LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VGZ Zorgverzekering

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
tuawi

VGZ Zorgverzekering

Ongelezen bericht door tuawi »

Ik ben verzekerd bij VGZ en enige weken geleden ontving ik een brief dat zij binnekort een x bedrag van mijn rekening af zouden schrijven. De eigen bijdrage die iedereen moet betalen tot aan € 155,-
Helemaal verbaasd was ik want ik had VGZ helemaal niet gemachtigd om buiten het maandelijkse bedrag geld van mijn rekening af te schrijven. Dus ik belde met de klantenservice voor opheldering. En met de mededeling dat ik hiervan dus niet gediend ben.
Het antwoord wat ik kreeg was dat ze in November 2008 een brief hadden gestuurd waarin vermeld stond dat zij het bedrag alszijnde eigen bijdrage automatisch zouden gaan incasseren. Enigsinds verbaasd was en ben ik nog steeds want dat wil dus zeggen dat ik nu de regie over mijn bankrekeing kwijt ben. En het is toch in Nederland nog altijd zo dat je daarvoor een machting dient af te geven bij de bank? Nou schijnbaar niet want ook de bank accepteerd dit gewoon. Er werd mij nog wel verteld dat ik in november 2008 had kunnen aangeven dat ik dit niet wilde. Dat is toch de omgekeerde wereld of niet? Ik vind het ronduit arrogant en onbeschofd om zo met je klanten om te gaan. Daarnaast heb ik die brief die zij gestuurd hebben nooit gezien. De dame van de klantenservice beweerde dat dit niet kon.???De brief was verstuurd dus ik moest hem gehad hebben. Punt uit. Ik heb vervolgens een klacht ingedient want dit gaat mij echt te ver. Men heeft mij toegezegd voortaan een acceptgiro te sturen maar tot op de dag van vandaag heeft VGZ niets ondernomen en blijft men gewoon incasseren. Ik ben zeer verbaasd dat dit kan? Wie heeft er nog meer deze ervaring met VGZ of ben ik de enige verzekerde die hier een probleem mee heeft en volgens VGZ niet goed kan lezen.

Mathilde D.

Re: VGZ Zorgverzekering

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ook ik ben heel verontwaardigd dat zoiets mogelijk is. Een aantal jaren geleden had ik precies dezelfde ervaring als u nu. Net als u heb ik toen ook bij de bank navraag gedaan.

Ik kan het echt niet meer volgen! Ik meen me te herinneren dat ik van de bank hoorde dat de bank alleen zo'n regeling goedkeurt als het om grote, betrouwbare bedrijven gaat, zoals nutsbedrijven en zorgverzekeraars.

Toch vind ik het net zo onacceptabel als u. >>> Is dit iets voor het TV-programma? of zijn wij de enigen?

deweid

Ongelezen bericht door deweid »

Ik maak het zelfde mee, lees onderstaande mail aan radar.

mijne dames/heren
mijn ziekte kosten verzekeraar boekt zonder mijn toestemming bedragen van mijn bankrekening af.
ik heb alleen ooit eens toestemming gegeven voor incassa van maand premie.
maar nu boeken ze eigenrisico's, niet vergoedbare medicijen en medische handeling zo maar van mijn bankrekening.
ik vind dat raar, ze komen aan MIJN geld en ik heb er geen enkele invloed op. de zorgverlener kan wel van alles in rekening brengen.
wat vind u hier van?
in afwachting van uw mail verblijf ik
met vr gr
c.r de groot

PS ik heb de incasso teruglaten boeken

Chima

Ongelezen bericht door Chima »

Ik zit ook bij het VGZ en dit is inderdaad bij mij ook gebeurt. Volgens mij hebben ze het vorig jaar ok al gedaan.
Mijn vriendin zit bij het DSW en ook daar hetzelfde verhaal. Ik denk bij de meeste zorgeverzekeingen.
Ik vind het ook niet kunnen dat er zonder toerstemming zo maar geld afgeschreven gaat worden. En brief is wel leuk maar dat is een mededeling en nog geen toestemming....

