LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wanneer begint de verjaringstermijn van 3 jaar te lopen?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Elmootje

wanneer begint de verjaringstermijn van 3 jaar te lopen?

Ongelezen bericht door Elmootje »

Door omstandigheden hebben wij een tandartsrekening pas 7 weken na de door hen gehanteerde 3 jaar kunnen indienen. Helaas concluderen ze dan ook dat ze niet hoeven te vergoeden.

Op de site assurantietermen.nl kwam ik dit tegen, wat me niet helemaal duidelijk is:
Verjaring
Een zeker tijdsverloop waardoor bepaalde rechtsgevolgen ontstaan of verloren gaan. Bijvoorbeeld de verjaring van een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering. Hiervoor bedraagt de verjaringstermijn ingevolge art. 7:942 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek drie jaar. Deze termijn begint te lopen nadat de uitkeringsgerechtigde met de opeisbaarheid van de vordering bekend is geraakt.
Bedoelen ze dat de termijn van 3 jaar is ingegaan op het moment dat ik wist dat de rekening voor vergoeding in aanmerking kwam? Die datum kun je toch niet vaststellen? Wij dachten nl lange tijd dat hij niet vergoed zou worden door ons pakket. Of betekent het dat we hadden moeten weten dat hij wel vergoed zou worden door de algemene voorwaarden van de verzekering, en gaat de termijn van 3 jaar in op de datum van de behandeling?

Het gaat niet om een heel groot bedrag, maar ook dat is voor ons veel. Ik snap dat ze wettelijk na 3 jaar niet meer hoeven uit te keren, maar ik zou het wel zo menselijk vinden als ze dat met maar 7 weken verschil wel zouden doen (zeker met een bijgesloten verklaring).

stofzuigertje

Re: wanneer begint de verjaringstermijn van 3 jaar te lopen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Na begin behandeling gaan de 3 jaren tellen.
Als je een voorschot rekening tussendoor zou krijgen heb je meer tijd, maar U moet wel de voorwaarden van Uw verzekering lezen en tijdig insturen.

Als je te laat instuur gelden oude regels en ook eventueel eigen risico moet opnieuw berekend worden dus er zijn er die daarom een kortere tijd hebben.
Maar meestal is het dan tot 6 maanden na einde behandeling.

troubleshooter

Re: wanneer begint de verjaringstermijn van 3 jaar te lopen?

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Als er vonnis is gewezen vangt de termijn aan te lopen. Niet eerder.
Is er geen vi=onnis gewezen vangt de verjaring aan op de dag waarop de rekening is aangemaakt.

Gesloten