LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] "Voorschieten" Eigen Risico CZ???
"Voorschieten" Eigen Risico CZ???
Kan dit zomaar?
In het "CZ-klantenblaadje" van mijn moeder (63, collectief klant, naturapolis) stond een bericht over de mogelijkheid tot gespreide betaling van het eigen risico voor 2012.
Als ik haar goed heb begrepen (ik zie haar binnenkort pas weer, dan brengt ze het artikel mee), moeten zij en mijn vader hun Verplicht Eigen Risico voor 2012 als het ware aan CZ "voorschieten", óf ineens €440,- (2x € 220,-), óf € 44,- in 10 maandelijkse termijnen. Als er dan aan het einde van het jaar nog iets van over is, krijgen ze dat terug.
Ik heb nog nooit gehoord dat je een Eigen Risico moet vooruitbetalen. Kan CZ zomaar van een verzekeringnemer verlangen dat deze het eigen risico voorschiet, of hij nou zorgkosten maakt of niet? Ik vind het persoonlijk nogal onbeschoft, maar daarvoor heb ik geen "verstand van verzekeren"!
Hier het verhaal zoals het in het blaadje stondop hun site: http://www.cz.nl/consument/zorgverzeker ... -termijnen
Mag dit zomaar? En móéten ze dit bedrag überhaupt voorschieten? Zelf zit ik bij een andere verzekeraar en ik heb dit nog nooit meegemaakt!
Ergens vind ik het onbeschoft...
In het "CZ-klantenblaadje" van mijn moeder (63, collectief klant, naturapolis) stond een bericht over de mogelijkheid tot gespreide betaling van het eigen risico voor 2012.
Als ik haar goed heb begrepen (ik zie haar binnenkort pas weer, dan brengt ze het artikel mee), moeten zij en mijn vader hun Verplicht Eigen Risico voor 2012 als het ware aan CZ "voorschieten", óf ineens €440,- (2x € 220,-), óf € 44,- in 10 maandelijkse termijnen. Als er dan aan het einde van het jaar nog iets van over is, krijgen ze dat terug.
Ik heb nog nooit gehoord dat je een Eigen Risico moet vooruitbetalen. Kan CZ zomaar van een verzekeringnemer verlangen dat deze het eigen risico voorschiet, of hij nou zorgkosten maakt of niet? Ik vind het persoonlijk nogal onbeschoft, maar daarvoor heb ik geen "verstand van verzekeren"!
Hier het verhaal zoals het in het blaadje stondop hun site: http://www.cz.nl/consument/zorgverzeker ... -termijnen
Mag dit zomaar? En móéten ze dit bedrag überhaupt voorschieten? Zelf zit ik bij een andere verzekeraar en ik heb dit nog nooit meegemaakt!
Ergens vind ik het onbeschoft...
Re: "Voorschieten" Eigen Risico CZ???
In het artikel staat o.a.:
Daaruit concludeer ik dat mensen ervoor kunnen kiezen om hieraan deel te nemen en dat het dus geen verplichting is. Voor mensen die moeite hebben met dit bedrag en nu al weten het eigen risico toch te verbruiken kan dit een aardige oplossing zijn welke beter is dan bijvoorbeeld in januari of februari al het eigen risico moeten betalen.U kunt uzelf en uw verzekerde gezinsleden aanmelden voor deze regeling.
Laatst gewijzigd door Emmy75 op 28 nov 2011 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik vind het niet onbeschoft mensen kunnen op die manier hun eigen risico verspreiden over het hele jaar.
En je weet vaak zelf wel om je snel aan je eigen risico zit of niet.
En je weet vaak zelf wel om je snel aan je eigen risico zit of niet.
Is toch duidelijk, als je deze regeling kiest, dan betaal je bv voor januari €44.00,óf € 44,- in 10 maandelijkse termijnen. Als er dan aan het einde van het jaar nog iets van over is, krijgen ze dat terug.
ofwel je misschien een rekening over € 85,00 hebt.
Vind ik persoonlijk een goede oplossing.
