LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Obelix1 schreef:
17 mar 2020 19:39
Dan zeg ik voorbarig, de levensverwachting zal dan ook bijgesteld moeten worden. Dus eerder pensioen en minder lang werken.
Neem ook even de huidige beurskoersen, en bijbehorende dekkingsgraad van pensioenen mee. Wellicht compenseert dat bijgestelde levensverwachting al

Cro
Berichten: 2146
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Cro »

Obelix1 schreef:
17 mar 2020 19:39
Lady1234 schreef:
17 mar 2020 18:45
Er overlijden ruim 150.000 mensen per jaar in Nederland aan van alles en nog wat. Nu zal ongetwijfeld een deel daarvan aan corona overlijden en minder aan andere ellende.
Dat is een statistiek gegeven over het jaar 2019, toen hadden we geen Corona.
Nu 2020 komt er nog eens 2% aan Corona ongevallen bij en dan zijn het toch wel erg veel mensen die dan dood gaan. Maar de cijfers kunnen pas opgesteld worden na dit boekjaar.

Dan zeg ik voorbarig, de levensverwachting zal dan ook bijgesteld moeten worden. Dus eerder pensioen en minder lang werken.

Dat zeg ik @Erthanax, 65 jaar plus 22,4 is 87,4 jaar in mijn vorige post. Precies hetzelfde, wat frappant.
Dat is maar de vraag, iemand die vandaag aan Corona overlijd zou misschien anders volgende week aan een long ontsteking zijn overleden. Je kan dus niet zomaar stellen dat er nog 2% bijkomt, mogelijk zijn een aanzienlijk deel van die mensen namelijk mensen die anders ook vrij binnenkort overleden zouden zijn door andere gezondheidsperikelen, daarnaast is het nog maar de vraag of die 2% wel klopt, mogelijk is die wel voor te laag ingeschat of anderzijds veel te hoog geschat.

Als je dit wil doorrekenen, neem dan wel alle benodigde variabelen mee en ga niet 'kersenplukken' naar alleen de variabelen die jou handig uitkomen.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Die 2% heeft @Erthanax zelf ergens genoemd, ik heb het gemakshalve maar van hem aangenomen. Ik denk zelf dat het veel lager uitpakt, maar het is koffiedik kijken met veel variabelen en invloeden van buitenaf.

Kersen, nu je er over begint....Africa doet het goed, heerlijk.
https://www.agf.nl/article/9038643/zuid ... tse-markt/

Ik ben virusvrij, de omgeving ook, en dan die kersen erbij....ik blijf op mijn plek.

Erthanax
Berichten: 10066
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

In Afrika zijn nog weinig besmettingen, maar met een belangrijke kanttekening.

Wilma2020
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2020 20:11

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Wilma2020 »

ik heb een doorlopende anwb annuleringsverzekering,ik krijg nu echter niets vergoedt bij code rood omdat ik volgens hen een aanvullende verzekering had moeten afsluiten. Dit is mij nooit vertelt bij het afsluiten. ik ben ervan uit gegaan dat ik bij code rood mijn reis vergoedt zou krijgen. hoe kan de anwb volgens de consumentenbond als beste uit de test komen als er haken en ogen aan hun annuleringsverzekering zit.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Door gebrek aan capaciteit worden er nu geen bevolkingsonderzoeken gedaan naar borstkanker-darmkanker en baarmoederhalskanker.
Dit gaat uiteraard ook weer consequenties krijgen.
Zorgelijk.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Erthanax schreef:
17 mar 2020 20:31
In Afrika zijn nog weinig besmettingen, maar met een belangrijke kanttekening.
Klopt, en daar huiver ik voor. Ik kan gelukkig uitwijken en dat heb ik ook gedaan, het is zorgwekkend en ik neem geen risico.

Volgens mij hadden ze die mensen moeten blokken en in quarantaine zetten die terug kwamen uit China. Een vergissing... en kan het hele land op zijn kop zetten, ik ga daar niet op zitten wachten.

Ik zit momenteel hoog in de bergen op Santo Antão, zo`n 3 kilometer hoog. Heb dus het overzicht en gedraag me als een steenbok, mijn sterrenbeeld. Ik wil ook niet immuun worden, dat gokspelletje laat ik aan andere over.

Africa is groot, heel groot.

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zondagochtend dacht de GGD nog dat er minimaal 6000 gevallen (iets meer dan duizend waren er geregistreerd) van Corona zijn of zijn geweest in Nederland. Op dat moment waren er 20 doden, welke allen onderliggende gezondheidsklachten hadden. Volgens mij kom je op dat moment dus tot maximaal 0,33% als sterftecijfer. Niet meegenomen dat Corona in de meeste gevallen niet de doodsoorzaak is, maar puur de druppel die de emmer deed overlopen. Een nieuw cijfer heeft de GGD nog niet bekend gemaakt, maar gezien het huidige aantal dodelijke slachtoffers, zou dit zomaar 2 of 3 zo hoog kunnen zijn of zelfs meer. Stel het aantal verdubbeld iedere dag, dan zou je over 3 weken al zoveel mensen hebben rondlopen die al Corona hebben gehad, dat de kans op besmetting een stuk minder groot wordt en we ons land weer kunnen gaan opstarten, terwijl we ondertussen een redelijk stabiel aantal besmettingen kunnen aanhouden en deze over langere termijn weer gaat afnemen.

witte angora
Berichten: 31994
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat sterftecijfer kon wel eens iets genuanceerder liggen. Er waren er vermoedelijk inderdaad zo'n 6000 besmet en 20 overleden. Maar er lagen er ook nog zo'n 96 op de IC, waarvan een flink deel inmiddels ook al is overleden. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken denk ik.

