LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgverzekering wijzigt kosten tussendoor, mag dat?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Kinnygirl

Zorgverzekering wijzigt kosten tussendoor, mag dat?

Ongelezen bericht door Kinnygirl »

Ik was via mijn vader verzekerd. Echter ben ik 30 geworden dus kreeg ik bericht dat ik voortaan los verzekerd word en dus meer moet gaan betalen. Kunnen ze dit tussendoor zomaar maken? Kan ik er dan ook voor kiezen naar een andere verzekering te gaan ivm de extra kosten?
Het mooiste is dat we hierover vorig jaar hebben gebeld, en ze toen zelf vertelden dat dit niet tussendoor zou gebeuren.
Laatst gewijzigd door Radar op 04 mei 2017 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

NeoDutchio

Re: Zorgverzekering wijzigt kosten tussendoor, mag dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U gaat niet meer betalen, u gaat betalen voor wat u afneemt. Tot het 30ste jaar kan je meeverzekerd worden met de hoofdverzekeraar. U betaald dan alleen de basispremie en krijgt het pakket dat de hoofdverzekeraar heeft er gratis bij. Vanaf 30 jaar zult u voor uw eigen verzekering moeten zorgen.

Ee gebeurd dus niets 'tussendoor', het gebeurd netjes vanaf uw 30ste verjaardag.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Kinnygirl schreef:Ik was via mijn vader verzekerd. Echter ben ik 30 geworden dus kreeg ik bericht dat ik voortaan los verzekerd word en dus meer moet gaan betalen. Kunnen ze dit tussendoor zomaar maken? Kan ik er dan ook voor kiezen naar een andere verzekering te gaan ivm de extra kosten?
Het mooiste is dat we hierover vorig jaar hebben gebeld, en ze toen zelf vertelden dat dit niet tussendoor zou gebeuren.
Je bent 30. Waarom zou je dan niet je eigen verzekering kunnen nemen?
Lijkt me dat dit gewoon kan en mag. Immers nemen de meeste mensen op hun 18e al een eigen verzekering...

Waarom zou de verzekeraar jou verplicht korting moeten blijven geven?

Kinnygirl

Ongelezen bericht door Kinnygirl »

Het gaat mij er om dat ik halverwege het jaar niet voor een andere verzekering kan kiezen, maar zij wel veranderingen kunnen doorvoeren ondanks we daar nog naar hadden gevraagd

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waarom zou je nu niet kunnen laten verzekeren door een willekeurige verzekeraar? Je zegt gewoon tegen de huidige verzekeraar dat je met hem geen overeenkomst hebt, en dat je een andere partij hebt. Als dit gaat om de basis verzekering, dan moet je rap zijn, want onverzekerd rondlopen kan hoge boetes betekenen.

En heb je bewijs van je stelling dat je het hele jaar verzekerd zou blijven?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Julie4444 schreef:
Kinnygirl schreef:Ik was via mijn vader verzekerd. Echter ben ik 30 geworden dus kreeg ik bericht dat ik voortaan los verzekerd word en dus meer moet gaan betalen. Kunnen ze dit tussendoor zomaar maken? Kan ik er dan ook voor kiezen naar een andere verzekering te gaan ivm de extra kosten?
Je bent 30. Waarom zou je dan niet je eigen verzekering kunnen nemen?
Lijkt me dat dit gewoon kan en mag. Immers nemen de meeste mensen op hun 18e al een eigen verzekering...
Als paps een aantrekkelijke verzekering heeft via zijn werkgever (bijvoorbeeld) wil je daar als kind natuurlijk zo lang mogelijk van profiteren. Je zou wel gek zijn om vanaf je 18e dan maar een andere verzekering te nemen.

Mijn werkgever betaalt het grootste deel van de aanvullende verzekering (meest uitgebreide pakket) plus dat we maximale collectiviteitskorting hebben, dus mijn zoon van 22 blijft lekker via mij verzekerd.

h12

Ongelezen bericht door h12 »

Vandaar dat de zorg voor andere doelgroepen onbetaalbaar wordt :x

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Kinnygirl,
Je kunt wèl opzeggen. Dit staat in de polisvoorwaarden. Houw vader is namelijk de verzekeringnemer, en jij bent de verzekerde. Als jij jezelf ergens anders verzekert, mag je vader jouw verzekering opzeggen.
Pas, er zijn wel beperkende termijnen aan verbonden!