Ik vind het net als bovenstaande personen ongehoord dat men een dergelijke communicatie in het CZ boekje opneemt. Ik vraag mij namelijk af hoeveel mensen het informatieboekje van CZ daadwerkelijk lezen. Het artikel over dit onderwerp valt eigenlijk niet echt op en de inhoud van de tekst is zo opgebouwd dat het niet iedereen zal opvallen/begrijpen. Als je bijvoorbeeld een gezin met 2 kinderen hebt dan kun je in januari een behoorlijke afschrijving verwachten. Ik kan echt niet begrijpen dat dit zomaar mag. Velen zullen denk ik erg verbaasd zijn als zij hun afschrijvingen checken.
Nou ik vind het hele zorgstelsel nogal onbeschoft, voor de basis verzekering al ongeveer 1200 euro per jaar vangen en daarbovenop (als je pech hebt) nog is 220!
Stel dat 2012 een pech jaar word voor een modaal gezin, dan ben je minimaal 2840 alleen al voor de verzekering kwijt, 236 euro per maand!
Stel dat 2012 een pech jaar word voor een modaal gezin, dan ben je minimaal 2840 alleen al voor de verzekering kwijt, 236 euro per maand!
-
Dit is een aanbod voor gespreide betaling. Zelf aanvragen van deze regeling is noodzakelijk. Dus er is geen verplichting vanuit CZ. Je ouders hoeven zich dus geen zorgen te maken.Aanmelden is eenvoudig. U kunt uzelf en uw verzekerde gezinsleden aanmelden voor deze regeling.
Aanmelden gaat eenvoudig via het aanmeldformulier gespreide betaling eigen risico.
Ik snap de Nederlander niet (meer). In een ander topic word er moord en brand geschreeuwd vanwege het eigen risico wat betaald moet worden en wat voor bepaalde inkomensgroepen (te) hoog is. Nu biedt een zorgverzekeraar hier een oplossing voor... op VRIJWILLIGE basis kun je de betaling spreiden en nu is het weer niet goedKan dit zomaar?
Ik heb Ergens vind ik het onbeschoft...
Overigens doet mijn verzekering (ondergebracht bij VGZ) dit al jaren, aan de hand van je "geschiedenis" proberen ze in te schatten of je je eigen risico gaat "opmaken" en spreiden dat automatisch al. Op het einde van het jaar krijg je een eindafrekening.
Net als bovenstaande personen ?? De meeste mensen die voor u reageerde vinden dit niet ongehoord.EMI1970 schreef:Ik vind het net als bovenstaande personen ongehoord dat men een dergelijke communicatie in het CZ boekje opneemt. .... Ik kan echt niet begrijpen dat dit zomaar mag. Velen zullen denk ik erg verbaasd zijn als zij hun afschrijvingen checken.
In de communicatie staat dat mensen ervoor kunnen kiezen en zich voor de regeling zelf dienen aan te melden als ze dit willen gebruiken. Het is dus vrijwillig en zeker niet verplicht.
Het kan een prima alternatief zijn voor mensen die het ER niet in 1x kunnen betalen en als ze toch al weten deze voor een groot deel te verbruiken waarom niet ?
Als ik het goed begrijp moet iedereen, die een extra vrijwillig risico heeft van bijv. 100 euro, begin volgend jaar ineens 320 euro voorschieten aan CZ. Geen termijnbetaling mogelijk!!
Normaal betaal je pas als een prestatie geleverd is.
Kan dit zomaar!!!
Kan dit zomaar!!!
Je krijgt je eigen bijdrage pas als je daar gebruik van maakt net zoals afgelopen jaar.cegre schreef:Als ik het goed begrijp moet iedereen, die een extra vrijwillig risico heeft van bijv. 100 euro, begin volgend jaar ineens 320 euro voorschieten aan CZ. Geen termijnbetaling mogelijk!!
Kan dit zomaar!!!
Die een extra vrijwillig risico heeft ,kan niet aan die regeling meedoencegre schreef:Als ik het goed begrijp moet iedereen, die een extra vrijwillig risico heeft van bijv. 100 euro, begin volgend jaar ineens 320 euro voorschieten aan CZ. Geen termijnbetaling mogelijk!!
Kan dit zomaar!!!
