LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] supertevreden over smart!!!

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Gast

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door Gast »

Hoi,
ik was in de uitzending. Mijn smart begaf het dus met 74.000 km op de teller. Zoals ik ook al in de uitzending aangaf, met de turbo van mijn Smart is echt niets mis. Die ziet er nog steeds prima uit. Het olie-spruitstuk was het probleem. Voor die tijd nooit problemen gehad.
Ik heb al die jaren vanaf 1999 vol trots en liefde in mijn smart gereden. Hij is altijd netjes voor zijn beurten weggeweest. Zelfs die extra zomer- en winterchecks liet ik doen die het Smart-center aanbood. Nu nog ben ik gek van smartjes. Vandaar juist des te groter de teleurstelling dat de Mercedes-motor het zo snel begaf. Ik zat er toen echt mee in mijn maag dat er voor mijn deur de smart stond, waar ik geen geld voor had om het motorblok te laten vervangen en waarin ik dus niet meer kon rijden, maar ik wilde hem niet wegdoen.
Zelfs hier op het werk heeft mijn enthousiasme geresulteerd in mensen die een smartje hebben gekocht. Het zijn heerlijke autootjes.
Het punt voor mij om naar de uitzending te gaan en mijn verhaal te vertellen, was vooral dat ik wil dat smart toegeeft dat er wat mis is met de eerste motoren, wat ook wel ongeveer toegegeven is. Laat ze het dan ook goed oplossen. DAT is bij mij niet gebeurd.

VERROD

Ongelezen bericht door VERROD »

Ik zie hier alle helden die een smart hebben en die allemaal dik tevreden zijn.

Ik zou me kapot schamen in zo'n invalidewagentje
Misschien houd de smart het wel 200000 kilometer vol maar dan op het fietspad
Ik leef mee met de mensen die eerlijk er voor uit komen dat ze problemen hebben.

Diegene die nu nog tevreden zijn komen vanzelf een keer aan de beurt

SMART Super Motor Achterin Rij-Tuig

VERROD

VERROD

Ongelezen bericht door VERROD »

Hier staan veel tevreden helden.

Ik hoop dat ze die auto's afschaffen niet voor de mensen die problemen hebben maar voor die blije rakkers die vinden dat hun smart het zo goed doet.
Ik denk dan "jullie tijd komt nog wel"
Het zijn opgevoerde invalidewagentjes die wanneer ze niet harder gaan dan 15 km/u het zeker wel 150.000km volhouden
Men heeft een hoop geld betaald voor een relatief klein wagentje en na verloop van tijd is die auto niets meer waard

Ik Wens een ieder die problemen heeft (en dit meen ik uit de grond van mijn hart) heel veel succes.

SMART SUPER MOTOR ACHTERIN RIJ-TUIG

VERROD

wat een loser

Ongelezen bericht door wat een loser »

Wat een losers op dit forum tjonge jonge allemaal mensen die opkomen voor hun invalidewagentje die het inderdaad lang vol houd op een fietspad met 15 km/u
Denk eens na en wees eens eerlijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Groet

een geeeeen smart fan

evdbeek

Ongelezen bericht door evdbeek »

Mijn vriendin heeft een Smart uit 99. En heeft nu 95dk erop zitten. En het onderstaande is al vervangen.

Spruitstuk van de turbo.
Schakelpook (wilde niet meer goed in zijn achteruit was iets electronisch)
Nieuwe uitlaat bij 60dk (alleen krimpbeugel om de uitlaat was stuk)
Printplaat voor het knipperlicht (knipperde heel onregelmatig)
Iets vervangen in het stuurhuis

Ook wij hebben een hoog olieverbruik, nadat ik vroeg wat hieraan tedoen was kreeg ik te horen. Ja als je daar wat aan wil doen moet er een nieuwe motor in. Tot nu toe gaat het goed, peil nu 1 keer in de maand en zorg dat hij altijd boven het minimum zit.

