Nijogeth schreef: ↑23 okt 2022 05:43
Misschien. Vast wel. Waarom kunnen we niet gewoon een wereld hebben waarin een verkoper vrij is geen garantie te bieden? Een koper is ook vrij de auto te laten onderzoeken of eventueel weg te lopen. Iets meer zelf nadenken mag van mij wel.
Je zoekt nu problemen die er helemaal niet zijn.
Het enige wat er is, is dat de meldplicht van de professionele partij, in de geval de handelaar, verder gaat en eerder begint dan de onderzoeksplicht van de consument.
Stel, verkoper zet auto zonder garantie voor 300 euro te koop. Koper gaat zonder serieuze kennis en zonder uitgebreide proefrit die auto kopen en achteraf blijkt dat de auto beter voor 250 euro bij de schroot afgeleverd had kunnen worden.
Het ligt in dit voorbeeld dus niet op de weg van de koper om allerlei kennis in te winnen, nee het ligt primair op de weg van de verkoper om bij zo'n auto bijvoorbeeld neer te zetten in de advertentie als 'Opknapper, momenteel niet geschikt voor dagelijks gebruik op de openbare weg'. Immers dan mag een aspirant koper dat ook niet verwachten en zal de verkoper dus ook geen risico lopen dat de koper bij hem achteraf komt claimen dat de auto niet geschikt was voor dagelijks gebruik op de openbare weg wanneer deze 2 weken later stuk gaat tijdens woon werk verkeer.
Zaken die de verkoopt vooraf 'vergeet' te benoemen, al dan niet bewust, komen dan gewoon voor zijn rekening. Zaken die de verkoper wel benoemd komen dan voor rekening van de consument als deze verzuimd op die zaken verder te anticiperen.
In zo'n geval zeggen we toch gewoon 'ja, dat was niet zo'n slimme aankoop' en wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten? Er hoeven toch geen regels te zijn om die domme consument te beschermen?
Als de verkoper zijn voorlichting en advertentie text vooraf correct voor elkaar heeft wel, heeft deze dat niet, dan is het helaas de verkoper zijn verantwoording.
kuklos schreef: ↑23 okt 2022 07:45
Een auto zoals NeoDutchio die liet zien, €270 die gebouwd is ergens in 2001, dan koop je gewoon een barrel, met navenante kwaliteit. Als verkopers dit soort auto's moeten gaan nakijken en op orde moeten brengen worden ze niet meer verkocht, tenzij tegen prijzen van €2.000 of meer.
De verkoper hoeft die auto ook niet na te kijken, hij mag ook gewoon heel openhartig zijn in de advertentie en daar alle problemen vermelden die de auto heeft en die een koper mogelijk zeer kort na aankoop zou kunnen aantreffen benoemen. Ook dan voldoet hij aan de wetgeving, zonder dan hij extra kosten heeft, het is dan immers voor de consument volledig duidelijk wat de consument koopt. Kijk ik naar het voorbeeld van Neodutchio zie ik dat achter niet gebeuren. Ik zie enkel staan geen APK, terwijl de koper prima had kunnen vermelden in de advertentie dat deze auto, o.a. door het ontbreken van een APK, momenteel niet geschikt is voor dagelijks gebruik. Er zal echter niet enkel een APK ontbreken, gezien het niet transparante kostenplaatje van €420. Een APK kost immers maar €20 of iets in die strekking. Er moeten dus meer problemen kleven aan die auto waar de betreffende verkoper niet transparant over is, goed voorbeeld dus van Neodutchio van een verkoper die niet doet wat hij eigenlijk wel zou moeten doen.
Een andere optie is inderdaad investeren in de auto, deze opknappen en rijklaar maken en er meer voor vragen.
Een 3de optie is een auto simpelweg niet aankopen als deze niet op eerlijke en nette wijze weer opnieuw te verkopen is. Of wanneer je de auto wel aankoopt, deze als donor te gebruiken voor de onderdelen die nog wel in orde zijn bijvoorbeeld.
kuklos schreef: ↑23 okt 2022 07:48
Als de verkoper de auto verkoopt a;s "kan mee gereden worden", dan moet dat ook kloppen.
Dit zal eerder andersom zijn, immers dat je in een auto kan rijden is wel het minimale dat je mag verwachten als consument bij aankoop en de meldplicht van de verkoper weegt zwaarder dan de onderzoek plicht van de verkoper. Is een auto niet geschikt voor dagelijks gebruik dat zal een verkoper duidelijk moeten melden dat dit niet zo is. Meld een verkoper niets, dan mag je minimaal verwachten dat de auto geschikt is voor normaal gebruik.