LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wonen in België, toch vgz betalen?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
fergie
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2008 19:42

Wonen in België, toch vgz betalen?

Ongelezen bericht door fergie »

Sinds 2000 wonen wij in België. Het gaat om het volgende:

Ikzelf werk in Maastricht, ben bij het vgz (in Nederland -> Per maand) + in België verzekerd (Christelijke Mutualiteit) + Hospitalisatie + NOG EENS 25 euro voor de Vlaamse Zorgverzekering.

Mijn vrouw en kinderen betalen in België, ikzelf dus ook, maar nu moet mijn vrouw ook in Nederland betalen: Dit kan toch niet?!
Mijn vrouw heeft de Belgische nationaliteit en we wonen in België en TOCH moet ze NOG EENS 70 euro betalen aan het CVZ in Nederland.

Ze heeft niks te maken met Nederland, maar toch wordt ze GEDWONGEN om per maand 70 euro te betalen.

Ik heb een bezwaarschrift ingediend, maar totnutoe niks gehoord; buiten een rekening.
Per telefoon hebben ze gezegd dat het CVZ de onkosten, wat mijn vrouw in België maakt, terug moeten betalen aan België, terwijl ze alleen maar verzekerd is in België. Ze is een gewone huisvrouw en heeft dus verder geen inkomsten.

Verder krijg ik nergens antwoord op.

Hoe kan dit toch?

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Wonen in België, toch vgz betalen?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Stel deze vraag op www.zorgwet.info. Er is op die site ook een apart gedeelte voor Nederlanders in het buitenland, ik geloof zelfs per land georganiseerd.

Ik weet er niet veel van, maar ik ben bang dat de CVZ wellicht gelijk heeft. Immers: in Nederland is ook geen ziekenfondsverzekering meer, waarbij per gezin verzekerd werd. Nu moet voor ieder individu betaald worden, ook als die geen baan heeft. Zo bezien heeft uw vrouw geen baan, maar is wel verzekerd en moet dus eigenlijk betalen in Belgie. In Nederland kost een volwassene ca. 100 euro per maand. De Belgen ontvangen vermoedelijk niets van het geld dat u betaalt aan de VGZ en wat u werkgever betaalt aan Inkomens afhankelijke bijdrage. Op de site van de CVZ staat veel informatie over wonen in het buitenland.

Rosa11
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mei 2008 21:20

Re: Wonen in België, toch vgz betalen?

Ongelezen bericht door Rosa11 »

hallo,

Ik woon sinds kort ook in belgie en werk ook in Maastricht. Echter ik heb geen kinderen dus zijn er voor mij wel wat verschillen. Mij is verteld geworden dat ik verplicht ben om me te verzekeren in NL logisch want daar werk ik. Bij CM hoef ik geen enkele cent te betalen, omdat ik geen kinderen heb, maar ben wel verzekerd voor in belgie. Het is dan zo als mij iets gebeurd ook in Belgie dus dan vergoed het VGZ alles en zal haar kosten doorsturen naar CM om daar hun geld te kunnen halen, maar voor mij geen eigen kosten dus. Enigste wat ik wel raar vind is dat ik nu opeens voor een hoop dingen moet betalen bijv een bloedonderzoek bij de dokter kost mij bijna 20 of 30 euro, terwijl mijn vriend dit niet hoeft te betalen..weet niet of dat iets met deze situatie te maken heeft, maar ga dat wel uitzoeken.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Wonen in België, toch vgz betalen?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Als je werkt in Nederland, maar woont in Belgie heb je een Nederlandse zorgverzekering en kan dan ook van de Nederlandse zorg gebruik maken. Als je van de Belgische zorg gebruik wil maken moet je een bepaald formulier heben een 111-formulier of iets dergelijks. Is je dat bekend? Ik neem aan dat je die kosten terugbetaald krijgt via de Nederlandse zorgverzekeraar.

Rosa11
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mei 2008 21:20

Re: Wonen in België, toch vgz betalen?

Ongelezen bericht door Rosa11 »

Ik heb vandaag toevallig post gekregen van de CM in belgie, bijna een jaar al in belgie en nu geven zij aan dat nederland gezegd heeft het verplicht is altijd in belgie mee te verzekeren. Terwijl zij altijd tegen ons gezegd hebben dat dat niet hoeft. Ik vind dit maar raar en dat ze daar ook pas na een jaar mee komen..Wat als ons nu iets gebeurd zijn we dat gewoon niet verzekerd??

kasjuff
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2008 20:45

Re: Wonen in België, toch vgz betalen?

Ongelezen bericht door kasjuff »

Ik woon in Belgie (prov. Antwerpen) en werk in Nederland (prov. Noord-Brabant), maar ik werk slechts deeltijds - d.w.z. ik werk fulltime, maar word slechts parttime (0,6 fte) beloond, wat te maken met schaarste van betaalde banen in mijn sector, maar dit terzijde. Ik ben dus dubbel verzekerd - bij de Nederlandse zorgverzekeraar en bij de Belgische ziekenkas.