Maarja liefde is blind, mijn vriendin is zo gek van het auto'tje dat ook de volgende een Smart wordt.

Vanaf welk bouwjaar zijn die olieproblemen verholpen?

vriendinvanevdbeek

Ongelezen bericht door vriendinvanevdbeek »

Effe reageren op het berichtje van mijn vriend. Natuurlijk ben ik helemaal verliefd op mijn Smart, maar dat zou ik niet zijn geweest als hij niet lekker rijdt

Diegene die het een invalidewagen vinden, hebben er waarschijnlijk nooit in gezeten. Bij de stoplichten rij ik ze er bijna allemaal uit. Beetje sneu voor mannen die een grote ego en een grote bak hebben. :lol:

Nu even serieus; ik kan best begrijpen dat mensen zich erg benadeeld voelen als hun smart veel kuren heeft en dat het heel veel moet kosten. Aan de andere kant hoor ik ook vaak dat andere merken problemen hebben, zoals Opels (zie andere forums). Ik vindt het goed dat er over gesproken wordt in radar, maar er mogen ook wat positieve dingen gezegd worden.

Turbo

Ongelezen bericht door Turbo »

Ik rijd een bestelbus en ik ben nog nooit eruit gereden door een smart het zijn leuke auto's alleen jammer dat het van korte duur is .

Daarkomt bij dat de topsnelheid om te huilen is.

Wegwezen met die auto's of zoals reeds gezegd op het fietspad ermee

Oja vrouwen in een smart is de meest voorkomende situatie en toch gaan ze kapot?

Ik ga weer even een stukkie rijden see you

8)

Gast

Het zijn leuke boodschappenwagentjes, en ideaal voor woon- werkverkeer,

Wat bij een beetje beangstigd is inderdaad de techniek,

Een motor van nog geen 700cc cilinderinhoud, die toch 45 of 60 kw op de krukas zet, is voor autobegrippen stevig,

Uiteraard 'helpt' een turbo mee om de boel wat pittig te maken, terwijl het motorblok maar 60 kg weegt, een stukje hightech zou je zeggen,

Bij motorfietsen is die turbo schijnbaar niet nodig, daar een leuke 700cc motorfiets al snel 100 pk aan boord heeft, en probleemloos duizenden kilometers kan rijden, zonder een revisie nodig te hebben,

Zelf heb ik de indruk als deze motoren met wat meer cc's werden uitgevoerd, de problemen grotendeels zijn opgelost,

Deze motoren zijn gecompliceerde en kwetsbare techniek, dat zeker onderhoud nodig heeft,

Mijns inziens kunnen de volgende regeltjes het motorleven gemakkelijk verdubbelen,

1. Voor het wegrijden, eerst de motor starten, en stationair laten draaien, zonder aan het gas te komen, zodat de oliedruk op gang kan komen, ondertussen kunt u de riem om doen,

2. Rijdt de eerste 4 kilometer RUSTIG! weg!, de motor kan dan rustig op temperatuur komen, en wordt dan weinig belast, wanneer de motor op temperatuur is kan u gewoon rijden zoals u dat gewend bent,

3. Laat de electronica het werk doen!, schakel vrij snel over naar de volgende versnelling, dit kan al bij 2000- 2500 toeren, hoger is beslist niet nodig!, kost alleen maar benzine, de electronica regelt de motor perfect af, en geeft de motor de juiste hoeveelheid benzine die de motor nodig heeft.

Dit hoeft niet in te houden dat je als een slak over de weg gaat, prima meerijden kan ook op deze manier.

4. Gebruik bij het olieverversen altijd volsynthetische olie, bespaar hier nooit op!,

Deze motoren hebben deze olie echt hard nodig, evt. vervang de olie eerder dan de fabriek voorschrijft!, voor de kosten van een gehele revisie van de motor, kunt u uw leven lang motorolie kopen!.

