LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rotterdampakket Zilveren Kruis fors duurder

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Dutchfan
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 aug 2005 01:39

Rotterdampakket Zilveren Kruis fors duurder

Ongelezen bericht door Dutchfan »

Kreeg vandaag de polis met prijzen voor komend jaar, (na een zeer onvolledig blaadje in november).
Ik heb een paar jaar een Rotterdam pakket, voor mensen met een minimum inkomen, wat o.a. het eigen risico vergoedt, en de eigen kosten van huishoudelijke zorg enzo, en nog een paar extra dingen.
De premie, die vorig jaar iets boven de 8 euro was, gaat wel naar 23,48 euro.
Wel krijg je dan korting op de basis verzekering en de aanvullende, maar dat is dan wel een lekkere 'sigaar uit eigen kist'., want dat heb je net zelf betaald!!!

Dat sturen ze je dan 3 dagen voor de Kerst, als je het rasend druk hebt, alles dicht gaat, post vertraagd aankomt, en je niet meer aan toe komt, om te gaan vergelijken, of het de moeite is om over te stappen.
In de brief van november stond alleen, ...'uw pakket gaat van zoveel naar zoveel...' zonder specificaties. Die komen dus nu op het allerlaatste moment binnen.
De smiechten.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Rotterdampakket Zilveren Kruis fors duurder

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik vind het ook schandelijk dat je niet eerder goede informatie hebt gehad. De informatie van de zorgverzekeraar hoort er 6 weken van te voren te zijn, zodat er voldoende tijd is om over te stappen. Als je gezond bent kun je kiezen voor een verzekering met 500 extra eigen risico. Dan kost een basisverzekering ca. 75 euro. Ik heb opgezocht wat de vergoedingen zij van het " Rotterdam collectief" van Zilveren Kruis. Je betaalt voor 2 aanvullende verzekeringen: het beter-af-2-ster pakket en het Rotterdam pakket. http://www.achmeacollectief.nl/download ... 202012.pdf .
Het is moeilijk om te beslissen om het niet te doen, aangezien Rotterdam bepaalde bijdragen geeft en ook bijzondere bijstand kennelijk afhankelijk is van de deelname aan deze polis. De bijdrage die de gemeente geeft is bijvoorbeeld de overname van het Eigen Risico ( zo begrijp ik althans). Maar ik vind dat ze je wel een onredelijk dure verzekering laten sluiten.
Als je nooit bij de dokter komt en ook geen fysiotherapie nodig hebt en geen bijzondere tandartskosten verwacht, kan je het erop wagen. Reserveer dan wel in ieder geval het uitgespaarde geld voor geval je toch kosten maakt. Alleen als je dus gezond bent EN goed met geld om kunt gaan, raad ik je aan om bijv FBTO te kiezen met 500 euro extra eigen risico. Je hebt dan wel internet nodig, want het is wel een zogenaamde internetverzekering, maar je bent vrij in de keuze van apotheek, ziekenhuis en fysio etc.
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 23 dec 2011 19:33, 3 keer totaal gewijzigd.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Rotterdampakket Zilveren Kruis fors duurder

Ongelezen bericht door doradora456 »

je kan de huidige verzekering nog tot 31 december opzeggen, zorg wel dat je een bevestiging krijg. desnoods per email.

je kan dan nog tot 31 januari 2012 een andere verzekering zoeken en afsluiten.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Rotterdampakket Zilveren Kruis fors duurder

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Je hoeft idd je nieuwe zorgverzekering pas op 31 januari geregeld te hebben ( met terugwerkende kracht). Maar de opzegging moet voor 1 januari bij de vorige verzekeraar ontvangen zijn!
Als je nu nog snel aanmeldt voor de nieuwe heb je meer zekerheid dat je opzegging binnenkomt: ook de nieuwe zorgverzekeraar zegt op. Er zijn elk jaar zorgverzekeraars die beweren de opzegging niet op tijd ontvangen te hebben. Vaak gebeurt het dat het wel op tijd per post aangekomen is, maar dat de betreffende afdelingen deze post pas later opent en dan zegt dat het te laat is.
Bij opzeggen per email ( of per fax) heb je meer zekerheid dat het is aangekomen. Verzekeraars, waarbij aanmelding per email of internet mogelijk is, moeten in principe ook een afmelding per email/internet accepteren. Kijk goed in de polisvoorwaarden ( als je die niet hebt, downloaden via internet ! ) op welke manier de verzekeraar de opzegging wenst te hebben. Ik heb per email opgezegd ( denk aan de vermelding van BSN, polisnummer, NAW, en of je ook de AV opzegt, en je moet ook voor kinderen duidelijk opzeggen). Het emailadres was hier speciaal voor bedoeld, maar ik kreeg geen enkele bevestiging. Ik heb na een week telefonisch gecontroleerd of de opzegging ontvangen was.

