| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ten onrechte opgenomen in het bestand van Vecozo
-
antileugens
Ten onrechte opgenomen in het bestand van Vecozo
Ik wilde een paar weken geleden overstappen van zorgverzekeraar maar dat werd geweigerd omdat ik een betalingsachterstand bij CZ zou hebben. Nu ben ik daar nooit verzekerd geweest dus meteen contact opgenomen met de nieuwe zorgverzekeraar die me toen melde dat dit een foutje was en dat het Ohra moest zijn. Maar ook daar heb ik geen achterstand. Dus contact opgenomen met Ohra en daar kreeg ik dit bevestigd. Alleen zou het doorgeven aan Vecozo (een soort BKR voor zorgverzekeraars) te lang gaan duren waardoor de tijd waarin je kunt overstappen al overschreden zijn tegen de tijd dat dit in orde was gebracht.
Uiteindelijk was de oplossing om de verzekering bij Ohra stop te zetten en de 'einde contract' brief van Ohra door te sturen naar de nieuwe verzekeraar.
Maar er rest nog wel een vraag; wat gebeurt er met de foutieve inschrijving bij Vecozo en wat zijn de consequenties in de toekomst? Heeft het bijvoorbeeld een soortgelijke werking bij het aanvragen van bijvoorbeeld een hypotheek?
En hoeveel mensen zijn ten onrechte aangemeld bij Vecozo? Als ik niet had willen overstappen was ik er nooit achter gekomen dat ik een foutief gemeld stond bij die instantie.
Uiteindelijk was de oplossing om de verzekering bij Ohra stop te zetten en de 'einde contract' brief van Ohra door te sturen naar de nieuwe verzekeraar.
Maar er rest nog wel een vraag; wat gebeurt er met de foutieve inschrijving bij Vecozo en wat zijn de consequenties in de toekomst? Heeft het bijvoorbeeld een soortgelijke werking bij het aanvragen van bijvoorbeeld een hypotheek?
En hoeveel mensen zijn ten onrechte aangemeld bij Vecozo? Als ik niet had willen overstappen was ik er nooit achter gekomen dat ik een foutief gemeld stond bij die instantie.
Re: Ten onrechte opgenomen in het bestand van Vecozo
@anti:
Alle verzekerden zijn geregistreerd bij Vecozo. Behandelaars en verzekeraars kunnen daar nakijken of (en zo ja hoe) iemand verzekerd is. Het is niet zoiets als een "BKR" en registratie daar is louter voor administratieve doeleinden.
De registratie is dus niet ten onrechte, maar de melding wel. Alleen de verzekeraar kan deze gegevens (laten) wijzigen, kennelijk duurt dat te lang. Er zit dus weinig anders op dan inderdaad te doen wat al werd geadviseerd
Alle verzekerden zijn geregistreerd bij Vecozo. Behandelaars en verzekeraars kunnen daar nakijken of (en zo ja hoe) iemand verzekerd is. Het is niet zoiets als een "BKR" en registratie daar is louter voor administratieve doeleinden.
De registratie is dus niet ten onrechte, maar de melding wel. Alleen de verzekeraar kan deze gegevens (laten) wijzigen, kennelijk duurt dat te lang. Er zit dus weinig anders op dan inderdaad te doen wat al werd geadviseerd
Op die manier weet de nieuwe verzekeraar dat er geen betalingsachterstand is en kan je gewoon een nieuwe polis sluiten.Uiteindelijk was de oplossing om de verzekering bij Ohra stop te zetten en de 'einde contract' brief van Ohra door te sturen naar de nieuwe verzekeraar.
-
antileugens
Het is inmiddels bijna in orde.
Maar toch zou ik graag zelf controleren bij Vecozo of mijn foutieve melding weg gehaald is. Als er namelijk iets is wat ik inmiddels geleerd heb is het dat je:
1. Niet zo maar klakkeloos het advies van andere forum gebruikers hier moet geloven
2. Als je denkt dat iets wel losloopt en je neemt geen actie krijg je er later een probleem mee maar als je dat denkt dat het wel losloopt maar je neemt voor de zekerheid toch maar actie blijkt het achteraf niet nodig geweest te zijn.
