LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
08 mei 2020 09:41
Of,wat in je verhaal ontbreekt: een minimum aantal vierkante meters per persoon. Dertig personen in de horeca is een onmogelijk getal; in kleine ruimte kun je het niet kwijt, en in grote ruimtes kunnen er makkelijk veel meer bij.

Dat minimum kun je op een later tijdstip terug brengen van 10 naar 8 naar 5 of zo.
je hebt niet begrepen dat het getal 30 een maximum is? :wink:
Dus je bent niet verplicht om de 30 te halen ..

hoe zie je dat voor je? iedereen gaat m2 tellen?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
08 mei 2020 09:41
Of een minimum aantal vierkante meters per persoon. Dertig personen in de horeca, vergadercentra en dergelijke is een onmogelijk getal; in kleine ruimte kun je het niet kwijt, en in grote ruimtes kunnen er makkelijk veel meer bij. Dat minimum kun je op een later tijdstip terug brengen van 10 naar 8 naar 5 of zo.
Dank je. Waarbij ik zelf dan 6,25 vierkante meter per persoon aan zou houden om mee te starten: 1,5 meter afstand plus 1 meter voor jezelf = 2,5. Bij 1 meter afstand is het nog makkelijker: 4 vierkante meter per persoon.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Bij de C&A deden ze dan weer 1 persoon per 25m2. Terwijl de brancheorganisaties aangaven 1 per 10 m2.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Even een snelle berekening met het getal pi: een afstand van 1,5 meter levert een oppervlakte op van zon 4,7 vierkante meter. Met loop/bewegingsruimte en alles mee kom je dan inderdaad op een oppervlakte van 6,5-8 vierkante meter per persoon uit.

Een onderneming met 30 vierkante meter publieksruimte kan dan zo'n 4-5 gasten ontvangen. Met 100 vierkante meter worden het er 12-15. En met 200 vierkante meter kom je op dat maximum van 30 uit. Heb je 1500 vierkante meter (die ruimtes zijn er, en er zijn nog grotere, dan kun je er iets meer dan 200 kwijt.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

angel1978 schreef:
08 mei 2020 09:29
Dat zou betekenen dat iedereen letterlijk met de minister zelf zou moeten praten of alleen gebruik moet maken van transcripties van uitspraken.. Weet niet of dat haalbaar is :mrgreen:
Nee, niet echt.

Even een anekdote tussendoor. Een paar jaar geleden werd ik, honden uitlatend, in het park aangevallen door zwarte vogel, ik noemde het een kraai, met een nest. Dus ik plaatste een waarschuwing op onze lokale facebookpagina, want voor kinderen is dat best wel eng.
Nog diezelfde dag krijg ik een telefoontje van het AD. Ze wilden hierover een artikeltje plaatsen en vroegen of ze me telefonisch mochten interviewen. Dus ik vertel het verhaal. Staat er de volgende dag een artikel in de krant over een buizerd die mensen aanvalt in het park en dat ik de mensen adviseer om er voorlopig weg te blijven. Ze doen daarbij net of ze je letterlijk citeren en plaatsen daar dan nog je naam bij.

Dus ik bedoel maar :lol:

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
08 mei 2020 09:44
witte angora schreef:
08 mei 2020 09:41
Of,wat in je verhaal ontbreekt: een minimum aantal vierkante meters per persoon. Dertig personen in de horeca is een onmogelijk getal; in kleine ruimte kun je het niet kwijt, en in grote ruimtes kunnen er makkelijk veel meer bij.

Dat minimum kun je op een later tijdstip terug brengen van 10 naar 8 naar 5 of zo.
je hebt niet begrepen dat het getal 30 een maximum is? :wink:
Dus je bent niet verplicht om de 30 te halen ..

hoe zie je dat voor je? iedereen gaat m2 tellen?
Ik mag toch aannemen dat een bedrijf uitstekend weet hoeveel vierkante meters er zijn, of mis ik iets?

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

mh73 schreef:
08 mei 2020 09:53
Dus ik bedoel maar :lol:
Blijf weg van het AD? :lol:

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
08 mei 2020 09:54
angel1978 schreef:
08 mei 2020 09:44
witte angora schreef:
08 mei 2020 09:41
Of,wat in je verhaal ontbreekt: een minimum aantal vierkante meters per persoon. Dertig personen in de horeca is een onmogelijk getal; in kleine ruimte kun je het niet kwijt, en in grote ruimtes kunnen er makkelijk veel meer bij.

Dat minimum kun je op een later tijdstip terug brengen van 10 naar 8 naar 5 of zo.
je hebt niet begrepen dat het getal 30 een maximum is? :wink:
Dus je bent niet verplicht om de 30 te halen ..

hoe zie je dat voor je? iedereen gaat m2 tellen?
Ik mag toch aannemen dat een bedrijf uitstekend weet hoeveel vierkante meters er zijn, of mis ik iets?
Maatregelen hoeven niet handhaafbaar te zijn?
Ik weet dat andere landen ook gewoon maatregelen instellen die niet te handhaven zijn, maar toch.. misschien wel handig.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoezo is een x-aantal vierkante meters per persoon niet te handhaven? Een onderneming weet exact hoeveel vierkante meter publieksruimte er is. Hang er een cijfertje aan: 1 bezoeker per 5, 7, 8, 10 vierkante meter. Dan weet je precies hoeveel mensen er naar binnen kunnen. Dat print je op een paar A-viertjes, en daar behang je de ramen en de deuren mee. Plus, in het geval van horeca, het verzoek om te reserveren. Elders kan er een wachtrij op straat worden gevormd.