Dutchfan
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 aug 2005 01:39

Re: Rotterdampakket Zilveren Kruis fors duurder

Ongelezen bericht door Dutchfan »

Ja, dat is nu juist het probleem.
Zowel mijn bejaarde moeder en ik, zijn allebei nogal afhankelijk van de uitkeringen van de aanvullende verzekeringen, o.a. voor medicijnen, dus eigen risico, en wijkzorg, vandaar het Rotterdam pakket.
Dus feitelijk is overstappen er niet bij.
We hebben dus in november wel een algemeen briefje gekregen, met de premie wordt van x naar y, zonder specificaties.
Die kwamen dus net voor de kerst binnen.
Overstappen en goedkoopste verzekering nemen is alleen weggelegd voor gezonde, fitte mensen, die haast geen vergoedingen nodig hebben.
Het gaat mij ook over de manier van premie samenstellen: U krijgt zoveel korting op dit en dat, maar intussen wel het Rotterdampakket bijna 3 x zo duur maken!!!!
Maar in elk geval bedankt voor de reacties, het is alleen frustrerend, dat je dit alles maar moet pikken, en in feite geen kant op kunt.

Ricksonja
Berichten: 71
Lid geworden op: 07 aug 2010 15:49

Re: Rotterdampakket Zilveren Kruis fors duurder

Ongelezen bericht door Ricksonja »

Ik vraag me af, wettelijk moet je een polis afnemen. Maar als je nooit ziek bent of medicijnen gebruikt, waarom kost het je dan ( met 2 personen) ruim 250 euro per maand. waarom als ik misschien 1 keer per jaar naar de huis arts ga, kan ik die niet uit eigen zak betalen.

Dirkie
Berichten: 2943
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Rotterdampakket Zilveren Kruis fors duurder

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik vraag me af, wettelijk moet je een polis afnemen. Maar als je nooit ziek bent of medicijnen gebruikt, waarom kost het je dan ( met 2 personen) ruim 250 euro per maand. waarom als ik misschien 1 keer per jaar naar de huis arts ga, kan ik die niet uit eigen zak betalen.
Heel simpel. Je bent geen helderziende, die vooraf weet welke kosten je gaat krijgen dit jaar. Je gaat maar 1 maal per jaar naar de huisarts. Maar het zou zo maar kunnen dat je in de loop van dit jaar er achter komt, dat je meer dan 1 maal per jaar moet. Je zou zomaar slachtoffer kunnen worden van een ongeluk o.i.d. Kortom, je verzekering dekt ook de kosten, die je nu nog niet weet.

Ricksonja
Berichten: 71
Lid geworden op: 07 aug 2010 15:49

Re: Rotterdampakket Zilveren Kruis fors duurder

Ongelezen bericht door Ricksonja »

Dirkie schreef:
Ik vraag me af, wettelijk moet je een polis afnemen. Maar als je nooit ziek bent of medicijnen gebruikt, waarom kost het je dan ( met 2 personen) ruim 250 euro per maand. waarom als ik misschien 1 keer per jaar naar de huis arts ga, kan ik die niet uit eigen zak betalen.
Heel simpel. Je bent geen helderziende, die vooraf weet welke kosten je gaat krijgen dit jaar. Je gaat maar 1 maal per jaar naar de huisarts. Maar het zou zo maar kunnen dat je in de loop van dit jaar er achter komt, dat je meer dan 1 maal per jaar moet. Je zou zomaar slachtoffer kunnen worden van een ongeluk o.i.d. Kortom, je verzekering dekt ook de kosten, die je nu nog niet weet.

Dat is ook waar. Dank je wel voor je antwoord.

Gesloten