Zelf heb ik het idee dat er garage bedrijven zijn die er gewone motorolie in gieten, die voor een 'normale' automotor geschikt is, deze motoren met een grotere cilinder inhoud worden bij lange na niet zo zwaar belast als bij de motoren van de Smart,

Bij het afzetten van de motor is het beste de motor even stationair te laten draaien, dan kan de turbo even tot stilstand komen, deze turbo's draaien, als er vermogen wordt gevraagt van de motor zeer snel, de turbo's worden dan ook gesmeert door de motorolie,

Dus nooit even veel gas geven en dan de motor afzetten, de turbo draait dan even zeer snel, maar de oliedruk is al uitgevallen door het afzetten van de motor, dit geeft natuurlijk slijtage aan de turbo, en dit zijn dure onderdelen als deze vervangen moet worden,

Hopende dat dit schrijven een beetje leed bespaard voor de Smartrijder.

Groeten Jan.

Gast

voor info over motor- en/ of turboschade zie www.smart-base.de

varrari

Ongelezen bericht door varrari »

Ik heb een rode smart in 2004 2e hands gekocht. Ik heb hem versiert met een zeepaardje i.pv. echte logo ferrari en de letters Varrari vanwege mijn naam Varadi. Nog nooit problemen gehad met starten of wat dan ook, ik kreeg zowel positieve als negatieve reacties op mijn aanschaf. Veel bekijks ik voelde :D me alleen maar trotser in mijn autotje.
Heel toevallig moest ik de dag na de uitzending naar geleen voor een apk keuring. de uitzending klopte in mijn geval als een bus.
De ruitenwisser sproeier zou het niet doen 30 euro, deze moest gewoon bijgevuld worden. :twisted: De motor moest vervangen worden i.v.m hoge Co2 uitstoot + olieverbruik 3.000,- euro :evil: .
Vandaag ben ik bij de garage geweest waar ik hem ook heb gekocht, de meneer heeft hem in mijn bijzijn meteen op het apparaat aangesloten die Co2 meet, nou alles was goed hij gaf ook aan bij welke meting het niet goed is.
Nu ben ik benieuwd wat er nog meer niet klopt.
Graag zou ik willen weten of meerdere mensen een soort gelijke ervaring hebben, want het is niet erg als er fouten worden gemaakt maar als ze je een poot willen uitdraaien wel. Want ik ben dus naar de smartcentre gegaan i.v.m. een aanbieding apk en wintercheck.

varadi
email [email protected]

varrari

Ongelezen bericht door varrari »

Ik heb een rode smart in 2004 2e hands gekocht. Ik heb hem versiert met een zeepaardje i.pv. echte logo ferrari en de letters Varrari vanwege mijn naam Varadi. Nog nooit problemen gehad met starten of wat dan ook, ik kreeg zowel positieve als negatieve reacties op mijn aanschaf. Veel bekijks ik voelde :D me alleen maar trotser in mijn autotje.
Heel toevallig moest ik de dag na de uitzending naar geleen voor een apk keuring. de uitzending klopte in mijn geval als een bus.
De ruitenwisser sproeier zou het niet doen 30 euro, deze moest gewoon bijgevuld worden. :twisted: De motor moest vervangen worden i.v.m hoge Co2 uitstoot + olieverbruik 3.000,- euro :evil: .
Vandaag ben ik bij de garage geweest waar ik hem ook heb gekocht, de meneer heeft hem in mijn bijzijn meteen op het apparaat aangesloten die Co2 meet, nou alles was goed hij gaf ook aan bij welke meting het niet goed is.
Nu ben ik benieuwd wat er nog meer niet klopt.
Graag zou ik willen weten of meerdere mensen een soort gelijke ervaring hebben, want het is niet erg als er fouten worden gemaakt maar als ze je een poot willen uitdraaien wel. Want ik ben dus naar de smartcentre gegaan i.v.m. een aanbieding apk en wintercheck.
a.s maandag weet ik meer want dan wordt ik teruggebeld.

varadi
email [email protected]

