Zorgverzekeraars: fysieke zorgpasjes worden vervangen door digitale in de app

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
witte angora

Zorgverzekeraars: fysieke zorgpasjes worden vervangen door digitale in de app

Ongelezen bericht door witte angora »

Ben begonnen met een aantal zorgverzekeraars te vergelijken. Een van de kanshebbers biedt geen fysieke verzekeringspas meer, enkel nog een digitale in een app. Na verder zoeken blijkt dat meerdere maatschappijen het fysieke pasje als het ware uit faseren; ze blijven geldig, maar als de geldigheidsduur verlopen is krijg je geen nieuwe meer. Dan moet je naar de app.

- Was dit al langer bekend? Ik hoor dit nu voor het eerst.
- Heeft het nut om te kiezen voor een zorgverzekeraar die nog steeds fysieke pasjes aanbiedt? Of kunnen we ervan uit gaan dat op den duur alle zorgverzekeraars gaan stoppen met fysieke pasjes, en zo ja, op welke termijn zal dat dan gebeuren?
- Hoe moeten mensen dit doen die nog steeds geen smartphone hebben? In Nederland kun je je legitimatiebewijs tonen. Aan de hand van het BSN kan een zorgverlener zien waar iemand al dan niet een zorgverzekering heeft lopen. Maar hoe moet dit als zij naar het buitenland gaan? Zit er nog verschil in Europa en buiten Europa?
- Een mogelijkheid is om het 'pasje' te downloaden en op je telefoon op te slaan. Slim voor het geval er geen internet is, of als je liever via een laptop communiceert. Maar als je ergens buiten westen ligt, hoe kan een zorgverlener in binnen- of buitenland dan bij je gegevens?

ZeerPrivé

Re: Zorgverzekeraars: fysieke zorgpasjes worden vervangen door digitale in de app

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dat uitfaseren is al jaren aan de gang. Pasjes werden ook al niet meer jaarlijks vervangen. Mensen zonder smartphone kunnen ongetwijfeld een pasje aanvragen. ALS ik zou gaan vergelijken, zou ik wel/geen fysiek pasje zeker niet mee laten wegen in mijn besluit.

Speedy123

Re: Zorgverzekeraars: fysieke zorgpasjes worden vervangen door digitale in de app

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit mijn pasje nodig gehad. In Nederland sta ik al in de systemen of wordt ik toegevoegd bij de balie. Geen pasje nodig.

Lang geleden heb ik tijdens de vakantie zorg nodig gehad in het buitenland maar dat ging gewoon via de alarmcentrale, die regelde verder alles met het ziekenhuis in het buitenland. Had geen pasje nodig. Wel mijn paspoort ter identificatie.

witte angora

Klopt, ik kwam wel iets tegen dat je ten allen tijde eerst de alarmcentrale moet bellen, anders kun je voor hoge kosten komen te staan. Maar hoe zit dat dan precies? En hoe bel je die als je niet aanspreekbaar bent?

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Voor het buitenland heb ik altijd een EHIC pas bij mij. Die moet je apart aanvragen. Het lijkt mij niet dat die pasjes niet meer aan te vragen zijn.
Qua binnenlandse pasjes gebeurd het op meer plekken. Er word al over gesproken dat ook bankpasjes zullen gaan verdwijnen. Ook de ANWB is er al gestopt met nieuwe pasjes.

Zelf kijk ik naar de vergoedingen voor aanvullende verzekeringen. Daar valt meer uit te halen dan wel of geen pasje krijgen.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Bij elke zorgverzekering krijg je de ehic, European Health Insurance Card.
Daar staan al je gegevens op. Vooral belangrijk in het buitenland..In Nederland kijkt er niemand naar. Daar gaat alles op naam, geboortedatum, adres en het bsn.
Ik heb ze digitaal, kunnen natuurlijk ook uitgeprint worden.

witte angora

Maar die EHIC staat dus op de achterkant van je zorgpas.

https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... 0het%20CAK.

ZeerPrivé

Je ziet onnodig allemaal beren op het pad. Zomaar even een willekeurige verzekeraar genomen.

Waar vind ik mijn Europese zorgverzekeringspas?

Bent u verzekerd bij Menzis? Dan vindt u uw EHIC in de Menzis-app bij 'Zorgpas'. De app kunt u downloaden op uw tablet of smartphone. Zo heeft u de EHIC altijd bij de hand. De digitale EHIC is:

gratis
ook offline beschikbaar
altijd actueel
12 maanden geldig
persoonsgebonden.

ZeerPrivé

En bij mijn zorgverzekeraar vind ik wat ik in mijn 1e reactie al schreef.

Een fysieke pas aanvragen
Als u toch graag een fysieke zorgpas wilt ontvangen, dan kan dat ook nog steeds. U kunt deze eenvoudig zelf aanvragen via MijnDSW.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

In principe ontvang je een digitale zorgpas, maar bij een heleboel zorgverzekeraars kun je nog een fysieke pas aanvragen.

