LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?
-
- Berichten: 32471
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?
Och, je hoeft met gladheid op sommige momenten nog niet eens stapvoets te rijden om de grip op je auto te verliezen. Maar dat is de vraag van de topicstarter helemaal niet. De vraag is hoe het met de verzekering moet, en wat er wel of niet vergoed gaat worden.
Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?
Dealers moeten omzet halen en als ze onder de norm zitten kost geld.
Ook dealerschap kwijt raken is mogelijk dus soms moeten ze wel de auto op naam bedrijf zetten.
Dit is via www.rdw.nl te controleren of je 1e of 2e eigenaar bent.
Ook op de kenteken kaart is dit terug te vinden.
Maar een wanbetaler of geannuleerde lease komt helaas voor en dan staat deze al op naam.
Verder moet een schade bedrijf beoordelen of deze schade meer of minder dan 50% is en voorlopig ga je uit van nieuw waarde.
Hiervan is afhankelijk huidige KM hoeveel er over zal blijven.
Verder kun je kijken wat een iets duurdere verzekeraar kost die 3 jaren nieuwwaarde geeft.
Meestal duurder maar soms is het nihil of zelfs goedkoper, afhankelijk van je huidige.
Zelf was ik maar €7,- duurder per jaar voor de 3 jaren....
Ook dealerschap kwijt raken is mogelijk dus soms moeten ze wel de auto op naam bedrijf zetten.
Dit is via www.rdw.nl te controleren of je 1e of 2e eigenaar bent.
Ook op de kenteken kaart is dit terug te vinden.
Maar een wanbetaler of geannuleerde lease komt helaas voor en dan staat deze al op naam.
Verder moet een schade bedrijf beoordelen of deze schade meer of minder dan 50% is en voorlopig ga je uit van nieuw waarde.
Hiervan is afhankelijk huidige KM hoeveel er over zal blijven.
Verder kun je kijken wat een iets duurdere verzekeraar kost die 3 jaren nieuwwaarde geeft.
Meestal duurder maar soms is het nihil of zelfs goedkoper, afhankelijk van je huidige.
Zelf was ik maar €7,- duurder per jaar voor de 3 jaren....
Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?
Ok, dan komen we bij de vraag wat eigen schuld is. Mijn eerste auto was een oud bestelwagentje en op een avond kwam ik thuis via de ringbaan hier. Kennelijk was het lokaal erg glad en ik ging in de bocht met gedraaide voorwielen, hup zo rechtdoor de berm in. Gelukkig geen schade en ik moest er later erg om lachen, maar het maakte wel duidelijk hoe gemakkelijk het verkeerd kan gaan.
In dit geval draait schuld dus eerder om de keuze om wel of niet de weg op te gaan.
In dit geval draait schuld dus eerder om de keuze om wel of niet de weg op te gaan.
Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?
Stapvoets rijden, stoplicht op rood, remmen en gewoon doorrijden. Was ook een hele bijzondere ervaring. Ik had een afspraak, maar toen ik op weg naar de snelweg al drie aanrijdingen passeerde, ben ik nog voorzichtiger toch maar weer naar huis gereden.
Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?
Ik ben nu wel benieuwd welke voorwaarden er worden gehanteerd.
De meeste verzekeraars hebben een zogenaamde nieuwwaarderegeling voor auto's die nog geen jaar oud zijn (en volledig casco zijn verzekerd). Dit houdt in dat je in het eerste jaar bij total-loss dezelfde auto opnieuw kunt kopen, ook als deze iets duurder is geworden. Sommige verzekeraars eisen echter wel dat u dan de eerste eigenaar bent. Dat wil zeggen dat u de auto fabrieksnieuw op uw naam heeft laten zetten. Dat is hier niet gebeurd: hij stond al een aantal maanden op naam van de garage.
Ga na wat daarover in de voorwaarden staat. Moet u perse de eerste eigenaar zijn? Dan krijgt u dagwaarde (u zou daarmee een gelijkwaardig vervangend model moeten kunnen kopen). Hoeft u niet de eerste eigenaar te zijn, maar moet de auto ten tijde van het ongeval jonger zijn dan een jaar, dan heeft u mazzel. Vraag uw maatschappij hoe dit zit. Vraag het vooral niet aan de dealer. Verzekeringen is een vak.
Genoemde regeling geldt overigens vanaf de eerste datum tenaamstelling, dus niet vanaf het moment u de auto op naam heeft.
Ik vermoed dat de dealer auto's op kenteken heeft gezet om fiscale redenen. Geen uitzondering.
De meeste verzekeraars hebben een zogenaamde nieuwwaarderegeling voor auto's die nog geen jaar oud zijn (en volledig casco zijn verzekerd). Dit houdt in dat je in het eerste jaar bij total-loss dezelfde auto opnieuw kunt kopen, ook als deze iets duurder is geworden. Sommige verzekeraars eisen echter wel dat u dan de eerste eigenaar bent. Dat wil zeggen dat u de auto fabrieksnieuw op uw naam heeft laten zetten. Dat is hier niet gebeurd: hij stond al een aantal maanden op naam van de garage.
Ga na wat daarover in de voorwaarden staat. Moet u perse de eerste eigenaar zijn? Dan krijgt u dagwaarde (u zou daarmee een gelijkwaardig vervangend model moeten kunnen kopen). Hoeft u niet de eerste eigenaar te zijn, maar moet de auto ten tijde van het ongeval jonger zijn dan een jaar, dan heeft u mazzel. Vraag uw maatschappij hoe dit zit. Vraag het vooral niet aan de dealer. Verzekeringen is een vak.
Genoemde regeling geldt overigens vanaf de eerste datum tenaamstelling, dus niet vanaf het moment u de auto op naam heeft.
Ik vermoed dat de dealer auto's op kenteken heeft gezet om fiscale redenen. Geen uitzondering.
Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?
Ga niet zomaar accoord: ik kreeg ooit een ongeluk met een auto waar de 'deskundige' in eerste instantie een dagwaarde aan gaf van slechts fl. 8.000,- ; na mijn protest (ik had al contact opgenomen met de ANWB en een garage om de waarde te bepalen) werd dat fl. 15.000,- ! Bovendien zijn er meerdere zaken waar u zich op kan beroepen: voor onze overheid (Belastingdienst) is een auto die minder dan 6.000 km en/of minder dan 6 maanden oud is een nieuwe auto; de eerste juridische eigenaar heeft de auto nooit effectief in gebruik gehad dus u bent de eerste gebruiker/bestuurder.
Wat echter altijd geldt: u moet van de uitgekeerde waarde een gelijkwaardige andere auto kunnen kopen.
Wat echter altijd geldt: u moet van de uitgekeerde waarde een gelijkwaardige andere auto kunnen kopen.