Je gaat me toch niet vertellen dat het bovenstaande nieuw licht is voor je? Hoezo is dit niet te handhaven?

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
08 mei 2020 10:07
Hoezo is een x-aantal vierkante meters per persoon niet te handhaven? Een onderneming weet exact hoeveel vierkante meter publieksruimte er is. Hang er een cijfertje aan: 1 bezoeker per 5, 7, 8, 10 vierkante meter. Dan weet je precies hoeveel mensen er naar binnen kunnen. Dat print je op een paar A-viertjes, en daar behang je de ramen en de deuren mee. Plus, in het geval van horeca, het verzoek om te reserveren. Elders kan er een wachtrij op straat worden gevormd.

Je gaat me toch niet vertellen dat het bovenstaande nieuw licht is voor je? Hoezo is dit niet te handhaven?
Denk eens iets verder na..
Maar het maakt ook niet uit.. het is ook veel beter om het vooral ingewikkeld te maken :mrgreen: Anders houd je niets meer over om over te miepen.

ZeerPrivé
Berichten: 6078
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

mh73 schreef:
08 mei 2020 09:21
angel1978 schreef:
08 mei 2020 09:14
waar heb je dat gelezen?
Ik lees wel dat hij naar 1700 bedden structureel wil, maar nergens dat hij daar de versoepeling van de lockdown aan hangt.

Het stond in het liveblog van het AD. Ik heb daarom ook heel voorzichtig geschreven 'lijkt', omdat ik weet hoe een uitspraak aan betekenis kan veranderen door een verkeerde of andere weergave in de media.

In de letterlijke tekst van de persconferentie staat dit er over:

En toch, het virus is niet weg. Weer meer ziekenhuisopnames, weer meer IC-opnames. Het kan. Want zolang er geen vaccin is, of een behandeling, is het virus onder ons en zullen mensen ziek worden. En daarop willen we voorbereid zijn, op zo'n manier dat zoveel als mogelijk de reguliere zorg – die straks weer is opgestart – kan doorgaan. En daarom gaan we samen met de ziekenhuizen, artsen, verpleegkundigen er zorg voor dragen dat het aantal plekken op de intensive care flexibel opgehoogd kunnen worden naar zo’n 1700. Daarnaast kijken we hoe een verdere opschaling kan worden gerealiseerd. Want voldoende capaciteit blijft een van de ankerpunten, die zekerheid en houvast geeft op weg naar die controlefase. Ik hecht er aan te blijven benadrukken dat wij bij alle scenario’s voor de toekomst de draagkracht van verpleegkundigen en artsen serieus te nemen hebben en dat we hen bij de uitwerking zullen blijven betrekken.

Volledige letterlijke tekst van de persconferentie van 6 mei j.l. https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ad-kabinet

Ik heb niet het hele stuk gelezen, dus kan zijn dat er nog ergens in de tekst iets staat over IC bedden en lockdown.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

witte angora schreef:
08 mei 2020 10:07
Hoezo is een x-aantal vierkante meters per persoon niet te handhaven? Een onderneming weet exact hoeveel vierkante meter publieksruimte er is. Hang er een cijfertje aan: 1 bezoeker per 5, 7, 8, 10 vierkante meter. Dan weet je precies hoeveel mensen er naar binnen kunnen. Dat print je op een paar A-viertjes, en daar behang je de ramen en de deuren mee. Plus, in het geval van horeca, het verzoek om te reserveren. Elders kan er een wachtrij op straat worden gevormd.

Hoezo is dit niet te handhaven?

In mijn winkel mogen 5 klanten. Dat is in een kleinere ruimte met 1 oogopslag in de gaten te houden.

Maar eerder deze week was ik in een grotere kledingzaak. Er mochten 22 mensen tegelijk binnen zijn. Dat werd goed in de gaten gehouden.
Eenmaal binnen is het daar lastig om alles in het oog te houden: een grotere ruimte, en hoe zorg je ervoor dat het winkelend publiek zich verspreidt? Hoe zorg je ervoor dat de klanten die binnen zijjn zich niet allemaal tegelijk op het rek met de uitverkoop storten?
In de praktijk is dat lastiger dan je denkt.

ZeerPrivé
Berichten: 6078
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

In de praktijk werd het inderdaad niet. Alleen de instroom wordt geregeld, in de winkel wordt er zowel door de klanten als door het personeel helemaal niet opgelet. Heb de afgelopen weken verschillende winkels geprobeerd, voor risicogroepen is het gewoon niet verantwoord.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
08 mei 2020 10:26
witte angora schreef:
08 mei 2020 10:07
Hoezo is een x-aantal vierkante meters per persoon niet te handhaven? Een onderneming weet exact hoeveel vierkante meter publieksruimte er is. Hang er een cijfertje aan: 1 bezoeker per 5, 7, 8, 10 vierkante meter. Dan weet je precies hoeveel mensen er naar binnen kunnen. Dat print je op een paar A-viertjes, en daar behang je de ramen en de deuren mee. Plus, in het geval van horeca, het verzoek om te reserveren. Elders kan er een wachtrij op straat worden gevormd.