Ik kan echter niets vinden voor consumenten op de site van Vecozo; enkel voor zorgverzekeraars en zorgbemiddelaars. Weet iemand hoe ik als consument contact op kan nemen met Vecozo om te verifiëren of mijn registratie bij hen correct is?
Maar toch zou ik graag zelf controleren bij Vecozo of mijn foutieve melding weg gehaald is. Als er namelijk iets is wat ik inmiddels geleerd heb is het dat je:
1. Niet zo maar klakkeloos het advies van andere forum gebruikers hier moet geloven
2. Als je denkt dat iets wel losloopt en je neemt geen actie krijg je er later een probleem mee maar als je dat denkt dat het wel losloopt maar je neemt voor de zekerheid toch maar actie blijkt het achteraf niet nodig geweest te zijn.
Ik kan echter niets vinden voor consumenten op de site van Vecozo; enkel voor zorgverzekeraars en zorgbemiddelaars. Weet iemand hoe ik als consument contact op kan nemen met Vecozo om te verifiëren of mijn registratie bij hen correct is?
Dat komt omdat Vecozo ook niet voor consumenten/verzekerden is.Ik kan echter niets vinden voor consumenten op de site van Vecozo; enkel voor zorgverzekeraars en zorgbemiddelaars.
Je kunt ze wel bellen hoor (er staan wel telefoonnummers op de website), maar zo lang je niet over een AGB-code beschikt kan men niets voor je doen.
-
antileugens
Mooi is dat. Ze kunnen dus onzin over je in hun bestanden hebben en je bent volledig overgeleverd aan de welwillenheid van een zorgverzekeraar om de fouten die ze maken op te lossen.
Je kunt het ook gewoon in de apotheek navragen
Wij werken met vecozo en kunnen oa mbv je sofinr nagaan waar je verzekerd ben en met welk nummer
Bij ieder recept wat ik verwerk wordt vecozo geraadpleegd voor de up to date informatie van de verzekering en het nr
AGB code staat vaak op het pasje van de verzekering
Wij werken met vecozo en kunnen oa mbv je sofinr nagaan waar je verzekerd ben en met welk nummer
Bij ieder recept wat ik verwerk wordt vecozo geraadpleegd voor de up to date informatie van de verzekering en het nr
AGB code staat vaak op het pasje van de verzekering
-
antileugens
Dank je voor die tip. Ik zal het over een paar weken navragen om te kijken of Ohra de gegevens ook inderdaad heeft aan laten passen en zal het hier laten weten.
-
Mathilde D.
Je hebt gelijk: het is raar dat wij als burgers niet kunnen opvragen wat er bij VECOZO over ons vermeld staat. Ik wist niet dat er ook informatie over betalingsachterstanden in stond.
Wat ik wel weet is:
1. dat je NAW gegevens er in staan. (en dus is dit te vinden voor de 80.000 zorgverleners in Nederland, dit is inclusief opticiens, taxibedrijven, ziekenhuizen, huisartsen, fysio, tandarts etc., dus ook bij mensen die een geheim adres hebben).
2. dat je huisarts vermeld wordt (wat hebben ze daar nu mee te maken?)
3. dat je verzekeraar er in staat.
4. dat al je aanvullende verzekeringen vermeld worden
5. dat er korte medische informatie in staat
6. dat er machtigingen in staan.
Als je wil protesteren, die dit dan via een signaal bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Alleen op die manier kan duidelijk gemaakt worden dat dit soort praktijken, namelijk het registreren zonder dat dit de burger bekend is, een einde gemaakt moet worden.
Wat ik wel weet is:
1. dat je NAW gegevens er in staan. (en dus is dit te vinden voor de 80.000 zorgverleners in Nederland, dit is inclusief opticiens, taxibedrijven, ziekenhuizen, huisartsen, fysio, tandarts etc., dus ook bij mensen die een geheim adres hebben).
2. dat je huisarts vermeld wordt (wat hebben ze daar nu mee te maken?)
3. dat je verzekeraar er in staat.
4. dat al je aanvullende verzekeringen vermeld worden
5. dat er korte medische informatie in staat
6. dat er machtigingen in staan.
Als je wil protesteren, die dit dan via een signaal bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Alleen op die manier kan duidelijk gemaakt worden dat dit soort praktijken, namelijk het registreren zonder dat dit de burger bekend is, een einde gemaakt moet worden.
