LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgverzekeringsplichtig CZ bij verblijf in buitenland?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
sfwnl
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:02

Zorgverzekeringsplichtig CZ bij verblijf in buitenland?

Ongelezen bericht door sfwnl »

Half november vertrek ik met mijn vriend voor minimaal een jaar naar het buitenland met onder andere een working holliday visa.

We willen zoveel mogelijk besparen op onze maandelijkse lasten zoals de zorgverzekering. Al een tijdje ben ik bezig met het voorbereiden van CZ op het stopzetten van mijn zorgverzekering. De eerste signalen vanuit hen waren dat bij een verblijf langer dan 3 maanden in het buitenland je niet meer zorgverzekeringsplichtig bent in Nederland. (Natuurlijk sluiten we een andere verzekering af die onze eventuele kosten in het buitenland zal dekken). Bovendien schrijven we ons uit bij het GBA, dat is verplicht bij een verblijf langer dan 8 maanden in het buitenland.

De CZ zorgverzekering van mijn vriend wordt stopgezet, daar heeft hij een bevestiging van gekregen. Ik daarentegen, kreeg gisteren een e-mail dat ik de onjuiste informatie verstrekt heb gekregen van medewerkers van het CZ en dat ik zorgverzekeringsplichtig blijf in Nederland in de tijd dat ik in het buitenland werk/reis. Dat ik, als ik mijn zorgverzekering stopzet, een boete riskeer die ik moet betalen aan het College van Zorgverzekeringen (á 130% van de maandpremie).

Ik vind deze wisselende berichten erg verwarrend. De zorgverzekering van mijn vriend kan wel stopgezet worden, ik riskeer een boete.

Ik zou graag willen weten wat mijn rechten zijn. Ben ik zorgverzekeringsplichtig op het moment dat ik een all-in verzekering heb tijdens mijn verblijf van minimaal 1 jaar in het buitenland?

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Zorgverzekeringsplichtig CZ bij verblijf in buitenland?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Het is zeker verwarrend. Probeer de site van het CVZ. In Australie schijnt de Nederlandse zorgverzekering ook te gelden, dus dan is het juist fijn om de verzekering te kunnen behouden ( zo zegt deze website)http://www.verzekeringssite.nl/blog/zor ... australie/

Bij het CVZ staat , dat het afhankelijk is van het oordeel van de SVB of u in uw omstandigheden AWBZ verzekerd blijft. ( want ik geloof dat de verplichting van een zorgverzekering afhangt van het al dan niet AWBZ verzekerd zijn. http://www.cvz.nl/verzekering/buitenlan ... buitenland
PS vooral de duur van het verblijf is van belang: korter dan 1 jaar dan altijd verplicht in NL verzekerd, anders met terugwerkende kracht verzekerd plus boete ( ca. €165 euro per maand:premie plus boete).

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Zorgverzekeringsplichtig CZ bij verblijf in buitenland?

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik daarentegen, kreeg gisteren een e-mail dat ik de onjuiste informatie verstrekt heb gekregen
Hebben ze je ook aangegeven welke informatie je verkeerd aangelever hebt ?

sfwnl
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:02

Re: Zorgverzekeringsplichtig CZ bij verblijf in buitenland?

Ongelezen bericht door sfwnl »

Ik begrijp niet waar jouw vraag vandaan komt. Ze hebben de situatie van mij en mijn vriend individueel van elkaar beoordeeld, en beide kennelijk verkeerd. Mijn vriend heeft inmiddels ook bericht van ze gehad dat zijn zorgverzekering toch niet wordt stopgezet.

Antwoord op jouw vraag: nee, omdat ik geen verkeerde informatie heb aangeleverd.

Webcareteam CZ
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 mar 2011 17:29
Contacteer:

Re: Zorgverzekeringsplichtig CZ bij verblijf in buitenland?

Ongelezen bericht door Webcareteam CZ »

Beste sfwnl,

Wij lazen uw bericht en kunnen ons goed voorstellen dat u vragen hebt over uw verzekeringsplicht bij verblijf Australië. Wij helpen u hiermee graag. Wilt u ons via e-mail uw relatienummer en telefoonnummer sturen? Dan nemen wij contact met u op. Geeft u in de e-mail alstublieft ook aan wanneer wij u het beste bereiken. Ons e-mailadres is [email protected].

Hartelijk bedankt alvast.

Met vriendelijke groeten,

Karlijn
medewerker Webcareteam CZ

sfwnl
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:02

Re: Zorgverzekeringsplichtig CZ bij verblijf in buitenland?

Ongelezen bericht door sfwnl »

Beste Karlijn,

Bedankt voor uw reactie. Ik heb echter al contact gehad met uw collega's voordat ik dit bericht plaatste. De reden dat ik hier een topic over open is omdat ik de bevindingen van andere mensen wil weten. CZ heeft mij duidelijk gemaakt hoe het zit, maar ik wil het van meerdere partijen horen, en dan het liefste uit ervaringen van anderen die er verder geen belang bij hebben.

Ik vind het namelijk vreemd dat ik in de weken naar de uiteindelijke stopzegging toe precies de tegenovergestelde berichtgeving krijg van op het moment dat ik daadwerkelijk besluit mijn zorgverzekering stop te zetten.

Sandra

Gesloten