LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rechtszaak van vandaag

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
willem S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jul 2003 19:55

Re: rechtszaak van vandaag

Ongelezen bericht door willem S »

Tja, wat kan ik hier nog aan toevoegen!
Ze gaan eraan, hoe dan ook.... ff geduld hebben.
Groet
Willem

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: rechtszaak van vandaag

Ongelezen bericht door Piet »

Dexia en klanten kibbelen over ontbinding contracten

AMSTERDAM (ANP) - Heeft de kantonrechter in Amsterdam deze zomer nu wel of niet geoordeeld dat beleggers in aandelenlease hun contracten mogen laten ontbinden? Over die vraag kunnen Dexia Bank Nederland en een groep ontevreden beleggers het maar niet eens worden, zo bleek dinsdag voor de rechtbank in Amsterdam.

Advocaat W. Schonewille stelde namens de beleggers dat zijn cliënten met de uitspraak van de kantonrechter in de hand hun contract kunnen laten vernietigen als hun partner geen handtekening heeft gezet. Beleggen met geleend geld is een vorm van huurkoop en daarvoor moeten beide partners tekenen.

De raadslieden van Dexia geven een hele andere uitleg aan de uitspraak. Volgens de bank heeft de rechter juist geweigerd te verklaren dat beleggers hun contract kunnen vernietigen. De kantonrechter heeft wel gezegd dat het om huurkoop gaat, maar heeft daar in de ogen van Dexia geen consequenties aan durven verbinden. Dat zou onmogelijk zijn omdat de beleggers in een collectieve actie tegen de bank ageren.

Beide partijen steggelden over de uitleg van de uitspraak tijdens een kort geding, dat was aangespannen door de stichting Eegalease. Deze stichting komt op voor de partners van beleggers in aandelenlease en telt bijna 19.000 aanhangers.

Eegalease had de zaak aangespannen omdat de stichting wil dat Dexia de incassoprocedures tegen beleggers stopzet. Schonewille meent namens de stichting dat Dexia "stelselmatig tracht het recht op de collectieve actie te frustreren door tussentijds overal individuele incassoprocedures op te starten". Hij eist dat de bank de incasso’s staakt totdat de Hoge Raad een oordeel heeft geveld over de vraag of de contracten voor aandelenlease vernietigd mogen worden als de partner geen handtekening heeft gezet.

De advocaten van Dexia meldden dat de bank wil doorgaan met het innen van geld. Een verbod op incasso’s zou "bizarre consequenties in het leven roepen", aldus raadsman J. Cornegoor. Het gevolg zou zijn dat ontevreden klanten de bank juridisch kunnen aanpakken, terwijl Dexia zelf geen rechtszaken mag aanspannen tegen klanten die steken laten vallen. Volgens Dexia, dat elke maand zo’n 75 keer voor de rechter wordt gedaagd door klanten, botst dat idee met de grondwet.

De rechter doet donderdag 16 december uitspraak.

© 1996-2004 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.

Het laatste nieuws is te lezen op www.platformaandelenlease.nl

dido
Berichten: 149
Lid geworden op: 13 okt 2004 23:23

Re: rechtszaak van vandaag

Ongelezen bericht door dido »

Ik hoop dat de kranten morgen weer vol staan! :lol:

lhardeman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:33

Re: rechtszaak van vandaag

Ongelezen bericht door lhardeman »

Piet ik respecteer je berichtgeving maar zou het ook zonder reclame kunnen?????
Daar hebben we al genoeg problemen over gehad op dit forum, Radar heeft hier een aparte topic voor geopend.

Anne.

RuudVC
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 mar 2004 23:07

Re: rechtszaak van vandaag

Ongelezen bericht door RuudVC »

Piet, bedankt voor de info en het aanwezig zijn gisteren bij de rechtzaak.
Het verwijzen naar jullie overzichtelijke site is informatief en nuttig voor met name evt. nieuwkomers op dit forum.
vr. groet, Ruud

RuudVC
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 mar 2004 23:07

Re: rechtszaak van vandaag

Ongelezen bericht door RuudVC »

Kees, met jouw bovenstaande posting (die van 7 december) geef je uitstekend weer wat mijn gevoelens zijn m.b.t. deze "bank" en haar handelwijze. Thanks!
vr.groet, Ruud

bapak_kelinci
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 sep 2004 01:52

Re: rechtszaak van vandaag

Ongelezen bericht door bapak_kelinci »

Ook de slachtoffers beginnen zich steeds harder op te stellen.
De angst voor Dexia is al lange tijd voorbij.