En het is maar een open vraag of ooit duidelijk zal worden hoeveel besmettingen er ongeveer waren, en hoeveel er uiteindelijk overleden zijn. Juist omdat velen onderliggende problematiek hadden, terwijl anderen juist kerngezond waren.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
17 mar 2020 22:49
Ik heb nergens nog gezien dat mensen die kerngezond waren ook op een IC terechtkwamen of zijn overleden. Jij wel?
Overleden niet, op de IC bij bosjes.

witte angora
Berichten: 31994
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Kees2850 schreef:
17 mar 2020 22:49
witte angora schreef:
17 mar 2020 22:38


En het is maar een open vraag of ooit duidelijk zal worden hoeveel besmettingen er ongeveer waren, en hoeveel er uiteindelijk overleden zijn. Juist omdat velen onderliggende problematiek hadden, terwijl anderen juist kerngezond waren.
Ik heb nergens nog gezien dat mensen die kerngezond waren ook op een IC terechtkwamen of zijn overleden. Jij wel?
Begrijpend lezen is ook een kunst.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Kees, er zijn wel degelijk jongeren op de IC terecht gekomen. En ook zat sowieso onder de 50 jaar. Ook jong nog.
Eerder heb ik geschreven over die 16 jarige kerngezonde knul die aan de beademing ligt en in slaap wordt gehouden.
Over overleden jongeren heb ik idd nog niets gelezen , niet in Nederland, wel in het buitenland.

Erthanax
Berichten: 10066
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens het inmiddels bekende wereldkaartje is de stand in

China
Besmettingen: 81058
Doden: 3230
Hersteld: 68798
Daarmee komt de mortaliteit op 4% van de bekende besmettingen.

Italië
Besmettingen: 31506
Doden: 2503
Hersteld: 2941
Dat leidt tot een mortaliteit van 8%.

Het loopt dus nogal uiteen, maar het is hoe dan ook ernstig.

witte angora
Berichten: 31994
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jawel... maar van de groep die besmet is, maar nog niet hersteld of overleden, weet je dus nog niet welke kant het op gaat. In China is de verhouding tussen hersteld en overleden 20:1, dus zo'n 5% mortaliteit. In Italië is dat een compleet ander verhaal. Daar is de verhouding 5 doden tegen 6 herstelden. Dan ligt de mortaliteit rond de 85%.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

En wat is ' hersteld? '
Ik schreef gisteren dat de naweeën , de revalidatie nog zeer lang gaat duren en sommigen herstellen nooit meer voor 100% .
Men verliest spiermassa wanneer je 2-4-6 weken aan de beademing ligt en in slaap wordt gehouden.
Zij blijven zwak en kunnen alsnog komen te overlijden aan een longontsteking of luchtweginfecties.


ZeerPrivé
Berichten: 6067
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
17 mar 2020 23:18
En wat is ' hersteld? '
Ik schreef gisteren dat de naweeën , de revalidatie nog zeer lang gaat duren en sommigen herstellen nooit meer voor 100% .
Men verliest spiermassa wanneer je 2-4-6 weken aan de beademing ligt en in slaap wordt gehouden.
Zij blijven zwak en kunnen alsnog komen te overlijden aan een longontsteking of luchtweginfecties.

Herstel, goed of minder goed kan wel een jaar duren. Denk dat veel ouderen (als zij overleven) zeer slecht zullen herstellen.

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
17 mar 2020 22:57
Volgens het inmiddels bekende wereldkaartje is de stand in

China
Besmettingen: 81058
Doden: 3230
Hersteld: 68798
Daarmee komt de mortaliteit op 4% van de bekende besmettingen.

Italië
Besmettingen: 31506
Doden: 2503
Hersteld: 2941
Dat leidt tot een mortaliteit van 8%.

Het loopt dus nogal uiteen, maar het is hoe dan ook ernstig.
Maar ook daar geldt dat het aantal besmettingen waarschijnlijk een stuk hoger ligt. In Italië is de maatregel al heel snel genomen dat mensen in huis moesten blijven bij 1 geval in de directe omgeving. Aangezien de families daar nogal veel contact hebben met elkaar, kan 1 besmetting in de familie dus ook 12 besmettingen zijn. Deze werden echter direct in quarantaine geplaatst en niet altijd getest. Het werkelijke getal zal net als hier in Nederland mogelijk met een factor 6 wel ongeveer kloppen en dan is het sterftecijfer ineens wel een stuk lager dan de 8% (1,125% ongeveer).

Witte Angora, je berekening klopt niet. Bij 5 doden en 6 herstelden is het 45% mortaliteit (5/11e)

ZeerPrivé
Berichten: 6067
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Inmiddels zijn ook alle Bijenkorf en Ikea vestigingen gesloten.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

ZeerPrivé schreef:
17 mar 2020 23:41
Inmiddels zijn ook alle Bijenkorf en Ikea vestigingen gesloten.
en KPN, al wil men daar vanaf 20 maart een beperkt aantal winkels open houden.

Openbaar vervoer:
Buurtbussen rijden niet meer.
Streek- en stadsvervoer op veel plaatsen volgens vakantie- of zaterdagdienst op werkdagen.
Spoor: Arriva met zondagsfrequentie. NS vanaf zaterdag vrijwel alleen nog stoptreinen.

Gesloten