Ik stel vrij hoge eisen aan de kwaliteit van foto's omdat het een hobby van mij is. Ik ben al enkele jaren zeer tevreden over mijn Kodak Easyshare DX6340 3,1 mega pixels met een optisch zoombereik van 4x en digitaal 3,5x. Ook de goedkopere CX7330 met 3x optische zoom voldoet uitstekend voor het "huis, tuin en keuken" gebruik.
Sommigen hebben het al eerder gezegd dat het aantal megapixels maar van beperkt belang is. Wat bijna nooit vermeld wordt is eigenlijk het chip-oppervlak. Bij een gelijkblijvend aantal pixels is de kwaliteit van een grote chip beter. Deze heeft minder ruis. Voor de standaard kiekjes van (meetal) ca. 15x10 cm is dit ruim voldoende.
Kies voor een optisch zoombereik van 3 a 4x. Groter heeft weinig zin omdat je dan eigenlijk een statief moet gebruiken.
Het digitaal zoombereik moet je niet gebruiken. Geeft minder scherpe foto's.
Ook is het diafragma van belang. Een zo klein mogelijk getal is het beste. Simpel gezegd kun je dan nog in het halfdonker fotograferen. Zonder zoom heeft mijn camera een diafragma van f 2,2.
Verder vind ik het handig dat deze camera een aparte zoeker heeft. Veel displays zijn bij zonlicht moeilijk af te lezen.
Niet in de laatste plaats verdient ook de flitser de aandacht. Een lichtgevoelige lens (klein diafragma) samen met de flitser bepalen tot welke afstand je nog fatsoenlijk kunt flitsen. Tot een meter of vijf heeft die van mij geen enkel probleem. Gebruik deze ook overdag.
De bijgeleverde software is heel simpel in gebruik voor het wegwerken van rode ogen. TIP

: gebruik niet de rode-ogenflitser, maar corrigeer eventueel achteraf. Dit voorkomt dat de toch al trage digitale camera's niet nog trager zijn.
Verder heeft de camera alle instelmogelijkheden die je als hobbyfotograaf maar kunt wensen, inclusief kleine vodeo-filmpjes.
TOP CAMERA, meer hoef je niet!
Dan nog een TIP

:
Laat niet steeds een paar foto's afdrukken, maar verzamel ze en plaats een "grote" bestelling via
Blokker. Volgens mij de goedkoopste en op origineel Kodal Royal papier. Echt schitterend!
De Kodak Printer Dock levert uitstekende prestaties en maakt foto's welke nauwelijks gevoelig zijn voor vingerafdrukken. Ik kan de foto's zelf afdrukken, doch de "Blokker kwaliteit" kan ik moeilijk overtreffen en is goedkoper.
Tot slot de sevice:
De helpdesk van Kodak is zeer goed te bereiken en loodsen je stap voor stap door de probleemoplossing heen. Proficiat! Zelden gezien!