Misleiding AFAS boekhoudsoftware
Misleiding AFAS boekhoudsoftware
Ik ben met een klein team aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de administratie voor zzp'ers te vereenvoudigen door de eigen WordPress site te koppelen aan verschillende boekhoud pakketen. Ik weet dat er veel irritatie leeft bij ondernemers als het gaat om de administratieve druk die vanuit de overheid wordt opgelegd. Dit proces eenvoudiger maken zou een deel van die irritatie kunnen wegnemen.
Wat is er aan de hand?
Zo’n twee maanden geleden verzocht mijn boekhouder mij dringend om over te stappen van mijn boekhoud- en factureringsprogramma Moneybird naar AFAS. Omdat hij daar de licenties van heeft, zou dit de administratie aanmerkelijk vereenvoudigen.
Ik besloot zijn advies op te volgen, maar gaf wel expliciet aan: “Voor mij is het essentieel dat ik periodiek automatisch facturen kan sturen voor mijn hostingabonnementen. Deze functionaliteit moet dus wel in AFAS zitten.”
Dennis moest dit even navragen, maar kreeg van AFAS de bevestiging dat dit zou werken. Toen de maand echter verstreek en de automatische facturen verstuurd moesten worden, gebeurde er niets. Nadat Dennis opnieuw verhaal ging halen bij AFAS, bleek de functionaliteit er uiteindelijk helemaal niet in te zitten.
Dennis moest dit even navragen, maar kreeg van AFAS de bevestiging dat dit zou werken. Toen de maand echter verstreek en de automatische facturen verstuurd moesten worden, gebeurde er niets. Nadat Dennis opnieuw verhaal ging halen bij AFAS, bleek de functionaliteit er uiteindelijk helemaal niet in te zitten.
Aangezien het overzetten van mijn administratie naar AFAS me veel tijd heeft gekost, informeerde ik of er een compensatie tegenover stond. AFAS had de zaken in de ‘verkoopfase’ immers heel anders voorgesteld dan ze in de werkelijkheid konden waarmaken. Maar nee.
In plaats daarvan:

Goed nieuws ?
Als AFAS dus bij de klantenwerving keihard liegt en daar dan een ‘Goed nieuws!’-berichtje over stuurt dat ‘mijn wens op de planning voor de nabije toekomst is gezet’, dan is dat in mijn ogen toch wel een heel sterk staaltje van misleiding.
Zijn er meer mensen die ervaring met AFAS hebben?
Wat is er aan de hand?
Zo’n twee maanden geleden verzocht mijn boekhouder mij dringend om over te stappen van mijn boekhoud- en factureringsprogramma Moneybird naar AFAS. Omdat hij daar de licenties van heeft, zou dit de administratie aanmerkelijk vereenvoudigen.
Ik besloot zijn advies op te volgen, maar gaf wel expliciet aan: “Voor mij is het essentieel dat ik periodiek automatisch facturen kan sturen voor mijn hostingabonnementen. Deze functionaliteit moet dus wel in AFAS zitten.”
Aangezien het overzetten van mijn administratie naar AFAS me veel tijd heeft gekost, informeerde ik of er een compensatie tegenover stond. AFAS had de zaken in de ‘verkoopfase’ immers heel anders voorgesteld dan ze in de werkelijkheid konden waarmaken. Maar nee.
In plaats daarvan:

Goed nieuws ?
Als AFAS dus bij de klantenwerving keihard liegt en daar dan een ‘Goed nieuws!’-berichtje over stuurt dat ‘mijn wens op de planning voor de nabije toekomst is gezet’, dan is dat in mijn ogen toch wel een heel sterk staaltje van misleiding.
Zijn er meer mensen die ervaring met AFAS hebben?
Laatst gewijzigd door Radar op 25 mei 2026 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd
Reden: Persoonsgegevens verwijderd
- StevieNL81
Beste antwoord
Gekozen door WP-Buddy
Re: Misleiding AFAS boekhoudsoftware
Heel bijzonder want 2 jaar geleden hebben ze dit zelf dus gepubliceerd.
