaal naar het VGZ en aan de hand hiervan zal het VGZ wel of niet een machtiging voor incontinentiemateriaal afgeven.

Zo hebben wij het tenminste moeten doen en wij hebben voor onze zoon van 9 (meervoudig gehandicapt) een machtiging van het VGZ met deze machtiging ben ik naar de apotheek gegaan en nu bestel ik maandelijks de luiers voor onze zoon en de apotheek declareert de rekening bij het VGZ.

Gesloten