Gast

Auto's zijn handel voor de garage,

De meeste mensen weten niet wat er achter stuur en contactslot zit,

Veel garage's draaien mensen graag een poot uit, alleen al om het dure pand te kunnen betalen, voor de APK ben je overgeleverd aan die #@# garage's,

Goede eerlijke garage's zijn met een lantaarntje te zoeken!,

€ 30,- voor een ruitersproeier bij te vullen is natuurlijk flessetrekkerij,

€3000,- voor een nieuwe motor voor een wagen van net een jaar oud is natuurlijk ook diep triest,

Zelf ben ik bang dat het bedrijf er een goedkope olie in de motor giet,

I.p.v. volsynthetische olie, gewone minerale olie, zoals de Hema die verkoopt, leuk voor " gewone " auto's, minder geschikt voor hoog opgevoerde motoren zoals die in de Smart geplaatst is,

Het beste kunt u via een geschillencommissie, waar het garagebedrijf is aangesloten, info vragen,

die motor moet natuurlijk volledig vergoed worden, dat staat buiten kijf,

Een automotor die het een jaar uithoud, heeft natuurlijk altijd al manco's gehad,

Ik hoop dat u snel weer in uw Smart rond kan rijden, de wagentjes hebben veel problemen, en u staat gelukkig niet alleen.

veel succes.

Michel Backus

Ongelezen bericht door Michel Backus »

Ruim 2 jaar rij ik in een smart for two met 41000 op de teller. Tot nu toe heb ikgeen noemenswaardige problemen ondervonden. In deze rubriek las ik vaak over de korte levenduur van de smartmotoren en eigenlijk maak ik me darover ook wel zorgen. Smart is ooit bedacht als een stadsautootje waarbij men uitging van een jaarkilometrage van 8000. Niet veel gelet op mijn eigen gebruik van ca. 18000 per jaar. Toch kun je goed en wel beschouwd niet veel verwachten van een 600cc motortje dat zulke preestaties levert: het moet constant keihard werken. Alles slijt behoorlijk. Daarom ontzie ik de motor zoveel mogelijk: rustig optrekken, de motor altijd goed op temperatuur laten komen en even laten bekomen stationair na een lange rit. Eis in elk geval niet te veel. Toch moet een motor niet versleten zijn na 40000 of zelf 100000 km, ook als je hem goed belast. Een vergelijkbare auto van de smart-prijsklasse haalt gerust de 150.000-200000. Smart echt niet en dat is jammer. Hij is er niet op gemaakt! Ben dus zuinig op hem wil je er langer van kunnen genieten.
Michel

JoopKNoop

Ongelezen bericht door JoopKNoop »

zijn diezelfde problemen nu nog steeds het geval met de nieuwe ForTwo en ForFour's?

Marius De Jong

Ongelezen bericht door Marius De Jong »

Nee die problemen zijn er niet meer bij de 2e generatie en de forfour heeft ook geen problemen.

Marlod

Ongelezen bericht door Marlod »

Hallo mensen,

Ook ik rijd smart Fortwo sinds januari 1999. Bij 84.00 km verbrande kleppen.....nieuwe motor. Bij ongeveer 107.000km...waterpomp/thermostaat vervangen. 108.000 km......turbo vervangen.........................totale kosten een kleine 4500 euro.

Daarbij opgeteld de "normale" beurten (incl nieuwe banden etc) over de vijf en halve jaren....dan ben ik meer dan de helft van de aanschafwaarde al kwijt.

Tsja.....ik heb dhr Dubbelman geschreven en uitgebreid ingelicht over het totale kostenplaatje + over de inruilwaarde op 110.000km van mijn smart ( incl. nieuwe motor, turbo etc). Ik had een offerte gevraagd omdat ik overwoog maar een nieuwe roadster coupe aan te schaffen. Ik schrok van de inruilwaarde.
Ik kan hem beter maar helemaal afrijden.

Toch blijf ik smartgek. Het is een lekker rijdend autootje.
Ik hoop dat Dymler een ruimhartige oplossing biedt.....heb ik wel vertrouwen in.