ZeerPrivé

witte angora schreef:
13 nov 2024 11:07
Maar die EHIC staat dus op de achterkant van je zorgpas.

https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... 0het%20CAK.
De digitale zorgpas bestaat uit twee delen. Het ene deel is de pas die u in Nederland kunt gebruiken en het andere deel is de Europese zorgpas (EHIC).

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

witte angora schreef:
13 nov 2024 11:01
Klopt, ik kwam wel iets tegen dat je ten allen tijde eerst de alarmcentrale moet bellen, anders kun je voor hoge kosten komen te staan. Maar hoe zit dat dan precies? En hoe bel je die als je niet aanspreekbaar bent?
De centrale bepaald naar welk ziekenhuis je moet voor verdere behandeling buiten de spoedeisende hulp. Zij regelen het verder direct met het betreffende ziekenhuis. Destijds bij mij ging het met bepaalde formulieren die ze faxen waarna het ziekenhuis weet dat ze betaald zullen krijgen voor de opname en de behandeling.

Als je niet aanspreekbaar bent en je hebt geen familie of reisgezelschap, dan heb je hopelijk een hele goede reisverzekering want dan kan je echt voor hoge kosten komen te staan. En vaak moet je die ter plaatse voldoen. Dat geldt met name in landen met dure privé klinieken zoals Turkije.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Eigenlijk wat de rest zegt. En voor het buitenland, het is gewoon verstandig om altijd een kopie van je polis mee te nemen.

Liefst meerdere kopieen zodat je ze kan verspreiden voor het geval je gerold wordt of je bagage wordt gejat.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Methusalah schreef:
13 nov 2024 11:51
Eigenlijk wat de rest zegt. En voor het buitenland, het is gewoon verstandig om altijd een kopie van je polis mee te nemen.
Dat is exact wat ik al vele jaren doe. Werkt prima. Heb nog nooit een zorgpas nodig gehad in het buitenland.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dit “nieuws” is bijna ouder dan ik ben. Een pasje op aanvraag is echt niks bijzonders.
Geldt trouwens ook voor de groen kaart bij autoverzekeringen: steeds vaker geen papier meer, maar een pdf.

Als ik heel eerlijk ben vraag ik me af hoeveel stenen een ervaren forumlid op zijn wandelingen kan verzamelen :mrgreen:

ZeerPrivé

Moneyman schreef:
13 nov 2024 11:54
Methusalah schreef:
13 nov 2024 11:51
Dat is exact wat ik al vele jaren doe. Werkt prima. Heb nog nooit een zorgpas nodig gehad in het buitenland.
En je polis ooit wel nodig gehad? En waarom kopie polis en geen kopie zorgpas? (voor het geval je smartphone in de zak van een ander verdwijnt)

witte angora

Erthanax schreef:
13 nov 2024 11:56
Dit “nieuws” is bijna ouder dan ik ben. Een pasje op aanvraag is echt niks bijzonders.
Geldt trouwens ook voor de groen kaart bij autoverzekeringen: steeds vaker geen papier meer, maar een pdf.

Als ik heel eerlijk ben vraag ik me af hoeveel stenen een ervaren forumlid op zijn wandelingen kan verzamelen :mrgreen:
Als ik heel eerlijk ben heb ik altijd een plastic zorgpas gehad. Werd gewoon toegestuurd. Nog nooit heeft mijn verzekeraar verteld dat er iets als een app bestaat waar dat ding in zit. Heb er dit jaar ook nog geen bericht over gehad.

Dus ja... ik zal wel bijzondere wandelingen maken. :roll:

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Thijs124 schreef:
13 nov 2024 11:04
Bij elke zorgverzekering krijg je de ehic, European Health Insurance Card.
Daar staan al je gegevens op. Vooral belangrijk in het buitenland..In Nederland kijkt er niemand naar. Daar gaat alles op naam, geboortedatum, adres en het bsn.
Ik heb ze digitaal, kunnen natuurlijk ook uitgeprint worden.
Nee hoor, die EHIC krijg ik al jaren niet meer. Heb voor de zekerheid altijd een oud pasje erin zitten als ik naar het buitenland ga. Maar ik denk dat die ondertussen verlopen is.

ZeerPrivé

witte angora schreef:
13 nov 2024 12:42
Erthanax schreef:
13 nov 2024 11:56

Als ik heel eerlijk ben heb ik altijd een plastic zorgpas gehad. Werd gewoon toegestuurd. Nog nooit heeft mijn verzekeraar verteld dat er iets als een app bestaat waar dat ding in zit. Heb er dit jaar ook nog geen bericht over gehad.

Dus ja... ik zal wel bijzondere wandelingen maken. :roll:
WA, iedere zorgverzekeraar heeft al jaren een app voor op je smartphone. Te vinden in de Playstore.

ZeerPrivé

Zie dat in 2025 de restitutiepolis helemaal verdwenen is. Ook vintage en failliet.

Plaats reactie