-
Nou naar mijn mening is dit gewoon een opstap naar verplicht voorschieten eigen risico en het dan aan het einde van het jaar terugbetalen als: no claim.
Pas er toch op mensen, ze gaan dit straks iedereen verplicht stellen, en zij maar rente trekken.
Pas er toch op mensen, ze gaan dit straks iedereen verplicht stellen, en zij maar rente trekken.
ik heb er wel voor gekozen om me eigen risico gespreidt te betalen.ik heb vaak al in januari me eigen risico opgemaakt, dus ik moet meteen betalen , en aangezien ik een wwbheb moet ik me eigen risico in 1 keer betalen ., ik krijg geen betalings voor elkaar,
Een modaal gezin (gezinsinkomen 33kEuro) krijgt 86 euro zorgtoeslag per maand. De totale kosten per jaar zijn dus 1808 Euro oftewel 150 euro per maand.J@@N schreef:Nou ik vind het hele zorgstelsel nogal onbeschoft, voor de basis verzekering al ongeveer 1200 euro per jaar vangen en daarbovenop (als je pech hebt) nog is 220!
Het lijkt me niet verkeerd om eigen risico voor te schieten. Want als je het geleidelijk aan betaald, voel je het niet zo hard. Het wordt gevoeliger indien je alles achteraf in de dure maand december alles moet bij betalen. Maar waar ik me wel kwaad om kan maken is, dat de kleine man het leven wel steeds moeilijker gemaakt wordt. Je bent verplicht om je te verzekeren, maar of het nu ten kosten van gas water en electra gaat boeit niemend van die maffia bende
Hoeft niet , daar kun je vrijstelling voor vragen. Een oom en neef van mij zijn (op religieuze) gronden niet verzekerd. Betalen en krijgen ook geen AOW later.Je bent verplicht om je te verzekeren
Ik werk bij de klantenservice van CZ en wil hier toch even op ingaan aangezien wij veel telefoontjes krijgen hierover.
De brief is bedoeld voor mensen die veel zorgkosten verwachten volgend jaar uit de basisverzekering zoals bijvoorbeeld medicijnen. Door het eigen risico te spreiden komen ze niet voor een kostenpost van 350 euro te staan in januari. Het is uiteraard niet verplicht om deel te nemen aan deze regeling. Overigens geldt het alleen met een eigen risico van 350 euro. Het wordt dan gespreid in 10 termijnen, de eerste termijn vindt plaats in februari.
Als blijkt aan het einde van het jaar dat het eigen risico niet volledig is opgemaakt met deze regeling wordt het resterende bedrag teruggestort.
De brief is bedoeld voor mensen die veel zorgkosten verwachten volgend jaar uit de basisverzekering zoals bijvoorbeeld medicijnen. Door het eigen risico te spreiden komen ze niet voor een kostenpost van 350 euro te staan in januari. Het is uiteraard niet verplicht om deel te nemen aan deze regeling. Overigens geldt het alleen met een eigen risico van 350 euro. Het wordt dan gespreid in 10 termijnen, de eerste termijn vindt plaats in februari.
Als blijkt aan het einde van het jaar dat het eigen risico niet volledig is opgemaakt met deze regeling wordt het resterende bedrag teruggestort.
-
Typisch hoor! In de krant werd dit zelfs als een voordeel aangemerkt, welke niet door elke verzekeraar wordt aangeboden. Dus een vrijwillige betaling in 10 termijnen is zelfs een klantentrekker, een marketingtool, om nieuwe klanten te werven en hier klaagt men erover, omdat men gewoon niet goed leest. Als achteraf blijkt dat u uw eigen bijdrage niet geheel heeft verbruikt, wordt dat weer in januari verrekend en krijgt u het teveel gestorte eigen-risico weer terug.
Trouwens, mevrouw van de klantenservice, de eerste termijn wordt in maart ingehouden en vervolgens tien maal, zodat de laatste termijn in december valt. U kent uw eigen regeling toch wel?
Trouwens, mevrouw van de klantenservice, de eerste termijn wordt in maart ingehouden en vervolgens tien maal, zodat de laatste termijn in december valt. U kent uw eigen regeling toch wel?