En dit is ook beslist NIET het geval. Zorgverleners kunnen alleen zien waar je je basisverzekering hebt afgesloten, en welke aanvullende verzekeringen er zijn. MEER NIET!Je hebt gelijk: het is raar dat wij als burgers niet kunnen opvragen wat er bij VECOZO over ons vermeld staat. Ik wist niet dat er ook informatie over betalingsachterstanden in stond.
Gegevens worden aangeleverd door de zorgverzekeraars, VeCoZo fungeert alleen als doorgeefluik. Staat er iets fout, dan is de zorgverzekeraar verantwoordelijk voor de gegevens die de zorgverlener via VeCoZo te zien krijgt.
-
antileugens
Sorry, maar volgens zowel de Ohra als mijn nieuwe verzekeraar is dat dus WEL het geval! Daar baseerde mijn nieuwe verzekeraar zich namelijk op en beide partijen bevestigen dat deze info bij Vecozo in het bestand staat.
AGB codes zijn voor zorgverleners, praktijken en instellingen om te kunnen declareren. DEze staat dus niet op de zorgpas deze heeft niks met patienten te maken!AGB code staat vaak op het pasje van de verzekering
Vecozo wordt dan ook gebruikt om te kunnen declareren bij de zorgverzekering.
Het kan hooguit een interpretatie zijn van de einddatum van de verzekering.Sorry, maar volgens zowel de Ohra als mijn nieuwe verzekeraar is dat dus WEL het geval! Daar baseerde mijn nieuwe verzekeraar zich namelijk op en beide partijen bevestigen dat deze info bij Vecozo in het bestand staat.
Standaard kan een verzekering alleen per 01-01 worden beëindigd.
Andere mogelijkheden:
- overlijden
- emigreren
- collectief via werkgever
- en ja, uitgeschreven wegens betalingsachterstand zou ook nog kunnen
Maar daadwerkelijke info of iemand betalingsachterstand heeft is NIET te zien in VeCoZo.
precies, alleen doorgeefluik. er staan geen gegevens over betalingsachterstanden ed. Anderszijds moet je natuurlijk gewoon zorgen dat die er ook niet zijn....
We kunnen met z`n allen wel weer heel moeilijk gaan doen over privacy etc, maar ik ben als zorgverlener erg blij gezien het aantal mensen wat nog steeds niet in staat blijkt zelf wijzigingen fatsoenlijk door te geven (al dan niet bewust)...
maar wel verwachten dat als het ff kan alles voor ze geregeld wordt...
zolang deze liever-lui-dan-moe mentaliteit richting zorgveleners op zo`n grote schaal nog bestaat, sterker nog steeds erger lijkt te worden, moeten we blij zijn met vecozo, omdat anders de zorgkosten nog veel verder zouden stijgen , namelijk met een heel groot aandeel incassokosten...
We kunnen met z`n allen wel weer heel moeilijk gaan doen over privacy etc, maar ik ben als zorgverlener erg blij gezien het aantal mensen wat nog steeds niet in staat blijkt zelf wijzigingen fatsoenlijk door te geven (al dan niet bewust)...
maar wel verwachten dat als het ff kan alles voor ze geregeld wordt...
zolang deze liever-lui-dan-moe mentaliteit richting zorgveleners op zo`n grote schaal nog bestaat, sterker nog steeds erger lijkt te worden, moeten we blij zijn met vecozo, omdat anders de zorgkosten nog veel verder zouden stijgen , namelijk met een heel groot aandeel incassokosten...
-
antileugens
Mooi voorbeeld van betweterigheid. Dat ik persoonlijk die ervaring heb kan natuurlijk niet. De betweters weten het weer beter.Maar daadwerkelijke info of iemand betalingsachterstand heeft is NIET te zien in VeCoZo.
Dat heeft niets met betweters te maken, maar met eigen ervaring (jawel, ik werk met VeCoZo en weet dus precies wat daar is te vinden).Mooi voorbeeld van betweterigheid. Dat ik persoonlijk die ervaring heb kan natuurlijk niet. De betweters weten het weer beter.
jij neemt nu wel aan dat dat via Vecozo gegaan is, maar ik denk dat vecozo alleen gebruikt is om na te gaan waar de oude verzekering liep.
overigens klopt dat met CZ wel, want OHRA, Delta Lloyd en CZ zitten samen in een soort fusie, waarbij wel de eigen naam nog gehanteerd word, maar administratie centraal gaat. Als het goed is ben je daar begin van het jaar over geinformeerd. daarnaast is het ook gewoon in de media geweest.