Hebben op kantoor een externe van AFAS rondlopen ...zal komende week eens informeren
Je kan zelf zien in je omgeving dat het vinkje aanstaat en goed ingesteld of bestaat het vinkje daar überhaupt niet?
Hebben op kantoor een externe van AFAS rondlopen ...zal komende week eens informeren
Je kan zelf zien in je omgeving dat het vinkje aanstaat en goed ingesteld of bestaat het vinkje daar überhaupt niet?
En welke vraag heeft Dennis precies gesteld? Kan het ook niet zijn dat daar een misverstand door is ontstaan? Of heeft Dennis misschien de verkeerde licentie voor jou gebruikt? Zomaar even wat zaken die ook de oorzaak van het probleem kunnen zijn.
Dank je, ik heb de vraag doorgestuurd naar Dennis.
-
StevieNL81
In AFAS kan dit gewoon. In AFAS SB kan dit echter niet, omdat dit een uitstekende uitgeklede versie is speciaal voor Small Businesses.
Vermoedelijk zit daar de verwarring. Of dit door een verkeerde vraag van Dennis of een verkeerde interpretatie van AFAS komt ... Dunno
Vermoedelijk zit daar de verwarring. Of dit door een verkeerde vraag van Dennis of een verkeerde interpretatie van AFAS komt ... Dunno
Consumenneke
vindt dit leuk
Het was duidelijk dat ik AFAS SB nam. Ik ben een eenpitter, toch werd gezegd dat het zou kunnen. We wachten even de reactie van Dennnis af.
De reactie van Dennis:
Beste Tom
Met zeer grote verbazing lees ik de mail en bericht aan Radar waarbij zowel mijn kantoor als Dennis worden misbruikt.
Dat is stuitend en onacceptabel en daarmee is ons vertrouwen in de relatie ernstig beschadigd.
Dat AFAS niet aansluit bij de wensen en mogelijkheden kan, dat je AFAS daarop wil aanspreken is jouw keuze maar om ons, als AFAS partner daarvoor te gebruiken in onterecht.
Wij adviseerde jou al eerder om terug naar oude situatie te gaan maar blijkbaar wil je dit niet.
Hoe los je dit op met ons?
Beste Tom
Met zeer grote verbazing lees ik de mail en bericht aan Radar waarbij zowel mijn kantoor als Dennis worden misbruikt.
Dat is stuitend en onacceptabel en daarmee is ons vertrouwen in de relatie ernstig beschadigd.
Dat AFAS niet aansluit bij de wensen en mogelijkheden kan, dat je AFAS daarop wil aanspreken is jouw keuze maar om ons, als AFAS partner daarvoor te gebruiken in onterecht.
Wij adviseerde jou al eerder om terug naar oude situatie te gaan maar blijkbaar wil je dit niet.
Hoe los je dit op met ons?
-
StevieNL81
Niet AFAS heeft je verkeerd voorgelicht maar Dennis. Als professional ligt het risico dat AFAS hém verkeerd informeert toch echt bij hem. Compensatie moet dus bij je boekhouder wegkomen. Of en hoe hij dat zelf met AFAS regelt is aan hem.
En ik hoop toch echt niet dat je Dennis "misbruikt"
En ik hoop toch echt niet dat je Dennis "misbruikt"
WP-Buddy
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Zo te zien heeft Dennis eerst verkeerde informatie doorgegeven en legt hij daarna het extra werk bij de klant.
Dat is echter een compleet ander onderwerp.WP-Buddy schreef: ↑23 mei 2026 20:29Ik ben met een klein team aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de administratie voor zzp'ers te vereenvoudigen door de eigen WordPress site te koppelen aan verschillende boekhoud pakketen. Ik weet dat er veel irritatie leeft bij ondernemers als het gaat om de administratieve druk die vanuit de overheid wordt opgelegd. Dit proces eenvoudiger maken zou een deel van die irritatie kunnen wegnemen.
Zo te zien ben je ontevreden over de overheid, over AFAS en over je eigen boekhouder. En nou wil je tijd gaan steken in de koppeling van verschillende boekhoudprogramma's aan Wordpress.