Wat mij opvalt in de vorige berichten: Coulanceregelingverschillen die er kennelijk bestaan tussen de verschillende smartcenters. De een wel kostenloos vervangen en de ander niet?? Hoe zit dit?

Groet Marlod

Marlod

Ongelezen bericht door Marlod »

Nog een keer mensen.....i

Ik zie dat er een 0 is weggevallen achter 8400..
in de eerste regel....

Het is dus 84.000 km ...verbrande kleppen.

Groet Marlod

Draakje

Ongelezen bericht door Draakje »

Ik ben vanaf januari 1999 Smartrijder. Typer: Brabus. :)
Ook mijn auto heeft de nodige reparaties ondervonden. Bij 68.000 km moest er een kompleet nieuw mototblok met alle toeters en bellen in. Kosten ruim 4.000 Euro. Belachelijk gewoon.
De service die Smart Rotterdam heeft gegeven is waardeloos te noemen. Er werd mij verteld dat je maar beter een nieuwe andere auto kan aanschaffen.
Nu na deze reapratie en vele andere is mijn beslissing er dan toch. Een andere auto. Jammer voor BRABUS maar nu wordt het een VW Polo.

Draakje :o

draakje

Ongelezen bericht door draakje »

:oops:
Best Smart rijders,

Ik heb naar aanleiding van het tv programma Heer Dubbelman van Daimler Chrijsler aangeschreven. En in een week tijd ben ik door Daimler terug gebeld en ook door het desbetreffende Smart center voor een afspraak. Ik wil jullie allemaal oproepen gehoor hieraan te geven. Schrijven en nog eens schrijven om dit aanhangig te maken. Je staat er niet allen voor. Mijn rekeing was 4100,- euro. Ja ook een nieuwe motor.

Ik zou graag reacties van jullie willen ontvangen en jullie helpen met een oplossing. Laat je niet kennen. ik ben ook verliefd op mijn auto en ook omdat het een Brabus uitvoering is, maar laat je niet iets wijsmaken. We kunnen van ons alle leren.
Nogmaals: schrijf die mensen aan en dien je schade vergoeding in!

Afzender: draakje!

Draakje

Ongelezen bericht door Draakje »

:oops:
Beste Smart rijders,

Naar aanleiding van de uitzending van 14 februari 2005 zijn er een aantal reacties geschreven op het forum. Helaas moet ik constateren dat nu iedereen weer zijn BEK houd. Waarom zijn jullie bang geworden ineens. Nee. Ik in ieder geval niet. Mij heeft het 4100,- euro gekost en ik ga ervoor. Nogmaals roep ik iedereen op om te blijven vechten voor je recht. Ook wij als consument hebben rechten maar ook de inporteur en de leverancier heeft zijn plichten om na te komen!
ik heb onlangs een brief mogen ontvangen vanuit Daimler Chrysler Utrecht en vertellen mij doodleuk dat ik geen onderhoud hebt gepleegd. Jammer voor hun, maar dat heb ik braaf ieder jaar gedaan. Ik reed toen weinig kilometers en deed braaf ieder jaar een grote beurt. Zelfs na 4400 kilometers (geen typfout) deed ik dat. Weinig kosten toen! MAAR at wil niet zeggen dat ik geen onderhoud liet plegen. Een onderhoudsboekje in je auto is JOU bewijs. Schrijf naar Daimler Chrysler Utrecht. Doen. Of schrijf naar mij persoonlijk met je verhaal. Samen staan wij allen sterk en sterker dan alleen.
Graag zou ik met jullie dit willen oplossen zodat Daimler Chrysler Nederland BV, Van Deventerlaan te Utrecht op zijn knieen zal gaan! Zal moeten voor ONS probleem vwat nu ook HUN probleem is.
Tevens de enquete die ze voorschrijven is niet ANONIEM. Zie rechtsboven. Je kenteken verraad met wie je bent. Pas daarvoor op als je hierop reageert.
Draakje :oops:

Gesloten