Declareren voor deze 3 verzekeraars gaat via 1 gecombineerd uzovi code.
overigens klopt dat met CZ wel, want OHRA, Delta Lloyd en CZ zitten samen in een soort fusie, waarbij wel de eigen naam nog gehanteerd word, maar administratie centraal gaat. Als het goed is ben je daar begin van het jaar over geinformeerd. daarnaast is het ook gewoon in de media geweest.
Declareren voor deze 3 verzekeraars gaat via 1 gecombineerd uzovi code.
-
antileugens
Ik neem niks aan; het is me letterlijk zo door beide verzekeraars meegedeeld. Ohra zei zelfs dat het aanpassen van de Vecozo gegevens te lang ging duren om nog te kunnen overstappen en daarom was het verstandiger om de verzekering op te zeggen. De opzegbrief kon dan als bewijs naar de nieuwe verzekering gebruikt worden dat er geen betalingsachterstand is. Ohra zou tevens zorg dragen dat de Vecozo gegevens aangepast zouden worden.
Maar klaarblijkelijk weet jij het beter dan een ervaringsdeskundige.
Maar klaarblijkelijk weet jij het beter dan een ervaringsdeskundige.
-
antileugens
Hier overigens de letterlijke tekst uit de email:
Hartelijk dank voor uw e-mail van 19 november 2009. Hierin heeft u een vraag waarom u niet kunt overstappen naar xxxx. In deze mail geef ik u graag antwoord op uw vraag.
Wat is ons antwoord?
We hebben vandaag voor u gekeken in het landelijk systeem Vecozo. We kunnen u niet inschrijven u heeft een premieachterstand bij verzekeringsmaatschappij Ohra.
ik heb toegang tot vecozo, en ik kan nergens zien of iemand betalingsachterstanden heeft mbt premies of andere zaken.. Maar misschien hebben verzekeraars andere mogelijkheden die zorgverleners niet hebben...kan best zijn.
OHRA doet zijn best blijkbaar te zorgen dat er maatregelen genomen worden zodat er gewoon overgestapt kan worden. Behalve dat het gewoon erg slordig is dat het fout is gegaan (dat gebeurt dagelijks, op heel grote schaal, en vaak met veel vervelender gevolgen en minder bereidheid tot correctie trouwens..) kan ik er verder weinig van maken.
En tja als je er niet tegen kan in dit soort bestanden opgenomen te worden: gewoon ophouden met ademhalen, heb je nergens meer zorgen of irritatie over.
alles gaat gewoon tegenwoordig de computersystemen in, en daar worden fouten gemaakt. toen het allemaal nog op papier ging werden er ook al fouten gemaakt, die komen nu alleen sneller aan het licht wegens koppelingen ed.
vooruitgang heet dat.
OHRA doet zijn best blijkbaar te zorgen dat er maatregelen genomen worden zodat er gewoon overgestapt kan worden. Behalve dat het gewoon erg slordig is dat het fout is gegaan (dat gebeurt dagelijks, op heel grote schaal, en vaak met veel vervelender gevolgen en minder bereidheid tot correctie trouwens..) kan ik er verder weinig van maken.
En tja als je er niet tegen kan in dit soort bestanden opgenomen te worden: gewoon ophouden met ademhalen, heb je nergens meer zorgen of irritatie over.
alles gaat gewoon tegenwoordig de computersystemen in, en daar worden fouten gemaakt. toen het allemaal nog op papier ging werden er ook al fouten gemaakt, die komen nu alleen sneller aan het licht wegens koppelingen ed.
vooruitgang heet dat.
-
antileugens
Dat het gebruikt word door de zorgverzekeraars is tot daar aan toe (overigens heb ik hier volgens mij nooit toestemming voor gegeven dus hoe zit het met de wet op de privacy) maar wie kunnen hier nog meer bij? Voor je het weet kom je met andere zaken in de problemen omdat je zogenaamd een betalingsachterstand hebt.