Ken je de uitdrukking: choose your battles?
Ik probeer idd een bijdrage te leveren aan het oplossen van een probleem dat meerdere gebieden raakt. Dat zie je goed.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
Consumenneke
-
Methusalah
Bijzondere mail van 'Dennis'. Spreekt hij altijd over zichzelf in de derde persoon?
WP-Buddy
vindt dit leuk
-
De Posthoorn
Jij vindt het niet bijzonder dat TS op deze manier alles online gooit? Ik zou met deze zzp'er iig geen zaken willen doen. Voordat je het weet staat bij een geschil alles online, nee dank je.Methusalah schreef: ↑24 mei 2026 13:23Bijzondere mail van 'Dennis'. Spreekt hij altijd over zichzelf in de derde persoon?
-
StevieNL81
Ik heb het bericht gemeld om (in eerste instantie) de bedrijfsnaam te laten verwijderen. Ik maak niet op uit het OP dat TS wil waarschuwen tegen het boekhoud bedrijf maar eerder wil weten hoe met deze situatie om te gaan.
WP-Buddy
vindt dit leuk
Als ik iets doe wat tegen de wet is, namen of merken openbaar maken dan wil ik de screenshots wel blurren?
-
sergio1963
Ligt het aan mij ?
Maar krijg het idee dat hier niet het probleem moet worden opgelost, maar dat TS een manier gebruikt om een bedrijf zwart te maken.
Volgens mij gaat deze hele topic waarin een bedrijf en een persoon bij naam worden genoemd in tegen de regels van dit forum
Maar krijg het idee dat hier niet het probleem moet worden opgelost, maar dat TS een manier gebruikt om een bedrijf zwart te maken.
Volgens mij gaat deze hele topic waarin een bedrijf en een persoon bij naam worden genoemd in tegen de regels van dit forum
-
Consumenneke
De regel.StevieNL81 schreef: ↑24 mei 2026 13:45Ik heb het bericht gemeld om (in eerste instantie) de bedrijfsnaam te laten verwijderen.
De onderbouwing staat er bij.Belastende uitlatingen over bedrijven, instanties, diensten of producten dienen altijd te worden onderbouwd.
Elke klacht over een leverancier kan gezien worden als een manier om een bedrijf zwart te maken. Daarom is de regel dat een klacht onderbouwd moet worden.sergio1963 schreef: ↑24 mei 2026 14:08Maar krijg het idee dat hier niet het probleem moet worden opgelost, maar dat TS een manier gebruikt om een bedrijf zwart te maken.
Je mag je daar ongemakkelijk bij voelen en je mag een mening hebben, maar als je bezwaar hebt kun je dat melden via de meldknop. Een discussie in het topic werkt deraillerend.
-
StevieNL81
Nog iets meer op de inhoud:
Uit het bericht van AFAS lees ik dat het gaat om het inplannen van facturen. TS spreekt over een abonnement structuur dus periodiek automatisch factureren, wat echt iets anders is.
Als je in AFAS SB een factuur aanmaakt heb je het tab herhalen. Daar kan je een periodieke herhaling instellen. Is dat niet wat je probeert te bereiken?
Zie oa https://youtu.be/tO1pfawOB-s?is=hkbI_UW4G86epVxI
op 2m54
Uit het bericht van AFAS lees ik dat het gaat om het inplannen van facturen. TS spreekt over een abonnement structuur dus periodiek automatisch factureren, wat echt iets anders is.
Als je in AFAS SB een factuur aanmaakt heb je het tab herhalen. Daar kan je een periodieke herhaling instellen. Is dat niet wat je probeert te bereiken?
Zie oa https://youtu.be/tO1pfawOB-s?is=hkbI_UW4G86epVxI
op 2m54
Jazeker. Maar dat werkt dus niet.
Consumenneke
vindt dit leuk
En toen ik dat constateerde werd gezegd dat deze functionaliteit in de planning stond.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
StevieNL81
Heel bijzonder want 2 jaar geleden hebben ze dit zelf dus gepubliceerd.
Consumenneke
vindt dit leuk