LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WMG-tarief

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
doreen
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2009 14:28

WMG-tarief

Ongelezen bericht door doreen »

Na kostenspecificatie van de zorgverzekeraar Agis, verbaasde het mij dat ik verschillende bedragen betaal voor hetzelfde medicijn.

Na contact met de zorgverzekeraar ontving ik dit bericht:
U betaalt voor het geneesmiddel én voor het werk van de apotheek. Voor het werk van de apotheek stelt de overheid de tarieven vast (het zogenoemde WMG-tarief). Het tarief voor een eerste aflevering is hoger dan dat voor een herhaalrecept. Er zijn ook hogere tarieven voor o.a. spoed-, avond- en weekendafleveringen. Daardoor kan de prijs voor hetzelfde middel dus verschillen.

In mijn geval bestaat ''het werk'' voor de apotheker uit het uitprinten van extra informatie van het medicijn wat ik al tig jaren gebruik plus dat er bij het medicijn altijd een gebruiksaanwijzing is bijgesloten. Grappig want het wachten bij de apotheek noem ik nou ''werk''. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er géén wachtrijen bij de apotheek zijn!!!!

We betalen ons al scheel aan de premie, het eigen risico wat dit jaar is omgehoog geschroeft naar 170 euro en dan verdient de apotheker er ook nog aan. Ik vind dit de reinste geldklopperij en consumentje pesten.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: WMG-tarief

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Het zogenaamde "receptregeltarief" bestaat al jaren. Dat houdt in dat per medicijn een vaste vergoeding voor de apotheek bij de prijs wordt opgeteld. Nieuw is sinds ca. 2 jaar dat dit tarief afhankelijk is van o.a. het tijdstip van de levering, in het weekend is het duurder. Sinds 1 januari 2011 , zie http://www.apotheek.nl/Upload/Poster%20 ... rieven.pdf varieren deze tarieven ook nog eens per apotheek en per zorgverzekeraar. Met andere woorden iemand anders betaalt voor precies hetzelfde produkt misschien een ander bedrag dan u omdat hij bij een andere zorgverzekeraar is.
Uitgebreide uitleg op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Receptregel
Het voornaamste bezwaar dat ik heb tegen dit systeem is dat door de variatie in de prijs gedacht kan worden dat de apotheek rommelt met de prijzen. Bijna niemand weet bijvoorbeeld dat de anticonceptiepil voor een heel jaar tegelijk halen veel goedkoper is. Dit komt omdat dan maar eemaal de receptregelvergoeding berekend wordt. De pil zelf is vrij goedkoop, bijvoorbeeld 5 euro voor 3 maanden, zodat een heel jaar pil vier keer 5 euro plus een keer het receptregeltarief kost ( totaal dus ca. 26 euro). Maar als je elk kwartaal de pil ophaalt kost je dat vier keer 11 euro= 44 euro.

Gesloten