Niet werkende liften

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Speedy123

Re: Niet werkende liften

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ron5300 schreef:
22 sep 2026 13:07
Ik vraag me wel af of dit item representatief voor het gros van de flatgebouwen is omdat liften over het algemeen geen of zeer weinig storingen vertonen.
Ik heb in mijn leven in drie verschillende appartementencomplexen gewoond. Het eerste gebouw was van een woningbouwvereniging, gebouwd eind jaren zestig. De tweede was een moderne, luxe woontoren in het hartje van Rotterdam en de derde is een koopappartement in Zoetermeer.

Bij alle drie hadden we een paar keer per jaar storing aan de lift.

Vragen we aan AI waarom dit zo vaak voorkomt:
1. Problemen met de deuren (de nummer 1 oorzaak)

Ruim 75% van alle liftstoringen heeft te maken met de liftdeuren. Geblokkeerde sensoren: Vuil, stof of achtergelaten afval in de deurdorpel (de gleuf waar de deur doorheen glijdt) blokkeert de fotocel of de mechanische beveiliging. Deur handmatig tegenhouden: Het herhaaldelijk fysiek tegenhouden van de deuren om op iemand te wachten, ontregelt de elektronische timers en de motor die de deuren aanstuurt.

2. Verkeerd gebruik en overbelasting

Liften zijn ontworpen voor specifieke gewichten en handelingen. Overbelasting: Te veel mensen of zware spullen (zoals bij een verhuizing) activeren de gewichtssensoren, waardoor de lift weigert te vertrekken. Vandalisme of ruw gebruik: Hard tegen de deuren duwen, springen in de liftkooi of te hard op de knoppen drukken kan de gevoelige sensoren uit hun balans brengen.

3. Slijtage van mechanische onderdelen

Een lift maakt duizenden ritten per week. Onderdelen die constant in beweging zijn, verslijten simpelweg door gebruik:Kabels en geleiders: Deze rekken uit of raken na verloop van tijd minder goed gesmeerd.Remmen en aandrijving: Na miljoenen starts en stops moeten deze tijdig worden afgesteld of vervangen.

4. Gevoelige elektronica en softwarefouten

Moderne liften zijn rijdende computers.Veiligheidscircuit: Een lift heeft tientallen microschakelaars. Als één schakelaar (bijvoorbeeld door een micro-verschuiving van het gebouw) registreert dat een deur niet 100% dicht zit, blokkeert de lift direct uit veiligheid. Stroomstoringen: Korte spanningsdips in het elektriciteitsnetwerk kunnen de besturingscomputer van de lift resetten of in een foutmodus dwingen.

5. Achterstallig of complex onderhoud

Ouderdom: Oudere liften hebben vaker storingen omdat onderdelen moeilijker te verkrijgen zijn en de techniek gevoeliger is voor temperatuurschommelingen. Gebrek aan preventief onderhoud: Als een lift niet regelmatig wordt nagekeken en gesmeerd, stapelen kleine foutjes zich op tot een grote storing.
En daar gaan we al. Een deel van de storingen wordt veroorzaakt door de lift gebruikers zelf.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

De Posthoorn schreef:
22 sep 2026 12:47
witte angora schreef:
22 sep 2026 10:06

Grappig, de negativiteit van meerdere mensen.

Je wéét dat je ouder wordt, schrijf je gewoon ruim op tijd in, en tegen dat je het nodig hebt sta je heus wel bovenaan.

EInd van het jaar kom ik in een levensloopbestendige woning in Limburg terecht. Nou is er aan die woning wel wat aan te merken als je het over levensloopbestendig hebt, maar er is een slaapkamer beneden, badkamer ook. Stond 13 jaar ingeschreven, maar plek 2/3 voor 6 woningen, waarbij nr 1. blijkbaar urgentie had, is alleszins netjes. En meteen van het gas af, dat ook nog. Officiële parkeerplaats in de tuin, hoekwoning, flinke tuin, rustige en groene omgeving, supermarkt op loopafstand, wat wil je nog meer?

Iedereen hier in het dorp die die plaats kent (en dat blijken er aardig wat te zijn) zegt dat het de juiste keuze is voor me.

Beetje meer naar de mogelijkheden kijken, in plaats de focus te leggen op allerlei denkbeeldige beren.
Je gaat er voor het gemak aan voorbij dat jij met niets of niemand rekening hoeft te houden. Je werkt niet, je hebt geen partner en geen kinderen. Dus jij kan overal gaan wonen waar jij wilt. Vreemd trouwens dat jij 13 jaar hebt opgebouwd, want vlg mij ben je een jaar of 5-6 geleden nog verhuisd.
Niet vreemd, want sta in verschillende regio's ingeschreven.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Speedy123 schreef:
22 sep 2026 13:24

En daar gaan we al. Een deel van de storingen wordt veroorzaakt door de lift gebruikers zelf.
En dus eigen schuld, dikke bult. Ga maar gewoon traplopen, is ook beter voor het klimaat trouwens.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

J. Deltoer schreef:
22 sep 2026 14:50
Speedy123 schreef:
22 sep 2026 13:24

En dus eigen schuld, dikke bult. Ga maar gewoon traplopen, is ook beter voor het klimaat trouwens.
Dat zeg ik niet. Ik stel alleen dat er diverse oorzaken van liftstoringen zijn inclusief problemen die veroorzaakt worden door de gebruikers van de lift zelf.

Ik woon in een koopappartement en daardoor ben ik samen met de andere eigenaren zelf verantwoordelijk voor de lift. Maar ons lukt het ook niet om deze storingsvrij te houden. Ondanks dat we genoeg geld ervoor beschikbaar hebben en we inmiddels van onderhoudsfirma gewisseld zijn.

Storingen zullen altijd voorkomen en ja, soms duurt het even voordat ze verholpen zijn. Dat is inherent aan een lift, ze zijn storingsgevoelig door diverse oorzaken.

Meteen naar de verhuurders wijzen heeft dan weinig nut. Ook die kunnen niet toveren.

Plaats reactie