tuawi

Het lijkt mij een goed plan dat hier misschien toch eens aandacht aan word besteed.
Ik heb nu inderdaad mijn incasso ingetrokken. Dat wil overigens wel zeggen dat ik nu € 7,00 per jaar extra moet betalen aan VGZ.
Ik zie het als een soort straf omdat ik de regie over mijn eigen bankrekening wens te houden.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Ik heb een dergelijk "incidentje" ruim 10 jaar geleden meegemaakt met een grote verzekeraar (geen ziektekosten, overigens) die een machtiging had voor een maandelijkse premie.
Zonder enige vorm van aankondiging heeft men destijds een bedrag van 10.000 gulden van onze rekening gehaald wegens een aantal premies die per jaar werden betaald.
Uitleg van de verzekeraar destijds: "u heeft ons gemachtigd" (ja, voor de maandpremie, maar niet voor bedragen die niet op mijn rekening staan!)
Uitleg van de bank destijds: "wij controleren de machtiging niet en wij controleren uw saldo niet, u kunt het toch gewoon laten terugboeken?"
Helaas was het net voor het weekend, hebben we bij familie geld moeten lenen om wat boodschappen te halen. Gedurende de dagen (incl. het weekend heeft het een week geduurd) dat wij geen saldo hadden zijn uiteraard overige incasso's mislukt en daarvoor hebben sommige bedrijven boetes berekend. Waar uiteraard "niemand" zich aansprakelijk voor achtte, immers "het is uw eigen verantwoordelijkheid voor voldoende saldo te zorgen".
Sindsdien heb ik zo'n beetje alle automatische incasso's ingetrokken, maar je moet inderdaad bij veel bedrijven tegenwoordig betalen om controle over je eigen geld te mogen houden.

fairy

Ongelezen bericht door fairy »

Ik heb ook geprotesteerd bij VGZ over deze gang van zaken, kreeg vervolgens een brief dat ik voortaan alles, dus ook mijn premie, via acceptgiro moet betalen met kosten! Dan krijg ik het gevoel dat er niet gelezen wordt. Heb geen bezwaar tegen het incasseren van mijn premie, dat is immers een maandelijks vast bedrag. Wel als het om variabele bedragen gaat waarvan ik niet weet wanneer ze afgeschreven worden. Voor mij geldt ook dat het beheer van mijn rekening door mij gedaan wordt en niet door VGZ. VGZ zal net als ieder ander daar een rekening voor moeten sturen zonder extra kosten. Ik krijg de indruk dat zorgverzekeraars maar gewoon doen wat ze willen (volgens mij mag wat ze doen helemaal niet) en zolang er geen tegengas komt gaan ze lekker door. Het zou dus heel fijn zijn als radar dit oppikt en met de verzekeraar in gesprek gaat. Als laatste: ook ik kan me niet herinneren dat er een brief is geweest die deze (illegale?)handelswijze van VGZ aankondigde.

larvekar

Ongelezen bericht door larvekar »

In de algemene voorwaarden van je zorgverzekering zal je teruglezen dat een automatische incasso niet alleen geldt voor de premie, maar ook voor andere te vorderen bedragen, zoals het eigen risico of andere kosten. Hier is niets vreemds aan. Het is natuurlijk wel netjes dat de zorgverzekeraar je tijdig op de hoogte brengt van het te vorderen bedrag, alvorens hij gaat incasseren. Je kan dan nog altijd een betalingsregeling treffen.

fairy

Ongelezen bericht door fairy »

Onveranderd blijft dat ik VGZ niet gemachtigd heb om bedragen, anders dan de premie, te incasseren en dat doen ze wel. Voorwaarden of niet, ook de zorgverzekeraar moet zich aan de regels houden.

deweid

Ongelezen bericht door deweid »

toen ik de verzekering afsloot en dus mijn handtekening zette bestond de eigenrisico niet eens.

A.Warnaar

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

bij mij wordt mijn maandbedrag tussendoor nog wel eens verhoogd zonder dat ik hier bericht van krijg! Vind ik reuze vervelend. Hier horen ze mij van op de hoogte te stellen vind ik.

Verder vind ik van VGZ dat als je ze belt met een vraag vaak de verkeerde info geven waardoor je achteraf voor financiele verrassingen komt te staan.

marieke2407

Ongelezen bericht door marieke2407 »

ik zit bij het cz daarvoor had ik ook oz maar dat is samengegaan.en die sturen altijd acceptgiro;s! en mijn man bij menzis ook accept.
wat je kan doen is de bank bellen en een blokkade op vgz laten zetten,simpel,dan wordt het er niet afgetrokken...

trouwens sinds,het skimmen en er een groot aantal mensen in mijn omgeving flink de dupe zijn geworden,ben ik zo paranoide als ikw eet niet wat geworden,ik betaal alle rekeningen.
laat klein bedrag staan,klein 100 euro,of 50.
de rest naar de spaarrekening,nou dan kan een maatschapppij ook niks afboeken,en als ik weet dat we zo weggaan is er zo weer geld even naar de rekening geboekt..noem het omslachtig maar voorlopig doet iedereen hte nu zo in mijn omgeving...
beter omslachtig als al je geld van je rekening trekken ...?
wel verzekerd maar dat duurd weken!!!!!!!!!!!

mvg marieke..
ps bel naar de bank dat je niet wilt dat vgz incasseert is het al gebeurd terug boeken!