Je gaat me toch niet vertellen dat het bovenstaande nieuw licht is voor je? Hoezo is dit niet te handhaven?
Denk eens iets verder na..
Maar het maakt ook niet uit.. het is ook veel beter om het vooral ingewikkeld te maken :mrgreen: Anders houd je niets meer over om over te miepen.
Precies wat anderen hier boven me zeggen. Het gaat om de instroom, en verder wordt er gehoopt dat mensen hun gezonde verstand te gebruiken. Heeft niks met maken met het moeilijker maken dan het is. Het is een kwestie van even nadenken.

Of ben je het van gisteren vergeten? Hoe je over me heen viel? De dingen waar ik mee zat, waar ik vragen over stelde, waar ik zorgen over had, die ik niet begreep, werden diezelfde dag nog besproken, tot in de Tweede Kamer aan toe. Denk jij nu echt dat iedereen massaal reageert op iemand die zich op het Radarforum presenteert als een autistische witte Turkse Angora-kater? Welnee, die vragen, zorgen, twijfels, liepen door de hele maatschappij heen. Ik was dus lang niet de enige die veel dingen niet begreep.

Misschien begrijp je zelf dingen niet zo heel goed?

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
08 mei 2020 11:26
In de praktijk werd het inderdaad niet. Alleen de instroom wordt geregeld, in de winkel wordt er zowel door de klanten als door het personeel helemaal niet opgelet. Heb de afgelopen weken verschillende winkels geprobeerd, voor risicogroepen is het gewoon niet verantwoord.
Het is in zekere zin ook niets veel meer dan schijnveiligheid, met dien verstande: als je onbeperkt mensen toe zou laten, zitten er gegarandeerd een paar tussen met 'iets' onder de leden. Met de huidige quota is de kans daarop, denk ik, een stuk kleiner.

Toch merk ik wel dat steeds meer mensen nog maar weinig waarde hechten aan verschillende maatregelen. Karretjes schoonmaken, mondkapjes: mensen geloven er niet meer in.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

En laten we vooral ook niet vergeten dat het virus nog volop rondwaart en dat nog ruim 90% , zover we nu weten, niet besmet is.
Het testen zal pas uitsluitsel geven.
Dus ...voorzichtigheid blijft geboden .

Lowieze
Berichten: 6879
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Laten we ook niet vergeten dat het overgrote deel van de mensen die besmet waren weer genezen zijn of zelfs niet eens ernstig ziek geweest zijn.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Niet alleen de ophokplicht. Wil ik vanmorgen een pot witte bonen in tomatensaus halen voor het avondeten, met een salade van komkommer, tomaat en kaasblokjes: de potjes zijn uitverkocht.

Dan ben ik niet eens afhankelijk van werktijden, ik kan desnoods nog naar een andere supermarkt, of nog een derde of een vierde.

Gisteren de laatste gist uit de omgeving weten te scoren, was er net op tijd bij dankzij een bericht in het FD. En die gist wordt, aangezien dat vrij lastig te produceren is, voorlopig slecht leverbaar.

Gisteren een afspraak moeten maken met de fietsenmaker omdat een haastjakker op de racefiets mijn fiets zo nodig aan gort moest rijden.

Vanmorgen in het tuincentrum 3 tomatenplantjes gehaald. Denk je voor de kortste rij te kiezen. Staat er voor je een dame met duidelijk een aandachtstekort. De irritatie groeide, niet alleen bij mij, maar ook achter me en bij de kassamedewerkster. Uiteindelijk werd er iemand bij gehaald om mevrouw 'weg te werken'.

Enzovoorts, enzovoorts.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het protocol voor zwembaden is intussen ook bekend:
Reserveer van tevoren, kom niet met het openbaar vervoer en thuis plassen, omkleden en douchen. Zo ziet naar het zwembad gaan eruit als de zwembaden op 11 mei weer open mogen, blijkt uit een protocol dat de Koninklijke Nederlandse Zwembond (KNZB) zojuist heeft gepresenteerd.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... l-zwembond
Je wordt kennelijk geacht in je zwembroek naar het zwembad te gaan. Geen idee hoe nudisten het dan moeten doen... :lol: En mag je nog wel je sokken en schoenen aan en uit doen, of valt dat ook onder 'omkleden'?

Wat de KNZB trouwens over vervoer te vertellen heeft is me een raadsel. Kunnen de OV-bedrijven dat zelf niet meer?

Lowieze
Berichten: 6879
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Misschien moet u eens gaan denken in oplossingen Witte Angora, i.p.v. steeds maar problemen bedenken.
U maakt het u wel bijzonder moeilijk op deze manier, kost bovendien veel energie die u vast wel beter kunt gebruiken.

Gesloten