Bij mij is die angst ondertussen voorbij en mag Dexia gaan tellen op een HEET nieuwjaar.
Wat die boevenbende met mijn priveleven heeft aangericht is echt niet meer met een som geld te vergoeden, wat mij betreft mogen ze een paar kopstukken van die bank die heel goed weten en wisten waar ze mee bezig zijn persoonlijk aansprakelijk stellen en een tijdje in het gevang stoppen.
Er zitten mensen in de gevangenis voor veel minder erge vergrijpen!!
Mede door de financiele verplichting naar DEXIA ben ik moeten verhuizen naar een ander land en zie ik nu met kerst voor het derde jaar op een rij mijn familie niet.
Bapak Kelinci

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: rechtszaak van vandaag

Ongelezen bericht door Piet »

Ditmaal zonder reclame voor PAL op verzoek van Anne.

Dexia: Vordering Eegalease is randstedelijke arrogantie

De Telegraaf 8 december 2004

Van een onzer verslaggevers

AMSTERDAM, woensdag
Dexia Bank ziet geen enkele aanleiding om leden van de stichting Eegalease te ontzien met incassoprocedures. De stichting, die de belangen behartigt van ruim 18.000 beleggers die de mist in zijn gegaan met de aandelenleaseproducten van onder meer Dexia, eiste dat gisteren in Amsterdam. Die eis is volgens de bank vooral gebaseerd op een eerdere, voor Eegalease gunstige uitspraak van de eveneens Amsterdamse kantonrechter. Dexia’s raadslieden spreken van ’randstedelijke arrogantie’.
De Amsterdamse kantonrechter oordeelde op 25 augustus dat aandelenlease – beleggen met geleend geld – een vorm is van koop op afbetaling, waarbij wettelijk ook de handtekening van de partner vereist is. Omdat die krabbel op de leasecontracten van Dexia ontbreekt, is dat volgens deze kantonrechter een reden voor ontbinding. Sindsdien bereiken Dexia per maand zo’n 75 dagvaardingen van gedupeerden die hun contract willen laten ontbinden.
Rechters in onder meer Breda, Den Haag en Maastricht kwamen tot hetzelfde oordeel. Net als twee door de commissie- Oosting – in het leven geroepen om te bemiddelen tussen banken en gedupeerden – geraadpleegde deskundigen. Rechters in Arnhem en Roermond oordeelden echter precies omgekeerd, benadrukt Dexia. „De vordering (van Eegalease) luidt dat het oordeel van de Amsterdamse kantonrechter boven elk ander oordeel zou moeten prevaleren. Men zou het een voorbeeld van randstedelijke arrogantie kunnen noemen”, aldus Dexia-advocaat Jacob Cornegoor van het (Rotterdamse) kantoor NautaDutilh, gisteren in zijn pleidooi voor de voorzieningenrechter in – opnieuw – Amsterdam.
Bovendien is ook in de hoofdstad zélf geen eenduidigheid over de vraag of aandelenlease nu wel of geen huurkoop is. Medio november, zo bleek gisteren uit een tot dusver niet-gepubliceerd vonnis, kwam een rechter in Amsterdam tot de conclusie dat de effectenlease- overeenkomst ’AEX Plus’ van een individuele klant van Dexia géén huurkoopovereenkomst betreft.

• Hamvraag in de zaak van Eegalease blijft: is aandelenlease nu wel of geen huurkoop?
FOTO: RUUD VAN DER LINDEN

Dat betekent volgens Dexia dat zijn vorderingen ’geenszins kansloos’ zijn. De bank is daarom van plan beleggers met een betalingsachterstand achter de broek te blijven zitten. Volgens Eegalease’ advocaat William Schonewille zijn er „alleen al in Amsterdam naar verluidt ruim 900 procedures aanhangig bij de sector Kanton van de rechtbank”. Door zoveel mogelijk individuele beleggers met financiële problemen in de wielen te rijden, zou Dexia een zogeheten collectieve actie van gedupeerden willen frustreren.
Ook het voorstel van rechter Branbergen om het incasso voor slechts een aantal maanden op te schorten – tot het gerechtshof zich in hoger beroep over de vraag ’wel of geen huurkoop’ heeft uitgesproken – vond geen genade in de ogen van Dexia’s raadslieden. Branbergen zei daarop te streven donderdag 16 december uitspraak te doen.