PS dit geldt altijd voor iedereen, die bij een ander op de verzekering staat. Je kunt ook gerust een andere maatschappij nemen. Lees zelf even de polisvoorwaarden door. Als je me vertelt, welke zorgverzekeraar je nu hebt, kopieer ik hier de polisvoorwaarde, die dit regelt.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Kinnygirl schreef:Het gaat mij er om dat ik halverwege het jaar niet voor een andere verzekering kan kiezen, maar zij wel veranderingen kunnen doorvoeren ondanks we daar nog naar hadden gevraagd
Het ligt er aan wat u gevraagd heeft. Er wordt nu niets tussendoor gewijzigd, er wordt conform de voorwaarden gehandeld. Er wordt ook niets veranderd. Uw pakket blijft hetzelfde, echter, u moet gaan betalen voor wat u afneemt. U profiteerde van de dekking van uw vader, deze zal ook met een reden zijn afgesloten. En u wist dat u vanaf uw 30ste een eigen verzekering zou moeten betalen, dan had u daar aan het begin van het jaar rekening mee moeten houden.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

PS tussendoor de prijs wijzigen mag: de voorwaarden zijn namelijk zo. U mag zelf bij hen of bij een andere verzekeraar een zorgverzekering afsluiten. Wellicht kunt u op basis van een of ander lidmaatschap korting krijgen. Bedenk dat bijna iedereen minstens 5% korting krijgt. En anders kunt u misschien extra eigen risico nemen om de kosten te drukken en/of een aanvullende verzekering schrappen.

Als bewijs van het feit dat de verzekering tussentijds kan worden opgezegd: artikel 13.2c van de algemene voorwaarden van de basisverzekering van zilveren kruis. Alle zorgverzekeringen kennen ditzelfde artikelnummer.
Heeft u (verzekeringnemer) een ander dan uzelf verzekerd en heeft
deze verzekerde een andere basisverzekering afgesloten? Dan kunt u (verzekeringnemer) een brief of e-mail sturen om deze verzekering voor de verzekerde op te zeggen. Is deze opzegging bij ons binnen voor de ingangsdatum van de nieuwe basisverzekering? Dan eindigt de basisverzekering met ingang van de dag dat de verzekerde een nieuwe basisverzekering krijgt. In andere gevallen is de einddatum de eerste dag van de tweede kalendermaand die volgt op de dag waarop u (verzekeringnemer) heeft opgezegd.

PS adder onder het gras: hier wordt alleen over de BASISverzekering gesproken. Het kan zijn dat ZilverenKruis niet de opzegging van de aanvullende verzekeringen accepteert , omdat hiervoor andere voorwaarden gelden.
En hier is de overeenkomstige polisvoorwaarde van Menzis:
A7 Wanneer kunt u opzeggen?
Als u verzekeringnemer bent, kunt u:
• altijd opzeggen per 1 januari. Menzis moet uw opzegging dan op zijn laatst op 31 december
ontvangen hebben,
tussentijds de verzekering van een andere verzekerde opzeggen als die verzekerde ergens anders
een Basisverzekering heeft gesloten. De opzegging gaat in op de dag waarop de verzekerde krachtens een andere Basisverzekering verzekerd wordt. Voorwaarde is dan wel dat de opzegging voorafgaande aan die dag is ontvangen door Menzis. Als de opzegging later is ontvangen, gaat de opzegging in op de 1e dag van de 2e kalendermaand volgende op de dag waarop is opgezegd,

Ricksonja

Ongelezen bericht door Ricksonja »

Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit, het afsluiten tot 30 jaar bij de ouder, de verzekerings maatschappij vertelt hier niets over.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ricksonja schreef:Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit, het afsluiten tot 30 jaar bij de ouder, de verzekerings maatschappij vertelt hier niets over.
Dat zal onderdeel zijn van een collectieve verzekering, en die lopen doorgaans via de werkgever van een van de ouders. Daar zitten dit soort voorwaarden wel vaker in, zoals ook user GJvdZ hierboven al schreef. Die kan je dus alleen afsluiten als kind ván, dat is dus een subtiel andere polis dan de algemene die worden geadverteerd door de zorgverzekeraars, en bijvoorbeeld op hun website staan. Dit soort polissen en voorwaarden staan vaak op een aparte site waar je alleen als verzekerde toegang tot krijgt via een username en wachtwoord wat je via je werkgever krijgt. Daar zeggen maatschappijen niks over naar andere klanten, want die kunnen daar ook geen aanspraak op maken.

Gesloten