Ik heb tot nog toe geen enkel gebruik gemaakt van de Nederlandse ziektenkostenverzekering en ben ook niet van plan dat ooit te gaan doen omdat het Belgische systeem van remgeld mij zeer goed bevalt. (Dit systeem bestaat erin dat kleine medische kosten worden voorgeschoten door de verzekerde, waarna een bepaald percentage afhankelijk van soort medische zorg - zo'n 80% van huisartsconsultatie bv. - wordt terugbetaald door ziekenkas.) Voor mijn situatie is de ziektenkostenverzekering dus erg duur, maar door stom toeval kwam ik er pas achter dat er in Nederlands zoiets bestaat als zorgtoeslag! Kennelijk val ik onder de inkomensgrens om in aanmerking te komen voor een zorgtoeslag. Heb daartoe vervolgens de formulieren aangevraagd (online aanvragen kan nog niet) en zou op basis van mijn inkomen recht hebben op toeslag van 39 euro p.m. - een aangename verrassing na het betalen van die veel te dure en voor mij volstrekt nutteloze maar verplichte premie!

Maar het verhaal gaat door. Vraag 3 van het formulier 'Aanvragen Zorgtoeslag' vraagt naar de Echtgenoot of huisgenoot, verder toeslagpartner genoemd. En bij 3b loop ik al stuk - het sofinummer (nu: burgerservicenummer) v/d toeslagpartner. En die heeft ze niet, want mijn vrouw is Belgische en heeft nooit in NL gewoond of gewerkt. Nog erger wordt het bij vraag 3d: "Als de toeslagpartner . . . een Nederlandse zorgverzekering voor ziektekosten heeft, kruis dan het hokje aan." En in cursief: "Lees ook Bij vraag 3d op blz. 8 in de Toelichting". Daar lees ik vervolgens het volgende: "Heeft de toeslagpartner geen zorgverzekering volgens de Zorgverzekeringswet? [en die heeft ze niet] "Dan krijgt u beiden geen zorgtoeslag. . . . Uitzondering . . . als uw toeslagpartner militair, gemoedsbezwaarde of gedetineerd is. U krijgt dan alleen zorgtoeslag voor uzelf." Blijkbaar heb ik, omdat ik gehuwd ben, en omdat mijn vrouw de Belgische nationaliteit heeft, en ook niet in de gevangenis zit, dus ineens geen recht meer op een zorgtoeslag.

Op www.buitenland.cvz.nl > Wonen in buitenland > Werken > Werken in Nederland uit een EU-/EER-/verdragsland, staat echter dat ik wel in aanmerking kom voor de zorgtoeslag. En op www.toeslagen.nl > Veelgestelde vragen > Zorgtoeslag > Wanneer heb ik recht op zorgtoeslag? > Zorgtoeslag: wie, wat en wanneer > Speciale doelgroepen > Ik woon in het buitenland > een EU-land, een EER-land of Zwitserland, wordt dit bevestigd: "U bent verplicht verzekerd voor de zorgverzekering. U kunt net als verzekerde inwoners van Nederland zorgtoeslag krijgen. U moet dan wel aan de voorwaarden voldoen." En direct daaronder: "Is uw partner niet in Nederland verplicht verzekerd? Dan kunt u voor uw partner misschien toch zorgtoeslag krijgen. Dit is het geval als uw partner recht heeft op zorg in het land waarin hij woont, het zogenoemde woonlandpakket." Misschien toch, wat betekent dat? Waarom misschien? Uiteraard heeft mijn partner recht op zorg in het land waarin zij woont. Maar wat heeft het zgn. woonlandpakket daarmee te maken? Staat haar recht op zorg in het land waarin ze woon en werkt niet helemaal los van een woonlandpakket? De voorwaarden waaraan ik moet voldoen (weer doorgelinkt) zijn de volgende: "18 jaar of ouder" (ben ik), "Nederlandse nationaliteit" (heb ik) en de inkomenseis (voldoe ik aan), maar onder Nederlandse nationaliteit lees ik vervolgens "U moet de Nederlandse nationaliteit hebben of een verblijfsvergunning die recht geeft op toeslagen. Voor uw toeslagpartner geldt dit ook." Betekent dit dat mijn toeslagpartner de Nederlandse nationaliteit moet hebben opdat ik recht heb op een zorgtoeslag, of slechts opdat zijzelf recht heeft op een zorgtoeslag?

Ik weet nog steeds niet waar ik nu sta en of ik nu wel of geen recht heb op zorgtoeslag. Mijn rechtvaardigheidsgevoel zegt van wel, maar de toelichtingen laten voldoende interpretatiemogelijkheden openen om mij dit te ontzeggen. Ik vrees dat als ik eerlijk ben in vraag 3 van het formulier en aangeef dat ik een echtgenoot-annex-toeslagpartner heb en het vakje bij vraag 3d openlaat, er vast geconcludeerd gaat worden dat ik geen recht heb op enige toeslag. Maar ja, eigen schuld, dikke bult: ik had maar met een Nederlandse of met een gedetineerde moeten trouwen.

Maar misschien is er een achterpoortje. Onder het motto geen slapende honden wakker maken, las ik in een bericht op een internetforum zoals deze (kan helaas niet meer vinden waar precies) het advies dat het bij een internationaal huwelijk als het onze niet noodzakelijk is de fiscus hiervan op de hoogte te stellen, omdat de buitenlandse partner die in NL woont noch werkt, ook geen Nederlands BSN heeft en voor de Nederlandse fiscus dus ook (nog) niet bestaat. Ik vraag me af of dit interessant advies is, en of ik hiermee wel naar eer en geweten handel (want je antwoord toch niet helemaal correct op die vraag 3 van het formulier)… Advies graag…

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Wonen in België, toch vgz betalen?

Ongelezen bericht door bushalte »

Ik woon in Belgie, mijn vrouw is Belgische, Ik weet nog steeds niet waar ik nu sta en of ik nu wel of geen recht heb op zorgtoeslag
Dit was genoeg geweest om een reactie te krijgen.
:D
Graag gedaan.

Gesloten