Copyright De Telegraaf

lhardeman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:33

Re: rechtszaak van vandaag

Ongelezen bericht door lhardeman »

Exclusief interview: CEO Bruneel (Deixa) over klagers Leaseverdriet


Interview te zien op de Website van rtlz onder nieuws.

Anne.

janboerefluitjes
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2004 00:26

Re: rechtszaak van vandaag

Ongelezen bericht door janboerefluitjes »

Laatst gewijzigd: 08-12-2004 16:16

Dexia ruziet met klanten over ontbinding contracten

Heeft de kantonrechter in Amsterdam deze zomer nu wel of niet geoordeeld dat beleggers in aandelenlease hun contracten mogen laten ontbinden? Over die vraag kunnen Dexia Bank Nederland en een groep ontevreden beleggers het maar niet eens worden, zo bleek dinsdag voor de rechtbank in Amsterdam.

Exclusief interview: CEO Bruneel (Deixa) over klagers Leaseverdriet
http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieu ... inding.xml

Hans A
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05 sep 2003 21:31

Re: rechtszaak van vandaag

Ongelezen bericht door Hans A »

De advocaten van Dexia meldden dat de bank wil doorgaan met het innen van geld. Een verbod op incasso’s zou "bizarre consequenties in het leven roepen", aldus raadsman J. Cornegoor. Het gevolg zou zijn dat ontevreden klanten de bank juridisch kunnen aanpakken, terwijl Dexia zelf geen rechtszaken mag aanspannen tegen klanten die steken laten vallen.
Dexia probeerd de zaak om te keren. Van de 89 produkten is bepaald dat het huurkoop betreft en dat de contracten vernietigbaar zijn.
Het is juist Dexia die steken laat vallen door te doen alsof deze uitspraak niet bestaat en pakt onterecht zijn slachtoffers aan.
Dexia wil juist voorkomen dat gedupeerde iets ondernemen. Door haar slachtoffer finacieel te ruïneren hoopt Dexia dat men niet meer in staat is een zaak aan te spannen. Dexia voelt een tijdelijk uitstel van incasso niet maar wil dit voorkomen zodat ze dit middel kan blijven gebruiken als dodelijk wapen voor haar slachtoffers!!
Wat Dexia wil is wel duidelijk: ONS geld!!!!

HET IS EN BLIJFT EENRICHTINGS VERKEER BIJ DEXIA EN BOVENDIEN BLIJVEN ZE DENKEN BOVEN DE WET TE STAAN EN ZELF REGELS OP TE KUNNEN STELLEN EN UITSPRAKEN KUNNEN VERDRAAIEN!

Als de rechter Dexia zijn zin geeft zou dat een ramp zijn. Dexia zou dan mogen blijven jagen op zijn slachtoffers ondanks de uitspaak die overduidelijk deze groep in het gelijk heeft gesteld.

rust
Berichten: 516
Lid geworden op: 13 jan 2004 21:39

Re: rechtszaak van vandaag

Ongelezen bericht door rust »

vandaag voor het eerst te maken met incassoburo. Dexia heeft raets incasso ingeschakeld om mij geld afhandig te maken dat ik niet heb.
Ik ben eegaleaser maar dat kan de dexia honden niets schelen.
Dexia is door mijn advocaat in een class action met 16 andere echtparen gedagvaard. Dus opzouten met die incassobrieven. Ik heb maar doorgestuurd naar mijn advocaat.

Flip Huizer
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 okt 2004 16:17

Re: rechtszaak van vandaag

Ongelezen bericht door Flip Huizer »

Geplaatst op 09 Nov 2004 19:18 door rust


--------------------------------------------------------------------------------

ja, met toevoeging. dexia is gedagvaard maar het kan wel een jaar duren of langer, dexia is hardleers.
Je kunt toch beter individueel rechten ! Waarom dan een Class Action ??Je betaalt een eigen bijdrage toch en je hebt een toevoeging !