mvg marieke2407

tuawi

Ja kom op zeg, ik ben al jaren verzekerd bij VGZ. Toen ik mijn overeenkomst slot met VGZ was er niet eens sprake van een eigen risico
dat bestond toen nog niet.
Dus als de algemene voorwaarden veranderd worden met betrekking tot geld incasseren dan lijkt het mij de nornale gang van zaken dat je hiervoor moet tekenen om akkoord te gaan.
Of moet je inderdaad omslachting handelen om baas over eigen rekening te blijven,
Hoe zit het met klantvriendelijkheid en service?
VGZ heeft danwel een klantenservice maar de betekenis hiervan zouden zij eens moeten opzoeken in het woordenboek. Wellicht gaat men dan klantvriendelijk handelen.

tuawi

Heel sterk opgemerkt dat we niet meer in de 19de eeuw leven, maar dat geeft VGZ nog steeds het recht niet om zonder incasso geld te innen van mijn rekening.
Ik bepaal aan wie ik betaal en wanneer dat gaat gebeuren en niet andersom.
En het is onzin om te zeggen dat je dan niet bij VGZ zou moeten verzekeren, want mag ik je even attenderen op het feit dat niet iedereen in de positie verkeerd om zo maar overstappen van zorgverzekering. Als je chronisch ziek bent dan wil men jou niet overal, dat is ook zo 21ste eeuws!!

Als je via internet koopt dan geef je daar toestemming voor door je bestelling te plaatsen dus in mijn beleving absoluut niet te vergelijken met elkaar.

sprang1

Ongelezen bericht door sprang1 »

zo lieve mensen wat heb ik dan een geluk. bij mij incasseren ze alleen mijn maandelijkse premie maar facturen niet. Ik heb vorig jaar bij de tandarts een behandeling gehad die behoorlijk wat geld koste. voor ik mij liet behandelen heb ik met het vgz contakt gehad en de offerte doorgenomen(gebeld omdat ik zelf geen wijs kan uit al die polisomschrijvingen). ze gaven mij te kennen dat ik 75% zou vergoed krijgen maar helaas niet helemaal terug te zien op de factuur. probleem zit daarin dat mijn onder protese een frame protese is en die word niet vergoed mijn bovenprotese is een hele en die word wel vergoed. nu mag ik toch aannemen dat als ik een medewerker van vgz bel met de vraag wat ik van een bepaalde behandeling vergoed krijg dat hij datook goed uitlegd?? maar ik had zelf beter moeten lezen is hun antwoord na protest. nu is mijn rekening immiddels €950,00, eindelijk heb ik nu na ruim een jaar na vele mailtjes en brieven en ruim 5 maanden wachten telefonisch antwoord gekregen terwijl ik in veel brieven en mailtjes te kennen heb gegeven dat ik niet meer met hen telefonisch kontact wil. maar blijkbaar snappen ze dat niet. Nu kan ik gaan zitten wachten tot ik ook zo'n mooie brief krijg van een incassoburo want daar hebben ze al mee gedreigt. Of ik ga onder protest betalen met de gedachte dat ik mijn beloofde vergoeding wel nooit zal terug krijgen. (daar zullen ze wel een feestje van gaan houden.) Hoe meer ik over dit voorval nadenk hoe erger ik me hen ga ergere. Ik vind het gewoon praktijken waarvoor een normaale nedelander in de bak zou komen als hij ze zou uitvoeren. Kortom oplichterij zou je het kunnen noemen.

Ik hoop dat er nog eerlijke mensen zijn die mij een advies kunnen geven.

tuawi

Tja, dat is een nare situatie. Want je hebt niets op papier of mail behalve dan je eigen correspondentie.
Het is natuurlijk belachelijk dat je verkeerd word voorgelicht maar dat schijnt veelvuldig voor te komen bij zorgverzekeraars. Dat zorg kan je eigelijk wel weg laten want daar is in jou geval zeker geen sprake van.
Je hebt nu zorgen dat dan weer wel. Maar daar zat je vast niet op te wachten.
Maar goed als ik jou was zou ik niet gaan zitten wachten op post van een incassobureau dan lopen de kosten alleen maar hoger op.
Rechtsbijstand of Jurofoon misschien? Als je daar niets mee opschiet dan zou je ook nog eens kunnen proberen om live een goed gesprek te gaan voeren met VGZ dat lijkt mij gezien jou rekening de moeite waard om te proberen. En wellicht kan men bij Radar zelf jou van goede tips voorzien. Je zal heus niet de enige zijn die dit overkomt.
In elke geval onderneem iets!!!
Van dat geld geven ze geen feestje, daarvan geven ze dat VGZ tijdschriftje uit waar niemand op zit te wachten!

Gesloten