Bron: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2870Gedupeerden aandelenlease in cassatie bij Hoge Raad
De Hoge Raad is gevraagd uitspraak te doen over aandelenlease. Belangenbehartigers van gedupeerden willen duidelijke richtlijnen voor rechters in Nederland die moeten oordelen over aandelenlease-zaken.
De meeste aandelenlease-zaken – vooral tegen Dexia - worden in Amsterdam afgehandeld. De Amsterdamse rechters hebben zelf richtlijnen hoe zij de zaken behandelen. Doorgaans ontvangen gedupeerden in Amsterdam een hogere schadevergoeding dan Dexia heeft aangeboden.
Toch oordelen niet alle rechters hetzelfde. Zo erkent de rechtbank in Almelo nog steeds niet dat de Dexia-contracten huurkoopcontracten zijn. Ook wordt de schending van de zorgplicht niet altijd op dezelfde manier beoordeeld, en evenmin zijn rechters het er over eens wat de gevolgen zijn van het feit dat de meeste aanbieders geen vergunning hadden om de aandelenlease-producten aan te bieden.
Hoewel gedupeerden niet moeten verwachten dat de Hoge Raad in één klap alle juridische problemen zal oplossen, kan een oordeel van de Hoge Raad wel voor bepaalde rechtsvragen handvatten aanreiken.
De indieners van het verzoek aan de Hoge Raad (Vereniging Consument en Geldzaken, Stichting Platform Aandelenlease, Dommerholt Advocaten te Zwolle en Leaseproces) gaan ervan uit dat de Hoge Raad binnen een termijn van 4 maanden uitspraak zal doen over de verschillende rechtsvragen. Het cassatieverzoek is gebaseerd op een zevental inmiddels afgesloten procedures die representatief zijn en waarvoor geen beroepsmogelijkheden meer bestaan.
Het zou inderdaad heel mooi zijn als de Hoge Raad op korte termijn uitspraak doet. Echter in de praktijk blijken procedures bij het hoogste rechtscollege (net zoals bij lagere rechters) vele jaren te kunnen duren voordat er een uitspraak ligt.
Mocht er een duidelijke uitspraak komen, dan is dat niet alleen goed nieuws voor gedupeerden, maar ook voor de rechters in Nederland. Rechtszaken kunnen dan eenduidiger en sneller afgehandeld worden.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Belangenbehartigers vragen oordeel Hoge Raad
Re: Belangenbehartigers vragen oordeel Hoge Raad
Jurofoon heeft ook op het initiatief gereageerd:
Jeroen,
Je kletst uit je nek. Ik kan geen cassatie in het belang der wet vragen want mijn zaak is nog onder de rechter.
Mr. Dommerholt handelt niet namens mij!!! en ook niewt namens 59500 anderen. Lijkt mij ook leuk 59500 op- en aanmerkingen van mensen die niet eens geod beseffen wat nu eingenlijk de juridische pijnpunten zijn.
Was het maar zo gemakkelijk dat je vragen kunt stellen aan de Hoge Raad en dat je dan antwoord krijgt....
Je kletst uit je nek. Ik kan geen cassatie in het belang der wet vragen want mijn zaak is nog onder de rechter.
Mr. Dommerholt handelt niet namens mij!!! en ook niewt namens 59500 anderen. Lijkt mij ook leuk 59500 op- en aanmerkingen van mensen die niet eens geod beseffen wat nu eingenlijk de juridische pijnpunten zijn.
Was het maar zo gemakkelijk dat je vragen kunt stellen aan de Hoge Raad en dat je dan antwoord krijgt....
Ik ga met jou verder ook niet in discussie, dat is zinloos.
Jeroen,
Hoewel nadere discussie inderdaad (op deze manier) zinloos lijkt te zijn, wil ik je er op attenderen dat je je schuldig maakt aan drogreden. Kun je niet gewoon toegeven dat je argumenten niet deugen en dat je je vergist hebt?
Groet,
Bromtol
Hoewel nadere discussie inderdaad (op deze manier) zinloos lijkt te zijn, wil ik je er op attenderen dat je je schuldig maakt aan drogreden. Kun je niet gewoon toegeven dat je argumenten niet deugen en dat je je vergist hebt?
Groet,
Bromtol