In ieder geval succes.

rust
Berichten: 516
Lid geworden op: 13 jan 2004 21:39

Re: rechtszaak van vandaag

Ongelezen bericht door rust »

vergelijkbare zaken denk ik. als het uiteindelijke resultaat maar goed is.

Hans A
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05 sep 2003 21:31

Re: rechtszaak van vandaag

Ongelezen bericht door Hans A »

Over 5 dagen doet de rechter uitspraak.

Dexia probeerd de rechter te beïnvloeden door het zielepietje uit te hangen.
Dit blijkt o.a. uit de volgende opmerking van de zijde van Dexia:
De advocaten van Dexia meldden dat de bank wil doorgaan met het innen van geld. Een verbod op incasso’s zou "bizarre consequenties in het leven roepen", aldus raadsman J. Cornegoor. Het gevolg zou zijn dat ontevreden klanten de bank juridisch kunnen aanpakken, terwijl Dexia zelf geen rechtszaken mag aanspannen tegen klanten die steken laten vallen.
Hopelijk denkt de rechter hierbij ook aan de slachtoffers.
Dexia toestaan door te gaan met incassomaatregelen heeft juist bizarre gevolgen voor de gedupeerden.

Ruim 80 produkten zijn in de Eegaleasezaak als huurkoop en dus vernietigbaar verklaard. Ondanks de schriftelijke buitenrechtelijke vernietiging blijft Dexia dommertje spelen en probeerd zijn slachtoffers in het nauw te drijven.
Dit door het lukraak berekenen van forse incassokosten, bedreiging via eigen kantoor en incassoburo's.
Het meest bizarre is dat Dexia de eegaleasers een A-status bij het BKR kan bezorgen om er zeker van te zijn de slachtoffers finacieel niet meer in staat zijn om zelfstandig een rechtzaak aan te spannen!

Het toestaan van incassomaatregelen geeft een totaal ongelijke strijd!
Dexia krijgt dan alle troeven in handen:
1- D mag bedreigen
2- D mag flinke incassokosten berekenen
3- D mag slachtoffers finacieel uitschakelen
4- D mag slachtoffers een A-status bij BKR bezorgen.

Dit is een ongelijke strijd, deze middelen hebben de slachtoffers toch ook niet!!!!!!!!
Hopelijk heeft de opmerking van Dexia dat zij dan geen rechtzaken meer mag aanspannen juist de ogen van de rechter geopend!!!
Het is per slot van rekening Dexia zelf die iedere oplossing tegenwerkt:
- Wil geen schikking
- Wil geen sprongcassatie
- respecteerd de wet niet
- legt uispraken anders uit
- EN WIL ZELFS GEEN TIJDELIJKE INCASSO-STOP

Wat Dexia wil is wel duidelijk: SLAAN en er voor zorgen dat ze zelf niet terug geslagen kan worden :twisted:

En hopelijk houdt de rechter met dit alles a.s. Donderdag rekening :roll:

kliko
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 dec 2004 11:49

Re: rechtszaak van vandaag

Ongelezen bericht door kliko »

geachte aanwezigen,

ik ben persoonlijk opzoek naar foldermateriaal van legio lease rond 1999/2000, deze heb ik nodig zodat ik een rechtzaak kan aanspannen.
zou iemand me kunnen helpen dan kan ik eindelijk beginnen met de procedure.

met vriendelijke groet

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: rechtszaak van vandaag

Ongelezen bericht door Piet »

Hallo Kliko,

Kijk op http://www.freewebs.com/gedupeerd/
Hier kun je veel folders vinden.
Staat de folder die je zoekt er niet bij, laat dan even weten welke folder over welk product je zoekt.

Succes en groeten,
Piet

Ron
Berichten: 44
Lid geworden op: 18 okt 2003 23:39

Re: rechtszaak van vandaag

Ongelezen bericht door Ron »

Wie weet de lijst met ruim 80 benamingen, waarvan de rechtbank heeft bepaald dat het huurkoopprodukten betreft.

Gesloten